Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zei ik toch :). Gefeliciteerd met de maiden!
    Maar waarom niet meteen zelf 4 vluchtjes ermee gemaakt?
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gerben.
    De instructeur bracht hem steeds in de lucht, ik vloog circuitjes en hij landde hem weer. De beste man wilde mij eerst laten wennen aan het nieuwe toestel.
    Weliswaar stonden de aelerons van de Wot altijd feller afgesteld, maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat deze grote Escapade makkelijker vliegt.
    Maar in het kader van het "heel houden" heb ik mij keurig aan de instructies gehouden.
    Morgen vliegen wij nog een keer samen en daarna zal het geheel aan mij zijn. En ik durf het wel aan.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen looping of rolletje?
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Groter vliegt dikwijls makkelijker (uitgezonder de "grootte stress" dan )
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Neen, wel meerdere complimenten gehad over de gevlogen circuits.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tot nu toe heb ik geprobeerd zoveel mogelijk vluchten te maken. Vanaf nu ga ik voor heel houden, anders wordt het me te duur.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En ..... de eerste landing met de Escapade is een feit :koud:. Er was nauwelijks wind, waardoor hij nog lang doorzette. Maar de wind stond in lengte van de baan en dan is 200 meter niet gauw te weinig.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien de domste vraag ter wereld, maar ik stel hem toch: mag je de gas al dicht zetten, voordat je boven het veld bent?
    Er stond gisterenavond nauwelijks wind, waardoor ik 200 meter nodig had om te landen. Ik kom dus te snel binnen. Dat was met de Wot ook al zo.
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Probeer je kist met gas dicht op ruim voldoende hoogte eens langzaam uit te hongeren tot vlak voor de stall, dan weet je het.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat hebben we toevallig gedaan Berrie en hij overtrekt niet of nauwelijks. Het zit ook tussen mijn oren. Als ik langzaam ga, ben ik bang dat hij uit de lucht valt.
    Als ik weer ga, laat ik een ervaren iemand even mee kijken.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar een langzaam draaiende prop remt veel meer af dan een stilstaande prop, dus een klein klikje gas zodat de prop nét blijft draaien werkt het best om hoogte kwijt te raken
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zet hem op hoogte, melk hem uit met het gas dicht, en bewonder of hij wegvalt over een vleugel, of dat hij duikt en snelheid op pakt.
    Gewoon eens wat meer met het gas spelen, laag over vliegen, zie wat ie doet. Ik speel vaak met dat gas. Elektro of brandstof. Je prop stuurt namelijk mee... :)
    Maak doorstarts... etc.

    Maak ook korte circuitjes, en vlieg hem niet te ver voor het benaderen van de baan. Maar vlieg dan ook echt een strak landingscircuit met rust in het toestel.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zit wel een normale prop op?
    Niet een met heel veel spoed?
    Misschien vlieg je hem niet vlak genoeg binnen, als je het laatste stuk van je circuit te hoog zit moet je duiken en dan bouwt hij weer snelheid op.
    En een nadeel van een vliegtuig is ook, vlak bij de grond blijft hij beter zweven, door het grondeffect dus je moet daar echt al de snelheid eruit hebben.

    Niet bang zijn, als je hebt vliegtuig gewoon horizontaal binnen laat vliegen (vleugels horizontaal) zal hij langzaam naar de grond zakken.
    Pas zodra je flink gaat sturen met ailerons bij lage snelhed zou hij kunnen overtrekken.

    GJ
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Arjan, daar heb ik wel eens van gehoord.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Eigenlijk verbaasd het me enigzins dat je deze vraag op het forum stelt, je zou dit eigenlijk met jouw instrukteur moeten bespreken.

    De hoeveelheid gas die nodig is in de landing is per model heel sterk verschillend. Er is geen vaste regel voor. Een ervaren piloot kan dit echter goed inschatten.

    Om een voorbeeld te geven, mijn classic pattern modellen vlieg ik het gehele landingscircuit met gas dicht. (brandstof model) Het laatste rechte stuk zelfs met de motor geheel uit, anders gaat het veel te hard en schiet de kist het veld voorbij. Alle vliegers met dergelijke modelllen deden dit in die tijd.
    Met een “trainer / sport” model is dit heel anders. Deze hebben meestal minder vermogen en hebben meer weerstand door een dikker vleugelprofiel en een “plankje” voor stabilo en kielvlak. Hierdoor vliegen deze modellen langzamer en remmen deze sterk af bij gas minderen.

    Wat mij opvalt als ik het draadje doorlees is dat je zeer regelmatig van model wisselt. Mijnsinziens is dit onjuist, leer vliegen met een model, repareer het bij schade (het geeft niet als hij er wat minder mooi uitziet) en vlieg er ook het brevet mee. Vlieg daarna nog een aantal maanden met het model zodat je een volwaardig (veilig) piloot wordt. Stap daarna pas over naar een ander model.

    Vele piloten gingen jouw voor en wisselden ook vaak van model, bijna geen van hen heb ik ooit een brevet zien halen. Je moet rust en regelmaat inbouwen voor jouw als piloot, leer het model door en door kennen, dat kost tijd.

    Normaliter zou je op bovenstaande wijze in een seizoen (als het goed weer is) je brevet moeten kunnen behalen.

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is een goed idee om dat zelf eens uit te proberen. Ik moet er per slot van rekening mee vliegen. Met het vorige toestel heb ik stappen gemaakt door te proberen hoe hij overal op reageert.
    Aan de andere kant moet je een strak circuit kunnen vliegen. Daar krijg ik inmiddels complimenten voor, ook van de andere vliegers.
    Ik denk dat er weer een moment aan zit te komen, dat er een kwartje gaat vallen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De motor is een O.S. OMA -5020-490. O.S. geeft aan bij 6s 14x7, 14x8, 14x10 of 15x8 te nemen. Er zit nu een 14x8 op en ik heb als reserve een 14x8.5 liggen.
    Misschien zegt het niks maar Rimfire.80 adviseert 15x8 en Axi 4120/20V2 zegt 16x8.

    Hevig sturen met ailerons is niet meer aan de orde. Ik denk dat het tussen de oren zit. Het heeft ook iets onwerkelijks dat zo'n toestel in de lucht blijft hangen.

    Groeten, Wil
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Instructeur: De instructeur is met vakantie. De volgende keer vraag ik er een andere ervaren piloot bij. Het was gisteren overigens windstil.
    Eerder was er windkracht 2 en dat scheelde de helft in landing-meters.

    Wisselen: Als een (houten) kist echt kapot is, ga ik meestal door naar een volgend model.
    Helaas heb ik de volgorde Escapade-Wot4 omgedraaid. Lekker suf :oops:.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    4-5 pagina's geleden hebben we je een aantal tips gegeven hoe je leert hoe je model zich gedraagt op lagere snelheid.
    Van alleen circuitjes vliegen leer je niks bij, hoe mooi ze ook zijn.

    Het gas erop laten staan tot je bij de rand van het veld bent is misschien een leuk idee om bij een beginner te voorkomen dat hij een model overtrekt, maar dat zul je toch echt zelf in moeten leren schatten.
    Toestel op 100mtr, en ga spelen met die upknuppel. Motor uit, klein beetje sleepgas probeer het.

    Op hoogte kan er niks gebeuren als je de kist weer rustig laat herstellen. En kun je 100keer iets proberen zonder risico. Nu probeer je alles in dat ene moment van landing te ontdekken, laag bij de grond..niet echt handig en riskant.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina