hk450 afstel probleempjes.

Ik heb net m'n hk450 in elkaar gezet en volgens de tutorial die ik volg moet ik nu de bladetracking gaan controleren. Omdat dit m'n eerste heli is wil ik'em ook wel eens zien draaien dus heb de heli aan de grond vast gezet en wilde hem voorzichtig op toeren brengen. Het resultaat:

Toen ik de throttle stick omhoog bewoog kwam enkel de swahplate omhoog. omdat switch-a aan stond (throttle-cut) dacht ik dat het daar door kwam. Dus switch-a omgezet en de heli begon gelijk (volgas?) op te spinnen, veel te abrubt en te snel. Uit de schrik direct switch-a weer terug natuurlijk.

Nu blijkt dat wanneer ik switch-b omzet in idle-up mode (swash-plate gaat volledig omhoog) en de throttle-cut uitzet dat ik wel met de throttle stick de toeren kan regelen. Ik heb dus voorzichtig even wat toeren gemaakt.

Nu begrijp ik het dus niet meer. Volgens mij moet ik in normal mode de toeren via de throttle stick kunnen regelen en enkel in idle-up moet'ie volgas gaan.

Ik zal even wat plaatjes van de instellingen toevoegen, misschien word het probleem dan wel duidelijk.

Bijkomstig probleem is dat op een bepaald toerental (vrij laag) de heli als een gek begint te schudden. Ik heb de main-blades gebalanseerd (zover ik dat als noob kan). Ik zag wel dat er wat afwijking zat in de flybar-gewichtjes, die heb ik met een meetlatje wat beter uitgelijnt en het schudden is iets minder nu (1 keertje voorzichtig geprobeerd) maar is nog steeds behoorlijk aanwezig. Ik heb eingelijk geen idee hoe dit op te lossen.

Zo staat de heli er bij met in normal mode.... alle servo's horizontaal en de swashplate een stukkie omhoog... zie foto

4357998942_ca70e2d810_o.jpg

Dit zijn de settings van de zender... (als ik meer screenshotjes moet maken laat maar weten...)

4365209602_80e65818ac_b.jpg

Alvast bedankt ;)

Laatst bewerkt:
hee stadsgenoot :)
Waar ga je vliegen? Heb zelf een trex600, en vlieg bij GMVC. Als je nog niet lid bent van een club, misschien iets voor jou?

Zou het kunnen dat je throttle kanaal (3 dacht ik) omgekeerd is? Stick naar beneden is dan volgas en stick omhoog gas dicht?
De settings op de plaatjes zien er goed uit.
Verderop in je post, heb je het over trillingen bij lagere toeren; blijkbaar is het je wel gelukt om de heli op lagere toeren te laten draaien...
Bij een heli moet alles perfect in balans zijn.
Hoe heb je de blades gebalanceerd? Dit is echt belangerijk! Ook hier zijn duidelijke tutorials voor.
Ik zou bij een HK450 toch echt paddles en gewichtjes eens goed wegen.
Als laaste zie ik een HXT900 servo voor de tail? Dat gaat niet echt heel goed werken... als je weer wat besteld bij hobbycity, bestel dan meteen een snelle tail servo mee (DS480 Digital Servo o.i.d), dit gaat je echt veel meer plezier geven, zeker met een supergoedkope gyro :)

Hola ;)

Nee, ben niet lid van een club, GMVC... gmvc.nl neem ik aan. Kan wel eens een kijkje komen nemen dan.. lekker dichtbij.

Kanaal 3 voor throttle klopt idd. Maar dat'ie omgekeerd is... kan dat? want in idle-up mode werkt de throttle wel naar behoren... In het reverse menu staat enkel kanaal 1 (right aileron) op reverse.

De triillingen zijn enkel op lage toeren, als ik snel op toeren komt gaat het goed en draaid'ie wel netjes maar als die dan terug zakt in toeren tot bijna stilstand gaat'ie op het laatst verschikkelijk schudden. Maar wat je zegt, dat zal onbalans zijn. Ik heb de main blades gebalanseerd (getracht althans), misschien dat de afstelling/gewicht van de gewichten of paddles niet goed is... ik heb geen kleine weegschaal. ooops ;)

Ik laat in eerste instantie de HXT900 servo voor de tail even zitten. Bij de volgende bestelling zal ik wel een andere kopen. Maar eerst de heli maar eens de lucht in zien te krijgen. Verder als een beetje hooveren zal ik de komende tijd toch niet komen. Ben allang blij als die een beetje stabiel in de lucht hangt straks...

Kom gerust een keer kijken!
Zijn alleen niet zoveel heli vliegers bij de GMVC, en er vliegt bijna niemand met gas links, wat een beetje lastig kan zijn als je een instructeur zoekt.

Heb je de motor regelaar gecalibreerd/ingesteld met je zender?

Het zal eerst wat warmer moeten worden neem ik aan... ik denk dat het erg onnatuurlijk aan zal voelen als ik van mode zal wisselen. Mode 2 is toch het meest gebruikte als ik me niet vergis.

Er schijnt zo'n programmeer kaartje te zijn voor de esc maar die was niet op voorraad, dus daar is niets aan ingesteld. Maar je hebt het ook over de zender... hoe gaat dat normaal dan? Ik heb geen idee waar je het over hebt ... hahaha ;)

Ik vlieg zelf ook gas links, ik ga echt niet omschakelen! Heb laatst nog even gevlogen, was toen rond het vriespunt met een klein windje, dan heb je na een vlucht van 6 a 7 minuten wel behoorlijk koude vingers, maar het is te doen :)

Zolang je maar niet in de wind staat is het wel even uit te houden lijkt me... maarja, kom maar op met de lente ;)

Maar ik snap nog steeds niet waarom de heli zo raar doet met gas geven.

Kan ik je niet omkopen voor een kratje bier om me eens te komen helpen? Ik krijg het gevoel dat het me zo niet gaat lukken... het bouwen gaat nog wel maar al het afstellen is toch wat te veel gevraagd voor een beginner. Als je er geen zin in heb gewoon zeggen hoor, no prob... hehe ;)

//edit - Ik krijg nu door dat je de esc ook via de zender kan proggen... haha, maar eens even proberen dus... (of je leest de handleiding he.. lol)

// edit2 - esc is nu ingesteld via de zender... het was even klooten maar is gelukt. Het vreemde met de zender is dat enkel in idle-up mode het gas geven werkt. In normal mode gaat'ie volgas, stick boven of beneden, hij blijft vol gas. Het lijkt wel dat de throttle-curve omgekeerd moet worden, dat normal idle is en andersom. Zal het eens omdraaien, kijken wat er gebeurt.

Laatst bewerkt:
Heb even over je voorstel moeten nadenken :)
Met wat geduld, en wat extra onderzoek (forums op internet) moet het echt kunnen lukken!! Je leert er niks van als iemand anders het voor je doet. En het is nu toch te koud/winderig om lekker te kunnen vliegen, dus je hebt nog even de tijd om e.e.a. uit te zoeken. Laten we dit draadje gebruiken om de boel in orde te krijgen, dan kunnen we laten een inspectie plannen voor de "maiden" :)

Paar vraagjes:
Wat voor zender heb je precies?
Wat voor regelaar (ESC) zit er bij de motor?
Heb je al eens op Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect gekeken?

Geen probleem, ik ben al lang blij dat je me op weg wil helpen ;)

Zender: (de goedkope 6 kanaals HK)

esc: TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller

Helifreaks ken ik wel ja.... daar heb ik oa de trex handleidingen van gedowload. Maar dat is zo'n groot forum, en dan om een antwoord te vinden op bepaalde vragen is lastig.

De esc heb ik inmiddels dus kunnen instellen via de zender.

De volgende dingen kan je instellen op de esc:
- Brake (niets veranderd, default = disabled)
- Battery type (heb ik op lipo gezet)
- Cutoff mode (niets veranderd, default = reduce gradually)
- Cutoff threshold (niets veranderd, default = medium)
- Startup mode (heb ik op soft gezet)
- Timing (niets veranderd, default = low)

Deze esc heeft een aansluiting om de lipo in de gaten te houden, die heb ik er af geknipt, ben ik niet van plan te gebruiken. Ik heb al zo'n externe bewaker/indicator ingebouwd.

Zender instellingen.

Dit gaat via software, op de zender valt niets in te stellen. Het probleem is dat de originele software niet werkt. Ik gebruik nu de Turborix software. Dat is dezelfde zender enkel met een ander stickertje er op.

Wat ik eerder zei over het rare 'gas-geven' effect. Volgens mij heb ik dit nu wel opgelost. In de software heb ik bij de throttle en pitch curves alles omgedraaid. Dus de settings gewisselt tussen normal en idle-up mode. Idle-up is normal en omgekeerd. Nu werkt het wel zoals het zou horen... denk ik tenminste...

Waar ik nu mee zit is het afstellen van de gehele kop zeg maar. Zoals op de foto te zien is heb ik alle servos-armpjes horizontaal gezet. De gehele kop heb ik vervolgens horizontaal afgesteld. Waarbij de throttle-stick en de trim helemaal naar onder staat. Is dit het juiste uitgangspunt? Op dit punt moeten de rotor-bladen ook horizontaal staan?

Als ik nu in normal mode de throttle stick omhoog beweeg gaat de swash erg ver omhoog, zover zelfs dat de servos gaan brommen. Moet dit afgesteld worden in de pitch-curve? Dus dat de swashplate niet te ver omhoog gaat?

Klopt het trouwens dat de swahplate nooit geheel naar beneden kan komen? Dus het punt waar die nu op staat is altijd het laagste punt? Enkel wanneer je cyclic input geeft gaat 1 kant van de swash een stukje naar beneden? Klopt dit?

Ik hoop dat ik een beetje te begrijpen ben... hehe :mrgreen: alvast bedankt!

Dat gaat de goede kant op!
V.w.b. de ESC, bij ALIGN ESC's moet de setting meestal medium of zelfs high zijn. Misschien nog even in de manual kijken of er iets staat over deze timing instellingen.

Het afstellen van de swash is erg belangrijk, maar als vuistregel geldt dat alles of exact parallel of haaks op elkaar moet staan.
Ik begin meestal met op mijn zender de pitch curve over de gehele range op 50% te zetten. Hierdoor weet je zeker dat de servo's op hun neutrale positie staan. Als je de stick beweegt, gebeurd er niets, dus kun je ook geen fouten maken.
Vervolgens alle servo armen perfect haaks op de servo zetten; dit lukt niet altijd vanwege de vertanding van de servo as. Om toch perfect haaks te realiseren, gebruik je de subtrim functionaliteit van je zender.

Vervolgens zet je alleen de hoofdas en de swash erop. De swash verbinden met de servos. Hierbij moet je ervoor zorgen dat de bovenkant van de swash precies in het horizontale vlak ligt. In de handleiding van de heli staat denk ik wel hoe lang de rods van de servo's naar de swash moeten zijn.

Vervolgens kun je de rest van de kop erop gaan zetten. Let erop dat alles haaks en/of perfect horizontaal/vertikaal is ten opzichte van de hoofdas.

Als de kop erop zit, plus de blades, dan zouden de blades geen pitch mogen hebben, horizontaal dus. De swash zou ongeveer in het midden van zijn vertikale bewegingsruimte moeten zitten. Nu kun je de zender in gaan stellen, zodat de sero's de juiste bewegingen gaan maken.

Bovenstaande is in een notendop; op helifreak zijn er een aantal howto video's van Bob Finless te vinden. Aangezien de HK450 identiek is aan de Trex 450, kun je de Trex 450 video's het beste volgen. Dit is zowieso een goed idee, want alles (letterlijk alles) van bouwdoos openmaken tot vliegen wordt in de video uitgebreid uitgelegd. Kennis is Macht! :) Dit is de url van de video's: Trex 450 SE and general build videos are here - HeliFreak (je moet wel ingelogd zijn).

Waar ik nu mee zit is het afstellen van de gehele kop zeg maar. Zoals op de foto te zien is heb ik alle servos-armpjes horizontaal gezet. De gehele kop heb ik vervolgens horizontaal afgesteld. Waarbij de throttle-stick en de trim helemaal naar onder staat. Is dit het juiste uitgangspunt? Op dit punt moeten de rotor-bladen ook horizontaal staan?

Effe een snelle reactie van mijn kant:
Puik afgesteld, echter dien je dit te doen met een rechte pitch curve (0-25-50-75-100) en je throttle stick exact in het midden (50)
Nu weer hetzelfde afstellen als wat jij hierboven beschreven hebt.
Nogmaals de tip, welke al beschreven is: bekijk de filmpjes van helifreak (finless bob) ZEEEER leerzaam !!! :D
Heel veel succes en zet hem op.
WB

Sorry Jeroenvw, had je bericht niet goed gelezen.
Ook een goede tip: pitch op 50 over de gehele range.

Laatst bewerkt:
aha top

Ik heb dus een video manual gevolgd. Volgens mij is dat dus niet helemaal goed gegaan. Ik had dus curves al ingesteld en toen de servos afgesteld, ik vond al dat de servos wel veel omhoog wilden gaan maar niet erg veel naar benden.... nou ja.. ik loop alles nog een langs, zal jouwn advies te harte nemen en zal nog wat videootjes bekijken en wat verder lezen.... heb ik vanavond wat te doen. Zal wel laten horen als het gelukt is.... ;) Thanx

Betreft de esc timing...

In de manual van de esc staat het volgende:

General in-runner motor (low)
General out-runner motor (low or medium)
Align 420 LF (out-runner) High MUST
Align 450 TH (out-runner) low

Ik heb de Turnigy 2836 Brushless 450-Size Heli Motor 3700kv motor... enig idee welke setting nu nodig is? Ik dacht met low wel veilig te zitten... ;)

Betreft de esc timing...

In de manual van de esc staat het volgende:

General in-runner motor (low)
General out-runner motor (low or medium)
Align 420 LF (out-runner) High MUST
Align 450 TH (out-runner) low

Ik heb de Turnigy 2836 Brushless 450-Size Heli Motor 3700kv motor... enig idee welke setting nu nodig is? Ik dacht met low wel veilig te zitten... ;)

Voor zover ik kan zien een out-runner (buitenkant van de motor draait met de as mee). In dat geval zou ik in eerste instantie voor mid timing gaan.

de afstelling moet je altijd doen met rechte curves (van 0 naar 100%), en dan de linkerstick in het midden. En dan alles horizontaal/vlak. Anders wordt het iig niets.

Voor het initieel "levelen" de swash en servo's is het belangrijk dat je collective stick precies in het midden staat. Dat kun je proberen door de stick op het oog in het midden te zetten, maar als je (dus alleen tijdens deze fase van de bouw!) de pitch curve volledig op 50% zet, dan weet je zeker dat dit overeenkomt met exact midstick (dus ongeacht de positie van je stick omdat de "curve" volledig op 50% staat).

Uiteraard moet je als je gaat vliegen de juiste pitch en throttle curves instellen....

Laatst bewerkt:
pitch curves (van 0 naar 100%) en dan de stick in het midden

of

pitch curves (alles op 50%) en dan maakt de stand vd stick niet uit

= hetzelfde toch?

Back