Hitec Ranger 3 FM zender met andere kristallen en ontvangers

Discussie in 'Model elektronica' gestart door BJ, 2 feb 2003.

  1. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Hallo modelbouwers!

    Ik heb een aantal :?: :?: :?: vragen over de Hitec Ranger 3 FM zender, een leuke zender op de 40 FM als je niet meer dan 2 á 3 kanalen nodig hebt:

    Kun je deze zender ook gebruiken met Futaba kristallen zonder reikwijdte problemen te krijgen? Of is het beter om het originele Hitec zenderkristal te gebruiken als je met andere ontvangers dan Hitec werkt?
    Werken Futaba of Jeti ontvangers met Futaba kristallen op een Hitec Ranger 3 zender?
    Hoe werken de originele kristallen van Hitec in de Futaba en Jeti ontvangers, is het allemaal compatibel? Volgens de Hitec homepage kan de Ranger 3 FM zender wel met andere ontvangers werken, maar uiteraard worden de eigen kristallen aanbevolen.
    Of moet je gewoon een originele zenderkristal van Hitec hebben en een Futaba ontvangerkristal als je met Futaba/Jeti ontvangers werkt? :?

    Je kunt natuurlijk gewoon de zender kopen en dan maar uitproberen en er zo achter komen, maar ik denk dat je er op die manier niet achter moet komen of het werkt of niet. Misschien is de Skysport zender van Robbe dan misschien een betere keus/alternatief?

    Groeten,
    BJ
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Gebruik bij zenders altijd de originele kristallen. Bij ontvangers is het soms mogelijk om kristallen van andere merken te gebruiken maar als het effe mogelijk is gebruik dan toch de originele kristallen of de kristallen die de fabriekant adviseert.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    BJ.

    Ik sluit me bij Theo aan, soms is het mogelijk om kristallen van een ander merk te gebruiken. Omdat dit lang niet altijd goed gaat raad ik het ten sterkste af, zeker als je gaat vliegen! Gebruik altijd hetzelfde merk kristal als het merk van de zender of de ontvanger. Dus Futaba in Futaba of Hitec in Hitec. Als de fabrikant zelf aangeeft dat een kristal van een ander merk ook gebruikt kan worden dan kan je het proberen maar blijf op je hoeden voor storingen die hierdoor kunnen ontstaan.
    Denk aan de veiligheid voor jezelf en de omstanders. Als je geen origineel kristal kunt kopen omdat die duur zijn spaar dan nog even door!

    Een futaba ontvanger (met Futaba kristal) kan je vrijwel altijd zonder problemen gebruiken met een Hitec zender (met Hitec kristal). Dit geld voor vrijwel alle merken. Alleen "vroeger" was er een merk waarmee dit niet kon. Dit merk bestaat nog steeds maar gebruikt tegenwoordig hetzelfde systeem als andere merken dus is dit probleem ook verdwenen.

    Succes,
    Ernst Grundmann
     
  4. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Oké jongens, bedankt voor de reacties!
    Ik heb altijd Robbe/Futaba zenders gehad, ze deden het altijd perfect maar ik zoek nu een 2 tot 3 kanaals zender op de 40 mHz FM. En daar kwam de Hitec Ranger 3 FM heel mooi uitrollen, vandaar. Is trouwens niet voor de vliegerij bedoeld, maar voor het varen.
    Ik gebruik al enige jaren een Robbe ECO FM zender (3 kanaals), deze heeft het altijd perfect gedaan maar de laatste 2 jaar begint de zender zo af en toe een beetje vreemd te doen, vooral met meerdere vaarders bij elkaar. Hij is al 's nagekeken, en de frequentie uitzaaiing (zoals ze dat noemen) was ook binnen de perken. Maar als een 'sterkere' zender jouw signaal toch wegdrukt dan kun je er weinig aan doen lijkt me.. :(

    Maar ik ben alweer een stuk wijzer, en klooien met foute cq onbekende merken kristallen (zoals Conrad ze levert) doe ik al lang niet meer, dan maar iets meer geld uitgeven voor een origineel kristal, dan mag je toch aannemen dat het goed zit op dat gebied?
     
  5. rtempel

    rtempel

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Eemnes
    @BJ

    Niet vliegen met de Hitec Ranger III FM :?:
    Waarom niet :?: Ik doe het ook :!:

    Ik heb een parkflyer die over 3 kanalen vliegt.
    Het 3e kanaal gebruik ik voor het gas.
    Volgas bij handstart en als hij in de lucht is zet ik hem op half.
    Dan vliegt hij lekker lang.
    Ik heb in ieder geval niet de behoefte om steeds met het gas te spelen,
    dus dan maakt het niet uit dat de "pook" boven op de zender zit.

    Robert
     

Deel Deze Pagina