Historie Regeling Modelvliegen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 17 mrt 2016.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hmm, de 25 Kg komt niet voor in de wetgeving....
    Dus geen maximum ?
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Juist!!! Het staat er niet meer in.

    Het lijkt er op dat er geen bovengrens voor bestuurbare modelluchtvaartuigen meer is

    Lijkt op het Tv programma: "Kannie waar zijn"...

    Ga zoeken...
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Links naar oude Regeling Modelvliegen cq documenten gevraagd wie heeft nog wat???.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Henk,

    Hoe kom jij bij die standaard verzekering tot 150 kg (interessevraag) ?

    bron:
    http://www.modelvliegsport.nl/index.php/ledeninformatie/faq-verzekering

    En er stond me iets bij (moet even zoeken in mijn archieven) dat deze 25 kg toekomstig al lastig was/werd.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    @PL...WA tot 150 kg zit in het KNVvL pakket tegen meerkosten.

    De historie van de Regelingen Modelvliegen:


    1e Regeling Modelvliegen:

    Geldend van 22-07-1994 t/m 09-12-2005
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0006075/1994-07-22

    2e Regeling Modelvliegen (inclusief alle wijzigingen) :

    Geldend van 10-12-2005 t/m heden

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07/0/informatie

    (scroll in dit document wat naar beneden en je ziet de hele wijzigings historie van deze 2e Regeling)

    En aangezien de laatste wijziging van 7-11-2015 er wat anders in staat qua presentatie dan de vroegere wijzigingen deze link naar een zelfde type indeling van het document:
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

    3e Regeling Modelvliegen:

    Is in aantocht en enige details er van kun je verwachten op de ALV van de KNVvL op 20 april a.s.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een mogelijkheid tav het ontbreken van de 25 kg bovengrens: is de Regeling Modelvliegen onderdeel van een groter geheel...toch wat gevonden maar levert eigenlijk niets op:

    De wijzigingen die in de recente Regeling Modelvliegen staan zijn o.a. in mei 2015 aangekondigd in de Regeling RPA. Dit is een Regeling voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor commercieel gebruik . Dit is door de KNVvL gepubliceerd op 10-5-2015 zie hier .

    De Luchtvaart wet:
    Er heeft in een vervallen luchtvaartwet een max 25 kg specificatie gestaan voor modelluchtvaartuigen maar...met de opmerking dat die passage per 2014 is vervallen.

    Hier de nieuwste en daar ben ik in aan het zoeken of modelluchtvaartuigen daar nog in voorkomen.
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0002267/2014-01-01
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ahaa, ach so.
    Dan spreken we in principe over hetzelfde maar uit je bewoording maakte ik op dat je standaard tot 150kg verzekerd zou zijn (maar dit is na bijbetaling van die 35 euro per model per jaar).
    Echter het wegvallen van die 25 kg in de wetgeving is inderdaad apart te noemen. o_O

    Gr.
    Paul
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Het Europese concept regelgeving bevat verschillen categorieën gewichten dat gaat tot max 150 Kg.
    Wellicht heeft de wetgever daar al rekening mee gehouden.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Medewerking gevraagd van de CIV van de afdeling Modelvliegsport tav ontbrekende stukken.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2016
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Veel tekst weinig duidelijkheid... Gaat dit nou over HELE zware vrije vlucht modellen???

    Ben namelijk de draad een beetje kwijt waarover we zijn begonnen...

    Bernard
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Het eerste deel gaat over Vrije Vlucht...het tweede deel ook over de gewicht bovengrens van bestuurde modellen... de teksten vanmorgen al vereenvoudigd....
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb alle links die in de RPA regeling en de nieuwste Regeling Modelvliegen staan geopend en tav de genoemde passages bestudeerd. Daar staat niets in wat over het maximale gewicht gaat.

    Anders is het in Artikel 2 van de 2e Regeling Modelvliegen wijziging datum 7-11-2015 Hier die passage:

    Artikel 2

    Onverminderd paragraaf SERA.3201 van verordening (EU) nr. 923/2012

    In die luchtvaartwet geldig vanaf 2014 wordt modelvliegen genoemd en staat dat de volgende wijziging er aan komt::


    ARTIKEL VII

    De Regeling modelvliegen wordt als volgt gewijzigd;

    A

    Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

    1. In artikel 1, eerste lid, onderdeel a, wordt ‘als bedoeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel c, van het Luchtverkeersreglement’ vervangen door: , niet zijnde een modelluchtvaartuig of onbemande vrije ballon, waarvan de totale startmassa niet meer dan 150 kg bedraagt en de maximale snelheid lager is dan 129,64 k/u (70 knopen).

    2. In artikel 1, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘als bedoeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel d, van het Luchtverkeersreglement’ vervangen door: zijnde een luchtvaartuig van geringe afmetingen, niet in staat een mens te dragen, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt,.



    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Dat wat bij punt 2 staat, en met name die maximaal 25 kg, zal ongetwijfeld in de één na laatste Regeling Modelvliegen gestaan hebben welke ik zoals gezegd nog niet heb kunnen traceren.Maar dat is oud en vervallen nieuws!!

    Belangrijker is hoe het nu is geregeld....nogmaals in de nieuwste Regeling Modelvliegen staat bij Artikel 1 (en verder) geen gewicht limiet meer in. En gaan we naar de SERA 3201 komen we dus bij de wijzigings aankondiging van 2014 die er nu niet meer in staat...

    Mocht iemand Regelingen bezitten cq weten te traceren van vóór 2005 ..ik hou me aanbevolen.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hans,

    Je had het in het begin van dit topic over een DT functie aan de timer die met een ( RC modellen ?) zender te bedienen is...De RCDT die via de "vakhandel" te koop zijn kosten een behoorlijke duit en ...je moet een al even dure e- timer hebben.

    Vandaag uit Engeland (BMFA) bericht gehad dat ze daar voor alle FAI klassen per 1-1-2017 een RCDT op de kist moeten hebben. Heeft ook daar te maken met de noodzaak om een VV model toch enigszins onder controle te kunnen houden. Zou zomaar kunnen dat het over enkele jaren overal verplicht is...Denk dat VV vliegers er verstandig aan doen bij investeringen tav timers niet meer al te mechanisch te denken. Mogelijk dat jouw oplossing binnen het Poor Mans budget kan vallen...kortom wie weet kun je de VV wereld van dienst zijn.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2016
  14. arievang

    arievang PH-SAM

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    37
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Arie,

    Geweldig!!! Bedankt!! ik vindt het leuk werk al die ontwikkelingen op rij te zetten en het is net een legpuzzel. Je reikt een heel mooi stuk aan en ik heb het in het overzicht gezet. We zijn nu aardig op weg het hele plaatje te kunnen reconstrueren. Zeer in m.n noppies:yes:


    We komen nu in de buurt van waar het om begonnen was....we weten cq kunnen ons herinneren dat VV in de regeling Modelvliegen stond..of een wetsartikel of misschien wel een KNVvL document waarin het eea geregeld was...maar hoe zag dat er uit??

    In de regeling die Arie heeft aangedragen ( Geldend van 22-07-1994 t/m 09-12-2005) zien we een onderklasse van 0,5 kg. Wat deze inhoud staat er niet...we zijn er dus bijna...
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dit draadje neigt meer naar een algemeen modelvliegdraadje dan dat hij nu in vrije vlucht staat.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien wel...echter de start cq reden om dat stuk historie te doorgronden is voortgekomen uit een discussie tijdens de Vliegers vergadering 2016 in Harderwijk en speelde zich af binnen de Vrije Vlucht vliegers. Deze groep zat/zit met de "grootste"? vragen en we komen steeds verder met de duidelijkheid hoe heeft het zich allemaal ontwikkeld in de loop der jaren...wanneer is VV er uit verdwenen, etc. Dat verdwijnen van de gewicht bovengrens kwam onverwacht naar voren....

    Hoe nu verder: In de ALV van de KNVvL op 20 april komt een update over gevoerd/nog te voeren overleg van de KNVvL/Federatie met ILT tav de Regeling Modelvliegen in het algemeen. Zal mogelijk een glimp van de toekomst opleveren.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2016
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Goed bezig. Ben zeker benieuwd waar de zoektocht uiteindelijk uitkomt.
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ja Erik...ik hoop toch nog een stuk tegen te komen waarin staat dat VV alles mag ( ik bedoel natuurlijk alles mocht...;)). Maar...das war mal... als je ziet hoe de definities en het taalgebruik zijn verandert in de loop der jaren...kijk je bv naar de eerste in mijn lijstje ( hierboven bij het overzicht post 25) dan krijg je zo'n smile op je gezicht van ach wat aandoenlijk..."hij die het vliegtuig oplaat" en dat soort heerlijke kreten.

    Ik denk dus dat ik nog verder terug moet en wel vóór 1993.
     
  20. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ik zoek alvast wat vurenhout en spanzijde ;)
    Model oplaten op afroep lijkt me ook prima voor een vlot verloop van een VV wedstrijd!

    Ik hoop echt dat er zinnige dingen boven water komen. Alhoewel ik de afgelopen jaren te weinig tijd heb vrij gemaakt voor deze mooie sport heb ik er nog steeds binding mee!
     

Deel Deze Pagina