HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee, joh - we installeren van die close-up cameras, grote TV-schermen erbij, wij onderuit met een biertje, cola en een plakje worst - ontspannen muziekje erbij, beetje keuvelen, leuke dames enz. enz. enz.

    Wij vermaken ons wel als jij daar staat te zweten op het podium...
     
  2. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Super mooi project Jan en ik denk dat je het gaat klaren ook.
    Ik wens je heel veel succes en bouwplezier en natuurlijk staat mijn stoel ook aangeschoven.
     
  3. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    1e stap wordt nu zeker met een goede videocamera naar Portsmouth om alle dekken goed te filmen (en hopen dat de suppoosten geen commentaar maken :) )
    deze gaan we zeker intensief volgen.
     
  4. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Wow, dit is een mooi project.
    Lijkt me niet makkelijk wat je van plan bent, maar dat gaat je zeker lukken.
    Succes, en zit net als de rest klaar voor de foto's ;)
     
  5. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Dat wordt zeker geen makkelijk project, maar is een echte uitdaging om dat dat te realiseren.
    Maar als je deskundigheid en ervaring op dat gebied goed inschat gaar je dat zeker lukken.
    Ik schuif mijn stoel ook even bij. :pim::pim:

    Groet Peter.
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Voortgang-3
    Bedankt iedereen voor de belangstelling en de aanmoedigingen. Blijf zitten in jullie fauteuils/klapstoeltjes, met pilsjes ernaast en bekijk de vorderingen.
    Hier is de eerste !

    De kiel is gelegd en het eerste spant staat er (dryfit) op. De lengte is 80 cm. Hoeveel de boeg/galjoen wordt uitgewerkt zien we nog wel. Komen misschien een paar cm bij.

    [​IMG]

    Foto 1: De kiel is gelegd.

    Eerste spant staat, nog 32 te gaan. De komende 32 foto's zullen dus wat saai zijn. Overslaan dus maar?
    Het wordt spannend bij de boeg en de achtersteven. Dan komen de foto's weer.

    Een paar reacties:
    @ Chris: 2015 in Duizel? Ja akkoord, maar het gaat om zeven dekken. En elk dek is een project op zich. Dus misschien wel 2015 t/m 2022 ?
    @ Henk: Je bent welkom. Kom maar kijken, kunnen we ook tips uitwisselen.
    @ JanZMC: Nee ik maak geen video, maar wel foto's. Ik hoop dat ik mijn gang kan gaan en niet met een groep onder geleide erdoor heen wordt gejaagd.

    Wordt vervolgd

    Jan Zwart
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:19
  7. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Dat gaat snel.
    Wat zijn de maten hiervan?
     
  8. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Da's een mooie uitdaging Jan. Ik schuif mijn stoel ook bij en neem een doos XL-zakken chips en een paar flesjes La Chouffe mee. :proost:

    Je plan is al klaar en de 1ste steen (of plank zo je wil) gelegd. Wel eens gedacht om een langsdoorsnede te maken? scheelt de helft in kosten :p

    Maar, bij scratchbouw kun je het zo duur maken als je zelf wil. In principe is bijna alles van restmateriaal te maken, kost alleen veel meer tijd.

    Succes ermee.

    Jack
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    De lengte van het puntje van de boeg tot puntje van achtersteven is 80cm. Om de 24 mm staat er (straks) een spant.

    En ja, een verticale doorsnede is ook even overwogen. (Mijn vrouw vind dat mooier).
    Maar dan heb je slechts horizontaal inzicht, en kunnen er toch dingen achter de voorgrond "verdwijnen". En je krijgt toch rare dingen. Bijv. een halve mast, en een halve gangspil, en een halve Brodie-oven ? Met zicht van boven zie je meer.
    En dat voldoet het best aan mijn uitgangspunt nr 1. (Zie bericht #1).

    Jan Zwart
     
  10. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik ben er net geweest. Je loopt zelf door het schip heen, en je kan zo lang kijken als je wilt. Er is alleen een uitgestippelde route, en daardoor kan je niet overal komen. Zoals in de hut van Captain Hardy.

    Veel plezier alvast :D
     
  11. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    80CM? Ik was van mijn schaal afgestapt omdat het anders allemaal wel erg klein gaat worden? Ga jij dat kleine detail allemaal zelf maken? Of schaf je dit aan?

