Hirobo Jet ranger

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blitske, 19 dec 2015.

  1. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen .
    Nu het slechte weer stilletjes zijn kop opsteekt moet een mens weten wat doen he .
    Heb vorige project zowat klaar ( buiten de maiden ) , zoals beloofd al is een fotoke gepost maar dan op vliegtuigen schaalmodellen bij het topic Hercules c130 , daar kan je wat foto's zien van mijn Herky .
    Vliegtuig klaar dan dus weer het heliwerk he , heb van een clublid een degelijk gecrashte Mikado Jet ranger ( en geen Hirobo zoals in de titel :)) gekregen daar hij anders de vuilbak in ging .
    Heb beloofd dat da copterke terug gaat vliegen dus het puzzelwerk kan beginnen ( heb er wel een foto bij gekregen hoe hij was kwestie van wat motivatie te hebben ) , daarom al paar fotokes van het begin :)) zal af en toe wel wa foto's plaatsen van de vorderingen .

    Grtjs iedereen en de beste wensen alvast en veel bouwplezier , Erwin
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  2. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hella iedereen
    Weet of heeft nog iemand een handleiding / bouwbeschrijving van een Mikado Logo 30 ??
    Is nergens meer te vinden , mogelijk nog in iemand zijn archieven , Bedankt alvast
    Zalige kerst en een gelukkig nieuwjaar voor iedereen !! Grtjs
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    En als je het bij mikado vraagt?


    Groeten,
    Arie
     
  4. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen .

    Arie , was mijn eerste stap bij Mikado , maar zelfs daar is geen info of wisselstukken meer voorradig .
    Heel vriendelijke mail terug gehad dat ze het tof vonden dat ik aan een retro logo 30 was begonnen maar dat ze spijtig daar geen parts of info meer voor hadden .En nu is er nog groter prblm , juist mekaniek uit elkander gehaald en spijtig genoeg is het binnen maingear gestript .
    Als ik dat nergens meer kan vinden zal ik het binnewerk ergens richting Align moeten gaan duwen .
    Zou graag de logo mekaniek blijven gebruiken dus heeft er iemand mogelijk nog een maingear ( 40 tanden binnen in ) als onderstaande foto liggen ?? zou het graag willen overkopen voor een prikje dan .

    Grtjs Blitske
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er verdacht veel uit als Vario....
    Mikado is ook ooit verder gegaan met het oorspronkelijke Heim Ontwerp, en uit die heel oude Mikado's is ook een en ander uitwisselbaar met Vario. Vario gebruikt ook een 40-tands binnentandwiel, moduul 1

    Ik heb zo het vermoeden, dat dit probleem dus redelijk opgelost kan worden met een Vario binnentandwiel. Welke, dat durf ik uit mijn hoofd niet zo te zeggen, maar het lijkt erg veel op bestelnummer 36/2 (kunststof binnentandwiel) http://www.vario-helicopter.biz/de/...eder/Innenzahnrad-12-mm-Zahnhoehe::31728.html
    maar vermoedelijk moet je dan de vrijloop ook uitwisselen voor 36/8 http://www.vario-helicopter.biz/de/...Freilaufnabe-mit-2-Freilauflagern::30808.html
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  6. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Bert voor dingen als dit is zo een forum toch het van het he , je lijkt inderdaad de juiste tip te geven .
    Ik ga het na de feestdagen eens bekijken en dan kan mogelijk die oude Logo het toch nog doen ?
    Heb ondertussen ook al een 2e plan , ben namelijk een oude trex 600 wat een beetje aan het rekken en daar kan makkelijk een tailboom in van een 700 en dan zou mogelijk ook deze aandrijving in de romp kunnen komen , die ook duidelijk nog wat werk vraagt :)
    Eerst het mechanische ok krijgen en dan gaan we verder . thanks voor de goede tip en happy 2016 .

    Grtjs Blitske
     
  7. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Zal hier mijn verhaaltje ook eens een beetje verder zetten want door allerlei andere bezigheden een beetje achter gelopen
    Na heel wa opzoek werk denk ik dat ik ongeveer alle noodzakelijke onderdelen in huis heb om ja ja 2 heli's in de lucht te krijgen binne kort :)
    Om te beginnen had Bert het bij het juiste eind , het bovenstaande tandwiel dat ik via Guy bekomen heb blijkt te kloppen !
    het heeft de zelfde vertanding en door het one way bearing geheel inplaats van in het tandwiel te steken monteer je het langs de buiten zijde en ja an heb je de zelfde afmetingen en kan je het vario tandwiel dus gebruiken in de oude Logo 30
    Nu ben ik dus wel in de overtuiging dat aan stukken geraken van de logo heel moeilijk is , dus heb besloten om deze als pot and boom heli is terug in het luchtruim te krijgen ( foto's en mogelijk filmpje volgen nog )
    Maar nu moest natuurlijk die totaal gebroken body van de Bell 206A ook nog wa mechanische onderdelen krijgen !
    Dus beginne kijken wat ik zoal nog had liggen :)
    Ik had nog een oude Trex 600 waar ik mee heb leren autoroteren en dacht mmmmmmm daar kan ik een soort 700 van maken en zo met veel zaag , slijp en aanpassings werk heb ik een mekaniek die ook past in de bell 206 :)
    Frame van de trex is helemaal verandert , zit een tailboom in van een 700 en half symetrische blade's van 690.mm en ik denk ( hoop ) dat de 206 daar best ga me vliegen .
    Onderstaande enkele foto(s van de romp die terug in elkander is gepuzzeld en de veranderde mekaniek .
    Ook nog een fotootje hou hij er binnekort zowat zal moeten uit zien :)

    Grtjs en tot de volgende , Blitske
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Allen
    We doen rustig verder en binne kort komen er weer enkele foto's van de vorderingen .
    Heb wel even een vraag aan enkele schaal kenners , Op de Bell 206A versie waar het Kleeblatt team mee vloog waren aan de zijkant van de romp een klein stukje achter de achterste deuren geplooide buizen , heeft er iemand een idee waar die voor dienden ?? Zou een mooi scale detail zijn maar zou dan toch graag weten waarom ze er op staan .
    Je ziet het ook op andere militaire Bell 206 heli's
    Bekijk het even op de foto en als je iets weet laat ma komen !!

    kleeblatt-bell-11.jpg

    Grtjs Blitske
     
  9. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Een apart kleurenschema is dit wel...best mooi eigenlijk..
    Om op je vraag te antwoorden, ik weet het niet meteen, het lijkt dat het meer een geplooide strip is en geen buis, ma ik kan fout zijn. Deze vorm herken ik wel van de UH60 blackhawk, die heeft ze in sommige versies ook, waren bij die heli antennes..
    uh60.jpg

    groeten,

    Didier
     
  10. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Didier , al zeker bedankt voor je tip .
    Als het bij de blackhawk antennes zijn zal da hier ook wel zijn .
    Als er nog suggesties zijn laat ma komen .
    Ga het er zeker wel opzetten lijkt me goed over te komen als detail , ik ga deze heli zeker niet maken met alle mogelijke knappe details maar eerste zicht moet hij wel iedereen aan de Kleeblatt Bell 206 laten denken .
    Verdere info volgt
    Grtjs
     
  11. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Didier
    Heb nog een foto gevonden van voor uit getrokken van de kleeblatt 206 en inderdaad het lijken platte antennes te zijn .
    Heb al ideetje hoe die te maken :) komt er ook aan .
    Nog een vraagje , heb je enig idee welke diameter de uitlaat pijpen hebben , ik zit op schaal 1/7 ongeveer .
    Ik heb nu gebogen pijpjes van 22 en 26 mm , welke zou jij nemen ?


    Grtjs
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ok, prima!

    Ben benieuwd hoe je ze gaat maken, we kunnen altijd iets bijleren hé ;)

    Voor de uitlaat pijpen gebruik ik de Vario exemplaren, 30/30, deze zijn ongeveer 22mm diameter, als je gaten in de romp boord, en de pijpjes er van binnenuit laat uitkomen ziet het er het beste uit...

    Groeten,

    Didier
     
  13. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey

    Hier al ff een foto van de romp in de spuitplamuur , van de splinters te beginnen begint dit terug een romp te worden :)
    Nu ga ik wa beginnen aftekenen wat zo goed op de spuitplamuur en dan wat ventilatie roosters en uitlaat pijp openingen maken .
    Ga ook in de onderzijde van de romp wat openingen voorzien want wil deze heli volledig voorzien van ramen en beetje koeling zal er toch moeten binne komen
    En dan toch eens proberen van wa paneel lijnen te maken om de romp toch wa detail te geven ( de rivets laat ik even of ? zou ik er toch op zetten ? )
    Grtjs bell 206 + spuitplamuur 001.JPG bell 206 + spuitplamuur 003.JPG
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ga er maar voor Blits , daarna nog zoveel voldoening + toch nog geen vliegweer buiten ;)
     
  15. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Bell 206 outlets 001.JPG Nog ff een update :) de uitlaten ook zo goed als klaar en ben best tevreden
    Na een zoektocht 2 bochten gevonden die konden dienen , 1 afkomstig van een mountain bike stuur - 22mm en 2e afkomstig van een bad handgreep 25mm en die grotere diameter gaf toch een wat stoerdere indruk dus daar ma voor gegaan . Onderstaande paar fotokes .
    Grtjs , ga verder klussen :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Knap gevonden, die uitlaten!
    Van welk merk is deze romp? Ik ben aan praktisch dezelfde romp bezig. Het enige verschil is dat de verticale fin achteraan vast zit aan de romp.
    Ik had er lang naar gezocht omdat dit model, met afneembare cockpit het makkelijkste is om batterijen te wisselen.
    Ik plan om er een Skyfox van Vario in te bouwen. Ik moest enkel opletten omdat de stangen naar de de bladhouders de zijkanten raakten van de romp.
    Uiteindelijk heb ik een swashplate gevonden die enkele mm kleiner was dan de standaard op de Skyfox waardoor ik nipt het nodige vrij spel haal voor die stangen.
    Jammer genoeg ligt de bouw nu stil tot einde maart.
    Maar met meer dan gezonde nieuwsgierigheid volg ik deze bouw.
     
  17. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen

    Om ff op de vraag te antwoorden van waar de romp komt , daar kan ik n,iet op antwoorden deze is vlot een jaar of 15 oud en heb deze dus beschadigd gekregen van een club genoot en deze heedt hem ook 2e hands gekocht , zat wel een Mikado mekaniek in en deze leek er wel voor gemaakt te zijn .
    Ondertussen ook al bijna alle ventilatie roosters erin gemaakt , was ook een heel gezoek werk met foto's van de kleeblatt bell 206 deze was duidelijk van de eerste generatie en de roosters zijn heel anders dan de meest gangbare 206'en .
    Ligt nu te drogen , foto's volgen nog .

    Grtjs Blitske
     
  18. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Allen

    Weer een vervolgje se , nu we toch bezig zijn :)
    Grootste deel van ventilatie roosters zitten in de romp ook aan de onderzijde 7 gaten in de romp kwestie van genoeg lucht onderin binnen te krijgen .
    De boven kant zal ook wel genoeg opening zijn om de warme lucht buiten te krijgen . ook de uitlaten zijn dus open zodat ook daar lucht door kan .
    Vanavond de roosters er nog in se :=)) Bell 206 air roosters 002.JPG
    De uitlaten ook ff los laten zien , zo zie je da ik er een soort kandelaar van gemaakt heb zodat ik de pijpjes rechtstreeks tegen de romp kan lijmen .
    Foto's ter verduidelijking .
    Grtjes tot de volgende .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Mooi mooi mooi :)
     
  20. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hella

    Thanks mooi mooi :)
    Nog ff een update van de stille vooruitgang :))
    Heb de cable cutters ondertussen ook gemaakt , de gratings erin gelijmd , landingstel beetje meer schaal en het heel typische vinnetje dat enkel maar op de Kleeblatt bell 206 is te vinden ( weet hier iemand voor wat dit dient ?, Didier mischien ? )
    Dat typische vinnetje was ik in depron aan het maken tot mijn oog viel op een beschadigd 600 size blad , dat was zo goed als de juiste maat alleen wa lang ! zaag erin :) beetje aanpassen en up carbon vinnetje :) .
    We gaan verder , tot de volgende

    Grtjs bell 206 Cabel cutters 001.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina