HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 149
    Waar een opmerking over een kapsel al niet toe kan leiden.
    Voorlopig ben ik nu klaar met de hangmatten en etende mannetjes. Ze mogen NIET naar de kapper van admiraal Nelson.
    Er hangen 117 hangmatten waarvan 61 bemand. Voor de andere 680 hangmatten heb ik geen plaats. En er zitten 67 mannen te eten. De andere 730 eten later.
    De helft van dit dek is nu vol. De rest is minder werk. Eerst komen er gewoon 6 kanonnen te staan en daarna moet de wardroom worden gebouwd.
    Dus weer heel ander soort werk.
    De afgelopen week heb ik allerlei onderdelen gemaakt.
    • 6 kanonnen opgetuigd en bakstalies voor gemaakt. Ik heb niet voldoende linksgeslagen touw voor de broekings, dus dat moet weer worden gemaakt.

    • De omlijsting van de roosters gemaakt en de roosters zelf.

    • Het bovendeel van de achterste kaapstander grotendeels gemaakt.
    Nog een paar knieen pas maken en monteren, en een netwerkje rond een trapgat en dan kunnen de kanonnen worden geplaatst en de dekbalken erboven.

    [​IMG]
    Foto: Alle onderdelen even los op hun plaats gelegd.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:32
  2. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Hoe ga je de Wardroom indelen Jan? Volgens de tekeningen zou er een achthoekige rearcover in deze kamer moeten zijn, maar die zit er volgens mij niet meer op. Tenminste ik kan hem alleen ontdekken op één foto in het boek van Mc Gowen.

    upload_2017-2-17_13-20-12.png

    Ik vind hem namelijk ook niet terug in het model van Alexandru
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Henk,
    Er zijn nog wel meer plaatsen waar deze rearcover wordt aangeduid.
    Door McGowan op blz. 54, 142, 146 en 150.
    Door McKay in tekening A8
    Toevallig heb ik die rear cover al eens in een verloren uurtje gemaakt en hier zie je hem als voorproefje op mijn model
    [​IMG]

    De wardroom is nog in gebruik door de Marine en daarom niet toegankelijk. Er zijn ook erg weinig of geen foto's van.
    Op internet vond ik nog een foto, waarschijnlijk van een bijeenkomst van mariniers in de wardroom waarop hij te zien is.
    [​IMG]

    Hij komt er bij mij dus gewoon op.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:34
    Mildredzwart vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt jan
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 150
    Een aantal van de onderdelen die ik vorige week heb gemaakt zijn nu definitief geplaatst.
    Daarnaast nog meer onderdelen gemaakt.
    Geplaatst:
    • Vier kanonnen

    • drie balken daarboven waarvan twee met verlichting. Daarvoor zes knieen pas gemaakt en vastgezet.

    • Voor twee trapgaten de netten gemaakt en geplaatst.

    • Door het achterste rooster lopen twee touwen van de roerbediening op het dek eronder naar het dek hierboven. Met houtlijm heb ik twee stukjes touw hard gemaakt en in het rooster gestoken zodat ze fier overeind blijven staan.

    • Het bovendeel van de kaapstander afgemaakt en geplaatst. Ik zet er maar één staak in. De rest ligt op een stapel ernaast.
    Na het achterste rooster begint de wardroom. Daarvoor komen nog twee kanonnen maar ik heb daar geen linksgeslagen touw meer voor. Ik heb mijn touwmachientje aangepast zodat je daarmee ook lange stukken touw kan slaan, maar het werkt nog niet naar behoren. Dat zal ik later wel laten zien. Dat heb ik wel nodig om het stuk vóór de wardroom af te maken.
    Verder moeten er ook nog tafels worden opgehangen en de haken voor de luikentalies geplaatst. Ook nog latten voor ophangen van hangmatten.
    Het stuk tussen de ingang en de wardroom was met zeildoek afgeschot en was deslaapruimte voor mariniers. Moet ik ook nog iets op bedenken.
    Nog genoeg te doen.

    De stand van zaken:

    [​IMG]
    Foto: Kaapstander met één staak en netten rondom de trapgaten. Roerbedieningstouwen staan recht overeind.

    [​IMG]
    Foto: Meer van boven gezien. Links van de grote mast is de elmtree pomp geplaatst voor het bovenliggende dek. Vóór de kaapstander moet nog een trap worden geplaatst.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:36
    TIMBERWOLF, JanZMC, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt jan
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi dat je zo ver in detail gaat wat betreft de roertouwen! En inderdaad geen onbelangrijk onderdeel uiteraard!
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 151
    Je hebt weken waar opeens van alles tussendoor moet en je niet aan bouwen toekomt. Deze week was er zo een.
    Dus weinig tot geen zichtbare voortgang.
    Ik heb nog wel kans gezien een stukje touw linksom te slaan, want dat heb ik als eerste nodig.

    [​IMG]
    Foto: links geslagen touw voor broekings.

    En verder ben ik even bij de vloerenboer langsgegaan om een stukje vloerbedekking te scoren voor de wardroom.

    [​IMG]
    Foto: Vloerbedekking in de wardroom (ligt nog los). Schaakliefhebbers zullen het patroon herkennen.

    [​IMG]
    Foto: Verschil tussen verticaal en diagonaal printen.

    Ik heb dit patroon op de computer gemaakt. Een tabel met kolommen en rijen van 6x6mm. In eerste instantie 45 graden gedraaid en dan geprint. Maar als een printer met puntjes een schuine lijn moet printen wordt het blokkerig als het bovenste deel. Dus nogmaals haaks geprint en diagonaal uitgeknipt geeft het onderste als resultaat.
    Ik ben wat aan het experimenteren met de schotten van de onderofficiers cabines. Zij hebben het formaat van een deur en zijn aan de bovenkant scharnierend opgehangen aan de dekbalken. In geval van actie kunnen ze dan omhoog worden geklapt om zodoende een open geschutsruimte te creëren. Ik probeer zoiets deels te realiseren, maar weet nog niet of dat gaat lukken.
    Het profiel op de deuren maak ik met stukjes “Stripstyrene” van Evergreen. Dat is plastic en is slecht schilderbaar. Ik moet een primer daarvoor vinden.
    De komende acties zijn:
    Vloerbedekking vastlijmen.
    Knieën maken voor naast en onder de resterende dekbalken.
    Twee kanonnen uitgereden monteren.
    Zes kanonnen langszij monteren. Deze staan in de cabines van de onderofficieren in de wardroom.
    Schotten voor de wardroom maken en monteren.
    Dekbalken eroverheen.
    Dan moeten de cabines en de wardroom nog worden “aangekleed”.
    In de cabines wat meubilair plaatsen en bedjes ophangen. Tafel en stoelen maken etc.
    En dan ook nog een heleboel afwerken en natippen.
    Ik zal me nog niet vervelen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:46
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 152
    In het voorjaar zijn er allerlei andere dingen dan modelbouw te doen.
    Toch nog iets kunnen doen.
    In de wardroom is vloerbedekking gelegd, is een kanon geplaatst en zijn de drempels waar de schotten van de cabines op komen te staan uitgemeten en geplaatst.

    [​IMG]
    Foto: Wardroom met drempels voor schotten van cabines.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:48
    Pingu57, Hans Groenenberg, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een mooi lapje vloerbedekking geworden Jan :friends:
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 153
    Bij scratchbouw gaat niet altijd alles precies zoals je wilt. Zo ook nu weer niet. Vorige week had ik de layout van de cabines in de wardroom aangebracht en al twee kanonnen langszij gebonden.
    Als de kanonnen langszij staan nemen ze de minste ruimte in. Leek me handig voor de bewoners van de cabines.
    Toen ik een beetje vooruit ging kijken bleek dat de ruimte voor de toegangsdeuren wat te klein. Een deur van 40 cm breed is niet reëel. Ook bleek de kleinste cabine te kort om daar een kanon langszij in te hebben.
    Enige oplossing: De layout iets aanpassen. Maar die zat al gelijmd aan de vloerbedekking.
    Dus dat moet er ook uit.
    En dan ziet het er zo uit.

    [​IMG]
    Foto: Layout van cabines verwijderd vanwege onjuiste plaatsing.

    Dus opnieuw een vloerbedekking printen en preciezer meten, rekening houdend met deuren en kanonslengte.
    Kanonnen kunnen hier niet langszij dus moeten hier ook normaal worden uitgereden.
    En dus ziet het er nu zo uit.

    [​IMG]
    Foto: Een impressie van de vernieuwde wardroom, provisorisch al iets ingericht.

    Wordt vervolgd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:52
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Slopen is nooit leuk maar vaak noodzakelijk. In ieder geval weer mooi geworden zo.. Nu nog een bordje op tafel en we kunnen eten
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gecorrigeerd Jan.
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeker mooi hersteld
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 154
    Zoals u vorige week al hebt kunnen zien moet nu de wardroom worden gebouwd. U zag daar al een stukje schot.
    De schotten in de wardroom bestaan uit een aantal (99) panelen ter grootte van een deur.
    Zij zijn scharnierend aan het plafond opgehangen zodat ze in een gevechtsituatie kunnen worden opgeklapt, of verwijderd zodat de kanonnen de ruimte hebben.
    De wardroom is op dit moment in gebruik door de commandant van de marine te Portsmouth. Waarschijnlijk vooral voor ceremonieële doeleinden. Het is daarom niet ingericht als vroeger en dus is het niet bekend hoe het er toen uitzag.
    De toegangsdeuren zijn aan de buitenkant bruin gelakt. Dat is zeker. En waarschijnlijk zullen de panelen net als de buitenkant in de bovenste helft een louvre paneel hebben.

    [​IMG]
    Foto: Toegang tot de wardroom.

    Op de hogere dekken komen veel bruin gelakte panelen voor dus ik heb ervoor gekozen om ze hier van binnen wit te maken.
    Dus deze week deurpanelen maken.
    Het louvre paneel heb ik gemaakt door op een stickervel een aantal lijntjes dicht tegen elkaar aan te printen. Een strookje daarvan vormen de louvrepanelen.
    De deuren krijgen een profiel door stukjes stripstyrene van Evergreen daarop te lijmen.
    Een kwastje verf doet de rest.

    [​IMG]
    Foto: Fabricage van de deurpanelen in diverse stadia. U ziet stickers met een streeppatroon, Strookjes triplex met de panelen afgetekend, een stukje met een paneel “in aanbouw” en een stuk gereed schot met een losse deur. En een pakje stripstyrene met strippen in twee maten.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 10:55
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik blijf dit machtig mooi vinden om naar te kijken Jan, :kwijl::kwijl:
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 155
    Mijn styrene stripjes waren op en ik heb nieuwe moeten bestellen. Dus kon ik een paar dagen geen schotjes maken.
    De schotjes die ik heb, heb ik er even los in gezet om een beeld te geven hoe het gaat worden.

    [​IMG]
    Foto: Wardroom [/imgmet schotten voor zover gereed.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 11:10
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    wordt mooi jan
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 156
    Gisteren ben ik even naar het Museum De Delft geweest om te zien waar we volgende maand de Vriendendag houden. Het is naast een klein museum vooral een levendige werkplaats voor de bouw van De Delft en onderdelen ervan. Er is veel te zien in de “modelbouw” van schaal 1:1.
    Een aanrader.

    Als voorbereiding op de presentatie van mijn Victory heb ik nog veel te doen. Dus de bouw aan het model zelf moet iets langzamer gaan.
    Toch is er nog een beetje voortgang.
    De eerste schotten voor de toegangsdeuren zijn vastgezet. Moet nog wel hier en daar wat bijwerken.

    [​IMG]
    Foto: Toegangsdeuren tot de wardroom gezien vanaf de bemanningsruimte. Achter het middelste schot is een kleine ruimte waar de bezaanmast in staat en wat is ingericht als een keukentje voor bereiding van het eten voor de officieren van de wardroom.

    [​IMG]
    Foto: De wardroom van boven gezien met nog veel losstaande schotjes.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2024 om 11:31
    TIMBERWOLF en JanZMC vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Er is weer een hoop moois te bekijken komende maand Jan:)
     

Deel Deze Pagina