HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Johan Verschuren

    Johan Verschuren

    Lid geworden:
    7 nov 2016
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Breda
    Piet,
    Dat had ik dus ook gedaan, maar als ik hem dan via Upload Bestand toevoegde, lag hij weer op zijn zijkant.
    Leuk dat het jou wel gelukt is.

    Gr Johan
     
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels de planken zodanig verjongd dat ze gelijk lopen met de zeeg en dat er precies een heel aantal planken boven kan. Zal wel het weekend worden voordat de eerste kant helemaal tot boven dicht zit. Kwaliteit foto’s niet al te best vanwege slecht licht....
    33F9FC43-FB80-4B5A-9AA4-BFD70A4081CF.jpeg 4AE66475-B618-438A-AE94-782BCE9A41FD.jpeg
     
    Marc w, Hoosterw, Rob2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ondanks het slechte licht ziet het er erg mooi uit
    gr Ton
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Een hele verbetering zo, gaat goed komen, ziet er netjes uit.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En hier het resultaat van één kant. Nu de andere kant.
    Gelijk een vraagje. Op de foto zie je hier en daar een heel kleine kier tussen de plankjes. Verdwijnen die nog bij het lakken? Het zijn geen kieren tot op de eerste beplanking, maar eerder kleine oneffenheden in de randen door het snijden. Bij het plaatsen zie je ze vaak niet. Pas bij de foto worden ze goed zichtbaar.
    14C6E6E3-514F-490B-A561-D31B9BEA48B2.jpeg
    9E467F80-9BEE-44E8-A688-B457D917BA25.jpeg
    DD07D764-A1BA-4838-B1C3-6E36E496EDB3.jpeg
     
    Stephan Kertész, Rob2, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan Eduard, maar die kieren verdwijnen niet uit zichzelf, misschien wat schuursel van de betreffende planken afvangen en dat met lijm in de kier?? ik weet alleen niet hoe dat gaat met lakken.
    Misschien dat iemand anders daar nog iets zinnigs over zeggen kan
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    indien je enkel op foto deze oneffenheden waarneemt zou ik er niet te zwaar aan tillen, maar uit ervaring met het waterdicht maken van houten rompen in het RC gebeuren wil ik je wel het volgende mee geven.
    Als je vernis op je romp zet verdwijnen die kleine oneffenheden, probeer ze wel niet met 1 dikke laag vernis dicht te schilderen maar breng net zoveel dunnen lagen aan als nodig.
    Indien je een hout beits aanbrengt word het lastiger daar deze meer in het hout trekt.
    Denk er wel om dat het 2 totaal verschillende eindresultaten geeft. Best dus eerst even op een proef plankje uit testen.
    Succes er mee wat je ook beslist, Marc
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank voor de tips. Ik ga ook nog even bestuderen inhoeverre er nog ornamenten of rusten e.d op de plekvan de kieren komen, dan is het ook opgelost. Anders even kijken of wat zaagsel helpt. Alhoewel dat wel wat lichter lijkt, maar misschien gezichtsbedrog. Uiteindelijk kan ik ook de vernis optie nog proberen. Kijken hoe dat op een latje uitpakt. Dank voor de tips iig!
     
  9. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Eduard, Als je het schip op haar zijkant legt, zodat de naden naar boven komen te liggen, dan kun je de oppervlakte met een zeer fijn schuurpapier schuren. Het schuursel loopt dan vanzelf in de naden en vult deze geheel op. In een klein potje verdun je wat houtlijm met water totdat deze er uit ziet als melk. Dit breng je met een dun penceeltje precies over de naden aan(1 a 2 keer) en op deze manier fixeer je het schuursel in de naden. Daarna nog een keer zachtjes na- schuren en eventueel herhalen. Op deze wijze heb je altijd dezelfde kleur van het hout en heb je het minste last van lijmvlekken.

    Dit proces kun je constant tijdens het beplanken en schuren toepassen.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2018
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank! Dit ga ik zeker proberen. Ik ben nu overigens toch ook achter de oorzaak. Ik ben de bovenkantjes van de latjes die erop zaten vergeten schoon te schrapen van evt kleine lijmrestjes. Aan de andere kant lijkt het probleem zich niet meer voor te doen nu ik ze wel steeds schoon schraap. Hopelijk blijft dat zo :)
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Eduard, dat is nou het leuke van deze hobby "aldoende leert men" ;)
    Maar al met al begint het een net scheepje te worden.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En ook de andere kant zit vanaf het berghout tot boven dicht. Hier ook al grotendeels met de truc van Henk de kiertjes gedicht. Alleen aan boegzijde nog niet.
    Nu naar onderen toe werken. Zal wel even op zich laten wachten vrees ik.

    778081C3-8FB5-42B3-9C71-E5F0B57E9DAA.jpeg FD8DD717-05A1-4E4F-90F4-593B07EBC30C.jpeg
    2EE58080-0586-443E-BC93-62C32ADE801D.jpeg
     
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Even een plaatje om het verschil te laten zien nadat ik alle kiertjes heb opgevuld. Zomaar een kleine uitsnede. Werkt echt goed :) Dank voor de tips om dit op te lossen.
    64CD6226-EB0A-4050-A448-3A057BC27470.jpeg
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die tip werkt inderdaad goed Eduard:D
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Even maar weer een beginnersvraag. Om te checken dat er niks fout gaat.
    Ik ben de verdere tweede beplanking begonnen bij de zandstrook. Daarna het berghout en dan vanaf daar verder werken. Dan kan ik makkelijker berekenen hoe breed de planken moeten worden tussen berghout en zandstrook.
    Paar vragen. Ziet iemand opvallende fouten in bijgaande zandstrook? Ik verwacht van niet, maar misschien zie ik wel iets heel erg over het hoofd. Ik heb de strook aan boegzijde verjongd aan valse kiel zijde. Daarmee krijg ik zo min mogelijk kromming voor de volgende plank.
    Wat ik me wel afvraag is wat ik met het dikteverschil aan moet van valse kiel en de zandstrook. Met name aan de achterkant. Ik ga de romp met koperbeslag bedekken maar dan krijg ik toch een rare hoek lijkt me. Ik zag bij het model van piet dat hij ook niets doet met de valse kiel en die gewoon geschilderd heeft. Maar met koperbeslag lijkt me dat gek.
    Nou ja daar ben ik voorlopig nog niet, dus dat komt vast nog wel. Nu maar even kijken of dit nog goed gaat.
    75FA22F4-6A5B-447A-A9A6-B453EEDD4B25.jpeg CDF9A010-CB44-40BD-9351-B4A255671CA5.jpeg
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ah kiel dus.... ik probeer nog steeds te ontdekken wanneer iets vals is. Maar zoals ik het nu begrijp zijn alle dingen die je niet meer ziet uiteindelijk vals...
    Weer wat geleerd.
    Wat de verticale strook betreft had ik voor de zekerheid inderdaad nog het laatste stukje eraan gelaten. Ik had gezien dat hij bij jouw model wel gelijk liep met de zandstrook, maar wist het niet zeker vanwege het koperbeslag.
    Dat stukje haal ik nog weg. Wat me dan nog niet duidelijk is dat het koperbeslag bij de kiel nog steeds twee keer een hoek van 90 graden maakt omdat het onderste stukje van de kiel dunner is dan het beplankte deel. Of hoort dat?
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De onderkant van de kiel moet niet worden voorzien van koperbeslag! Onder de kiel werd (op de echte schepen) een extra plank aangebracht, de zogenaamde 'loze kiel' deze diende als slijtlat voor het geval het schip aan de grond liep om zodoende de eigenlijke kiel te beschermen. Deze loze-kiel werd om die reden daarom dus niet voorzien van koperbeslag.
     
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ok, dat wist ik niet. In de beschrijving staat namelijk dat het koper ook aan de onderkant hoort. Ik zie dat op andere modellen ook, maar dit klinkt wel logischer.
    Geldt dat dan ook voor dat kleine stukje dat niet beplankt is en verticaal is, vlak onder de zandstrook. Oftewel wordt er maar tot en met de zandstrook koperen plaatjes geplaatst en verder niet?
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het hele onderwaterschip word voorzien van koperen plaatjes, inclusief roer (onderwater gedeelte), voor- en achtersteven, kiel, behalve de onderkant van de kiel, dus dat is in principe het deel van de kiel waar het schip op rust als je haar recht neer zou zetten.
    Ik heb inderdaad vaak genoeg gezien dat modelbouwers ook de onderkant bekoperen, maar dat is dus 'eigenlijk' niet juist. Wat je natuurlijk zelf het mooist vind moet je uiteraard gewoon doen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina