HITEK-LOTEK wedstrijd!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 25 nov 2009.

  1. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    ojee....
    het weer ziet er niet goed uit hier, en vanmiddag is het enige moment dat ik tijd heb om een vluchtpoging te doen...
     
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Nog een paar uur......

    Inmiddels heb ik (zonder tijdwaarnemer en dus niet voor de wedstrijd geldig) de tijden kunnen verbeteren tot 5 seconden. Maar ik merk dat ik wel aan het maximum van het model zit.
     
  3. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    dan wil ik je hierbij feliciteren, je bent de winnaar;)
    het is mij niet meer gelukt om tussen de regen en alle activiteiten en school etc door een gaatje te vinden om buiten te vliegen. En om nou in het donker te gaan vliegen...:rolleyes:

    Maarten
     
  4. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Dankje Maarten, maar je gaat het model toch nog wel afmaken en laten vliegen?
    Het was me niet meer gelukt om met een tijdwaarnemer erbij die 5 seconden te halen dus het bleef bij 4 (4,6 seconden om precies te zijn).
     
  5. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    het model is in principe af, en zal dus ook wel gaan vliegen. 4.6 wordt gewoon afgerond naar 5 toch?
     
  6. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Zoals ik het begrepen heb moest de tijd gemeten worden in hele seconden. Dus die 4,6 is dan 4 hele seconden.
    En bij experimenten (zonder tijdwaarnemer) ben ik wel boven de 5 seconden geweest dus ik ben wel tevreden. Komende winter ga ik verder experimenteren met dit soort modellen, nu gaan we weer de zomer tegemoet dus buiten vliegen (met RC :D ) (of als er weinig wind is toch buiten met een FF?:rolleyes: ) Ik heb nog een Taylor cub in aanbouw .........
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, gefeliciteerd!
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    En de winnaar is ... (tromgeroffel) .... ErikF
    Als je me je postadres laat weten in een PM zal ik je de Ikara Kolibri én een windertje (want die heb je gewoon nodig om er optimaal van te genieten), mét een extra beschrijving hoe je er het meeste plezier aan zult beleven, toesturen. Vervolgens ben ik heel benieuwd hoe het vliegen met de Kolibri bevalt.

    PP van der Meer
     
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Erik gefeliciteerd!

    @Fox35: ik heb Wout ook al met zo'n mooi windertje gezien. Aangezien ik geen boortolletje heb zoek ik iets vergelijkbaars. Waar haal je zoiets (oosten van het land, omgeving Wout)?

    Alvast bedankt!

    Bob
     
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    DHG500: Ik stuur je een PM
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De gele windertjes worden gemaakt door Derek Knight in Engeland en zijn verkrijgbaar bij SAMS en Flitehook in Engeland, maar ik kan geinteresseerden er ook wel aan helpen. Ze zijn er in 1:10 en 1:15. De eerste telt makkelijker, de tweede is sneller, maar kan het zwaardere rubber van buitenmodellen niet altijd aan.

    Bij Conrad kun je electrische winders kopen, maar daarmee kun je het rubber niet uitrekken (in ieder geval niet zonder modificatie), en zwaarder rubber kunnen ze niet aan. Wel zit er een teller op. Omdat je het niet kunt tellen zijn electrische boormachines niet echt geschikt.

    Voor zwaardere buitenmodellen kun je wel een gemodificeerd handboortolletje gebruiken. Die kun je regelmatig vinden op rommelmarkten en hoeven niet meer dan enkele euro's te kosten. Neem er wel een die soepel loopt. Klem de haak om het rubber aan te haken niet alleen in de boorkop, want hij kan losschieten met desastreuze schade voor je model of letselschade voor jezelf tot gevolg. Beter de boorkop te verwijderen, een gat door de as te boren, en van 2,5mm pianodraad een stevige haak buigen die je door dat gat bevestigt zodat hij niet los kan schieten. Nadeel van dit soort boortollen is dat ze een vrij lage overbrengverhouding hebben van ongeveer 1:3,5 Dit betekent dat ze voor kleine modellen met dun rubber, waar soms 1500 toeren of meer op moeten, niet erg geschikt zijn omdat het winden dan nog steeds erg lang duurt. Met een 1:15 winder kost dat 100 slagen, met een handboortol nog steeds bijna 430.
     
  12. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Bedankt voor de felicitaties.

    Wat jullie niet wisten is dat m'n zoontje Martijn (8 jaar) , ook begonnen was aan een vliegtuigje voor deze wedstrijd. Alleen houd hij z'n aandacht niet lang genoeg bij het bouwen om hem af te maken. Om hem te stimuleren toch met modelvliegen bezig te gaan geef ik de prijs door aan hem. Wel zat er een voorwaarde aan: die winder wil ik ook af en toe gebruiken voor m'n eigen modellen :D
    Ik zal zeker laten weten hoe het vliegen is gegaan.

    De electrische winder van Conrad heeft nog een nadeel, het gaat best langzaam. Als eerste had ik de dop die op de propellor vervangen door een haak zodat het rubber wel uit te trekken is. Als tweede heb ik in de winder 1 van de tandwielen andersom op de as geschoven. Nu is de vertraging van de tandwielen minder. Dit laatste heb ik nog niet getest dus ik weet nog niet of het nu wel voldoet en of de haak nog wel de goede kant op draait.
     
  13. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Het pakje is goed aangekomen, dank je PP,

    Nadat ik alles even bekeken heb begrijp ik je zorgen ook PP, dit kun je idd niet een kind in handen geven en zeggen: "succes ermee".
    Dus heeft pappa (ik dus;)) gelijk een plannetje gemaakt zodat hij het wel kan leren. Eerst nemen we samen nederlandse beschrijving door :)thumbsup: mooi gedaan PP ) Daarna zal hem leren met de winder om te gaan en dan samen vliegen. Samen met z'n fijne motoriek en geduld zal het vast goed komen.

    Over de winder heb ik nog een vraag. Twee jaar geleden heb je me tijdens een bouwavond van "Condor" uitleg gegeven over vrije vlucht. Je had ook iets gemaakt waardoor je de winder ergens op vast kon zetten. Dat leek me erg handig.
    Hoe heb je dat eigenlijk gemaakt? (en als iemand anders ideeën heeft hoor ik die ook graag).
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bij de Praxis verkopen ze plankdragertjes van beuken multiplex, in een mooie L-vorm gebogen. Koop de kleinste van de twee maten die ze hebben, die kost € 2,99. Boor in de lange poot van de L een groot gat voor de as (nauwkeurig doen, zo heel veel ruimte heb je links en rechts niet over!) en twee gaatjes om met twee M3 boutjes de winder op de plankdrager te monteren. Monteer de winder 'in' de L, dus boven de korte poot, en wel zo hoog mogelijk op de lange poot (dus zo ver mogelijk van de korte poot verwijderd), zodat je 'grondspeling' genoeg hebt om de zwengel van de winder te bedienen. De korte poot van de L zet je dan met een lijmklem op een tafelrand of iets dergelijks vast.

    Momenteel hebben we de clubavonden van Condor overigens in een buurtcentrum, waar we meestal vanaf 21.30 de beschikking over een gymzaal hebben, dus sindsdien vliegen we binnen wat af!
     
  15. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Zo, ik heb weer even tijd voor modelbouw. Het andere bouwproject (tuinhuisje) is zo goed als af.

    De standaard voor de winder is ook klaar, 5 minuten werk :) Toevallig had ik nog een dergelijke steun liggen.

    Van de nieuwe locatie van Condor hoorde ik ook al van Henk toen hij bij ons op het veld was voor overleg ivm de 1:2 Blériot. Ik twijfel al een tijdje of ik toch lid zal worden.......:rolleyes: Die avond was gezellig......
     
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Even op de site MZC-CONDOR - modelvliegclub gekeken. Het is in 2 jaar wel anders geworden.
    Vanwege de avonden die ik door m'n huidige werk ga missen heeft het voor mij op dit moment niet veel zin om lid te worden:(. Maar wat niet is kan nog komen.
     
  17. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Vandaag heb ik op kantoor de kolibri laten vliegen. Na wat afstellen werden het mooie vluchten. Lang kon ik er niet mee bezig zijn want het werk wachte ook maar ik kon het even niet laten met zoveel ruimte om te vliegen ;)

    De winder werkt ook perfect en werkt veel beter dan die van Conrad.

    @ M@arten,
    Heb je jouw model nog laten vliegen?
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, leuk dat je de Kolibri de ruimte hebt kunnen geven. Hoeveel ruimte heb je op je werk om te vliegen?
     
  19. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Op kantoor hebben we een L vormige ruimte waarbij in de hoek van de "L" 6 x 6 meter vrij te maken is om te vliegen. Niet erg groot maar voldoende om met de kolibri te vliegen.

    Inmiddels hebben we er ook een paar keer mee in de woonkamer mee gevlogen (vliegruimte van 4 x 4 meter) waarbij Thomas een keer het rubber gewonden heeft en Martijn het model liet vliegen. De ruimte moet niet minder zijn dan is het niet leuk meer voor dit model.
     

Deel Deze Pagina