Hitec H4 lader werkt niet

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Phaedra, 24 jul 2013.

  1. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Na lang gewacht te hebben tot die eindelijk verkrijgbaar was, heb ik eindelijk mijn exemplaar kunnen bestellen en uitproberen.
    De lader voelt heel solide aan, met degelijke schakelaars en een groot en goed leesbaar display.
    Het zag er dus heel goed uit, eindelijk kon ik ook vier batterijen tegelijk laden!
    Het feestje was van korte duur, toen al snel bleek dat deze lader er systematisch mee stopt als ie rond de 87% vol aanduidt!
    Mijn simpel Turnigy ladertje kon anderzijds nog wel wat bijladen in dezelfde batterij.
    Met andere batterijen kreeg ik hetzelfde fenomeen, het ligt dus niet aan de batterij, zoveel is duidelijk.
    Als je echter het display goed bekijkt, zie je celspanningen van elk 4,14V, terwijl de totale spanning als 12,64V wordt aangegeven, wat niet overeenkomt met de som van de individuele celspanningen.
    Meet ik met mijn batterijtester, dan geeft die netjes 12,42V aan, ofte 95%.
    Een voltmeter bevestigt deze spanning.
    Mijn dure high tech lader meet dus een verkeerde totaal spanning, waardoor ie te vroeg ermee kapt.
    Heb contact opgenomen met Hitech, maar zij kunnen niet meer voorstellen dan hem binnen te sturen voor servicing, wat voor mij op een extra kost aan verzending neerkomt, omdat er in Belgie geen service center is.
    Wat een kater is dit.....
     
  2. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Misschien staat je lader op fast charge? Dan zou hij inderdaad kunnen afslaan bij 95% vol. Het is namelijk zo dat het laden van die laatste mAh's niet veel meer uitmaakt. Mijn Hyperion lader stopt ook als de lipo's 95% vol zijn.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Hij kapt er niet te vroeg mee want met die totaalspanning is hij wel vol.
    De cel spanning is dus ook wel goed maar het display geeft een lagere spanning aan.
    Dat is beter als andersom.
    Het blijft frustrerend dat je wel zelf voor de verzendkosten opdraait.
    Sommige laders hebben een ijk mogelijkheid.
    Controleer dat wel eerst voor je hem eventueel opstuurt.;)

    Een lipo moet je ook niet helemaal leeg trekken wat door de cutoff van de regelaar dan ook voorkomen wordt.
    Logisch dat je de hele lipo capaciteit dan ook niet kwijt kunt bij het laden.
    Bij deze meting moet je dan ook niet op een procentje kijken.
    Ik ga er van uit dat die 95% het percentage mAh is wat geladen is t.o.v.de lipo capapacieit die als maximum is ingesteld.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2013
    arnodejong vindt dit leuk.
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Bedankt voor de input.
    Ik heb intussen ook contact gehad met de online shop, en die betalen de verzendkosten terug als het inderdaad een garantie kwestie blijkt te zijn.

    Wat die totale spanning betreft: de lader beslist aan de hand van een verkeerde (te hoge) waarde dat de batterij vol is en stopt ermee, terwijl de werkelijke waarde lager is. Het eigenaardige is dat het percentage dat hij aanduidt wel overeenkomt met de werkelijke spanning...
    Mijn vermoeden is dat hij de totale spanning meet aan de laadkabel ingangen, omdat de balancer board niet altijd per definitie is aangesloten, en hij dus de som van die spanningen niet altijd kan gebruiken.

    Ik heb veelvuldig email contact gehad met Hitec US, en die gaven niets aan dat ik verder kon doen om dit probleem op te lossen, en dat ik dus het apparaat moet binnensturen voor servicing of vervanging...
    Ik moet nu alleen hopen dat de service department van de online shop tot dezelfde conclusie komt, anders heb ik dubbele verzendkosten en nog een service charge aan mijn been...
     
  5. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Intussen nog een aantal batterijen geladen, en de lader blijkt consistent te stoppen bij een celspanning van 4,15V.
    Volgens wat ik hier en daar lees, is het beter te laden tot die spanning, ipv tot de volle 4,2V, wat de levensduur van de batterij ten goede zou komen.
    Ik zou hierover graag bevestiging krijgen van Hitec zelf, maar wat denken juillie?
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een lipo is vol bij 4.2V per cel als de laadstroom tot bijna 0 is gezakt punt.
    Die 87% zegt niets als je niet weet waar dat op gebaseerd is.
    Een op spanning gebaseerde conditie meting geeft slechts een snelle maar grove indicatie.

    Koppel je de lipo af dan zal de spanning wat dalen dat is normaal.

    De andere lipos doen hetzelfde dus die zijn ok.

    De totaalspanning klopt zeker als dat bevestigt wordt door een goede meter.

    Ik weet niet waar je in leest maar het kan nooit kloppen.

    Die 4.15V per cel kan nooit kloppen als de totaalpanning dan 12.64V is en de lader nog is aangesloten en in werking is.
    Verder doorladen is dus niet toegestaan.
    Totaal 12.64V betekend hij is vol.
    4.15V per cel zeker niet en is volgens mij een meetfout die je moet controleren met een betrouwbare meter.

    Heb je dit ook gelezen?;)

    wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Neen, je interpreteert verkeerd:
    de aangeduide totaalspanning op de lader is verkeerd, de aangeduide celspanning van 4,15V is correct. De juiste totaalspanning is 3 x 4,15V, en dat is nog steeds niet vol.

    Als 4,2V vol is, dan snap ik nog steeds die percentages niet, en op wat die gebaseerd zijn.
    4,15V is 98% van 4,2V, maar mijn andere batterijmetertje geeft dit aan als 95%, terwijl de lader dit beschouwt als ergens achteraan in de 80 %.
    En ik begrijp al helemaal niet vanwaar die totale spanning van 12,68V die op het display van de lader verschijnt komt...
    Ik heb al die vragen aan Hitec gesteld, maar het blijft oorverdovend stil aan die kant.

    Wat die 4,15V betreft, dat vind ik als aanbeveling op verschillende fora en websites, om niet hoger dan dat te laden, dat dat de levensduur van de batterij zou verbeteren. Ik vroeg me dus gewoonweg luidop af of Hitec dit "by design" misschien ook als richtlijn gebruikt. Maar hun support afdeling heeft me daar al beantwoord dat zij 4,2V als vol beschouwen.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De metingen met een goedkope (multi)meter moet je altijd met een korreltje zout nemen. De nauwkeurigheid van die dingen is niet zo heel groot.

    Paar andere dingen waar ik aan denk:

    Is de lader ingesteld op het juiste accutype?

    Sommige laders hebben een mogelijkheid om een iets lagere eindspanning in te stellen voor een langere levensduur van de Li-Po's. Kan er zo iets actief zijn?

    Soms kan een maximaal te laden capaciteit worden ingesteld om overladen te voorkomen.
     
  9. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Lader staat factory default ingesteld op 120% max capaciteit (!), en er is een instelling voor de maximale spanning, in te stellen tussen 4,0 en 4,22V, maar geen van beide instellingen hebben effect op wat ik vaststel; de lader blijft steeds stoppen bij een celspanning van 4,15V.
    En ja, als batterijtype is LiPo ingesteld.
    En de meting met mijn multimeter komt exact overeen met wat het batterijmetertje geeft.
    De lader heeft zelf ook een meetfunctie, en het bizarre is dat die dan wel de goede totaalspanning aangeeft, die overeenkomt met de som van de celspanningen en de multimeter en het batterijmetertje.
     
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik weet heus wel wat een LiPo batterij is, en het verband tussen stroom, spanning en weerstand leerde ik tijdens mijn studies elektronica meer dan grondig....hopelijk bedoelde je het heel wat minder betuttelend dan het overkomt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewoon een neutrale vraag m.i. Phaedra, en cdrom flyer hier kennende, zeker niet betuttelend bedoeld, ook hij brengt de goede boodschap. Je bent gewoon nog niet zo bekend op het forum. Ik verwijs ook regelmatig naar FAQs en stickies, en weet meestal niet wat iemands vak/opleiding is. Nu ik weet wat jouw achtergrond is, hoef/zal ik je niet verwijzen naar de vergelijkingen van Maxwell ;) (heb hier thuis nu twee collegedictaten en drie dikke proefschriften ElektroMagnetisme voor me liggen, vanaf september ga ik verder waar ik ruim twintig jaar geleden de college-banken heb verlaten cq. onderbrak).

