HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank. Daar kom ik wel mee verder. Ik zal de spiegel erop monteren en dan kijken hoeveel er uit steekt. Als ik dat over de hele lengte weghaal moet het goedkomen. Het maken van de railing zelf moet wel lukken.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik begrijp dat je de triplex verschansing nog niet hebt vast gelijmd Eduard. Als je de open railing ook wilt bouwen moet je de spiegel even met tape aan het hek bevestigen en je verschansing aanpassen in hoogte aan de bovenkant van de spiegel voor dat je alles gaat verlijmen en verder beplanken. Als er iets niet duidelijk is dan laat je het maar weten.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Pas op!! je kunt de spiegel pas monteren na de 2e beplanking! (om de hoogte van je verschansing te bepalen, de spiegel dry-fit met tape tegen het hek zetten)
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2018
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Zeker dry fit! Verschansing is dat ook nog
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen

    Hier een plaatje waarop je kan zien dat de verschansing gelijk komt met de spiegel, waardoor je het potdek kan doortrekken op de spiegel waardoor het één geheel vormt, waarna de open railing op het potdek ook doorloopt op de spiegel. Dus de hoogte van je verschansing is hierin belangrijk om exact gelijk te lopen met de hoogte van de buitenkanten van de spiegel.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Top dankjewel. Helemaal duidelijk. Nu eerst paar dagen werken dan weer aan de hobby :)
     
  7. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Toch maar eens gaan kijken of het lukt met de spiegel, maar ik kom er niet helemaal uit. De spiegel sluit niet goed aan op de beplankingslaag aan de onderkant.
    Het probleem is alsvolgt. Als ik de instructie volg zou ik de onderkant van de spiegel moeten uitlijnen met de bovenkant van de bovenste horizontale lijn zoals op de foto is gedaan.
    4FBEE0A7-14A9-4AC3-8383-6675706CA145.jpeg
    Er hoort nog een deel onder en als ik dat tegen het bovenste deel aan leg hou ik heel veel ruimte over tussen de beplanking en de onderkant van de spiegel. Te zien op deze foto
    444AD584-602E-4A5A-BDF4-846A76D99602.jpeg
    Van de zijkant ziet dat er zo uit

    1416267D-3725-401C-9B7C-133D2FECE3C0.jpeg
    Zoals te zien op deze foto kan ik de beplanking niet echt verlengen want dan komt hij te ver naar voren. De vraag is nu kan ik de beplanking doortrekken naar boven? Ik kan het onderste deel van de spiegel natuurlijk ook laten zakken. Dat ziet er dan zo uit

    4CB5B364-8685-4E0B-A80D-19B7AF412384.jpeg
    Als ik dat doe krijg ik de boel wel op elkaar aangesloten, maar dan zit het geheel wel veels te laag vrees ik. Zoals op deze foto is te zien
    30D2DA6B-C565-4C8C-895F-4730B3CC436D.jpeg
    Het bovenste deel van de spiegel zou dan een stuk onder de bovenste horizontale plank komen terwijl die volgens de beschrijving er dus juist mee moet uitlijnen aan de bovenkant

    Ik ga nog wel even verder prutsen, maar hopelijk zijn er wat suggesties.
    Dank alvast!
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ehhh - welkom in de houtbouw, waar niks in één keer past omdat ieder het op zijn manier doet.
    Er komen op de spiegel waarschijnlijk de nodige ornamenten, dus ik zou dan eens kijken waar wat komt, hoe dit komt en hoeveel ruimte je er omheen over houdt.
    Daarna wordt het waarschijnlijk het onderste deel iets breder (hoger) maken en de spiegel zelf iets langer maken.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hans inderdaad... niks lijkt in een keer te passen, maar anders is het zoals iemand laatst op een verjaardag tegen me zei toen ik over m’n hobby vertelde: oh een modelbouw boot, dat zit toch in zo’n doos en zet je dan gewoon in elkaar.... jaja gelukkig is het niet zo’n feest anders was het geen uitdaging

    Anyway terug naar de spiegel. Ik ben maar weer gaan neuzen in het verslag van Piet. Daar kom ik deze foto’s tegen:.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Helemaal goed kan ik het niet zien, maar het lijkt er toch verdacht veel op dat Piet de spiegel veel lager heeft bevestigd dan volgens de instructie. Als ik dat doe en vervolgens nog wat smokkel aan de zijkant met de tweede beplanking (gewoon wat verlengen) dan moet het goed komen.
     
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ok hier een update over hoe ik het wil oplossen.
    Ik heb de beplanking aan de onderkant aangevuld met een ronding. Daar wordt het gat in het midden uiteraard kleiner van. Zie foto 97F764BD-410D-43CE-80A7-0E92840B5373.jpeg
    Vervolgens heb ik de spiegel laten zakken en het onderste deel aangesloten op mijn nieuwe ronde latje. Nu is het geheel van achteren dicht. 7CCD9B4F-4DAB-4B1D-8B2B-CB932AF11167.jpeg
    Aan de zijkant ziet het er zo uit
    34F4D526-430C-48B6-AC3C-585C908AD91B.jpeg
    Maar dat kan ik dus oplossen door m’n tweede beplanking irts door te laten lopen. Ik denk namelijk dat ik bij het hek aan de zijkant gewoon iets teveel heb weggeschuurd.
    Ik verlies wel wat van de hoek op deze manier tussen boven en onderkant van de spiegel.
    Maar ook hier weer even een fotootje uit Piets verslag opgeduikeld en daar lijkt de hoek ook maar heel flauw. Net als nu bij mij..
    [​IMG]
    Het komt dus goed vermoed ik :)
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Tja, Eduard ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt met dit soort modelbouw, maar de Diana is één van de moeilijkste modellen van Caldercraft en vergt heel wat aanpassingen.
    De spiegel moet zover zakken zodat de rand van het valse dek niet meer zichtbaar is en de raampartijen er net bovenuit komen waarna de triplex lijst die onder de spiegel komt zo'n beetje goed tussen de spiegel en de hekbeplanking past. Daarna moet je alle resterende openingen(tjes) opvullen met wat resthout om alles pas te maken en/of hele kleine kiertjes weg werken met wat plamuur. daarna alles zorgvuldig schuren zodat het er na het schilderen netjes uit ziet.
    De spiegel en zijgalerijen vergen heel wat aanpassingen, die ik helaas niet allemaal in mijn verslag heb laten zien. Maar zoals Hans al schreef, is dit natuurlijk wel houtbouw....:rolleyes:
    Let wel dat je aan de spiegelplaat en de triplex plaat (wulf) zelf niets moet veranderen, omdat dan je ornamenten en noten lijst niet meer gaat passen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders zie ik het wel voorbij komen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit is inderdaad een juiste oplossing.
     
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi! Dat is fijn om te weten. En ik zag inderdaad dat je bij de kieren wat ‘vulhout’ had gebruikt. Maar dat komt wel als ik de boel ga bevestigen. Het ging me nu eigenlijk alleen om de goede hoogte van de spiegel zodat ik de verschansing kan verlagen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goed dat je even laat zien wat je van plan bent, want beter eerst zeker weten dan fouten maken;)
    Gelukkig heb je nog geen materiaal weg geschuurd, want dan zouden je zijgalerijen niet goed aansluiten....
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heerlijk buiten in het zonnetje geïnstalleerd en weer verder. Nu de verschansing eerst verlagen. Na een heleboel meetwerk kom ik uit op een verlaging van 7,15 mm. Gek genoeg krijg ik beide zijden met geen mogelijkheid op dezelfde maat gemeten, maar ik snij ze toch maar wel op dezelfde hoogte af. Ik denk dat ik het uiteindelijk wel goed krijg.
    06B663ED-5220-47F5-ADC0-FE401682283A.jpeg
    Gesneden ziet het er zo uit. Het rechtse potloodstreepje aan bakboord geeft dezelfde afstand op de spiegel aan als het potleedstreepje aan stuurboord. Te zien is dat de hoogte van de verschansing precies gelijk is aan de spiegel. Ik ga er dus vanuit dat het zomaar eens goed kan zijn zo :)
    75DF6FF4-FDE0-4E1D-ADE4-2FA80A088915.jpeg C554A032-C75C-414B-8395-5B4E08C02A33.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2018
  16. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Nu beginnen aan de tweede huidbeplanking. Daarvoor heb ik eerst de bovenkant van het berghout afgetekend. Daarvoor gebruik ik conform instructie de afstand tussen de geschutspoort en het berghout zoals op het zijaanzicht van de tekening is te zien. Dat gaat behoorlijk goed zo te zien.
    9A9EC7F3-84F0-4D20-ACCD-ACBCBE621878.jpeg CB19A4D0-C9A8-42C6-B8C7-27E7DA229F83.jpeg
    Om zeker te zijn dat het klopt en dat ik bij het beplanken niet de lijn kwijt raak ook nog schilderstape op de plek van het berghout geplakt. En nu dus de eerste plank erop zien te krijgen
    48E207A7-A449-458D-BCC7-B23CE24666E7.jpeg 767B927B-CA10-42A0-9A83-D66EE353E650.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    De eerste plank zit erop. Best tevreden

    C32F34A7-E481-443F-B2EE-C11E06079BC3.jpeg
    Aan beide kanten moeten ze evenhoog komen natuurlijk. Op de foto hieronder lijkt hij rechts iets lager te zitten, maar ik denk dat het door de schadue komt. Als ik meet vanaf de bovenkant zitten ze wel evenhoog.
    3225F2B0-0CB5-4089-BFE8-B6D194B51C71.jpeg
     
    Marc w, TIMBERWOLF, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    De tweede beplanking vordert gestaag, met de nadruk op gestaag. Een of twee banen op een avond is de max ... nou ja we komen er vanzelf :)
    97375975-6C89-49A9-A59F-819F5DC3171A.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2018
    Johan Verschuren, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal netjes en verzorgd uit Eduard:)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk Eduard!

    Als tip wil ik je nog meegeven dat je straks als je zover bent, je de scheidingsnaad tussen de triplex verschansing en je huidbeplanking afdekt met een hele breedte van de 2e beplanking, zodat je geen dubbele naad over elkaar krijgt, waardoor je een zwakke plek krijgt in de constructie. Dus een beetje van te voren uitrekenen.....
     
    Johan Verschuren en Eduard Renger vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina