HK Aero L-59 Albatros

Discussie in 'EDF forum' gestart door Berto, 28 jul 2013.

  1. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Zo ook hier maar eens in verdiepen.

    Ik ben niet helemaal EDF maagd.

    Heb ooit eens een Robbe Gnat gehad die heel goed was in vluchten van 1 minuut.
    Dat was nog in de tijd dat LiPo`s niet bestonden en de NiCad`s zwaar waren.

    En ik amper wat van EDF`s afwist en ook amper kon vliegen.


    Veel later eens een F-20 gehad, die vloog prima, maar ging snel vervelen.
    Waarom weet ik niet maar het was niet mijn ding.


    Nu dus helemaal los op turbines maar wil ook wel eens zomaar wat vliegen, of als het weer eens code rood is.
    Daarnaast wat spelen met EDF`s is ook leuk ;-)


    Tijd geleden een HK Aero L-59 kunnen bemachtigen waar wel aan begonnen was om een om te bouwen tot turbine maar nooit afgemaakt.

    Heb hem al een tijdje liggen maar te druk met andere zaken.
    Nu nog steeds te druk maar wil af en toe ook weer even wat bouwen (heb nog wel wat liggen maar iets voior mezelf tussendoor is ook leuk).

    Dus vanavond de L-59 eens van het rek gepakt (tussen het andere plakken door).

    Hier wat foto`s:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Staart:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vleugel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Inwendige:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Cockpit met scheurtjes:
    [​IMG]

    Linker & rechterinlaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De rechterinlaat stond niet goed dus die verwijdered:
    [​IMG]

    En de vleugels kaal aan het maken :lol:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Welke EDF (90mm 6 of 8S) erin komt weet ik nog niet, evenzo de retracts.
    Heb wel voor beide een fabrikant op het oog, nml Taiwan Tornado maar weet nog niet of die het gaan worden.

    Eerst wil ik de kist verder opbouwen (mhhh, afbreken lijkt het meer).
    Zit nog te dubben over de vleugel, bespannen of de gaten dichtmaken en 25grams mat erover.

    Verlichting moet er ook in komen.
    Striping weet ik ook nog niet, misschien zwart met hier en daar wat logo`s/reclame ;-)

    Zie nog wel.


    Af? ah, ergens voor seizoen 2014 is ok.
    Zat andere dingen te doen tussendoor ;-)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2013
  2. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    108
    Mooi ding!

    Volgens het topic op RCGroups New Hobbyking 90mm L-59 Super Albatross - RC Groups zijn de ribben waar de retracts in de vleugel aan vast zitten erg zwak. Daardoor bestaat de kans dat je retracts door de vleugel heen breken. Die zou ik dus verstevigen.

    Door het gewicht zou ik kiezen voor een 8s setup, geeft net ff wat meer power, vooral vanaf gras.

    Tevens schijnen de inlets aan de zijkanten van de romp nogal dun te zijn waardoor ze kunnen vervormen door de aanzuiging van de fan.

    Een hoop meer info in het rcgroups forum iig.
     
  3. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Hee Lennart O.

    Ik zal eens op RC Groups kijken.
    Heb helemaal nog niet op bouwdraadjes van deze kist gezocht.

    Gear bevestiging, tja, dat is vaak een zwak punt.
    Qua vleugel wil ik ook evend e sterkte bekijken, wiol misschien de optie open houden om hem later toch met een turbine uit te voeren.

    6S of 8S that`s the question.
    Vlieg veel vanaf beton en weinig vanaf gras, dus 6S zou al ok zijn.

    Mezelf echter kennende zal het wel een 8S worden tzt :roll:

    Gear zal op de EDF versie simpel draadje worden vanwege het gewicht, kan ik later altijd nog mooie trailing links monteren. ;-)
     
  4. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    108
    ah, vliegen vanaf beton, had ik dat maar in de buurt!

    Het is een populaire kist op RCgroups dus een hoop info te vinden. De vleugel een beetje versterken met een glasmat zal al een hoop schelen waarschijnlijk. (maar ik hoef jou niet uit te leggen hoe en wat natuurlijk, haha!)

    Dit zijn misschien wel mooie pootjes?
    short suspension leg, Turbine version! - JePe
     
  5. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ondertussen wel een EDF op voorraad van Taiwan Tornado, als die maar lang genoeg blijft liggen komt die erin ;-)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Veghel
    Wat een beauty zeg! Dat moet wel erg mooi lopen zo'n 12 blads fan en natuurlijk een "bijna" turbine geluid.
     
  7. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Ziet er mooi uit he, hoop ook dat ie net zo z`n best doet als in het filmpje.
    Deze EDF is dus geschikt voor 6 - 8S LiPo.

    met 6S drukt ie zo`n 2,6kg
    en met 8S 4kg, zou voor de L-59 dus dan bijna 1:1 betekenen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Sowww, dit is wel een ander verhaal als die astmatische EDF-jes van vroegah...
     
  9. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    'Lekker' werkje :roll:
    [​IMG]
     
  10. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Gisteravond weer eens m`n bouwhok bezocht, verder met de romp schoonkrabben, schuren en weet ik wat meer.

    Hoe meer ik ermee bezig ben hoe meer ik weet hoe de kist gaat worden, houdt alleen wel in dat ik de vleugel openingen moet dichtmaken want de kist gaat vrijwel zeker geglast worden.
     
  11. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    Rutten
    zo kennen we je weer ;)

    :thumbsup:
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    5.963
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    versterk de bevesteging van je landings gestel wel.
    op de club had er een zoon jet maar die had bij de landing de wielen aan de bovenkant van de vleugel zitten
     
  13. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Hee Raymon,

    Thanks voor de info. Heb het eens goed bekeken en voor een 4kg kist is het marginaal ja.
    Ken net denk ik.

    Maar moet sowieso nog even kijken hoe het uitkomt als de Taiwan Tornado electrische retracts geleverd worden.
    Moet het misschien wat aanpassen.

    Hoop dat die binnenkort binnenkomen.


    Heb de romp bijna kaal, moet bij de staart nog wat rood en blauw wegschuren.
    Dan de roeren eraf snijden. En dan kunnen de staartvlakken geglast worden.

    Idem voor de vleugel. Openingen dicht maken, roeren eraf snijden en glassen maar.

    Zal nog wel even duren voordat ik dat allemaal gedaan heb.

    Dan edf plaatsen etc. regelaar en servo's aanschaffen en vliegen maar.
    O ja voor die tijd nog helemaal spuiten ;-;

    Ah, volgend seizoen klaar is vroeg genoeg ;-)
     
  14. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Onderzijde van de vleugel dicht:
    [​IMG]
     
  15. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.853
    Locatie:
    Hoevelaken
    Draadje om in de gaten te houden, dit toestel staat al enige tijd erg hoog op mijn verlanglijstje.. Goed om te zien dat dit toestel HK ready, niet zo ready is...

    Ik blijf je volgen en ben erg benieuwd naar het eind resultaat.. een grote EDF gaat er sowieso komen in 2014 bij mij :)
     
  16. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Toestel is op zich vanuit HK vrij ready en op het internet zie je er genoeg mee vliegen.

    Echter is dit een '2de handsje' en heb ik zo mijn eigen bedenkingen over sommige zaken.
    Daarnaast ben ik eenmaal begonnen met slopen dus gaan we maar verder dan normaal.

    Moet nodig weer eens de tijd vrij gaan maken hiervoor (en de C&C L-39) :roll:
     
  17. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    En zo zijn we ineens 4 jaar verder met heel veel projecten tussendoor.

    Maar vanmiddag de kist achter de bouwplank vandaan gepakt omdat ik al enkele weken met een ideetje rondliep.
    Joey vindt het helpen best leuk toen we met de MiG-15 bezig waren dus moest ik hem maar een nieuw project geven.

    Daar had ie wel oren naar dus hem achter de bouwplank laten kruipen en de L-59 te voorschijn laten halen.
    Tevens de rollen bespan erbij laten pakken en daar mocht ie een keuze uit maken.

    Dit is het uiteindelijk geworden, de roeren schijn en grijs te worden.
    En de romp moeten we nog even over nadenken hoe we dat in deze kleurstelling gaan doen.

    Maar hij is weer lekker bezig geweest :D

    En als hij nu eens even snel z`n examen gaat vliegen dan kan die snel hiermee de lucht in en ook meevliegen op Jets Over Pampa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    (zal de ontbrekende foto`s ook even opsnorren).
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2018
    Arnold 85, FStrating en gpman vinden dit leuk.
  18. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Vandaag al wat Savöx servootjes besteld voor dit kissie.
    Een electrisch gear van E-Flite is ook al onderweg, kijken of dat past en het houd.

    Ook nog even aan het kijken naar een low budget EDF voor 8S.

    Grt,
    Berto.
     
    gpman vindt dit leuk.
  19. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat is er aan de hand ben je ziek koortsachtig nee toch zelf een DF:) LOL. Die fan die je gebruikt is te zwaar en eigenlijk Chinees voor minder en beter kan je een Wemo Evo gebruiken IMHAO. Maargoed leuk om te zien dat je een DF bouwt. Btw to all best wishes
     
  20. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.698
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Goedemorgen,

    jij, en iedereen die mee leest, ook de beste wensen.

    Haha, nou mijn zoon een EDF erbij, hij heeft al meer modellen dan mij dus weet niet wat ik fout doe ;-) , maar zelf weer eens EDF`en is leuk voor als we ivm brandgevaar niet mogen vliegen met turbines.
    Wat betreft de EDF die ik lang geleden voorstelde die is ook al lang geleden verkocht, dus moet op zoek naar een nieuwe variant.

    Hoe lichter hoe beter, gister ook 2de hands E-Flite .15-.25 electrische Retracts binnen gekregen dus daar kan hij (ik) ook mee aan de gang.

    Maar je zou deze bedoelen bijvoorbeeld?
    https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-e...led-precision-balanced-and-harmonically-tuned

    Op 6S (scheelt toch ook weer wat gewicht ipv 8S) zou je 1:1 zitten qua stuwdruk/gewicht.

    Grt,
    Berto.
     

Deel Deze Pagina