    In een grijs verleden heb ik wel eens voorgestel om iemands scholing/vak/beroep links naast de berichten te tonen. Handig bij beantwoorden/helpen als je iemands achtergrond weet.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja dat dat klopt het was niet goed begrepen.
    Die link was dus overbodig.
    Ik denk wel dat je wat te veel waarde hecht aan het verband tussen lipo spanning en laad toestand in procenten.
    Hoe dat berekend wordt in de lader zou ik ook niet weten.
    Het aantal mAh dat je in een lipo laadt is de beste indicatie van wat er verbruikt is tijdens belasting.
    Dat vergelijken met de lipo capaciteit welke er op staat is wel interessant.
    Lipo conditiemeters geven een bruikbare indruk of het nog mogelijk is veilig door te vliegen maar meer ook niet.;)
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat geven ze juist niet. Als jij een goede LiPo hebt dan zal het spanningsverloop tijdens het ontladen behoorlijk vlak verlopen. Dan meet je met zo'n "capaciteits meter" dat er nog 50% in de accu zit dus jij denkt dat je nog lekker een paar rondjes kan vliegen (of varen of rijden). Helaas blijkt dan al tijdens het eerste rondje dat de accu leeg is en dat je deadstik moet landen of de auto te voet van de baan moet halen of je boot met een rubberboot van de vijver moet halen.
    Je kan echt niet vertrouwen op wat die metertjes aangeven. Het enige waar ik er één voor gebruik is het onderspanningsalarm wat er ook in zit. Als de accuspanning tegen het minimum aan komt klinkt er een zeer doordringende toon. Dan weet ik dat de accu bijna leeg is en ik echt MOET landen. Normaal gesproken gebruik ik altijd de timer maar deze heb ik nog achter de hand voor het geval dat. Heeft me al één keer gered! :)
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik gebruik ze eigenlijk helemaal niet omdat ik weet dat het niets meer is dan een spanningsmeting met een andere schaalverdeling en een alarm.
    Ik ga alleen op de vliegtijd af en de capaciteit die ik er dan weer in kan laden.
    Ik vraag me wel af hoe de conditie meting in een lader dan wordt berekend.
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Kijk,
    De enige reden waarom dat percentage me interesseert, is om te trachten te doorgronden welke spanning de lader gebruikt om te bepalen of de batterij vol is of niet.
    En volgens mij is spanning de enige parameter die je hebt om dat te bepalen bij het laden. Bij een Lipo is het zelfs meer lineair dan bijvoorbeeld een NiCd, waardoor je nu van die batterijmetertjes hebben die een percentage aanduiden. Dat was niet mogelijk bij een NiCd net omdat die ontlaadcurve helemaal niet zo lineair is.
    In dat opzicht is dat percentage wel ietwat zinvol, maar voor mij is het een 'clue' om te weten hoe dit ding functioneert.
    Het batterijmetertje is voor mij gewoon een extra meetwaarde, waarvan ik de nauwkeurigheid niet weet. Net zomin als van het meetcircuit van de lader. Of van mijn oude multimeter.
    Maar ik heb wel drie meetwaarden die tot op 2 cijfers na de komma overeenkomen, zodat ik mag veronderstellen dat de finale celspanning 4,15V is als de lader stopt met laden.
    Ik probeer dus gewoon een antwoord te vinden op de vraag of dit moedwillig zo is, of dat er sprake is van een meetfout waardoor de lader te vroeg stopt. Volgens de constructeur is 'vol' gelijk aan 4,2V celspanning. Bij vol duidt de lader 88% aan, de juiste celspanning (die overeenkomt met 98% van hun 4,2V), en een totaalspanning waarvan ik niet weet wat ze nu moet voorstellen, en die niet de totaalspanning van de batterij blijkt te zijn als ik het nameet met andere apparaten.
    Batterijmetertjes zijn gewoon handige en praktische spulletje om een IDEE te hebben van de laadtoestand van een Lipo, iets wat je vroeger met NiCd alleen kon door ze te ontladen of op te laden.
    Wil je echt een meer betrouwbare meting op een betaalbare manier, koop dan een pas gecalibreerde multimeter van bijvoorbeeld Fluke. Of laat je echt gaan en koop wat professionele brull & kjaer meetapparatuur, maar praat eerst met de bank.
    Dat niveau van meten heeft bijna niemand van ons in huis, dus laat ons niet daarmee vergelijken. Meten tot op 10mV is voldoende voor dit doel.
    Dat wat betreft het laden en spanningen.
    Bij het gebruik van de batterijen, in vlucht, is spanning een minder betrouwbare parameter om de laadtoestand te beoordelen. Beter dan een timer, maar nog steeds sterk afhankelijk van hoe zwaar je de batterij belast. Telemetrie data toont mij dat de spanning onder de alarmdrempel kan duiken bij zware belasting, maar van zodra je gas terugneemt, recupereert de batterij en heb je als snel terug een halve volt meer. Ik probeer het dan te beoordelen bij lage belasting, maar het is nog steeds een benadering.
    Nu ben ik overgeschakeld op de stroomsensor van Multiplex, die ook integreert naar verbruikte energie (mAh), wat binnen de nauwkeurigheid van de stroommeting (0,1A in dit geval), een nauwkeuriger beeld (1 mAh in dit geval) moet geven van wat er uit de batterij is gehaald. Als je de totale capaciteit van de batterij in de sensor programmeert, kan je het verbruik zelsnin percent capaciteit laten aanduiden.
    Telemetrie heeft mij al toegelaten langere vluchten te doen op een betrouwbare manier tov timers.
     
  16. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Kun je het laadproces uitlezen en visualiseren op een PC? (bvb. USB interface & Logview)? Punt is namelijk of de lader de accuspanning al of niet stroomloos meet (mijn Robbe Power Peak Infinity onderbreekt om de paar seconden de stroom en meet dan de spanning). Dit voorkomt dat er afwijkingen optreden tengevolge van weerstand in de kabels/stekkers en dat de lader iets te vroeg afbreekt.
    Anderzijds: echt dramatisch is het niet - volgens de manual van de H4 stopt het laadproces (in constant voltage mode, d.w.z. constant 4.2V) wanneer de laadstroom afgenomen is tot 10% van de nominale waarde, wat me prima lijkt.
     
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    De lader heeft een PC interface, maar dat heb ik nog niet bekeken.
    En wat die constant voltage mode betreft, ik had echt graag van Hitec zelf gehoord wat ik wel of niet mag verwachten, maar blijkbaar zijn ze zeer terughoudend om hierover een uitspraak te doen.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als een lipo lader tijdens het laden 4.2V per cel bereikt dan is hij nog niet vol.
    Als dan ook de laadstroom is afgenomen tot 10% van de ingestelde laadstroom dan kan je wel aannemen dat hij vol is.
    Bij 4.2V heb je dan al twee percentages bij dezelfde spanning dus kies maar uit.
    Als je de stroom er dus bij betrekt kom je al een stuk verder dat doet de lader namelijk ook.
    De lader kijkt niet naar een ladings percentage maar naar de spanning en de laadstroom en kan daarbij een ladingspercentage toevoegen maar dat kan je zelf ook.
    Die 4.15V zou een meting zonder laadstroom kunnen zijn na het stoppen van het laadproces.
    Ik hoop dat ik je goed interpreteer.:)
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat interpreteer je helemaal goed. Dat "toevoegen" van een ladingspercentage is een beetje te mooi gezegd. In werkelijkheid is het niet meer dan een gokje! De foutmarge kan makkelijk tot wel 20% groot zijn!
     
  20. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Dit was nuttige info, dankje.
    Ik heb hiermee een kleine test gedaan, en ik zou durven de volgende voorzichtige conclusie trekken:
    - welke laadstroom ik ook kies, het blijkt geen of zeer weinig invloed te hebben op dit proces (stoppen van het laden)
    - je kan echter ook de capaciteit van de batterij instellen, en dan neemt de lader standaard 1C als laadstroom. Als ik nu de capaciteit wijzig ipv de laadstroom, dan komt ie blijkbaar wel verder. Mijn theorie is dat de lader als finale laadstroom een percentage van de capaciteit gebruikt en niet louter van de ingestelde laadstroom.
    Ik ga hiermee wat verder experimenteren, want van de fabrikant krijg ik geen antwoorden, die zeggen me alleen om de firmware opnieuw te laden, na het kopen van hun USB interface uiteraard.
    Dankjewel voor de tip/info, het zet me op een beter spoor om dit proces beter te begrijpen.

    Phaedra
     

Deel Deze Pagina