HK939MG servo stoort een naastgelegen HXT900 servo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 13 apr 2018.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb een merkwaardig servoprobleem. Als ik een HK939MG servo aansluit en op dezelfde ontvanger ook een Hextronic HXT900, dan stoort de HK939 servo de HXT900. Als ik de HK939 laat bewegen, dan gaat de HXT900 wild trillen. Dit is onafhankelijk van welk kanaal ik ze op aansluit. Als de servo's bij elkaar in de buurt komen wordt het trillen wilder. Als ik de HK939 aanraak wordt het ook erger. Ik heb het met verschillende HXT900's en HK939's uitgeprobeerd, met allemaal bovenstaand resultaat. Als ik een ferrietringetje opneem in het HXT900 servosnoer gaat het trillen over.
    Het geheel wordt gevoed door een 3A SBEC en het verschijnsel treedt zowel op 5V als op 6V op. De SBEC heeft al een ferrietkern in zijn voedingslijn. Ik heb ook gevoed met 4x AA alkaline en met een LiFe 2S pakket, met hetzelfde verschijnsel, dus de BEC verdenk ik niet.

    Heeft een van jullie dit verschijnsel wel eens gehad? Ik gebruik de HXT900 al jaren zonder problemen, maar dit is wel de eerste keer dat ik de HK939MG wil inzetten.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  2. phoenix2096

    phoenix2096

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leeuwarden,friesland
    analoog en digitaal door elkaar?
    wat voor zender en ontvanger?
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Nee, het zijn allemaal analoge servo's. Ik gebruik een Futaba FASST zender icm een FRSky TFR6 ontvanger
     
  4. phoenix2096

    phoenix2096

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leeuwarden,friesland
    dan kan hij waarshchijnlijk niet over PCM , dat had ik met mijn 3pk ook , op PPM werken ze wel goed
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Voor zover mij bekend komt er uit de TFR6 ontvanger alleen een PWM signaal en geen PPM dan wel PCM. De servo's werken individueel goed op dit standaard PWM signaal.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hextronic is toch HobbyKing?

    Ik heb wel eens vaker meegemaakt dat HK servo's gevoelig waren voor storing (weet zo gauw het type niet meer, gewone analoge standaardservo). Bij mij was dat één HK servo tussen een rijtje gewone servo's, de HK was de enige die last had van de ontsteking van de motor.

    Blijkbaar is jouw 900 erg gevoelig, en je 939 erg "vuil" qua afstraling.

    Ik heb die HK servo er gewoon uitgekeild en vervangen voor een S3001.
    Met de "campingcharter" had ik het zelfde met een setje hobbyking servo's (EDIT: even teruggezocht, dat waren Turnigy TGY-SM4504BW) en die heb ik er ook alledrie uitgehaald en vervangen voor 3001.

    Ik vind die goedkope servo's het risico niet waard....
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als een ferrietkraal het verschijnsel doet verdwijnen is het uiteraard waarschijnlijk, dat de HK939 een vreemde, gigantische storing veroorzaakt. Heeft het motortje wel een ontstoring?

    Misschien loopt de storing wel via de tandwielen, maar dan zou ik verwachten dat de servo zelf ook stoort. Ik heb wel eens bij goedkope servo's meegemaakt, dat er een potmeter werd gebruikt, waarvan de loper was verbonden met de uitgaande as. Bij metalen tandwielen leverde dit problemen, zeker als er ook een metalen stuurhevel werd gebruikt.
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Er zat voor zover ik kan zien geen ontstoring op de motor. Ik heb er nu een 10nF condensatortje bijgesoldeerd. Is dat het soort ontstoring wat je bedoelde?

    EDIT: het verhelpt het probleem echter niet. Verkeerde waarde condensatortje misschien?

    ontstoring.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De motoraansluitingen op de print lijken me niet goed doorgevloeid te zijn.
    De SMD solderingen zijn wel goed doorgevloeid.
     
  10. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Als ik het goed zie is een van de motoraansluitingen verbonden met het huisje van de motor. Mijn ervaring is dat dit voor ontstoren onvoldoende is. Beter is deze verbinding te verwijderen en het huisje van de motor rechtstreeks met de min aansluiting te verbinden.
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Het motorhuis is nergens mee verbonden momenteel. Ik heb inmiddels vier verschillende ontstoormethoden:
    1) condensator plaatsen tussen plus en min van de motor
    2) 2 condensatoren plaatsen. één tussen plus van motor en motorhuis en één tussen min van motor en motorhuis
    3) motorhuis aan min verbinden
    4) ferrietringetje opnemen in het servosnoer.

    1 hielp niet, 4 hielp wel. 2 en 3 nog niet geprobeerd.
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Deze twee methoden samen is de standaard oplossing voor borstel motoren.
    Waarden meestal tussen de 10 en 100 nF, minimaal 50 volt.
    Als dit niet werkt is er meer aan de hand. Wat kan ik moeilijk (van hier uit) beoordelen.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij servo's wordt nogal eens een primitievere ontstoring gebruikt: één motoraansluiting verbonden met het huis van de motor en één condensator over beide motoraansluitingen. De waarde van de condensator is niet kritisch en is zoals Rick al aangeeft.

    Op de print zien de motoraansluitingen er inderdaad niet tof uit, zoals Ron al aangeeft. Tevens breken deze af als het model aan trillingen blootstaat.
     

Deel Deze Pagina