HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Nee hoor dat klopt.
    Ik heb op dit dek en het volgende dek op beide dezelfde dekbalken nodig. Een dekbalk moet 4x4 mm zijn. Als ik dit op beide dekken aanbreng heb ik een dekbalk van 8mm hoog.
    De halve dikte is 2mm. Als ik nu op dit dek en het volgende dek balken gebruik van 2mm dik zijn ze samen weer 4mm.
    (Als de dekken tenminste goed vlak op elkaar liggen zonder tussenruimte).
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :) Bedoelde je dat Jan.
    Bedankt, nu snap ik het.
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    We zijn deze week een paar dagen uit geweest.
    Geen voortgang te melden.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 172
    Vooraan aan stuurboord bevindt zich de ziekenboeg. Vlak bij toilet (gemak) en met frisse lucht door de deur en het luik.
    Deze heb ik het eerst “gemeubileerd”. Over het kanon kan men een tafel schuiven die dan dienst kan doen als behandeltafel. Verder is er een ladenkast met medisch spul aan de muur en een spreekruimte. De ziekenboeg is afgeschermd met zeildoek voor enige privacy. De deur aan bakboord wordt immers gebruikt door de hele bemanning om bij de gemakken op de luizenplecht te komen.

    [​IMG]
    Foto: Doorkijkje door ziekenboeg vóór afscherming voor privacy en vóór ophangen van bedden. De loop van het kanon kwam te laag door de poort. Daarom de voorwielen maar op een blokje gezet.

    [​IMG]
    Foto: Overzicht van ziekenboeg met doek afgeschermd. Ziet u het blokje nog onder de voorwielen?

    Een tip c.q. waarschuwing.
    Om hout te verouderen wordt vaak de tip gegeven van azijn met staalwol. Drie jaar geleden heb ik ook een potje gemaakt en regelmatig gebruikt. In die tijd is echter het deksel door het zuur aangevreten en de gaten vielen erin. Daardoor was het potje snel geheel verdampt.
    Dus nieuwe gemaakt. Maar verse veroudering werkt toch heel anders dan oude.
    Op het dek had ik de stukjes tussen de roosters en andere openingen nog niet beplankt maar wel al het dek verouderd. NU heb ik die stukjes ook beplankt en met verse veroudering behandeld. Daar is toch enig kleurverschil door ontstaan.
    Tip: Als je veroudert met azijn en staalwol doe dan het hele oppervlak in één keer.

    [​IMG]
    Foto: Kleurverschil. Het is niet echt veel verschil en hopelijk straks niet meer opvallend.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt jan
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Over de azijn met staalwol: verhoudingen spelen daar zeker een rol in. Een plukje staalwol is 2 gram?, 4 gram?, 0,5 gram? En hoeveel azijn had je? Wanneer de mix deze keer anders is dan de vorige keer zal het kleureffect ook anders zijn. Het dek in een keer doen is dan inderdaad de betere optie.

    Overigens gebruik ik een pindakaaspotje met plastic deksel.
    (daarover: waarom pindakaas en niet letterlijk vertaald uit het Engels als pindaboter?)
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 173
    Het wordt steeds moeilijker om leuke foto's te laten zien. Veel werk heb ik al eens laten zien maar komt op elk dek terug en dan is het niet interessant meer.
    Deze week enkele dekbalken gemaakt,waarvan één met verlichting.
    Ook weer enkele kanons-lopen gemonteerd op de paarden.
    Ik had echter geen broekingtouw meer dus heb ik weer een paar meter geslagen.

    [​IMG]
    Foto: Een paar meter nieuw links geslagen broekingtouw. 10 touwen naast elkaar is 12 mm. De broeking op het model is dus 1,2 mm en in het echt x 72 = 8,5 cm doorsnede. Komt aardig overeen met de werkelijkheid.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat touw is mooi gelijkmatig geslagen Jan,
    wat is de maximale lengte van een zelf geslagen touw Jan, of zit daar geen maximum aan?
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Dat ligt aan het tooltje dat je gebruikt.
    Ik hang het op zolder aan een wasrek en dan hangen de touwen in het trapgat. Dus max 3m.
    Maar als je de touwen horizontaal kan spannen, en je hebt een voetbalveld in de buurt dan kan je langer.;);)
    Of je moet een tooltje hebben waarop je de touwen op klosjes kan wikkelen.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hmm, een voetbalveld heb ik vlakbij, maar ik wordt niet toegelaten door de terreinmeester van Cambuur.:p:p
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 174
    Afgelopen week weer een paar kanons gemonteerd en geplaatst. Aan stuurboord ga ik een stuk of 10 kanons opstellen in gevechtsposities met volledige bemanning.
    Hier de eerste 2.
    Het meest linkse kanon wordt net afgeschoten en de rechtse is net terug gerold. De volgende kanons zullen telkens een stapje verder in het afschiet proces tonen.

    [​IMG]
    Foto: Overzicht. In het echt zal de ziekenboeg natuurlijk zijn verplaatst. Dus de getoonde combinatie is niet mogelijk. Maar ik kan niet anders als ik beide wil laten zien.

    [​IMG]
    Foto: Links net voor afschieten en rechts teruggerold. De terughaaltalie wordt aangekoppeld om het kanon verder terug te trekken.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    MikeMohawk, Hoosterw, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er best realistisch uit Jan, knap hoor.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Net echt:thumbsup:
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship: En dat in deze schaal.
    Je valt van de ene verbazing in de andere.

    Prachtig
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Echt heel leuk om dit allemaal te bekijken zeg. Bijzonder project Jan..:koud:
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ik ben met de rest eens
     
  17. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Echt bijzonder ja..
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oei deze had ik even niet opgemerkt , bijna dit prachtige werk gemist.
    Net zoals het hele project is het een topper.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 175
    Op het laatste moment kwam ik er achter dat er weer een verschil zit in de tekeningen van McKay en de Victory nu (ofwel in 1805). Boven de pantry op het middeldek bevindt zich nu een lichtkoepel. (Zie 2e foto in bericht 142 op pagina 45) McKay geeft deze niet aan en bijna was ik hem vergeten.
    Deze koepel wordt op het model 40x20x15 mm³ en moet er zo uit gaan zien.

    [​IMG]
    Foto: Lichtkoepel boven pantry.

    Ik ben begonnen met enkele onderdelen te maken. De verticale hoeken bestaan uit een latje van 1x1 mm² met daar tegenaan een 0,5x2 mm² strookje zodat er een sponning ontstaat. Dat levert een hoekige C-vorm op.

    [​IMG]
    Foto: Een aantal onderdelen voor de zijpanelen.

    Daarin lijm ik een stukje doorzichtig plastic (van verpakkingen) en daarop weer enkele stukjes van Evergreen Stripstyrene van 0,25 x 1 mm², vooraf okergeel geverfd. Vier daarvan vormen de zijpanelen.

    [​IMG]
    Foto: Een aantal onderdeeltjes samengevoegd tot zijpanelen.

    Samen leveren ze dan de lichtkoepel op.

    [​IMG]
    Foto: De lichtkoepel op het model.

    Deze lichtkoepel staat net onder het voordek, maar is zichtbaar door de opening van de bak. Toch denk ik dat er niet veel andere modellen van de Victory zijn die deze lichtkoepel lichtkoepel tonen.
    Pietsan specificeerde zijn marsen met aantal onderdelen. Als dit een maat is voor complexiteit dan is dit ook complex: 60 onderdelen.

    De beheerder van “Modelbouw Bloemendaal” (Die in dec stopt met zijn zaak en webwinkel) gaf me de tip om de styrene strips te lijmen met “Formula 560”. Dit lijmt plastic aan bijna alle andere materialen. Beviel me goed.

    [​IMG]
    Foto: Lijm voor plastic aan alles.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    hgb1967, robertnl100, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een werk, wat een werk! Zover zal ik nooit komen. Modelbouw optima forma!
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina