HG P402 chassiskit + DIY body Carmageddon

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Tamaniac, 5 nov 2016.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    FPV is first person view, dus een camera'tje op het model, en een schermpje of zo'n FPV-bril voor de bestuurder. Je zou ermee de indruk moeten ervaren dat je 'in' het model rijdt/vliegt/vaart.
    Gebruikte componenten zijn:
    - camera: 600tvl, 170° wideangle, (7 a 8 €), om 'iets' te hebben om het op te monteren heb ik zo'n mini gimball met twee 9gr. servo's gekocht, alles voor een paar euro's...
    - zender: Eachine vtx-01 5,8Ghz 25mW (10 a 11 €) (meer zendvermogen is niet toegelaten in België), dit is een mini-mini zendertje, en werkt meteen op 3,2-5,5V i.p.v. 12V (een step-up module'tje naar 12V zou natuurlijk even snel ingebouwd zijn moest dat nodig zijn)
    - ontvanger: Eachine RC832 Boscam (14 a 15 €) (deze wil ik aan een pc monitor koppelen, met een vga-component stekker)

    allemaal banggood/ebay spul, je kunt makkelijk voor betere beeldkwaliteit gaan, of videozenders met uitwisselbare antennes, of..., maar omdat ik graag even zelf de reikwijdte ervaar op de begane grond i.f.v. bomen/struiken/muren... ben ik met de basis begonnen.
    De nodige kabeltjes en stekkers zijn gesoldeerd, dus nog even wachten op de video-ontvanger...
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Heb ondertussen alle bovenstaande componenten weten te verzamelen, alles is gelukkig onderling compatibel mits enkele stekkertjes te solderen, en mits gebruik op de TV. Voor gebruik op een pc scherm blijkt een rca->vga verloopstekker niet voldoende, maar heb je een convertor-bakje nodig.

    Heb zomaar even in de woonkamer rondgewandeld met het mobiele gedeelte: het beeld is boven verwachting snel, dus goed i.v.m. de reactiesnelheid bij het sturen en het breedhoeklensje geeft een mooi gezichtsveld. De kleuren zijn een tikje flets en het beeld (op een grote tv) is ietwat korrelig, maar dat is niet anders dan de youtube-filmpjes die ik vooraf bekeken heb, en dus binnen de verwachtingen.

    Door de breedhoeklens (170°) zal de 2-axis gimball waarschijnlijk weinig nut hebben, maar dat zal verder blijken als ik eens een testritje heb kunnen maken.
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Even terug naar de Carmageddon body. Een van de resterende details zijn de sleepogen (2 vooraan, 2 achteraan):
    [​IMG]

    Heb wat zitten proberen in verschillende materialen, wou het liefste hout, zodat deze mee in de g4 hars kunnen. Triplex versplinterde door de te dunne resterende rand, uiteindelijk een balkje harder hout gevonden en met veel geduld, 4 min of meer gelijke sleepogen kunnen maken. (Eerst het blokje geboord, dan gezaagd, dan in dunne plakjes gezaagd (zie achtergrond), en daarna de hoekjes afgerond en bijgewerkt):
    [​IMG]
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kun je voor zo'n dingetjes niet eens terugkomen naar je roots in IDC? Zou spijtig zijn dat ze nadien toch nog afbreken. Blijft hout..
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Klopt, plaatje uitlaseren, en dan heb je de perfectie, in een veelvoud zoveel je er maar wilt, of met geïntegreerde montagemogelijkheid in de 3d-printer...
    Ik erken de pracht en praal van het digitale tijdperk :worship:, en het zou wat anders zijn als ik de toestellen zelf in mijn hobbyruimte had staan. Maar om nu elk detail (of misschien wel de hele body) heen en weer te mailen naar schapeways (tekenen + 'laten' maken) is mijn ambitie niet... ik amuseer mij blijkbaar meer met het ambachtelijke zagen en schuren, no offense.
     
  6. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Best een leuk chassis voor dat geld moet ik zeggen. En wat flex in het chassis is helemaal niet erg, dit zal alleen maar meer grip op oneffenheden opleveren. Knap dat je de body zelf hebt gemaakt van hout.
    Maar ik zou hem nog eens proberen van styreen, dit is zoveel makkelijker te bewerken wat al meer mensen hebben gezegd en kun je nog meer met details.
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Misschien een ongelukkige woordkeuze, maar: 'de body nog eens proberen'... Hoop dat dit verslagje ondertussen al op méér dan een 'poging' mag lijken, er zitten al aardig wat uurtjes werk in, en is niet zomaar een bouwpakket. De body is nog niet uiteengevallen, ben nog niet tegen de limieten van het materiaal gelopen en heb het project nog niet stopgezet wegens andere interesses.

    Styreen is al aangehaald (zie pagina 1), daar kun je zoals ik in het truckersgedeelte kan zien ook mooie dingen mee doen. Ik heb er geen ervaring mee, heb het niet liggen, zou niet weten hoe je het netjes verlijmt, laat staan waar ik het kan vinden (OK, conrad heeft zowat alles...) Zoals 3d printen, lexan vacuumvormen, en andere materialen/methoden zullen er zeker andere, en fijnere manieren zijn voor wie dit wenst.

    Ik werk graag met hout, en lekker antiek met potlood, meetlat en papier en vind dat hoewel met 'hout', de vorm er toch aardig inzit. Ik zal mij geen onmogelijke details op de nek halen, het is niet dat dit zelfbouwbody nummer 10 is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden voor wie daar heen wil, ik heb gekozen voor een ticketje Italië, wie zien wel als ik Rome passeer.

    (tussen de regels: ik deel mijn bouwverslagje, meningen zijn welkom, mocht hout not done zijn, ik wil het gerust 'meerlaags plaatmateriaal van natuurlijke afkomst' noemen in het vervolg ;) )

    En kon het niet laten: elk van de 4 fake hijsogen kan makkelijk het gewicht van de body aan, ik kan ze er natuurlijk wel afslaan met de hamer, maar functioneel is het natuurlijk niet meer dan een zijspiegel, of antenne, of...
    [​IMG]
     
    MikeMohawk en RCjeffrey vinden dit leuk.
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Terug naar het (louter functionele) fpv platform: de bodyholes zijn voorzien, alsook een vergrendeling (met bodyclip) voor het accu/powerbank-deksel, en nog wat extra oogjes om de bekabeling wat te kunnen vastleggen:

    [​IMG]

    Deze opbouw staat ondertussen helemaal in de g4 (mono component PU lak, veel gebruikt bij bootjes, om hout mee te impregneren zodat het geen water meer zou kunnen opzuigen). Denk dat 1 laag hier wel voldoende zal zijn vooraleer er een kleurtje op kan. Het hout krijgt er een uitgesprokenere kleur mee, maar de lak schijnt te vergelen door UV, dus een kleurtje komt er sowieso.

    [​IMG]

    Gezien de lak/hars uithardt met luchtvochtigheid, giet je restantjes beter niet terug in de fles, dus ook de binnenkant van de Carmageddon-body heeft al een laagje gekregen: 2 vliegen in 1 klap. (de buitenkant heb ik nog niet willen doen o.w.v. hechting van houtlijm, er komen namelijk nog wat details op)
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    lovely!
     
    Josessers vindt dit leuk.
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Kleurtje erover en wat overblijvende stickers van mijn Pajero opgekleefd,
    wacht nu enkel nog op wat servoverlengsnoeren en dan kan de bekabeling netjes vastgezet worden:

    [​IMG]
     
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Carmageddon body:

    Heb de Carmageddon body weer even bovengehaald en nog wat details toegevoegd zoals o.a. een luikje achterop. Ben ook gestart met het 'kanon', zou deze met een kleine servo heel graag laten meebewegen met het sturen van de voorwielen. Om het iets meer leven te geven komt er waarschijnlijk een LEDje in de loop van het kanon.

    [​IMG]

    Totaalplaatje:

    [​IMG]

    Nog het voetje van het kanon, en dan ben ik ongeveer op het punt gekomen om hem ook langs de buitenkant in de g4 te zetten. Extra's kunnen er altijd nog opgekleefd worden, maar het meeste zit er nu -hout op hout- toch wel op.

    FPV:

    Met de convertor om de videobeelden ook op een pc monitor te kunnen bekijken (en niet alleen op een tv) heb ik alle componenten in huis. Met de pc monitor op de tuintafel heb ik al even een kort testritje kunnen maken in de tuin. Wat een ervaring als je op je scherm zit te kijken en opeens achter je, de auto hoort aankomen :D. Beeld is verre van HD, maar wel zonder vertraging. De camera zal ik iets hoger monteren op de auto. Bij mooi weer probeer ik nog een filmpje te delen.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Cool. Verder gaan!
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben benieuwd naar een filmpje van je camera wagentje. Succes met de g4 lagen, ik heb zelf wat mindere ervaringen met het spul gehad hetgeen resulteerde in eindeloze schuur-sessies om het geheel (romp van een bootje) weer mooi glad te krijgen :eek:.

    Groet,

    Arjan
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat is net de bedoeling van G4. Alles fixeren, vezels rechtzetten enz. Eens geschuurd is het dan wel een solide geheel.
    Denk dat het bij deze wel niet makkelijk wordt met de hoeken en kanten. Ik werk liever in solidere cormen apart om dan nadien samen te voegen.
     
  15. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hier ook al doende geleerd met rompjes van boten: eerst zoveel mogelijk schuurwerk doen, en dan pas in de g4.

    Een kleine impressie van de FPV, gefilmd met het fototoestel op de monitor gericht, dus wat verlies in kwaliteit, maar het gaat om het idee... het beeld is vloeiend, en als je te ver gaat komt er storing en geen zogenaamde blackout/bluescreen...

    Ik zou de antennes nog kunnen vervangen door iets beter (type mushroom?), of de camera door een iets hogere resolutie, dat zien we dan wel weer. Voor nu blij dat ik zonder veel omwegen alle componenten heb kunnen combineren en eens geproefd te hebben van het gebeuren:



    Misschien dat ik het geheel nog eens pas maak op een snellere onroad, slalommen tussen kegels moet ook leuk zijn.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Terug naar het onderwerp van dit topic: de Carmageddon body:



    Heb ervoor gezorgd dat als de stuurservo in wijzerzin de auto naar links stuurt, deze servo eveneens in wijzerzin het kanon naar links draait, zodat ik beide servo's achteraf zonder veel gedoe met een Y-kabeltje kan koppelen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2017
    Unusual RC vindt dit leuk.
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Is dat dan dezelfde servo? Nee 2 servos veronderstel ik? Kun je mechanisme tonen? Nice.
    Voorzie wat glijlagers of echte lagers waar het kan. Hout op hout..
     
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Langs binnen zit een kleine 9gr servo met een stangetje naar het kanon. Ik wil beide servo's enkel via een y-kabeltje op hetzelfde ontvangerkanaal zetten zodat het kanon (zoals in de game) meestuurt met de voorwielen, gewoon voor de lol en omdat het kan.

    Zonet de body ook langs buiten in de g4 gezet. Heb ook nog wat reststukjes triplex in de g4 gezet om later de verf op te testen. Achteraan begonnen en toen ik aan de neus bezig was, was de achterkant al helemaal geabsorbeerd. Dus later op de dag of morgen een 2e laag, en daarmee zou het goed moeten zijn.

    Ben voor het kleur nog aan het twijfelen voor een donker-, licht- of blauwgrijs... afhankelijk van renders/in-game beelden scheelt de tint nogal.

    [​IMG]
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Blauwgrijs geeft het een beetje meer leven zou ik zeggen. Ferm ding aan het worden.
    Je kunt ook wat weatheren gebruik makend van de 3 vermelde kleuren.
     
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De body staat langs buiten ook 2x in de G4, hem daarna alles lichtjes geschuurd om hier en daar een vezeltje/luchtbelletje eruit te halen. De houtbouw heeft voor mij zo al veel charme, maar dit zouden de laatste foto's moeten zijn zonder verf, wel nog zonder grille en lichten...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MikeMohawk en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina