HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat word een knappe spiegel Eduard:thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En soms mislukt er wel eens wat. De ramen op de linkergallerij geplaatst, maar dat ging niet helemaal goed. Ik had de doorzichtige raampjes geprobeerd de grootte te geven van de gaten in de gallerij zodat het raampje erin zou passen. Maar dat bleek niet heel netjes te worden. Alles er maar weer afgehaald en morgen een nieuwe poging.
    Het grootste probleem zit hem in de lijm. De profielen zijn erg klein en elk drupje secondelijm lijkt vlekken te geven. Ik ben bang dat bij de messing profielen hetzelfde gaat gebeuren. Heeft iemand advies over een betere lijm? Houtlijm zal wel niet gaan neem ik aan. Maar secondelijm vind ik nog steeds geen succes.
    EBD47B78-9E36-42BC-A14C-EEA068B4D35A.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2018
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben met hetzelfde bezig. Bij de spiegel had ik dat probleem ook dat de secondelijm heel snel uitloopt over het glas van het raam. Ik gebruik nu uhu hart. Maar is ook een dikkere secondenlijm die hierbij niet zo uitloopt. De raampjes zijn bij mij 9x6mm (secondengel)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 dec 2018
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Direct een tubetje besteld. Ik ben benieuwd. Dank voor de tip!
     
  5. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het kan ook helpen (in ieder geval met uhu hart) om na het aanbrengen van de lijm zoveel mogelijk lijm weer weg te deppen, kan het minder uitlopen simpelweg omdat er daar dan te weinig lijm voor is.
     
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Goed idee! Wat gebruik je om te deppen?
     
  7. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Meestal gewoon een oude lap.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor dit soort klusjes gebruik ik; extreme repair van Pattex. Deze lijm is zo'n beetje overal geschikt voor en reageert niet met verf, zodat je geen wit uitgeslagen vlekjes krijgt. Het nadeel is dat de droogtijd wat langer is. Maar om je raampjes in de sponningen te lijmen is het zeer geschikt mede omdat er geen spanning op staat. (te koop in iedere bouwmarkt).
    Secondelijm is vrij agressief en gebruik ik alleen om knoopjes te borgen, voor geschilderde oppervlakken en/of ornamentjes is het eigenlijk af te raden.
     
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, dank! Zometeen maar even naar de bouwmarkt dan. Die uhu lijm komt dinsdag pas :)
    Net toch de raampjes er in gekregen met secondelijm. Beetje improviseren. Omdat het positioneren als de lijm erop zit eigenlijk niet te doen is vanwege de snelle droogtijd heb ik eerst de omtrek uitgesneden en een heel klein kozijntje als het ware gemaakt waar het plasticje inpast. Daarmee heb ik de positionering direct goed. Daarna eerst het plasticje erin gelijmd en daarop het witte kozijntje. Dit keer zonder al teveel vlekken. Hieronder het resultaat. Hier ben ik wel tevreden mee.

    D6390371-1080-4618-B18F-C39E16EFA9F3.jpeg 81A36B8F-F8E5-4FA0-AA77-773951860CDD.jpeg F64EC78C-ACD3-4B2F-B8C6-92DC7085EC66.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Building Mouse en janzwart vinden dit leuk.
  10. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er heel netjes uit!
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi geworden, Eduard
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    En aldoende leert men, zit er netjes in Eduard
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En de rechtse kant is ook gereed. De goede positionering is echt een gedoe. Nog steeds niet helemaal zeker of het goed zit. Maar ik ben tevreden. Wat het ook lastig maakt is dat het linkse en het rechtse setje niet exact even groot zijn. Beide kanten zien er dus net iets anders uit.

    553364B1-F9D5-4534-9D94-3A6F35DEC459.jpeg
     
    Building Mouse vindt dit leuk.
  14. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Doorgaans kun je toch maar 1 kant tegelijk zien;)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hmm deze dames moeten aan weerszijden van de spiegel komen. Ze zijn bedoeld als elkaars spiegelbeeld. Alleen een van de twee heeft haar hand denk ik buitenboord gestoken toen er net geenterd werd :frustie: Er mist in ieder geval wel wat aan dat armpje ...
    Dat is nu al het tweede tinnen ornament wat niet goed is geleverd. Valt me toch wat tegen.

    3C6EEEE1-435B-4003-BCA1-6AA08E35F713.jpeg
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Echt knap vervelend zeg.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Stand van zaken tot nu toe. Tot mijn schrik zie ik op de foto dat de verf van de grote versiering niet helemaal dekkend is. Daar was helemaal niets van te zien. Het is een antiek goud verf dus mogelijk ligt het ergens anders aan. Ik ga er nog naar kijken. Het ornamentje links is enigszins verouderd omdat ik teveel bling bling niet zo mooi vond. Overigens komen de kleuren op de foto erg slecht over. Komt vast door slechte licht. Morgen nog maar eens proberen. Vooral het goud is slecht te zien. Dat is in het echt gelukkig veel mooier :)

    7A627688-DEEC-45CA-8920-554C5ECA32CC.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
    Building Mouse en Jaques vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eduard, de beeldjes zijn niet elkaars spiegelbeeld hoor, zoals je schrijft, het zijn twee verschillende beeldjes. Ik heb nog eens het één en ander nagekeken en als je ze goed monteert dan komt de bovenste lijst precies in de/op de handjes te rusten. Ik zie dat jou lijst iets verder doorloopt tot op de schouder van het beeldje, dat kan natuurlijk ook, maar dan valt het handje wat er niet is meer op, hier een plaatje zoals het volgens mijn info zou moeten,
    2015 06 24_0336_bewerkt-1.JPG
    Je ziet wel dat het verschillende beeldjes zijn en dat rechts op de foto het handje ook ontbreekt, dus geen foutje denk ik....?
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je onder de laag goudverf een laagje gele verf aanbrengt, dan wordt de goudkleur wat voller, en het valt niet op dat het niet goed gedekt heeft.
    Het niet goed dekken van de goudkleur zie je namelijk alleen onder een bepaalde kijkhoek.
     
  20. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Je hebt gelijk, dat had ik al eens ergens gelezen, maar op het moment supreme natuurlijk niet aan gedacht. Maar zoals je zegt het valt gelukkig niet altijd op.

    Piet, ik heb de lijn inderdaad nu aangepast conform jouw foto. Op internet zie ik beide mogelijkheden. De voorbeelden op de website van Jotika hebben bijv allebei mijn oorspronkelijke variant, maar ik zag op de doos inderdaad jouw variant. Dus daarvoor gekozen. Is ook wel mooier trouwens :)
    978D4FEF-7A0C-4281-BA68-3E7B269D2928.jpeg
    Dat van dat poppetje ben ik nog niet zeker van. Op jouw foto zie ik wel degelijk een bocht in de arm. Bij mij is het gewoon een recht stompje.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
    janzwart en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina