Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Deze klinkt ook lekker
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou nee, ik heb hem in het echt zien vliegen...
    Het ding wordt veel te veel ge-hyped, is ook zwaar gesponsord door Kolm en Fun-Modellbau.
    Geluid valt in het echt vreselijk tegen.
    Model trouwens ook, klein kistje.
    En bij de 2e vlucht ging de Kolm motor stuk.

    Hij vloog daar samen met deze P47.
    Mooiste model dat ik ooit in het echt gezien en gehoord heb.
    Dit ding voelde je echt in je buik.

    En Wil, hier zie je ook, op 2:46 van het filmpje, dat hij even langzaam over het veld komt om te kijken hoe het model zich gedraagt.
    Het was de eerste vlucht dus hij moet dan even de snelheid van landen inschatten.

     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
    Cnn vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat een geweldige filmpjes Gert-Jan. Helaas zijn dit soort bedragen voor mij niet haalbaar. Dan moet ik eerst ergens directeur van zien te worden.
    Ik zie dat groot en snel wel kan, maar niet binnen mijn budget. Klein en snel is wel haalbaar, maar ik weet niet of ik het toestel dan nog goed genoeg kan zien. Maar goed, daar kan ik dan over een tijdje met de Ion achter zien te komen.

    Het idee van een 2-motorig toestel, laat ik varen. Dat was een verkeerde inschatting.

    Ik had niet gedacht dat er zoveel verschil in hout kon zitten. Eigenlijk is dat wel begrijpelijk, het is een natuurprodukt.
    Twee dezelfde klarinetten klinken ook anders. Voor de goedkopere modellen wordt hout van de buitenkant van de boom gebruikt. De betere instrumenten komen uit de kern. Ook dezelfde koperen blaasinstrumenten kunnen anders aanblazen en klinken. Zeker met de hand gebouwde toeters.

    Bedankt weer voor alle info.
    Kom je zaterdag a.s. mee naar Vliegclub Maasdriel?
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Schitterend en ongelooflijk zijn de eerste woorden die in mij opkomen. Nou nog even de Staatsloterij winnen :D.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Stoppen jongens met die filmpjes. Vannacht kan ik er niet van slapen :D. Schitterend gewoonweg.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "En Wil, hier zie je ook, op 2:46 van het filmpje, dat hij even langzaam over het veld komt om te kijken hoe het model zich gedraagt.
    Het was de eerste vlucht dus hij moet dan even de snelheid van landen inschatten"

    Aha, kijk dat is een mooi leermoment.
    Met een beetje geluk heb ik morgen weer les en ga ik;
    1 Op hoogte zelf vaststellen hoe langzaam hij kan.
    2 Meerdere landingen achter elkaar maken.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dát zou ik op wat grotere hoogte vaststellen... als je dat eenmaal weet, een paar keer op geringe hoogte dunnetjes over doen, om te kijken hoe dat aanvoelt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb voor de lol even wat balsa gewogen.
    2mm plankje
    Vaak is lichtkleurig hout wat lichter en zachter.
    Ik heb 8 plankjes gewogen en dat loopt van 23 tot 39 gram, per plankje van 10x100 cm.

    Landingsnelheid:
    Als je wat ervaren bent dan kan je de landingsnelheid wel op lage hoogte inschatten, je "voelt" aan de druk op de roeren of je snelheid nog hoog genoeg is om te kunnen sturen.
    Bij beginners... eerst proberen te overtrekken op hoogte en dan voel je vanzelf dat je aan de knuppels kan zitten maar er nog weinig gebeurt.
    Dat wil je dus niet hebben op lage hoogte.

    En de staatsloterij winnen... ach.
    Ik was ook gewoon electromonteurtje en had een paar kisten van 2000 euro en meer.
    Ik gok dat er voor zo'n 15000 euro in m'n opslag stond.. en daar reken ik de Porsche, m'n kart en m'n motor dan niet bij.
    Maar tja, nooit gedronken (wel levercirrose), nooit gerookt en geen gekke dingen gedaan.
    En ook geen vrouw of kinderen, dat zal ook wel schelen.

    Ik denk niet dat ik de 28e kom want ik ga de 9e al naar Dalfsen.
    Maar je weet maar nooit.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En alweer een goed idee er bij.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, grote verschillen in gewicht van het hout dus.

    "Landingsnelheid:
    Als je wat ervaren bent dan kan je de landingsnelheid wel op lage hoogte inschatten, je "voelt" aan de druk op de roeren of je snelheid nog hoog genoeg is om te kunnen sturen. Bij beginners... eerst proberen te overtrekken op hoogte en dan voel je vanzelf dat je aan de knuppels kan zitten maar er nog weinig gebeurt. Dat wil je dus niet hebben op lage hoogte."

    Dat zal nog wel een tijdje gaan duren, voor ik dat kan. Ik weet wel, dat je steeds meer moet sturen als je langzamer gaat. Dat begrijp ik ook.

    "En de staatsloterij winnen... ach.
    Ik was ook gewoon electromonteurtje en had een paar kisten van 2000 euro en meer.
    Ik gok dat er voor zo'n 15000 euro in m'n opslag stond.. en daar reken ik de Porsche, m'n kart en m'n motor dan niet bij.
    Maar tja, nooit gedronken (wel levercirrose), nooit gerookt en geen gekke dingen gedaan.
    En ook geen vrouw of kinderen, dat zal ook wel schelen."

    Geen vrouw, dat is de oplossing :D
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mijn ervaring is dat juist houtbouw vaak prima te herstellen is. Ik zou juist met een schuimkist geen raad weten. Ik heb vele herstelde piep kisten gezien dat waren meer lijmballen na de reparatie, uitzonderingen van mensen die het wél kunnen daargelaten. Wat veel mensen niet meer in huis hebben is hout, en inderdaad als je het niet in huis hebt.... tja dan wordt het lastig. Sterker nog; een houten ARF kist is na de reparatie vaak steviger bij mij. Vorig jaar nog, bij mijn Escapade 40 brak na 4 jaar het landingsgestel eruit na een wat onhandige landing. Eerst de oude troep eruit gezaagd, toen een degelijk stuk 6mm vliegtuigtriplex op maat gemaakt, versteviging gemaakt in het vliegtuig alles gelijmd met epoxy, netjes geschuurd stukje vers folie eroverheen totaal 15 gram zwaarder geworden en niet meer te zien dat ie ooit kapot was. En vliegen als vanouds.

    Later in het seizoen had ik iets onhandigs, ik vergat te tanken, vloog gewoon, ging landen kwam wat onhandig uit, ik dacht nog maar een rondje met het ding, ik gaf gas en toen was ie op, ik kon kiezen of de sloot of proberen te landen. Dat landen ging daardoor net buiten het veld en grof harder dan gewoon is. Ik had geen schade aan mijn gerepareerde landingsgestel alleen de 4 metalen M4 bouten van het landingsgestel braken af, dus de reparatie aan het hout gaf geen krimp. Vaak breekt juist het hout van het landingsgestel eruit. 4 Nieuwe boutjes erin en klaar was ie weer. Dit bedoel ik dat hout vaak beter reparabel is, en vaak met simpelere middelen. Bijvoorbeeld kleine deukjes gewoon met water, het hout zwelt dan terug.

    groet, Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helemaal mee eens Aad.
    Maar inderdaad, waar koop je tegenwoordig nog hout en goede folie.
    Hier in de regio Amsterdam zit niks (zat trouwens al jaren niks goeds) en hout opsturen uit Duitsland is nogal lastig als je 3 of 4 plankjes wilt hebben.
    Meestal reed ik meteen naar Waldfeucht, naar W&W modellbau.
    Dan wist ik dat ze alles op voorraad hadden en de prijzen een stuk lager waren dan in Nederland.
    Maar tja, de dokter wil niet meer dat ik autorij.
    Dus nu is het allemaal online kopen en daar wordt je ook niet vrolijk van.
    Vroeger had Staufenbiel nog wel aardige dingen maar dat bedrijf is zo om zeep geholpen, die verkopen niks meer.
    Dus nu maar Lindinger in Oostenrijk, die heeft nog wel keuze.

    GJ
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Hobbyin heeft veel en stuurt ook op.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Niet zomaar.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Laat ik dan even een boude stelling doen: onafhankelijk van budget zit groot en snel er zowieso niet meer in.
    Grote, snelle kisten zijn toch wat kritischer in vlieggedrag, met vaak hogere landingssnelheden. Daarnaast betekent een grote kist weliswaar meestal dat hij iets makkelijker vliegt, maar dat ieder klein foutje met een vaak behoorlijke schade bekocht wordt.
    Een 'klein' toestel (wot/calmato/etc) kan rustig een keertje over de kop slaan in de landing , bij een grote kist heb je al snel schuren bij het kielvlak en motorkap, als het al niet erger is.
    En om dan eerlijk te zijn zou het mij erg verbazen als je dit soort kritische modellen, die maar een beperkt aantal getalenteerde piloten kan vliegen, nog zou leren beheersen op de wat verder gevorderde leeftijd.

    Overigens is klein en snel vaak nog spannender als groot en snel. Klein hoeft ook minder snel in absolute kmh, om net zo snel te lijken als iets groots. Al ben ik F5B modellen gewend, een vluchtje met een Voodoo die zeker niet harder ging dan de B modellen was zeker spannend doordat het model verhoudingsgewijst zo klein is.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hobbyin heeft niks vergeleken met W&W en de kennis van zaken is bij W&W zeker groter.
    Men heeft ook niet 2 servootjes op voorraad maar 12 van elke soort en ook tandwielsetjes, verschillende soorten en merken props, alle merken zenders (behalve Spektrum) en ook wat apartere modellen.
    Dat samen met de veel lagere prijs is het de moeite om Waalwijk voorbij te rijden.
    En W&W stuurt ook op.

    Op de terugweg even Echt inrijden en dan wat eten bij 't Bufke... lekker!

    GJ
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @WillydeWoofer
    dat verschil in hout is vaak de reden dat mensen zelf hun hout gaan halen.
    kun je zien wat je krijgt.

    je hebt inderdaad licht (van kleur en grammen) en donkerder (en zwaarder)
    maar sommige planken zijn zo getordeert als een hoepel.
    niet wenselijk als je een mooie rechte vleugel wilt maken.
    voor opvulhout maakt het dan weer niet uit.

    er zijn zat mensen die met weegschaal en al naar de winkel gaan, om zo veel mogelijk hetzelfde gewicht hout per plank mee te nemen.
    weet je zeker dat de vleugel links en rechts even zwaar is, en hout het totaalgewicht binnen de perken.
    ik doe dat trouwens niet, zelfde kleur en recht vind ik goed.

    Qua stall snelheid, geloof me: dat is simpeler dan je denkt.
    gewoon op een beetje hoogte je gas dicht trekken, en proberen op 1 hoogte te houden.
    je zal dan steeds meer elevator moeten geven. tot de stall.
    dan valt 1 vleugel weg, en zakt de neus van het toestel weer omlaag (mits je zwaartepunt klopt natuurlijk)
    daardoor krijg je weer snelheid, en lost de kist zijn eigen probleem op.

    aan jou de taak om daarna de kist weer even wat vaart te geven (gas erop of neus verder omlaag) en hem in rechte banen te leiden.
    als je het niet vertrouwd, kun je altijd 1 van je instructeurs eens vragen om het een keer voor te doen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan in Duitsland bij sommige bedrijven hout op gewicht of hardheid gesorteerd kopen.
    Dan is een geselecteerd plankje net zo duur als een normaal plankje hier in NL.
    En ook rare maten zijn daar te koop, bijvoorbeeld 25x150 cm planken, handig om vleugels te beplanken.

    Maar ja, in Duitsland wordt het ook echt als een hobby gezien en in Nederland ziet het men als speelgoed, helaas.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Aad ik had versplinterd hout, daar kon ik niks meer mee.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Die ervaring heb ik ook. Ik ga zelden voor niks.
     

Deel Deze Pagina