Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben, het is een ding wat niet te overtrekken valt.. dus voor de beleving kan 5-10 meter bij deze wel.
    En het volgende kissie eerst op hoogte uitmelken en dan kijken wat er gebeurd.
    Ik neem aan dat de Ion ook niet geweldadig zijn vleugel agressief in 1 keer van links naar rechts omgooit, zoals de Surprise wel deed.
    Ik zal Berrie, Jeff, Raymond en Clemens even vragen of en wanneer ze kunnen.
    Maar aangezien ik toch achter de geramiums zit kan ik elk weekend wel, mits ik geestelijk en lichamelijk OK ben,

    Ik probeer vrijdag even Schiphol en omgeving onveilig te maken, dan hoop ik een testvluchtje hier bij mij achter te kunnen maken.
    Net alles op de lader gezet en ik ga nu een stukje fietsen om de conditie wat proberen te verbeteren.

    GJ
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zaterdag 12 en zondag 13 augustus zou erg goed uitkomen. Dan kunnen we nog een beetje inspelen op het weer.
    GertJan, kun jij dan ook en hoe kom jij in Hedel? Moet ik je ergens oppikken?
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik probeer vrijdag even Schiphol en omgeving onveilig te maken, dan hoop ik een testvluchtje hier bij mij achter te kunnen maken.
    Net alles op de lader gezet en ik ga nu een stukje fietsen om de conditie wat proberen te verbeteren.
    GJ[/QUOTE]

    Dat is goed nieuw GJ.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Klopt, hij is nauwelijks te overtrekken (zeg ik dat? :D, dadelijk krijg ik er nog verstand van)
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hehe, 14 kilometer gefietst, voelt als een zware bergetappe.
    En Wil, gewoon wat termen neergooien en dan geloven mensen je wel.
    Overtrekken, zwaartepunt, neuslastig, dat doet het altijd wel goed.
    Er zitten zoveel mensen hier op het forum die advies geven maar zelf amper een model in de lucht kunnen houden dus schaam je niet!

    Hoe ik daar kom.
    Ik regel wel een auto en anders, als Jeff wil en kan vliegen, kan ik met hem meerijden, hij woont hier nog geen 500 mtr vandaan.
    Dat komt wel goed.

    GJ
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Waar kan ik mee helpen?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey Berrie,
    das toevallig.
    Nou, het is wel leuk als jij een keer wilt zweven om dan ook naar Maasdriel te komen.
    Ook een beetje eigenbelang, kan ik weer even genieten als de JS1 in de lucht hangt.
    Ik heb nog wat Powerbox spullen voor je (bluetooth module, stekkers, etc) die je mag hebben.
    En jij hebt ook alle telemetrie en zo op je zender zitten, dan kan Wil ook zien hoe het allemaal werkt en hoe fijn het kan zijn.
    Maar ik zal je wel even mailen binnenkort.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Hè shit......hij heeft me door
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Slepertje zou ik mee kunnen nemen :)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Arnold 85
    Ik ken je niet dus kan niet oordelen maar ik zie geen rare en enge adviezen in je posts staan.

    De JS1 is 770cm en (gokje) zo'n 15 kilo, dus je grote Rascal kan dat makkelijk trekken.
    Als Jeff komt zal ie wel met een Fox achtig ding komen.
    Dat lukt met de pitchspeed?

    Hoewel die Moki op Clemens zijn Kruk wel lekker klinkt, beter dan een koffiemolen.
    Maar misschien wil Clemens wel zweven, dan kan die ook de lucht in gesleurd worden.

    Wil moet na een lesje toch even uitpuffen.
    Zullen we dan 12 of 13 augustus aanhouden?
    Het zal dan denk ik wel een zaterdag worden, dus 12 augustus.

    Ik ga morgen Clem en Jeff even bellen en Berrie mailen.

    Haudoee
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    :eek: Oei, dat is wel erg laag voor een "testvlucht". Ik schreef niet voor niets:
    Maar je hebt nu een goed idee van wat je model allemaal "kan". Dat is echt belangrijke info want daarmee is de kans op een succesvolle vlucht met afsluitende landing duidelijk groter geworden. :thumbsup:
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal het advies even toelichten.
    Ik heb tegen Wil gezegd, 5 a 10 meter hoogte.
    Waarom?

    Wil kan vliegen, opstijgen landen en dergelijke.
    Dus het is geen superbeginner.
    Het model is een WOT trainer, die dingen krijg je niet overtrokken dus een veilig model.

    Waarom dan op die hoogte?
    Ten eerste om wat spanning te creeren, mensen worden altijd poepnerveus als ineens de grond en vliegtuig tegelijk iin beeld komen.
    Die angst moet je overwinnen en dat kan je goed oefenen door laag over te komen.

    Een andere reden is dat hij zei dat hij te hard binnenkwam.
    Als je dan op grote hoogte gaat kijken dan is de snelheid lastig in te schatten.
    Dus dat doe je dan op lagere hoogte, als ik iemand aan de kabel zou hebben zou ik het op 2 a 3 meter hoogte doen maar 5 a 10 meter is laag genoeg om het zelf te kunnen zien (en vaak denkt iemand dat ie op 5 meter hoogte vliegt maar zit ie al op ruim 10 meter, dus inschattingen moet je een beetje met een korreltje zout nemen.
    Wil merkte dat het vliegtuig ongeveer een ren snelheid moet hebben om te landen bij deze wind.
    In gedachten zie ik hem al met de zender achter het model aanrennen...

    Maar zo precies een snelheid bepalen kan je echt niet op 30-50 meter hoogte.
    Plus dat het ook nog eens vertrouwen geeft als je strak op lage hoogte over het veld kan komen.
    Ook altijd leuk als je model wat sneller wordt tijdens een demo, net niet de grond raken en als een streep over het veld.
    Dat kan je dan beter meteen in het begin van je carriere oefenen.

    Ik heb Wil ook aangeraden een vlakke 8 te vliegen omdat je dan ook met verschillende grondsnelheden te maken krijgt.
    En wat ik ook gezegd heb en ik bij leerlingen bij de ACK deed proberen wat loopings te maken.
    Het geeft de leerling een stuk vertrouwen als hij eenmaal alleen mag vliegen.
    Een vliegtuig op zijn kop is raar en het kan zomaar gebeuren als je het even niet meer ziet.
    Wat ik zelf ook wel eens deed bij leerlingen was tijdens het vliegen hem afleiden, even aan de knuppels rammen en dan kijken wat er gebeurd.
    Want ineens ligt het vliegtuig totaal anders dan je verwacht.
    Je ziet dan vrij snel of de leerling kan anticiperen op onverwachte situaties (heftige turbulentie of storingen).
    Meestal ging het goed maar soms vloog een leerling hem steeds verder weg, dus dan weet je dat hij niet ziet hoe het vliegtuig ligt en ook niet de koppeling heeft tussen knuppels en roeren dus zoals we dat zo mooi noemden, achter het model aanvloog.

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Ernst. Ik leer hier veel. Dat bespaart me beslist een paar toestellen. Misschien heb ik wel aangevoeld, dat het wel kon!?
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wil moet na een lesje toch even uitpuffen.
    Zullen we dan 12 of 13 augustus aanhouden?
    Het zal dan denk ik wel een zaterdag worden, dus 12 augustus.
    Haudoee[/QUOTE]

    Je spreekt al een aardig woordje over de grens, lees ik :D.

    Met een beetje geluk, heb ik dat weekend de Wot4 alsmede een Great Planes Escapade .61 bij me.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In gedachten zie ik hem al met de zender achter het model aanrennen...
    GJ[/QUOTE]

    Hoe weet jij dat nou weer? :D
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dit is een Calmato laagdekker.

    Land graag met snelheid, zo hard kan ik niet rennen hoor! Moet er wel bijzeggen dat ie 3 kg weegt.(veld is 30 m breed....hard nodig)
    Het mooie van landen vindt ik persoonlijk het "neervliegen"......lukt soms de ene keer beter dan de andere keer.
    Beter met teveel snelheid dan te langzaam......
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik zat 4 a 5 maanden per jaar voor mijn werk bij Brabant Water, dan moet je wel buitenlands kunnen spreken.
    En mijn zus had een apotheek in Waalwijk, dus ik ben bijna ingeburgerd.
    Limburgs lukt ook nog wel, ooit een limburgse vriendin gehad en het wordt heel erg verwarrend als die Amsterdams proberen te spreken, dan krijg je uitdrukkingen die niet meer kloppen en zo.
    Dus ja, ik heb wel iets met het zuiden.
    Ik heb nu een vriendin die nog iets zuidelijkere afkomst heeft, Bali.
    Spreekt beter nederlands dan een gemiddelde brabander...

    Ter zake..
    Jeff heb ik al gesproken, die vind het leuk en wil komen.
    Maar kan pas na 12 uur, volgens mij geen probleem.
    Mijn kissie staat nu klaar om morgen afgevuurd te worden.
    Ik heb geen langzaam ding meer dus het is mijn snellere delta geworden.
    Gelukkig is mijn fretje doof want wat maakt dat binnen een rotherrie.
    Alles doet het en stuurt de goede kant op.
    Echt een paar keer met tussenpozen gecontroleerd en voor de zekerheid het zwaartepunt iets naar voren gebracht.
    Ik zag alleen dat er overal om mijn huis nu mais geplant is dus ik moet nog iets dichter bij Schiphol gaan vliegen, bij Aalsmeer, daar liggen mooie grasvelden die toegankelijk zijn.
    Kwestie van laag bij de grond vliegen anders raak ik zo'n aluminium buis met mensen erin.

    @Arnold 85
    Ik zag een video met een sleper en zo dus ik zit een heel verhaal te tikken maar naderhand zie ik de goede video, dus hele verhaal weer gewist

    3 kilo is niet heel licht en volgens mij is de Calmato Sport niet 1 van de lichtse modellen.
    Jullie veld is ook wel kort dus dan moet je hem wel tegen de grond aanvliegen,
    Zelf vind ik mooi afvangen altijd mooier maar gelukkig, smaken verschillen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat gaat maar net. Knap!
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb wel eens een leraar leerling staan bekijken, waarbij de leerling naar links keek en doodleuk vermelde dat hij aan het vliegen was.
    de leraar keek naar rechts, en begon te vertellen dat hij hem niet meer zag.
    die was wel interessant :D

    wat bleek?
    de leraar had het goed, maar de leerling het de gps van het toestel per ongeluk aangezet. safe modus.
    dat ding was op eigen initiatief rondjes gaan draaien, maar dreef steeds verder weg.
    leerling geloofde de leraar niet, want de leerling vond dat hij lekker aan het vliegen was.

    dus leerling ervan overtuigd dat hij naar een vogel stond te turen. dat geloofde hij pas toen ik hem vroeg een bochtje te maken, en het ding niet reageerde.
    daarna de knop met safe modus opgezocht. daarna de knop met stuntmodus (wat bij de gps krengen nog steeds standje bejaarde is..) en het ding terug gevlogen..
    Hoe dit zo is begonnen? geen idee, maar het was wel spannend :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha,
    Je moet ook helemaal geen GPS of enige vorm van autopilot op een leskist hebben,
    Gewoon lekker alles handmatig leren sturen, lieftst ook nog zonder mix van rol en richting (bij Piperachtige modellen).

    Maar het geval wat je beschrijft dat je mensen 2 kanten op ziet kijken terwijl ze naar hetzelfde vliegtuig kijken komt wel vaker voor.
    Jaren geleden bij een wedstrijd, er werd al een tijdje gevlogen en opeens een klap, dat er iets inslaat.
    Alle piloten staan nog lekker in de lucht te kijken maar 1 model lag als bouwdoos weer op de grond.
    Blijkt dat 2 piloten naar hetzelfde vliegtuig staan te kijken en zogenaamd staan te sturen.
    Typisch gevalletje van achter je vliegtuig aansturen, het model gaat naar rechts, dan stuur ik er lekker met rechts achter aan, oh, gaat ie naar links, nou dan stuur ik naar links...
    Als je echt stuurt zal je meteen merken dat je model niet doet wat je wilt en dan ga je toch wel twijfelen of je wel naar het goede model staat te gluren.

    Nou... voor mij zo de vuurdoop.
    Koffie is door de keel, alles zit in mijn rugzak, op naar Schiphol om te vliegen, of in ieder geval kijken of ik mijn model nog onder controle kan houden.


    GJ
     

Deel Deze Pagina