high power-to-weight rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door eric_laermans, 16 apr 2017.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    In dit topicje volgt een kort bouwverslagje van een mini-hydro met een hoge power-to-weight. Ik zal streven naar een minimaal gewicht. Voor wedstrijden geldt een minimum gewicht van 450gr., maar je zit er zo 100gr boven als je niet uitkijkt. Ik zal trachten onder de 450gr te geraken. Qua afmetingen wil ik wel voldoen aan de reglementen, dus 450mm maximum lengte van de romp (incl drijvers èn ridepad). Daarnaast wordt het geen SAW-rigger, maar eentje voor het ovaal (6min).

    Enkele sprekende voorbeelden uit de automobiel-branche zijn: Ariel Atom en KTM Crossbow. Deze auto's combineren fabelachtige acceleratie met perfecte handling en hoge topsnelheid.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
  2. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Hahaha! :) Wordt het nou een boot of een auto? Waar gaat mijnheer Laermans mee op de proppen komen. Als je zo'n mini-hydro ook nog lichter dan licht gaat bouwen, gaat het vliegen en dat moet je niet willen, toch?
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Awel, Hans, misschien wel iets dat doet denken aan een vliegtuig :p.

    In de eerste plaats heb ik nagedacht over materiaalkeuze. Het eindresultaat moet zijn een constructie met een behoorlijke torsiestijfheid. Dat is te bereiken door materiaal te kiezen dat bekend staat om treksterkte: carbon en glasweefsel. Echter, het is ook mogelijk materiaal te kiezen dat z'n vorm behoudt onder drukkrachten. Een bekend voorbeeld is schuimplaat dat als ondervloer voor parket wordt gebruikt, beter bekend onder de handelsnaam Depron. Wat levert bij een gegeven stijfheid een lichtere constructie op?

    In de tweede plaats heb ik nagedacht over de delen die onder water hun werk doen: roer en turnfin. Beide wil ik zo dun mogelijk. Uiteraard zonder al te veel flex. Het eindresultaat moet een lichtgewicht mini-rigger zijn, dus de G-krachten die op roer en turnfin inwerken stellen ook weer niet extreme eisen aan de stijfheid van het materiaal. Wat wel belangrijk is, is dat op het roer geen speling mag zitten. Dus een roer dat vrij beweegt, ook al is het maar een halve millimeter, is niet wenselijk. Ik kwam uit op een HK roer-garnituur met een blad van carbon:

    [​IMG]

    Qua dikte scheelt dat een paar millimeter en dat is erg veel wrijving (== ampères).
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Aardappelschilmesje is nog dunner en scherper..
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Klopt, die heb ik hier ook liggen en overwogen, maar heeft weer net aan onvoldoende breedte. Scherpte van carbon is een kwestie van op de juiste manier schuren. Ik houd mijn vingers alvast op afstand :).
     
  6. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Meer dan genoeg voor een roerblad hoor. Vraag me af of je carbon zo scherp krijgt zonder dat het gaat rafelen.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Niet voor de rigger die ik bouw in ieder geval. Zoals ik al schreef, ik heb het overwogen, maar het had onvoldoende breedte dus niet geworden. En, neen, geen rafels gezien.
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Prima...
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Er zijn intussen al heel veel snelle carbon/gfk mini-hydro's gebouwd voor wedstrijden. Bouwen met Depron heeft als voordeel dat niet met epoxy hoeft te worden gewerkt en er kan in erg korte tijd een model worden gebouwd. Daarnaast heeft het als voordeel dat het erg goedkoop is in aanschaf. Moet er iets aangepast worden aan het bouwresultaat, dan is dat erg snel geregeld. Evenzo met reparaties. Kortom, maar 's kijken of het ook een competitieve mini-hydro oplevert (snel en licht).

    Met dank aan Jan Ilmer (pi-modelling: http://www.pi-modelling.nl/schaalmodellen.html) voor het 3D-modelleren, hier alvast een eerste aanzet van de bouw:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
  10. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Word hij niet verstevigd met iets van epoxy en glas?
    Zo niet wil je niks tegen komen lijkt mij.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Er komen inderdaad wel hardpoints. Onderzijde drijvers, ridepad en de achterzijde middendeel. Dunne kwaliteit GFK-plaat (ik schat 0,3mm) heb ik hiervoor gebruikt. Onderzijde middendeel is 3mm Depron, de rest is 6mm Depron, de dekselopening maak ik zo klein mogelijk. Net voldoende voor vastdraaien 1,5mm verenstaal as en vervangen LiPo (en eventueel ESC).

    Motto: je weet pas of iets niet sterk genoeg is, als het kapot gaat.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
    Majestic vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De rechter drijver was aan de beurt:

    [​IMG]

    De turnfin moet nog in model, maar dat komt later wel :). Eerst een mooie hoek bewerkstelligen.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hopelijk vinden jullie (trouwe lezers van dit topic) het bouwproces nog een beetje interessant. Of zitten jullie te wachten op de vaarvideo, dat kan natuurlijk ook. Bij deze een nieuwe foto van het bouwproces:

    [​IMG]

    Het weegt nagenoeg niets.
     
  14. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik ben inderdaad benieuwd naar de vaarvideo.
    Vraag mij vooral af of het t allemaal houd.
    De ervaring die ik heb is dat Depron vrij slap en kwetsbaar is.

    Hoe heb je de spiegel stevig gekregen?
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Spiegel == achterzijde middendeel, voorzien van dun gfk plaatje. Het is wel de bedoeling met pittige setups te gaan testen . Aan welke test zou ik de Depron rigger moeten onderwerpen om je te laten zien dat Depron sterk genoeg is?
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
  16. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    gewoon varen is voldoende.

    Welke setup ben je van plan te gaan testen?
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    40a Esc, 3600kV 80gr outrunner, 2s en 3s en prop 30mm - 36mm. Variëren en kijken naar gemiddelde ampèrage. Voor wedstrijden moet je met 110gr aan boord zo'n 6 min kunnen varen. De snelheid ligt hoger als je uitgaat van bijvoorbeeld 4 min voor de fun.

    Of, je neemt een zwaardere LiPo met hoge C-rating om te kijken wat het model doet met meer vermogen.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2017
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Inmiddels is het gelukt tussen de bedrijven door een filmpje te schieten. Weliswaar met een relatief zware LiPo (hoge C-rating, grote capaciteit, veel gewicht). Deze outrigger weegt dus slechts 295gr + gewicht LiPo!

     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2017
  19. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ziet er goed uit!

    Hij lijkt wel te stuiteren op het rechte stuk.
    Waar zou dit in kunnen zitten?

    Wel snel bouwen zo
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Inmiddels is de Depron mini-hydro al heel wat keertjes naar het water geweest en weer terug. Maar een Laermans is niet snel tevreden. De ampères waren een tikkie te hoog voor 6:30 m:ss vaartijd (Naviga, LipoMasters) en de snelheid was wel leuk, maar... kon ook wel beter. Inmiddels had ik al verschillende propjes geprobeerd, maar voor m'n gevoel bleef deze lichtgewicht rigger 'te nat' lopen.

    De strut-afstelling (hoek & diepte) had ik voor m'n gevoel al eindeloos gevarieerd in combinatie met talloze props. Ook met de CG heb ik zitten schuiven (voor - achter). Helaas zonder gewenst effect. Vandaag bood Marcel me een kans hem er naar te laten kijken, een kans die ik met beide handen aangreep. Marcel was er na een korte run bij hem in de vaart al snel uit wat er veranderd moest worden. In het filmpje komt het misschien niet helemaal goed naar voren (te kleine testvijver, inmiddels behoorlijk dichtgegroeid), maar het verschil in snelheid, ampères en op toeren komen outrunner in de testvaart bleek aanzienlijk. Ik ben erg tevreden! Daarnaast is het ook erg gezellig samen aan iets te werken.

     

Deel Deze Pagina