Hoi Allemaal,
Zoals beloofd een topic over de hele aandrijving van mijn Smitwijs Singapore.
De schroefassen
Gereedschap;
- Draaibank (met beitel natuurlijk),
- Snijplaathouder,
- Snijplaat M5,
- Snijolie,
- Bankschroef.
Materiaal;
- Zilverstaal as 6mm,
- Schroef.
Dit is eigenlijk een heel simpel klusje, maar om dit topic zo compleet mogelijk te maken hier ook even een stukje over. Ik gebruik een zilverstaal as met een diameter van 6mm en een Raboesch vierbladsschroef met een diameter van 90mm. Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van je eigen model.
Het schroefdraad van de Raboesch schroef is M5 en de as in 6mm, er moet dus draad gesneden worden. Als je M5 schroefdraad wilt sijden moet de as 5mm zijn, dus heb ik met behulp van de draaibank 35mm van het einde van de as 5mm gemaakt. Daarna de as in de bankschroef geklemd en een snijplaathouder en snijplaat M5 gepakt. Normaal gesproken zou je nu het draad moeten kunnen snijden, maar dat lukte mij niet
. De snijplaat kreeg maar geen grip op de as, dus heb ik het begin van de as (ongeveer 10mm) 4,5mm gemaakt in plaats van die 5mm (de eerste 10mm van de as is dus 4,5mm het volgende stuk 25mm is wel gewoon 5mm). Nu pakte de snijplaat wel makkelijk en heb ik het draad in de as gesneden. Gebruik wel wat snijolie en haal de snijplaat ook af en toe even terug om de spaanders af te voeren. Nu had ik dus wel een stuk 4,5mm en een stuk 5mm, dat laatste stuk heb ik er afgezaagd zodat ik 21mm overhield. Daarna nog even het begin van het schroefdraad schuin gesneden met de draaibank omdat het schroefdraad door het zagen was beschadigd.
Het resultaat;
Zo, dat waren de assen. Straks het aftoppen van de schroeven.
Danny.
Zoals beloofd een topic over de hele aandrijving van mijn Smitwijs Singapore.
De schroefassen
Gereedschap;
- Draaibank (met beitel natuurlijk),
- Snijplaathouder,
- Snijplaat M5,
- Snijolie,
- Bankschroef.
Materiaal;
- Zilverstaal as 6mm,
- Schroef.
Dit is eigenlijk een heel simpel klusje, maar om dit topic zo compleet mogelijk te maken hier ook even een stukje over. Ik gebruik een zilverstaal as met een diameter van 6mm en een Raboesch vierbladsschroef met een diameter van 90mm. Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van je eigen model.
Het schroefdraad van de Raboesch schroef is M5 en de as in 6mm, er moet dus draad gesneden worden. Als je M5 schroefdraad wilt sijden moet de as 5mm zijn, dus heb ik met behulp van de draaibank 35mm van het einde van de as 5mm gemaakt. Daarna de as in de bankschroef geklemd en een snijplaathouder en snijplaat M5 gepakt. Normaal gesproken zou je nu het draad moeten kunnen snijden, maar dat lukte mij niet

Het resultaat;

Zo, dat waren de assen. Straks het aftoppen van de schroeven.
Danny.