HMS President, Engels fregat uit 1760 (Sergal/Mantua).

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door marcelvdl, 29 apr 2015.

  1. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Toen ik mij in februari j.l. voorstelde op het forum, deelde ik al mede dat ik zou gaan beginnen met de bouw van de President, een klein scheepje, 52 cm lang (of kort) schaal 1:60. Ik had net de boeier de Sperwer van Billing Boats (mijn eerste houten bouwmodel) afgemaakt en was op zoek naar iets anders. Het leek mij voor een beginneling niet verstandig om gelijk met een groot schip te beginnen. Ik ging er daarbij van uit dat het principe hoe groter, hoe moeilijker gold. Inmiddels weet ik niet of dat ook echt op gaat. Het gepruts van grote vingers met kleine onderdeeltjes is nu al af en toe lastig en dan ben ik nog niet eens met de tuigage begonnen...
    In ieder geval vond ik dit wel een mooi schip. Sinds de nieuwe Modelbouwforum-software geinstalleerd is, is het voor mij met een MacBook ook een stuk eenvoudiger geworden om foto's te plaatsen en dus leek mij dit een goed moment om maar eens met een foto-verslag te beginnen.
    Zie hieronder mijn vorderingen tot nu toe. Graag lees ik jullie op/aanmerkingen en tips en hoop jullie ook af en toe te mogen bevragen als ik problemen voorzie.

    DSCF3296.JPG
    op bovenstaande foto is goed te zien hoe klein de President is...

    DSCF3357.JPG
    Ook ik moest eens even goed op zoek de oude legodoos van de kids.

    DSCF3444.JPG
    nadat ik alle spanten geplaatst had (die overigens op 1 spant na allemaal gelijk goed pasten) heb ik nog een laminaatvloertje gelegd op het benedendek en de wanden een kleurtje gegeven. Op deze plek gaat namelijk de trap naar het benedendek komen en dus zal het mogelijk zijn door die opening naar beneden te kijken.

    DSCF3550.JPG
    vervolgens kon ik de dekken vastlijmen.

    DSCF3563.JPG
    en ja, toen was het tijd om naar Duizel te gaan! Op speciaal verzoek was JanZMC zo vriendelijk geweest zijn President, die hij reeds in de tachtiger en negentiger jaren gemaakt had, mee te nemen. Top Jan. Nogmaals dank daarvoor. Het is erg leuk om te zien hoe het scheepje er uit kan komen te zien. Overigens heb ik die dag (ik kon helaas niet zo lang blijven) mijn ogen uitgekeken. Wat een prachtige schepen zeg en wat een prima sfeer. Hulde aan de organisatoren!

    einde deel 1. Ik post zo even deel 2.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
    Ton1937, boris279 en JanZMC vinden dit leuk.
  2. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    deel 2:

    DSCF3651.JPG
    ik heb hier en daar de romp wat opgevuld met een randje balsahout in de hoop dat het beplanken daardoor wat makkelijker zal gaan. Misschien was het niet echt nodig en heb ik te veel opgevuld, maar het resultaat lijkt mij wel goed.

    DSCF3653.JPG
    gereed om te gaan beplanken.
    In de tussentijd had ik op het forum nog een oproep gedaan aan modelbouwers die van hun electrische plankenbuigerte afwilden, maar dat heeft niets opgeleverd. Kennelijk zijn jullie er toch meer aan gehecht dan ik verwacht had. JanZwart kwam nog met het goede idee om het eens met een gewone soldeerbout te proberen (dank Jan!), maar dat ging toch niet helemaal lekker. De geringe diameter van de punt van de bout die ik heb -speciaal bedoeld voor fijne electronica- maakte het dat het niet prettig ging. Zojuist heb ik dan toch maar een electrische plankenbuiger besteld.

    DSCF3672.JPG
    DSCF3673.JPG
    In afwachting van de plankenbuiger ben ik met de kanonnen (carronades) aan de slag gegaan. Het in model maken van de onderstellen en het verven van de kanonnen (zie hieronder)
    DSCF3676.JPG

    Zo, nu zijn jullie weer bijgepraat! Groet, Marcel.

    PS. Ik zal proberen in het vervolg regelmatig(er) jullie op de hoogte te houden van de vorderingen en, o ja af en toe moet er natuurlijk ook tijd voor ontspanning zijn en moet je de tijd nemen nog eens goed de tekeningen te bestuderen....:rolleyes: zie de foto hieronder:

    anker.JPG
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je bent in elk geval voortvarend van start gegaan! Wordt het dek nog beplankt, of laat je het zo?
     
  4. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    ziet er goed uit zo. mocht je tzt nog detail foto's willen van mijn model dan hoor ik het wel
     
  5. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Ik was eigenlijk niet van plan het dek nog te gaan beplanken. Het dek is zo klein en het wordt dan zo'n priegelwerk dat ik bang ben dat het niet mooi wordt. Bij mijn volgende schip - ik weet natuurlijk nog niet welk schip dat wordt;) - ben ik het zeker wel van plan!
     
  6. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Dank Jan, ik houd het in m'n achterhoofd!
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi begin marcel.

    welkom hier op het forum met je schip.

    wat dek beplanken betref dat is toch al gedaan te zien op je eene foto , ziet er uit als bedrukt fineer , wat ik ook heb op de bismarck
     
  8. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Dank Timberwolf.
    Het dek is niet alleen bedrukt, maar de naden tussen de planken hebben ook nog een beetje diepte, waardoor het nog redelijk realistisch oogt.
     
  9. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    ik heb gelijk al even een vraag: welke van de onderstaande kleuren zouden jullie mij adviseren voor het verven van de onderstellen van de carronades en verschansing (zie het latje voor de potjes. In werkelijkheid is het allemaal net een tintje lichter) links, midden of rechts?

    DSCF3393.JPG
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ik kies rechts.
     
  11. ThomJ

    ThomJ

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wognum/Eindhoven
    Ik denk ook dat rechts erg mooi zal staan.
     
  12. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Hè mannen dank voor jullie snelle reactie! Ik heb zelf ook wel een voorkeur voor die kleur in ieder geval voor de verschansing, maar vroeg mij nog af of ik de onderstellen van de kanonnen misschien in de linkse kleur zal verven. Daar zit iets meer rood in....
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zou voor de linkse kleur gaan. In feite moet je ossenbloed-rood hebben. Het rood was om bloed van gewonde manschappen minder op te laten vallen, en ossenbloed-rood werd gemaakt van.... jawel, ossenbloed.
     
  14. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Ik kende het verhaal wel dat het roodgeverfd werd waardoor het bloed van de bemanning minder opviel, maar wist niet dat daar ossenbloed voor gebruikt werd. Sorry Joris en Timberwolf, maar dan wordt het toch het rood uit het linkse potje. Dank Hans!
    groet,
    Marcel.
     
  15. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Mooi schip Marcel. Ik heb ook de Sperwer gemaakt. Ik vond het een hoop gehannes met die kit van Billing boats. Waardeloze beschrijving. Maar dit moet een mooi schip worden. Ossenbloedrood is mij bekend als beschermingsmiddel maar het blijkt een bindmiddel te zijn omdat ze in die tijd nog geen lijnolie hadden. Ik vond deze uitleg:
    upload_2015-5-1_17-40-58.png
    De kleurcodes zijn alsvolgt
    upload_2015-5-1_17-36-49.png
    Dat verhaal over de gelijkenis met gewonde manschappen houden we erin, prachtverhaal maar dit lijkt een broodje aap verhaal te zijn.
     
  16. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Hai Ron,
    de beschrijving bij de Sperwer was inderdaad ruk (sorry voor m'n taalgebruik:oops:), vermoedelijk heb ik mede om die reden de Sperwer bijna 27 jaar (ja echt!) niet aangekeken voordat ik hem afgebouwd heb. Uiteindelijk vond ik het resultaat nog wel acceptabel (zie foto), maar ik geloof niet dat ik ooit nog iets van Billing Boats zal aanschaffen, of het zou door de jaren heen sterk verbeterd moeten zijn.
    sper.JPG
    Dank ook voor je Ossenbloedopmerkingen. Toch weet ik niet zeker of het een broodje aap verhaal is dat men deze kleur gebruikte omdat dan het bloed van de bemanning minder opviel wanneer men aangevallen werd. Ik kende dat verhaal al jaren en kwam het nu ook weer tegen op dit forum en ook Hans memoreerde dit nog eens. Maar los hiervan, welke van de drie kleuren op mijn foto met die drie potjes zou jij kiezen voor de onderstellen van de kanonnen en de verschansing?

    groet,
    Marcel.
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) Met Ron ga ik niet in discussie, anders krijg ik geen artikeltjes meer in de Modelbouwer:rolleyes:
    Punt is inderdaad wel dat bloed bruinzwart opdroogt. Maar het verhaal van het bloed van de bemanning en het rood van rolpaarden etc. heb ik ook ooit ergens gelezen. Dat het (ook) een bindmiddel was is wel weer nieuw voor mij.

    Kies de kleur die je zelf het mooist vind, Marcel!
     
    ronvanleeuwen54 vindt dit leuk.
  18. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Doe ik; ik houd jullie op de hoogte...:)
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Succes met de President Marcel, het begin ziet er al mooi uit.
     
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Zelf heb ik red ochre van Admiralty paints gebruikt.

    [​IMG]

    Die lijkt weer meer bij je middelste potje te passen.
     

Deel Deze Pagina