HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je bouwd echt super netjes zeg. En met je galerijen komt het zeker goed.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hier eerst maar een dryfit fotootje van de bovenkant van de eerste zijgallerij. Voor het geval er nog iets geks is :)

    De spiegel is inmiddels wel helemaal gelijmd. Dat is de volgorde van de beschrijving. Van de foto’s van Piet krijg ik de indruk dat hij een andere volgorde hanteerde. Namelijk eerst de ramen op de spiegel en pas daarna de spiegel lijmen. Maar goed zo kan het vast ook :)

    56F3857E-D07B-4996-A95C-7DAA4E7C17B8.jpeg 58589650-EEA4-45F5-94D6-788A69D9C059.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
    TIMBERWOLF, pietsan, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Omdat de spiegel lichtjes gebogen op het model zit, heb ik het net als jij gedaan, eerst de spiegel verlijmt en daarna de ramen en de rest. Want als je eerst alles op de spiegelplaat lijmt, krijg je de kromming er niet meer zo mooi in.
    Er ontbreken een heleboel foto's in mijn verslag, sommige omdat ik een tijdje zonder camera zat en een heel wat meer omdat dit forum toen is aangepast en er gewoon foto's spoorloos zijn verdwenen, waar ik zelf dus niets aan kan doen. Op mijn website word het verslag van de Diana na het afbouwen van de Sovereign verder afgemaakt. Jammer voor jou heb ik daar nu geen tijd voor omdat zo'n beetje alle beschikbare tijd voor de modelbouw in de Sovereign gaat zitten. Maar als je hier gewoon verder gaat en ergens mee vast loopt, dan komen we er zeker wel uit.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, dank. Dat geeft alweer een wat geruster gevoel :) ik ben nu druk bezig met de onderkant van de zijgallerij. Daar lijkt het het meest logisch om die in twee lagen te schuren. De sierlijsten komen dan aan de bovenkant van beide lagen. De beschrijving geeft echter weer geen duidelijkheid. Daar lijkt het alsof het een doorlopende lijn zou moeten zijn. Iemand een idee van de historische correctheid van beide keuzes? Mondfeld geeft ook niet echt uitsluitsel alhoewel die meer neigt naar rechte lijnen in plaats van bolle.
    B3A83CCF-E178-46BF-98B6-CDB575C617AB.jpeg
     
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Nog drie keer gekeken en het is toch lelijk.... ik laat liever de spiegel doorlopen naar de zijgallerij. Lijkt me logischer
     
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dit lijkt me correcter. Foto is op z’n kop genomen. Daardoor wat vreemd licht.

    A8151967-413D-479C-B57E-10CE6FF1406C.jpeg

    376E8B77-F17F-4E1F-84A4-0B2E4F7F8B48.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit vind ik er persoonlijk nu inderdaad mooier uitzien als die twee lagen, hoewel de uiteindelijke aankleding ook nog een hoop zou kunnen doen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hmm dat is ff balen. Hebben ze me twee dezelfde decoratiesetjes geleverd. Bummer. Hopelijk willen ze een rechtse naleveren. Tot die tijd dus alleen links afmaken ...

    6BC5316C-EEDA-47D0-82C1-C429B6B89300.jpeg
     
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels een vorm gekozen voor de gallerij. Hij wordt hoekig. Dat vond ik mooier dan helemaal rond.

    220AB14A-B88F-435A-9E58-ADFF3CFD6BB5.jpeg
     
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En ze zitten erop. Alleen rechts zit de decoratie er dus nog niet op. Want ze hadden alleen links geleverd. Wel vandaag al contact gehad en ze sturen nieuwe op :)

    De gallerijen en de spiegel worden overigens blauw.
    C84A38D4-00BC-48AF-8735-B29F7D6C9B0E.jpeg 8C55C1CB-33A0-45E7-95D5-CAD8C2B36F2B.jpeg
     
    janzwart, SjorsZ, Building Mouse en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Netjes! :thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, toch een vraagje. In jouw verslag zie ik dat je pas behoorlijk laat de ornamenten en dergelijke op de spiegel hebt geplaatst. Was dat met opzet? Of is het ook gewoon te doen om ze er nu al op te plaatsen. Of kom ik dan later ergens mee in de problemen? Volgens de beschrijving plaatsen ze nu namelijk al de decoratie. (Uiteraard na het schilderen)
     
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Begonnen met schilderen. Alles afgeplakt en ik denk in totaal drie lagen.
    Wel een beetje dom geweest door de spiegel ook al mee te schilderen. Daar moeten nog notenhouten platen tegenaan. Dus dat was een beetje voor niets...
    AEDAE524-331F-44CD-998B-55478A0D8133.jpeg

    Ook alvast een poging gewaagd om de raamkozijnen te schilderen. Da’s best een werkje. Ik denk dat er wel vijf lagen op gaan voordat het een beetje wit uitslaat zeg maar :)
    15B13037-B56B-4AD4-B5E5-02ACAF003334.jpeg
    Nu nog nadenken over de raampjes. Zag diverse tips in het verslag van Piet. Maar weet nog niet hoe ik het ga aanpakken. Piet gebruikte dun stevig papier wat hij schilderde en licht schuurde. Ik zag ook een tip over kalkpapier. Maar dat ken ik niet. De ramen kunnen niet doorzichtig blijven omdat er steunen van het hek achter zitten. Da’s een beetje gek. Suggesties zijn natuurlijk welkom!
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je komt niet in de problemen hoor Eduard, je kan de ornamenten plaatsen wanneer je wilt.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Vanavond de beplanking van de spiegel verder afgemaakt. Nog steeds niet besloten hoe ik de ramen ga doen. Maar waarschijnlijk wordt het donkergrijs geschilderd papier. F76957F1-E601-46FD-A224-F07DEB47ECA7.jpeg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Eduard, en een stukje folie waarop je een waas aanbrengt van verdunde grijze verf??
    Zoiets als bij de Batavia, zie pos t# 133 ( uiteraard zonder de glas in lood lijnen) in het verslag van Danny, lijkt mij een wel een nette oplossing.
     
    Eduard Renger en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Probeer eens een harde kunststof. Bijvoorbeeld het deksel van de slager waar je eiersalade in zat. Schuur dit wat doffer. Mischien is dat het effect wat je zoekt.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Koos dank voor de tip. Ga ik zeker proberen!
     
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ga ik ook zeker proberen. Ik ben alleen bang dat ik dat iets te licht vind.
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Graag gedaan, en succes, zien het eindresultaat hier wel verschijneno_Oo_O
     

Deel Deze Pagina