HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er goed uit Eduard, raar dat je latjes te kort komt?? Ben ik niet gewent van Caldercraft, ik had er een stuk of tien over...
    Wel oppassen met het beplanken van één kant, hierdoor kan je romp krom trekken en dat zou zonde zijn. Beter om en om werken, dan ben je zeker dat je dit voorkomt:confused:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, ik las dat jij de latjes in tweeën had gedeeld alvorens ze te bevestigen. Ik had volgens mij nog wel een serie halve latjes. Maar van de hele latjes had ik er dus twee tekort.
    Ik heb de romp goed in de gaten gehouden. Hij is nog steeds kaarsrecht. Dus ik denk dat het goed komt. Ik wilde gewoon dit weekend proberen wel iets af te hebben. Vandaar stiekem een kant doorbeplankd :)
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wat de latjes betreft, dat klopt, hele lengtes gebruik ik eigenlijk nooit. Wat de romp betreft, dat kan ook anders aflopen hoor, goed dat ze nog mooi recht is. Een gezonde dosis geduld is een heel goede eigenschap voor deze hobby en met 'even iets af willen hebben' worden vaak foutjes geboren ;)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hij zit dicht!
    Geen grote problemen ondervonden gelukkig. De kiel is recht gebleven ondanks dat ik wat smokkelde door eerst een kant af te maken.
    Maar gelukkig geen probleem dus :)
    Nu schuren!!! Dan plaats ik nog wat foto’s van het eindresultaat
    E601D746-1E06-42AE-9984-833DB8D55F74.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Jaques en Johan Verschuren vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nou Eduard, gefeliciteerd met deze mijlpaal, ze is mooi dicht :thumbsup:

    Omdat de 2e beplanking zichtbaar blijft en mede het zicht bepaald van je romp, wil ik je adviseren om de latten straks bij de boeg wat eerder te verjongen, zodat ze allemaal mooi doorlopen tot de voorsteven. En bij het achterschip hier en daar een insteker te gebruiken, om de zelfde reden. Bij de 1e beplanking speelt dit allemaal niet zo'n grote rol, daar dit 'slechts' een goede basis moet zijn voor de 2e....
     
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet dank voor de tip! Dat zal inderdaad mooiere lijnen geven.
    Alhoewel ik wel de koperen plaatjes erop ga doen. Dus ook van de tweede laag zal lang niet alles zichtbaar zijn. Is er dan nog een andere manier om de tweede laag te beplanken of zoals je hierboven beschrijft?
     
  7. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En nu het eindresultaat na het meeste schuurwerk. Hier en daar nog een klein oneefenheidje maar dat komt morgen wel. En dan maar eens lezen wat er hierna komt :)

    215E646C-544F-4D51-8EA3-4D3030BF32EF.jpeg 845878E5-C612-4449-8259-56082BA1D6B1.jpeg 53DCBF8F-7AA5-4701-A60A-81F839AB83A8.jpeg C8A9521D-8061-44DF-9C28-AB3A205765E8.jpeg E10EEAB1-1E0C-4312-9F00-15B87C521DAD.jpeg 11C30D93-7539-4E05-8ED9-D757DE75138F.jpeg
     
    Patrick_BE, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als je zo de verslagen is doorneemt, zijn er heel wat verschillende manieren om een model te beplanken, het is slechts een advies, waarmee je kan doen wat je wilt. Je bent tenslotte de Kapitein van je eigen schip/model ;).
     
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Haha je hebt gelijk :) ik zal ook mondfeld nog eens bekijken en ik had ergens nog een andere uitgebreidde beschrijving liggen. Maar eerst nog de verschansing geloof ik.
    En net een fotootje gemaakt met wat ander licht. Daar lijkt de ronding van de boeg toch niet helemaal gelijk te zijn. Bakboord lijkt een recht stukje (knikje) in de ronding te hebben.
    Hmm is me nog niet eerder opgevallen. Nog maar even over nadenken wat ik daarmee ga doen. Suggesties zijn welkom

    365C7A45-148A-42F2-8BCE-FC47590336D8.jpeg 08BA2533-553F-4167-8E13-E6EA9314CAC1.jpeg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp geworden
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk dat het 'knikje' minimaal is en je zou er even wat latten over kunnen leggen (dry-fit) om te zien of het daardoor wegvalt met de 2e keer beplanken. Zo niet kun je voorzichtig wat fijne structuur plamuur aanbrengen en na drogen glad schuren. Maar gezien de opgeblazen foto is er niet veel aan de hand...
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het knikje komt denk ik inderdaad wel goed bij de tweede beplanking. Dank voor de tip. Weer niet aan gedacht :)
    Nu de 1e beplanking echt helemaal klaar is ook direct een goede houder gemaakt. De houder van caldercraft was veel te groot. Zie eerste foto.
    Van de uitgesneden spanten dus een nieuwe gemaakt die ik heb beplakt met fibervilt. Lijkt me wat veiliger. Zie foto’s voor resultaat
    FBE364FD-B331-4374-A7CC-5CE8D33D10BE.jpeg
    4764E93A-266E-408C-AF8E-A301E30B116D.jpeg
    0BD2DCEF-9EDF-499D-A3DD-E1EFC21C5211.jpeg 5CBC8E68-55F2-4F50-B7E6-0F2C25B97EF8.jpeg 38934865-B145-4A5B-BD62-4C3125C11839.jpeg
     
    TIMBERWOLF, janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er allemaal strak uit, Eduard:)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hekbeplanking met hennegat gemaakt. Mij is alleen niet duidelijk tot hoe hoog de beplanking door moet lopen.. hopelijk wordt dat later duidelijk. Ook de grootte van het hennegat is nergens aangegeven. Ik heb nu maar het profiel can de kiel gevolgd. Of het roer gaat passen is nog even afwachten.


    C1DA0484-0254-4B38-9D09-9118A49B47DE.jpeg
     
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Aangezien het (lange) weekend helaas weer bijna voorbij is moet de boel weer worden opgeruimd. Nog wel de verschansing flink nat gemaakt en nu vastgeklemd zodat hij de komende week kan drogej en hopelijk zijn vorm behoud. Dan kan ik ze er gemakkelijk oplijmen. De opstaande staanders van de spanten heb ik al weggehaald. Scheelt een hoop gepriegel als de boel er eenmaal opzit.
    25154485-CFB0-4121-BB08-392FE2CC3F50.jpeg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat zijn een hoop klemmen - dat moet dan wel goed komen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Nog even gezocht op het forum en vond al een antwoord van Piet op mijn eerdere vraag. Zie foto. Volgend weekend checken of ik het nu goed gedaan heb. Dank Piet !
    3B7249FB-9B17-4ADB-92FB-703A87D1679A.jpeg
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er ontbreken nog een hoop foto's in mijn verslag van dit schip, dus als je ergens vast loopt dan laat je dat maar weten. Ik heb ze nog allemaal in mijn persoonlijke bestanden.
    Let wel dat ik niet overal de bouwbeschrijving heb gevolgd, met name de verschansing van het campagne-dek heb ik totaal anders gemaakt als het model van Caldercraft, nl. met een open railing dit vergt de nodige aanpassingen van des betreffende verschansing (al in dit stadium is de hoogte aangepast) en bovenkant van de spiegel op mijn model van de Diana.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik wilde eigenlijk ook de open railing maken, dus in die zin kan ik je bouwverslag volgen.
    Je zegt dat je ergens hoogte hebt aangepast. dat gaat neem ik aan om de hoogte van de verschansing. Weet je nog hoeveel? Heb je ook de spiegel aangepast?
    Ik heb overigens zitten stoeien met de beschrijving. Ze hebben het een aantal maal over 1,5x5mm limewood, maar dat zit niet in de doos. Ik heb alleen 1,5x6mm die heb ik dus ook gebruikt voor de verschansing op de boeg.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De triplex verschansing die je er nu hebt op gelijmd is al in hoogte aangepast in mijn verslag, de exacte maten staan niet in mijn verslag van de Diana en omdat ik daar geen documentatie van heb bijgehouden weet ik niet in mm precies hoeveel. De achterkant van de verschansing moet exact gelijk komen met de aansluiting van de spiegel. Bij het Caldercraft model steekt de verschansing een eind boven de spiegel uit. Ook is er niet veel te zien in mijn verslag hoe ik de railing precies heb gebouwd, omdat mijn camera toen stuk was zie je slechts het eindresultaat. Dus m.a.w. als je de open railing ook wilt bouwen, is daar weinig van terug te vinden in mijn verslag!

    De 1,5 x 6 mm limewood is perfect voor de lage verschansing rond de boeg.

    (op pagina 11 van mijn verslag van de Diana zie je in post 239 de open railing, hier is echter geen bouwverslag van gemaakt wegens de kapotte camera, ook in mijn persoonlijke bestanden heb ik hier niets meer van.)
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
    Eduard Renger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina