Historie Regeling Modelvliegen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 17 mrt 2016.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Op enig moment ontstond de vraag of Vrije Vlucht nu 120 meter of 300 meter hoog mag. Al snel hadden we een antwoord klaar: Vrije Vlucht mag volgens de modelvliegtuigen wet of hoe zoiets heten mag van alles...er zijn geen beperkingen. Nou..de wet die kennen we ( dachten we) dat is de Regeling Modelvliegen.

    Hummm....Vrije Vlucht staat er ( niet meer) in. Zijn we nog wel goed verzekerd ( privé WA en via de verzekering die de KNVvL "verkoopt" bij het lidmaatschap).Tijd om de zaak eens op rij te zetten en tijdens dit "onderzoek" kwam nog een ding aan het licht...de bovengrens voor modelvliegtuigen tw 25 kg is foetsie...maar daarover later meer.

    Ik zal gaan spitten en alle regelingen die ik nog kan vinden in de Wetgeving en op dit MBF ( want daar staat ook een schat aan info) op rij zetten.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2016
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Henk,
    Ik zou de vrije vlucht timer, die ik pas heb gemaakt, van een RC ontvanger ingang kunnen voorzien, waardoor je van je vrije vlucht model in feite een radio bestuurbaar model maakt. Je kunt dan vanaf je zender het DT commando geven, maar doet dat (in principe) niet.
    Lost dit dan de juridische kant van de zaak op?
    Hans
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Hans,

    Dat hebben een groot deel van de VV vliegers al..de RDT functie. Druk op de knop en het model DT't. Bij de F1C ( mag niet in Nederland gevlogen) worden zelfs verplicht. Reikwijdte zeker 5 km.

    Maar dat lost het probleem niet op. (Opnieuw) Invoegen van VV in de Regeling Modelvliegen MET vrijstelling van beperkende maatregelen voor een klasse tot 500 gram is mogelijk de enige oplossing.

    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ook al heb je rcDT functie neemt het niet weg dat we niet boven de 120 ~ 300 meter uit mogen komen. Dit is niet te doen. Slecht nieuws allemaal.

    Blijf het toch zeggen die kl*te drones verknallen de hele modelvliegsport. Was ook erg verbolgen, nee dat zeg ik verkeerd, ontzettend pissig dat de knvvl die krengen is gaan erkennen. Kan net zo goed bootjes gaan bouwen stuk minder gezeik.

    Bernard
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Dat wordt dus massaal naar de jaarvergadering gaan en daar dit aankaarten samen met de andere problemen die deze drones veroorzaken.
    In een ander draadje is Peter Den ook al bezig om met de diverse partijen te bewerkstelligen dat we kunnen blijven vliegen op een doenbare manier.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is het alleen een verzekeringskwestie wat betreft de KNVvL?
    Wat zegt de eigen persoonlijke WA verzekering over vrije vlucht vliegen?
    Want de KNVvL (hoe vaak moet ik het roepen) verzekering heeft geen enkele waarde, is secundair.
    Ik ben niet thuis in vrije vlucht maar wat ik zie zijn het inderdaad lichte modellen.
    Heeft dat geen speciale regeling meer, zoals voorheen bijvoorbeeld de Bart Smit vliegende speelgoedmodellen onder de 500 gram?
    Als die regeling er niet meer is dan zou dat ook betekenen dan vliegende Barbies en dergelijke ook verboden zijn.

    Ik vrees dat het een lange jaarvergadering wordt bij de KNVvL.
    Het blijft me verbazen dat men hier op het forum niet reageert, of ze weten het misschien zelf niet meer.


    GJ
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Struisvogel politiek. Als we niet luisteren houden ze wel op.

    Qua verzekering is het vooral lastig aangezien je model niet bestuurbaar is, je zicht erg lastig is ( of je model als stipje zien in de verrekijker moet genoeg zijn) en natuurlijk buiten de verzekeringskwestie om is de hoogte een probleem. Een gemiddeld outdoor vv model komt als op 120 meter voordat het goed en wel zweeft.

    Ik word straks dus verplicht mijn sport uit te gaan voeren over de grens. Dat brengt weer extra kosten mee. Als wij als niet legaal bestempeld worden ga ik ook mijn lidmaatschapgelden terug vorderen...

    Bernard
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, in Duitsland wordt de hoogtelimiet ook al genoemd maar de duitsers sturen nu zelf allemaal brieven naar de Bundesminister en het lijkt erop dat die daar wel een onderscheid maken tussen drones en traditionele modelvliegtuigen.

    Sterkte en succes met het gevecht!

    Gert-Jan
     
  9. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    In een oud wetsvoorstel werd expliciet "op afstand bestuurd" genoemd. Deze beperking bestaat niet meer. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07
    modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport.
    Oftewel, een VV model valt nu wel binnen deze wet en voor ons geldt gewoon het vliegplafond van 120 resp. 300 m. Alle wedstrijden op de KNVvL wedstrijdkalender vallen onder het 300m plafond en zijn dus legaal.
    Verder is in deze wet te lezen: een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt; Dit houdt in dat een vlieger niet kan weten wanneer de 300 meter is bereikt. Natte vingerwerk dus, en een ruime marge kan mijns inziens niet vermeden worden.
    Verder zie ik in deze wet geen belemmeringen.
    We kunnen dus zondag gewoon lekker gaan vliegen.
    Allard
     
    crins en BBruins vinden dit leuk.
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Fijn dat we een beroeps (patent)-uitpluizer hebben onder de vrije vlucht piloten.
    Ik klamp me voorlopig vast aan Allards uitspraak en kijk zeker eens na wat mijn primaire wa-verzekering vermeldt hierover.

    Verder gooie drones mijns inziens geen roet in het eten. Bestuurders hiervan hebben hooguit mensen wakkergeschud en hier en daar wat krampachtige reacties veroorzaakt.
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat gevoel had ik ook, maar wanneer je kijkt op de site van de KNVvL zie je, dat nergens het MBF genoemd wordt,als sociaal medium. Wel Twitter, Facebook, Vimeo en Issuu.
    Dat hier op het MBF een "KNVvL" actief is/was (Richard Brandenhorst) zegt weinig. Richard is een van de vele vrijwilligers die aktief is, voor de afdeling Modelvliegsport, maar Richard is zeker geen beleidsbepaler.
    Inderdaad ook een punt voor de komende ALV.
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Is in België niet anders.... Vrijvlucht en lijnbesturing vallen niet meer onder de noemer "modelvliegen". Dit heeft als gevolg dat lijnbesturing in vele clubs dus uitgesloten dient te worden aangezien de meeste modelvliegclubs als enige activiteit "modelvliegen" mogen hebben.

    Jo
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Niet te snel oordelen jongens. De Regeling spreekt over bestuurder en dat ben je beslist niet als VV vlieger.. Ik ben bijna zover dat ik een stuk historie kan publiceren.... Verder heb ik wat van mijn WA verzekeraar ontvangen...maar dat wil je niet weten...Gelukkig hebben we de KNVvL nog..of..denkt die verzekering er net zo over dan die van mij...
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ow....
    Weer ander licht op de zaak. Ook aan Henk dank voor het uitpluizen/mailen/.... etc.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe nu verder tav het ontbreken van VV in de Regeling:
    - de KNVvL gaat in het overleg met ILT voor onbestuurde modellen voor een bovengrens van 1000 gram ( daaronder weinig of geen beperkingen) en hoopt op 500 gram uit te komen.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Wat zou er tav VV in een eventuele nieuwe Regeling moeten staan?
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    We komen hier op uit:

    - dat we niet in die onder categorie van bestuurde modellen cq al of niet bestuurd speelgoed van bv 250 gram terecht komen (alles wat buiten de modelvliegvelden vliegt) Want die zou wel eens 50 meter hoogte en 200 á 300 meter afstand van de bestuurder als norm kunnen krijgen. November vorig jaar zou deze categorie er al komen met 50 meter hoogte en 100 meter afstand....
    - dat velden waarop Vrije Vlucht wedstrijden wordt gevlogen in het toekomstige register van "toegestane modelvliegvelden" worden opgenomen.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Net gezien dat de KNVvL een aantal zaken met spoed gaat uitzoeken.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Heb ook even aan het pluizen geweest. Mijn conclusie is dat de VV modellen blijkbaar vergeten zijn in de regel en wetgeving.
    Ze vallen onder de luchtvaartwet want het is luchtvaart ,maar worden niet verder omschreven in deze wet.
    De Regelgeving modelvliegen brengt geen oplossing omdat ze niet op afstand bestuurbaar zijn.
    Van een aantal verzekeraars heb ik de polisvoorwaarden doorgenomen en dat brengt niet veel duidelijkheid. De meeste dekken modelvliegtuigen tot 25 kg (geen eis voor afstandsbesturing). Echter is opzet uitgesloten.
    Dat brengt een grijs gebied zolang niet duidelijk is of VV modellen toegestaan zijn.
    Er moet dus duidelijkheid komen over de status van de VV modellen want nu bestaan ze wettelijk gezien niet.
    Verstandig is om bij je eigen verzekeraar na te vragen of ze dekking verlenen voor VV model vliegen.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Na een zoektocht wanneer VV uit de Regeling is verdwenen valt nu in de nieuwste uitgave op dat het maximale gewicht er ook niet meer in staat

    Dus wat is nu de wettelijk maximaal toegestane startmassa van een modelluchtvaartuig???


    En ten aanzien van je privé WA verzekering: De wettelijke gewichtsgrens voor Modelluchtvaartuigen was een aantal jaren geleden 20 kg. Dat is in 2003 verhoogd naar 25 kg.
    Vele WA verzekeringen hebben nog steeds die 20 kg als bovengrens. Omdat ik in Nederland RC kisten vlieg die boven de 20 kg ( maar onder de 25 kg) zijn heb ik van mijn WA verzekering een aanvulling ontvangen met expliciet tot 25 kg.( vlieg in het buitenland met + 25 kg kisten).
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2016

Deel Deze Pagina