    Wel veel respect voor deze maat die je gekozen hebt.
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Schaal is 1:72. Dat is gelijk aan de schaal van de dwarsdoorsnede van DeAgostini. Ik heb daarvan de aflevering met de toegangsdeuren extra besteld. En misschien ook nog wel die met het boegbeeld.
    Ook andere onderdelen van de doorsnede kan ik kopieren.

    En ja, gezien mijn portemonnee zal ik proberen zoveel mogelijk zelf te maken. Kanonnen wil ik gaan gieten met kunsthars. Rolpaarden zelf uitzagen. Messing oogjes en haakjes ga ik kopen. In de aantallen die ik nodig heb gaan de kosten daarvan toch oplopen.
    Verder zal ik wel zien hoever ik kom. Ongetwijfeld zullen er dingen niet lukken of niet zoals ik zou willen. Nou dat is dan jammer.
    Maar alles aanschaffen, als het al te koop is, ga ik zeker niet doen.
    Er is nog veel onzeker, maar alle problemen (en oplossingen) op zijn tijd.

    Jan Zwart.
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het leuke van dit soort dingen is inderdaad zoveel mogelijk proberen zelf te maken.
     
  14. Germt

    Germt Guest

    De schaal is inderdaad handig, kun je moeilijke dingen zoals inderdaad het boegbeeld nu nog mooi bestellen:cool:
    Zelf een hoop zaken proberen te maken is best leuk hoor!
     
  15. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    gaaf project, 2022 is goed hoor :)
    dat is de jubileum editie ;)
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Zoals boegbeelden enzo...
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Voortgang-4
    Weer even een update. Moet veel foto's laten zien van Germt, vandaar.
    Ik ben bezig met de kiel, zoals ik vertelde. Iets meer daarover.
    McKay geeft een tekening van de hele kiel.

    [​IMG]
    Foto: McKay's kiel. (Ik heb de twee geprinte delen wel wat netter aan elkaar geplakt.!!)

    Aan de hand van een detail daaruit laat ik zien wat ik heb gedaan.
    [​IMG]

    De rechthoekjes met een kruis erin zijn de doorsneden van de spanten. De rode zijn de spanten die ik gebruik. De andere laat ik weg. Er komt een binnen en buiten bekleding dus dat zie je niet meer.
    De groene lijnen geven de contouren weer van mijn kielbalk. Op de plaats waar een spant komt is die voor de helft ingezaagd, en hetzelfde doe ik met het spant, dus dat past in elkaar zoals iedereen dat wel eens gedaan heeft. Daaroverheen komt later in de lengte nog een balk, het zaathout. De verticale lijnen geven de plaats aan waarvan McKay een doorsnede tekening geeft.

    [​IMG]
    Foto: Doorsnede C24, de middelste van de detailtekening.

    Het spant zelf is op deze tekening goed te zien. Met carbonpapier trek ik het over op een stuk multiplex van 5,6 mm en zaag dat dan in drie stukken uit. Een stuk voor de bodem en twee voor de zijkanten. Die kan ik mooi in elkaar passen om zo min mogelijk zaagverlies te krijgen. De drie stukken in elkaar lijmen net zoals bij de DeAgostini doorsnede.
    Als iemand geïnteresseerd is in alle tekeningen die ik gebruik, dan even een PB-tje sturen, dan stuur ik je een pdf met alle tekeningen.

    Nu heb ik (al) 6 spanten. Nog 24 te gaan. Niet schrikken, het is nog maar dry-fit.

    [​IMG]
    Foto: 6 spanten.

    Wordt vervolgd

    Jan Zwart
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:25
  18. Germt

    Germt Guest

    Wow, je bent al aardig uit de startblokken Jan:cool:
     
  19. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er allemaal nog heel breekbaar uit, wel errrrug mooi!
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, die breekbaarheid heb ik proefondervindelijk bewezen. Ik hoop dat als er aan de binnen én buitenkant latten langs zijn gelijmd het geheel (heel) wat stijver wordt.
    Tussen de spanten ga ik ook schijfjes triplex lijmen, dat verstevigt ook weer.
    Jan Zwart
     

Deel Deze Pagina