HK 450 main gear wobble

Stevo

Forum veteraan
Zo mensen,

HK'tje helemaal opgebouwd en goed gekeurd maar er zit een wobble in de maingear en dan vooral het onderste tandwiel voor de staartaandrijving.
Omdat iedereen toch vol is van Align en het overal wordt aangeprezen als de mirakeloplossing (van youtube tot RC groups) dan maar een setje Align tandwielen erop gemonteerd en......het geeft net het zelfde resultaat.......:(

Voor de goeie orde :

-Mainshaft is recht recht.
- Heli is te vliegen maar als techneut, mechanicien van diploma is het een doorn in het oog.
-maingear is ook recht zowel bij de HK's als de Align's.

Ik heb heel de maingearsetup bekeken en volgens mij zit het in de onderste geleidebus van het tandwiel. Er is bij het monteren iets die ervoor zorgt dat het onderste tandwiel wat gewrongen komt te staan.. Ik heb ook een vermoeden dat de geleidebus niet mooi centrisch is geboord. Vananvond maar weer eens de boel open leggen.

Ik lees ook dat velen gewoon alles vervangen maar daar pleit ik niet voor. Ik wil het opgelost krijgen zonder meer met deze setup. Het gaat me niet over geld maar ik hou van een uitdaging vandaar.

Stevo

Laatst bewerkt:
Zou dan misschien het onderdeel waar je de gear tegenaan schroeft scheef zijn?
Of wellicht de volgorde waarop jij de boutjes aandraait.

Danny,

Er is iets die ervoor zorgt dat de tandwielen onder niet gelijke spanning komen te staan op de hoofdas waardoor ze verwringen. Het zit hem dus niet in de tandwielen zelf (die zijn mooi vlak op een spiegel en de Align's ook ten andere).

Er zit een flens tussen het chassis en de maingear die met vier vijsejs wordt bevestigd. Die heb ik diagonaal aangedraaid.

Het zit hem dus duidelijk in de montage van het geheel, OWB, geleide bus, flens. Blijkt dat er een in het midden van de geleide bus een kraagje zit die er blijkbaar op gebraseerd is. Dit kraagje word in het onderste tandwiel geplaats. Iets zegt mij dat als je dit niet in één bewerking doet (boren van gat, aanbrengen kraag met bv een draaibank) je nooit of te nimmer een mooie bus kunt hebben die in het center draait laat staan als je er ook nog hitte aan toevoegd om er een ringetje (kraag) op de braseren......

Zit nu op het werk dus ik zal vanavond meer weten hopelijk.

Dank

Stevo

Laatst bewerkt:
Onderste tandwiel zit alleen vast met het boutje waarmee de rotoras ook vast zit aan het geheel. Je kunt proberen of dit boutje iets minder vast aandraaien helpt, maar verder zou ik het negeren. Slingeren van het onderste tandwiel, mits niet overdreven, kan totaal geen kwaad.

Bovvenste tandwiel zit op een flens gemonteerd en zou je nog per ongeluk ongelijk vast kunnen draaien. is van meer belang omdat daar alle vermogen doorheen loopt.

Zou me er niet druk over maken als ik jou was

Groet, Bert

Onderste tandwiel zit alleen vast met het boutje waarmee de rotoras ook vast zit aan het geheel. Je kunt proberen of dit boutje iets minder vast aandraaien helpt, maar verder zou ik het negeren. Slingeren van het onderste tandwiel, mits niet overdreven, kan totaal geen kwaad.

Bovvenste tandwiel zit op een flens gemonteerd en zou je nog per ongeluk ongelijk vast kunnen draaien. is van meer belang omdat daar alle vermogen doorheen loopt.

Zou me er niet druk over maken als ik jou was

Hey Bert,

Zou inderdaad best kunnen dat het dat boutje is, de gaten in het tandwiel, busje en de hoofdas komen ook niet supergoed overeen. Ik moet telkens de vijs echt door deze drie zaken draaien om tot bij de moer uit te komen.

Voor de rest zie ik veel filmpjes waar iedereen er maar op los vliegt (ook met die wobble). Was hier regenachtig gisteren en had weinig om handen vandaar mijn vaststelling misschien;)

Stevo

Hey Bert,

Zou inderdaad best kunnen dat het dat boutje is, de gaten in het tandwiel, busje en de hoofdas komen ook niet supergoed overeen. Ik moet telkens de vijs echt door deze drie zaken draaien om tot bij de moer uit te komen.

Voor de rest zie ik veel filmpjes waar iedereen er maar op los vliegt (ook met die wobble). Was hier regenachtig gisteren en had weinig om handen vandaar mijn vaststelling misschien;)

Stevo

Hi Stevo,

Probeer eens die bus in het tandwiel 180 graden te draaien (moet wel lukken als je zonder boutje erin, de twee grote tandwielen tegen de lock richting in probeert te verdraaien), en eventueel ook de as weer in die bus 180 graden te draaien. Vaak zit zo'n gat nét niet helemaal midden door de hartlijn geboord, en dan komt de boel soms wat onder spanning. Het is niet gezegd dat het helpt, maar je kunt het proberen.

Soms moet je wat.....

Groet, Bert

Bert,

Probleem is opgelost, tandwielen lopen netjes, vijsje haak op de as was hard aangedraaid, nu mooi tegenaan gedraaid en geborgen met locktite en weg wobble!

Nog één probleem, HK main shaft lijkt toch niet 100% je van het te zijn, het is geen milimeters dat hij slaat maar een ietsie pietsie. Gelijk maar een 3-tal nieuwe assen besteld want ik heb er nog één op de kast staan voor later en ik ga toch wel binnen afziende tijd één en ander plooien;)

Dank voor het advies en het meedenken

Stevo

Back