Het vrije vlucht forum en wedstrijdmodellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Peter Den, 19 dec 2014.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Toch aangemoedigd door enige reacties in een ander draadje alhier een kort betoog en een korte toelichting over mijn positie hierin;
    Van 1960 tot 1972 was ik een toegewijde en fanatieke wedstrijdvlieger, voornamelijk F1B.
    (Ja inderdaad, voor sommigen de liever te vergetende prehistorie, door anderen dan toch weer wel de golden age of free-flight genoemd).
    Na die tijd volgde ik de ontwikkeling nog wel op een afstandje, maar pas in 2005 herstarte ik mijn actieve modelbouwleven (RC, tja je moet wat).
    Ik was toen wel verbaasd om op het forum onder vrije vlucht (toch nog steeds mijn eerste liefje) nauwelijks iets over het wedstrijdvliegen aan te treffen en dat vind ik jammer.

    De obstakels van het moderne vv wedstrijdvliegen zijn genoegzaam bekend; weinig glamour t.o.v. het door de commercie aan de hand genomen RC vliegen, moeilijk en weinig beschikbare grote terreinen en de ogenschijnlijk grote afstand tussen beginnende belangstellende en de technische status quo van de wereldkampioenschapsklassen.
    Daarboven ook nog eens de, in mijn ogen absurde, prijskaartjes voor dit soort modellen.

    Toch denk ik dat er nog wel interessante mogelijkheden zijn om als vv geïnteresseerde iets mee te pikken van het vv wedstrijdvliegen.

    De meeste entries hier op het vv forum gaan over kleinschalige rubbermotor (schaal)modellen of nostalgische vv modellen van voor 1955 (en het rc ombouwen daarvan).
    Met nadruk, daar is niets tegen: de ontegenzeggelijke charme van deze niche is een weldaad tegenover de stoere en als maar makkelijker rc tendens.

    Hier wil ik echter dus aanmoedigen om je eens te verdiepen in de wedstrijdklassen en modellen vanaf midden jaren '50 tot eind jaren 60'.
    Waarom deze periode: de modellen ondergaan in deze periode een transitie in constructief en prestatie opzicht maar zijn toch nog heel toegankelijk.
    Het nabouwen of je laten inspireren door deze generatie kan je opleveren dat er toch een wereldje open gaat van modellen die opmerkelijk beter presteren dan wat sommigen gewend zijn en openen ook de weg naar thermiekvliegen en meer kennis hierover.
    Ik zou met name een lans willen breken voor de klassen F1h (A1), F1g (Coupe d'hiver) en de oude Chuck-glider rules.
    Het geeft toch wat meer richting om binnen klassen te bouwen en deze modellen zijn nog steeds redelijk eenvoudig, met beperkte kosten en niet al te hoge pretenties te maken.
    Ook is al gewezen op het belangrijke educatieve potentieel van vrije vlucht modellen en deze in het bijzonder.

    Het zou zomaar kunnen dat, wellicht ook met wat regelaanpassing, je hier heel speels ''old school'' wedstrijdjes mee kunt vliegen, al is het maar onderling, die toch bijzonder interessant kunnen zijn, die minder grote terreinen nodig hebben en veel toegankelijker zijn dan de huidige ''state of the art'' topklassen.

    Regelgeving: (als hier op het forum echt belangstelling voor blijkt te zijn wil ik me daar wel bij bv de KNVvL hard voor maken): regeltjes lijken altijd een irritante belemmering maar kunnen hier nu juist de deur openen.

    Suggesties en ter discussie;
    Zelfbouw verplicht.
    Geen bedieningen van stuurvlakken die niet direct aan de basisfunctionaliteit gekoppeld zijn behalve een thermiekremsysteem; dus geen timer- of elektronisch geprogrammeerde/gestuurde functies.
    Zweef (A1): een open starre starthaak zonder bewegende delen, alleen tripfunctie voor timer en bochtenroer toegestaan.
    Rubber (coupe'd'hiver): geen gekochte propellers , geen automatisch verstelbare spoed, geen sturing d.m.v. timers of elektronica (hoogstens sturing gebaseerd op rubbertorsie wellicht)
    Chuck: geen SAL of DLG launches, beperkte afmetingen (6dm2 max.?).
    Algeheel: max op 2 minuten (door lagere aanvangsprestaties kan je dan met een kleiner veld uit)
    En zo valt er nog wel wat te verzinnen en te evolueren, dit alles gericht op puur en simpel vliegen met eenvoudige middelen.

    Ik zou dan de KNVvL willen uitnodigen om de vrije vlucht wedstrijden open te zetten voor deze te herdefiniëren, limited klassen en dat ook voor (nog) niet leden te doen: zoveel extra werk hoeft dat niet te zijn en als het aanslaat is dit ook voor de KNVvL van grote propagandistische waarde.

    Voor diegenen die dat zien zitten levert dat op: leuke gezellige en leerzame wedstrijdjes en ook een direct contact met de ''grote'' klassen, wat op zijn minst interessant is.

    Recapitulerend: laat jullie eens uitdagen en inspireren door deze kleine, nog bestaande klassen.
    Je zult verbaasd zijn hoeveel ouwe knarren hier op het forum je met raad en daad bij willen staan.
    Een hele goede inspiratiebron heb ik overigens altijd al de yearbooks van Frank Zaic gevonden: nog wel eens te scoren op Ebay.
    Ik stel dan ook een Frank Zaic Model Aeronautic Yearbook 1964/1965 ter beschikking aan de eerste die a) het op prijs stelt en b) hier op het forum een succesvol bouw en vliegdraadje van een A1 of Coupe'd'Hiver neerzet.

    Ik ben altijd bereid tot meer toelichting en hoop op commentaar.

    (En gasten uit Genk: mijn hoop is een beetje op jullie gericht!)
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    kijk, da's een verhaal waar ik me in grote lijnen zeker in kan vinden! persoonlijk vind ik de suggesties van het ''ouwe school'' gebeuren erg leuk. Wedstrijden zijn niet direct noodzakelijk, leuke treffens met dit soort modellen zou ook al heel wat zijn.
    Ik zal eens informeren in de club hier in nijmegen, maar persoonlijk ben ik voor deze of een soortgelijke aanpak. Laagdrempelig, plezierig, educatief en als je wil met vintage modellen vrij vliegen. Dat lijkt me wel wat.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    leuk

    Het zien vliegen van dergelijke modellen is al leuk op zich zelf.


    Mvg,
    Aurectar
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Peter,

    De KNVVL zal in feite weinig te maken hebben met de wedstrijden. Je zult vooral bij de organisatie van de wedstrijden moeten zijn. Het is altijd al zo geweest dat de jeugd de toekomst heeft. Hier is vanuit diverse clubs altijd wel stimulatie voor geweest.

    Ik deel je mening dat het echt duur is geworden is om mee te komen in de echte kampioensklassen, maar beantwoord dan eens mijn vraag. Gaat het nu om de resultaten of om de lol van het bouwen en vliegen?

    Voor "relatief" weinig geld is het mogelijk om toch een leuk model te bouwen. Het hoeft niet allemaal hightech om te beginnen. Hier zijn toch nog best wel veel mogelijkheden voor. Je spreekt ook over een old school klasse. De mogelijkheid is altijd nog om in de vintage klasse te gaan vliegen. Oude modellen die zo'n beetje voldoen aan wat jij voorgesteld hebt. Alleen ja zal waarschijnlijk toch een mechanische timer in moeten, aangezien het brandgevaar te groot zal zijn met een lont.

    A1 en coupe d'hiver. De klasse A1 is in nederland vooral een klasse voor de jeugd. Maar kan met niet indenken dat er een wedstrijdorganisatie zal weigeren dat een groep volwassenen komt met wat van die modellen om lekker mee te doen. Mits dit maar word overlegd en op tijd aangegeven. Iedere outdoor vrije vlucht vlieger zou t graag willen zien dat er meer mensen komen vliegen. En A1 word internationaal ook veel gevlogen door volwassenen. Ook hier heeft alles techniek van de grote klassen zijn intrede gedaan. Maar zoals ik al eerder zei ook dit is laagdremepelig te bouwen. Zelfde geld voor F1G. Ook hier is alles denk ik zo wel mogelijk. P-30 modellen zijn bijvoorbeeld ook mooie modellen om veel te leren. Ook weer in nederland bedoeld als jeugdklasse. Maar weet dat in amerika en engeland deze klasse gewoon door volwassenen word gevlogen. Ook leuk om eens te kijken hoe alles in z'n werk gaat.

    En mochten we een groep mensen bij elkaar krijgen die de kleine klasse willen gaan vliegen, kunnen we altijd een verzoek indienen bij de subcommissie om de klassen mee te nemen in de kalender.

    Bijvoorbeeld het clubkamp van de NLC is een mooie mogelijkheid voor nieuwelingen om te komen kijken, een model in te vliegen of informatie in te winnen over het beginnen met een model.

    Dus nog even samengevat. Heb soms de neiging wat warrige verhalen te schrijven.

    F1H(A1), F1G(coupe) en P30 zijn goeie klassen om te beginnen met outdoor vrije vlucht. In nederland staan ze bekend als jeugdklassen. Ik denk dat als het van te voren aan word gegeven bij de organisatie van de wedstrijden, er altijd de mogelijkheid zal zijn voor volwassenen om die kleine klassen te vliegen in wedstrijd verband.

    Bernard
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi verhaal!

    Vergeet vooral tweede kerstdag niet!
    Grote chuck-wedstrijd op Maldensvlak.
    Altijd lol en (n)ooit bloedserieus....

    P-30 heb ik veel lol aan beleefd en veel van geleerd, zonder dat het de hoofdprijs kostte..
    F1H of -G zijn mooie klassen.
    Hier zou ik juist een lans willen breken om snel de overstap te maken naar (eenvoudige) F1A of -b modellen.
    De kleinere 'jeugd' modellen zijn lastiger af te stellen dan een eenvoudig groter model.
    En van F1-a en -b modellen zijn geloof ik nog best goede eenvoudige bouwdozen te vinden.

    De topmodellen van F1-a -b of -c blijven het neusje van de zalm en wil je daar meekomen/ winnen zul je op veel fronten alles uit de kast moeten halen.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Even doorgaande op het antwoord van Erik.

    Je hebt t over eenvoudige modellen. Wat zijn nu eenvoudige modellen, wellicht handig om meer uitleg te geven aan de mensen die er (nog) geen idee van hebben.

    Bij F1B heb je een model de starter. Simpel houtbouw vleugel met een klein beetje koolstof in de vorm van achterlijst, capstrips en beetje ligger materiaal. Allemaal reltatief simpel verkrijgbaar in nederland via de bekende vrije vlucht vliegers. Andere materialen zoals romp e.d zijn of zelf te bouwen of te koop. Nog een optie is het bouwdoosje de Prima te kopen. Dit is een bouwdoos ontwikkeld door Igor Vivchar. Wereldbeker winnaar en goed F1B vlieger. Tevens zijn er onderdelen en complete modellen te koop van hem en andere goeie vliegers. Kwa geld moet je denken aan zo'n 150 tot 200 euro voor een bouwdoos of zelfbouw en de prijs van een compleet model in onderdelen (simpele onderdelen dan) ligt rond de 350 tot 400 (?). Wil je echt hightec en met de wereldtop mee, ja dan moet je diepe zakken hebben. Zal daarom ook dit soort bedragen maar niet noemen dat ontmoedigd alleen maar.

    Voor F1A geld eigenlijk het zelfde. Modellen zijn goed te bouwen met een houten romp, houten vleugels (zonder koolstof) en simpele haak en timer. Kosten zo'n 75 euro. En dat ligt dan vooral aan de prijs van de timer. Stapje verder is zelf iets met koolstof maken. Dit vergt wat meer tijd, expertise en geld. Prijs is afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt. Ook zijn voor deze modellen tegenwoordig bouwdozen te koop. De prijs voor een hightec model van koolstof met mechanische timer ligt tussen de 600 tot 650 euro.

    Tegenwoordig word er veelal met electronica gevlogen en modellen met servo's e.d. Deze prijs ligt net als bij F1B erg hoog.

    Volgens mij is hier uit af te leiden dat opstappen in deze klassen niet meteen erg duur hoeft te zijn.
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Bemoedigende reacties, en zoals Aurectar al zegt:
    Het zien vliegen van dergelijke modellen is al leuk op zich zelf.

    En Bernard; natuurlijk gaat het om de lol van het bouwen en vliegen maar mijn betoogje is dan ook om wat meer belangstelling te wekken voor deze categorie vliegtuigen.
    (onderlinge) wedstrijdjes zie ik ook meer als extra stimulans, ze kunnen een opstap zijn naar de ''grote '' klassen maar dat is niet persee mijn motivatie of noodzakelijk.

    Uit de reactie's merk ik nu wel dat er mensen zijn met al meer inzicht en en recht van spreken over hoe de vrije vlucht situatie heden ten dage is en met name de NLC is kennelijk op dit vlak goed bezig.
    Het gaat mij er meer om dat dit ook wat wijder gedeeld wordt bv op het forum, anders blijft dit toch een navelstaardige niche die gedoemd is te verdwijnen: onbekend maakt onbemind.

    En Erik: natuurlijk is het mooi als mensen ook naar F1a en F1b gaan met eenvoudiger modellen maar juist daar is het idee dat het veel geld moet kosten en je er totaal niet aan te pas komt als je niet aansluit bij de ''state of the art'' door bijvoorbeeld te kopen, de grote rem.
    Vandaar mijn suggestie om een limited categorie binnen de klassen te hanteren.
    Zelfs als je dan meevliegt bij de grote wedstrijden zou je door de aantekening limited een soort tweede klassement kunnen krijgen die ook nog eens staat in verhouding tot de top.

    Nu ben ik overigens ook sceptisch over hoe groot de afstand is tussen de top en de anderen.
    Ik denk dat die door een bepaald imago van geld, exotische materialen, grote bouwprecisie , hogere aerodynamica en hi-tech apparaatjes een beetje overschat wordt.
    Tot nu toe is mij nog niet echt duidelijk gemaakt hoe veel beter de top modellen en hun vliegers nu eigenlijk zijn en waarom.
    En ja: vroeger was alles zeker niet beter dus ik laat mij graag (maar blijf critisch) overtuigen.

    Nu ontneem ik mijzelf toch ook alweer het recht van spreken omdat ik in deze scene niet snel weer actief zal worden; doordat ik op modelvlieggebied nog zoveel anders te doen heb.

    Maar ik heb nog steeds het gevoel dat als iemand hier in de buurt eens een A1 wedstrijdje organiseert dan plak ik er verdorie nog eens een op zijn ouderwets in elkaar en zal ''ze'' weer eens een poepie laten ruiken.;)
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Duidelijk,

    Laat ik voorop stellen. Dat ik zo'n 70 euro voor een simpel houtbouw nog steeds niet veel geld vind. Als ik kijk naar de kosten om te beginnen met R/C lijken me die kosten vele malen hoger. Voor A2 heb je een model nodig, wat klein gereedschap en een geschikte lijn om je model mee op te trekken. Nou hier heb ik nog zat van. Heb nog ruim een kilometer (ja je leest t goed ruim 1000 meter) van die lijn liggen.

    De kloof naar de top is groot. Zeer groot. Deze mensen investeren veel tijd en geld in trainen, trainen, trainen. Als ik kijk naar Per Findahl (een zweedse vlieger) die traint ontzettend veel in zijn vrije tijd. En heeft de wereldbeker ook gewonnen. De modellen worden steeds beter. Timers die in te stellen zijn milisecondes in plaats van een beetje gokken van daar moet dat armpje op dat groefje. Profielen maken een grote ontwikkeling door. Kijk maar naar het LDA profiel. Je model lanceren tot 100+ meter vanaf een 50 meter lijn. Erik zou hier meer over kunnen vertellen als je kijkt naar zijn gekochte bunt model. Als je daar hard aan gaat hangen trek je m doormidden. De modellen tegenwoordig worden met zo'n geweld gelanceerd, dat het heel blijft vind ik altijd wonderbaarlijk.

    Wat je vooral voor ogen moet houden wat iemand zijn eigen ambities zijn. Wil je gewoon lekker buiten zijn met mensen die de zelfde passie hebben, en beetje vliegen of wil je binnen 2 jaar op een wk of ek staan. En alles wat daar tussen zit.

    Autorijden leer je ook niet in 1 dag, of je vliegt ook niet meteen de sterren van de hemel met een 1:3 schaalkist met verbrandingsmotor. Iedereen heeft zijn eigen budget, ambities en eigen beleving van de sport.

    En natuurlijk kan iedereen om hulp vragen, en zal iedereen ook erg behulpzaam zijn.

    Je spreekt over een limited klasse. Opzich een ok idee maar hierdoor ga je wel een gevoel kweken van mijn modellen doen er niet toe want ik mag me toch niet meten met de grote jongens.

    Ik snap dat je critisch bent, tot je met eigen ogen ziet wat er mogelijk is tegenwoordig zie je toch dat ontwikkeling vooruitgang betekent. Alhoewel ik t zelf achteruit gang vind. Komt die zogenaamde kloof weer om de hoek kijken.

    Ik zou zeggen kom maar op met die A1, ben wel benieuwd.
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    En begrijp me niet verkeerd. Ik zou het zeker aanmoedigen dat mensen lekker een simpel A1/A2 of P30/Coupe/Wakefield model bouwen. Op een wedstrijd langskomen kan altijd en meedoen ook natuurlijk. Vind je t leuk kun je altijd verder kijken hoeveel het je uiteindelijk waard is om te preseteren of lekker ontspannen mee te doen.
     
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    :)
    En lol beleven aan het zelf bedenken van technische oplossingen, nieuwe productiemethoden, .... is ook ontzettend leuk.
    Ben je nog niet eens op het veld geweest...

    En wil je met A-1 of Coupe internationaal meekomen dan mag je ook trainen en meer geld neertellen....
    Die bunt-A1's waar eerder genoemde Pehr mee ook mee 'speelt' zijn niet 'cheap'

    En ik heb gelukkig in Hongarije ook ooit enorm plezier gehad met een eenvoudige A-1 van Luis! Rennen, lanceren, prutsen en herhalen!

    De thermiekronden kun je met een eenvoudig/ houten model prima doorkomen.
    Ik heb met mijn eerste F1B (lijkt op een Prima van Vivchar) vaker in een fly off gestaan...
    Daar legde ik het dan weer af tegen de toppers. Had ik geheel geen moeite mee. Mijn 1.5 meter model hing netjes op 3/4 hoogte van de rest van de modellen in de fly off. En meneer Andioukov zat dan weer op 1/4 hoger dan de nummer twee..... Mooi om te zien!
    Ik hoefde minder ver te lopen om m'n kist in de laatste ronde op te halen :)
     
  11. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    De vrije vlucht wedstrijdvliegers zijn niet echt actief op het modelbouwforum.
    Op Facebook vind je echter meerdere interessante groepen over vrije vlucht, sommige met enorm veel technische diepgang. En ook het wedstrijdvliegen komt aan bod.

    Greetz,
    Jurgen
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx voor de tip (ik zit om principiele redenen niet op facebook dus ikzelf heb daar niet zoveel aan, maar anderen wel denk ik).

    Ik vind het desalnietemin wel jammer dat het wedstrijdvliegen zich minder op het forum manifesteert omdat het forum me wel een geschikt kennismakings (propaganda)-platform lijkt.
    Naar mijn idee functioneert een beetje vergelijkbare niche als het F3K wel goed op die manier en is het forum daar een stimulerende factor.
     
  13. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    Als is zie hoeveel vrije vlucht vliegers actief zijn op dit forum dan sta ik er niet zo van te kijken dat er weinig reactie op komt.
    Niet iedere vrije vlucht geïnteresseerde zal behoefte hebben aan wedstrijdvliegen. Dus als je het wedstrijdvliegen weer nieuw leven in wilt blazen denk ik dat je eerst meer mensen aan het vliegen met vrije vlucht modellen moeten krijgen. Van daar uit zullen er nieuwe wedstrijdvliegers moeten komen.

    Dit is even mijn visie op deze zaak als iemand die wel interesse heeft in vrije vlucht modellen maar niet in wedstrijden en niet in vintage modellen.

    alvast de beste wensen voor 2015 :)
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is misschien ook een van de problemen. Voor RC-vliegen zijn er echt heel veel fora, voor vrije vlucht vrijwel geen. En voor wedstrijd vrije vlucht ken ik er al helemaal geen. Corrigeer me als ik het mis heb! Informatie op Facebook is lastig via zoekmachines te vinden en als bron van informatie ook niet bepaald makkleijk te gebruiken. Dat geldt ook voor nieuwsgroepen, maillinglists, google-groups, etc.

    Mensen die aan vrije vlucht willen beginnen hebben het dus niet makkelijk, niet iedereen wil dit via een van de (zeldzame) clubs doen. Ook "allemaal relatief simpel verkrijgbaar in nederland via de bekende vrije vlucht vliegers" toont dat het een hobby is waar niet makkelijk tussen te komen is.

    Ik denk dat de oplossing (ik blijf optimistisch) gezocht moet worden in het goed en eenvoudig vindbaar aanbieden van informatie. Daar zou de KNVvL wat in kunnen betekenen, vooral als het gaat om de wedstrijdklassen. Dit forum kan daar natuurlijk ook wat in betekenen, dan moeten de vrije vlucht wedstrijdvliegers hier maar eens gaan posten. Uitgebreide bouwverslagen werken beslist inspirerend, of het nu met balsa is of met koolstof!

    Het door de KNVvL uitbreiden of aanpassen van de huidige wedstrijdklassen is denk ik niet de oplossing. Ook zonder KNVvL-erkenning zijn wedstrijden te organiseren en nieuwe klassen te introduceren, kijk maar naar de jaarlijkse IIFI en naar de opkomst van het indoor-chuck-vliegen (F1N). Zaak is dan wel dat de KNVvL er snel op inspringt als er uit zo'n initiatief behoefte tot erkenning ontstaat.

    Tot slot, wat ons ook niet helpt is dat het vrije vlucht vliegen ver buiten de bewoonde wereld plaatsvindt. Bij de IIFI is dat wat beter en daar zien we ook een deel van de nieuwe bouwers/vliegers vandaan komen. Evenementen organiseren in grote stadsparken zou denk ik een goede zet kunnen zijn. Lekker chucken in het park, kijk maar eens hoeveel belangstelling dat oplevert!

    Wout
     

Deel Deze Pagina