Hetrc Motor en YEP instel vragen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Adop, 16 apr 2018.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik heb hier een Hetrc motor een 700-60-1738KV in een 90mm fan
    met een 150A YEP esc maar welke timing en PWM Frequency moet ik nu gebruiken
    en wat zijn de verschillen erin, en wanneer haal ik het meeste vermogen eruit
    bij Hetrc kan ik geen waardes vinden.

    2e vraag wanneer ik de programeerkaart gebruik voor het gas in te stellen wat is nu de juiste
    manier, trims minimaal en maximaal te zetten of gewoon standaard waarden en dan stop en Full Speed te gebruiken. er zijn diverse manieren te vinden maar welke de juiste is ?

    mvg Andre
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Lijken lastige vragen denk ik:(
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik vraag mij ook steeds af welke timing ik het beste zou moeten instellen voor een motor.
    Wegens gebrek aan kennis & informatie, laat ik het dan maar over aan de inteligentie van de regelaar en stel hem in op (hoop van zegen) "auto".

    Verder stel ik mijn YEP-regelaars steeds in met een servo-tester via het programmeerkaartje.
    Stop = 1000ms en max is 2000ms. Dat is wat mijn zender ook uitstuurt (zonder vergrote uitslagen).

    Geen rede tot klagen, maar als iemand tips heeft voor betere resultaten.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Voor "normaal" gebruik is de instelling "Auto" prima. Alleen als je echt het onderste uit de kan wilt halen kan je gaan "sleutelen" aan zaken zoals de timing en de PWM frequentie. Het probleem van deze instellingen is dat die maar bij een klein toeren bereik (dus frequentie) optimaal is. Wanneer je een motor hebt die constant op hetzelfde toerental draait, bijvoorbeeld in een helikopter, dan kan het lonend zijn om de regelaar zo in te stellen dat de motor optimaal draait bij dat toerental.
    Het voordeel hiervan is dat de motor dan het hoogste rendement heeft en de meeste "kracht" levert. Het nadeel is wel dat bij andere toerentallen de motor juist minder optimaal draait.
    Als je de timing op "Auto" hebt staan zal die door de regelaar zo optimaal mogelijk ingesteld worden bij dat toerental. Het vervelende is alleen dat dit een benadering is. De timing wordt volgens een bepaalde grafiek ingesteld welke voorgeprogrammeerd is. Die grafiek is een soort van gemiddelde die voor de meeste motoren behoorlijk zal werken. We weten allemaal dat er heel veel verschillende motoren zijn dus echt perfect is het nooit.
    De PWM frequentie heeft invloed op de stroompieken en de schakel verliezen in de regelaar en de motor. Heel simpel gesteld is de laagst mogelijke frequentie het beste. Er kunnen diverse redenen zijn om toch voor een hogere frequentie te kiezen. De belangrijkste is wel de pieptoon welke de motor produceert wanneer hij niet volgas draait. Bij lage PWM frequenties kan die vervelend sterk zijn en heel goed hoorbaar.
    Een (grote) motor met veel ijzer in de stator zal beter werken bij een lage PWM frequentie. Bij hoge frequenties zullen er grotere verliezen (in het ijzer) ontstaan en kunnen de spanningspieken die bij het schakelen ontstaan hoger worden dan bij lagere frequenties. Als je de frequentie verhoogt en de motor wordt daarna merkbaar warmer dan is de frequentie te hoog. Zeker als de motor echt heet wordt. Met echt heet bedoel ik heter dan zo'n 60°C. Het probleem is namelijk dat heel veel neodymium magneten al bij meer dan 80°C zwakker worden of zelfs hun magnetisme verliezen. Bij meer dan ongeveer 120°C verliezen ze het magnetisme definitief.
    Al met al heb ik bij al de regelaars die ik gebruik de timing op "Auto" staan en als de PWM frequentie programmeerbaar is op de laagste praktische frequentie. Om die irritante fluittoon kwijt te raken kies ik wel eens voor een hogere frequentie. Omdat ik eigenlijk relatief kleine motoren gebruikt levert dit bij mij geen problemen op. Alleen heb ik nu een motor voor een kist liggen die ongeveer 3kW is en daar zal ik wel voor een lagere frequentie moeten kiezen denk ik.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De YEP zou ik niet op auto zetten.
    Er zitten fouten in de YGE software en je hebt kans dat hij soms niet aanloopt of gaat fluiten en krijzen.

    Richtlijn voor timing is:
    2 poler motor = 0 graden
    4 poler motor = meestal 0 graden, soms 6 graden.
    6 poler motor = 6 graden
    bij meer polen (buitenlopers) kan je met 12 graden beginnen en dan gaan testen hoe hij het lekkerst loopt.
    Het licht een beetje aan het toerental.

    Brake en cut off: naar keuze

    Inlezen Stop en full speed:
    Gasweg in de zender op 110% zetten en dan inleren.
    Na inleren zender op 100% terugzetten.

    PWM: bij hoger toerental een hogere PWM kiezen, helemaal als het een motor is met 4 of meer polen.
    Bij een meer dan 8 polige buitenloper 16 kHz.

    Voor de HET motor (dat is een 4 poler) in een EDF zou ik hem op 6 graden zetten en 16 kHz.

    Succes!
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Zou je dat eens (ter leering ende vermaak) kunnen uitleggen?
    Ik heb dat wel eens eerder gelezen, maar ik begrijp het achterliggende principe niet.

    Persoonlijk weinig probelemen met YEP-regelaars en ik gebruik ze tot over de 100A.
    Ja. Ik heb er gesloopt, maar dat is altijd terug te voeren geweest op; onvoldoende koeling of te lange bedrading naar de accu.
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Gertjan heb je instellingen erin gezet , ga er morgen mee vliegen, het inlezen met het gas verneem ik geen verschil wel als ik de trim minimaal instel en dan stop daarna max trim en gashendel in de max stand dan heb ik 2A meer verbruik dus op 6S wel bijna 50Watt meer ,op bijna 2Kw verwaarloosbaar .hoe de motor loopt in de vlucht zal ik morgen bekijken , hij stond op 8khz en nu dus op 16khz er zat wel een fluittoon in dus Ernst ben benieuwd of die weg is .
    heeft vervolg.

    Mvg André
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Gisteren getest met de instellingen , eerlijk gezegd merk ik er niet veel van , wel had ik de indruk dat ik wat langer kon vliegen , maar dat kan toeval zijn
    de warmte van de motor is lastig te zeggen , het was rond de 25gr op het veld .
    ik heb wel het idee dat het een beetje uitproberen is en er niet echt vaste waardes voor zijn .

    mvg Andre
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Andre, het is heel moeilijk om zonder metingen exact te weten wat de motor doet.
    Als je langer kan vliegen dan loopt ie efficienter en zal ie ook minder warm worden.

    @Vale Ouwe:
    Als je de zender gewoon op 100% zet dan heeft de YGE software (dat zit ook in de YEP) soms problemen.
    Hij gaat dan niet helemaal volgas of hij wil niet remmen.
    Ik zie trouwens dat ik het verkeerd opgeschreven heb (moment van sufheid).

    Bij het inleren zet je de zender op 100% en na het inleren op 110%.
    Je vergroot dan de servoweg en je weet dan zeker dat ie volgas gaat en remt.

    Een YEP is een kopie van een kopie van een YGE en voor normaal gebruik werken ze prima maar je moet ze niet tot het uiterste gaan belasten, dan fikken ze af.
    De Sunrise regelaars zijn kwalitatief beter en net zo duur.
    De Sunrise 150 heeft ooit al eens ruim 500 Ampere geleverd en hij was nog heel, ik heb er eigenlijk ook nog nooit 1 af zien branden en in het F5F en F5B wedstrijdcircuit vliegen er nu best wel veel met stromen van boven de 200A.

    GJ
     

Deel Deze Pagina