HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vind dat tapijtje wat je inelkaar gedraaid hebt best wel passen in een admiraalskamer Jan, mooi.
    En fijne kerstdagen gewenst
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Nav de opmerking van Jinny ben ik gaan googelen.
    Ik vond de site van Axminster-carpets en ik stuurde een email naar Dan Cooper die daar Historical Carpet consultant is met de vraag of dit soort tapijt in 1805 al bestond.
    Dit is zijn reactie:

    Dear Mr. Zwart,
    Thank you for your email!
    Yes, carpets like this existed in 1805. They were typically a loop pile called "Brussels" by the English.
    Borders did exist, but they were considered rare and very luxurious.
    I have attached three images of carpets that were woven and designed in the c.1795-1810 period...known as Regency in the UK and Federal in the US.
    Your work is lovely, and I wish you much success!
    Yours,
    Dan

    [​IMG]
    Foto: Patronen van tapijt die in 1805 bestonden.

    Niemand zal kunnen aantonen dat dit patroon op de Victory aanwezig was, of welk patroon dan ook, maar het is mogelijk dat er tapijt lag.
    Ik hou het erin.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    ThVo, paulbo en Pingu57 vinden dit leuk.
  3. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik zeg gefeliciteerd.
    Maar bedoelt ie met 'Borders did exist, but they were considered rare and very luxurious' dat de randen er normaliter niet aan zaten, of begrijp ik dit mis?
    Het valt me mee dat er nog zoveel info aanwezig is, eerlijk.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat ik zo snel kan vinden als ik zoek op "brussels carpet" is dat het inderdaad uit die tijd komt, maar dat het machinaal gemaakt is.
    Met een patroon als behang.
    Anders dan bijvoorbeeld de Perzische tapijten die een "lijst" (border) hebben rondom het geknoopte binnendeel.
     
    Jinny vindt dit leuk.
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    "rare and very luxurious" interpreteer ik als zeldzaam en duur. Maar het kan dus wel.
    Of het zo was met of zonder rand is niet meer aan te tonen, maar niet onmogelijk.
    Ik ga de admiraalsruimte er luxueus uit laten zien als tegenhanger van de zeelieden ruimtes. Een tapijt daar is dus géén anachronisme.
    Dat vind ik genoeg.
     
    Marc w en Pingu57 vinden dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 185
    Nog een keer de tapijten in de admiraals diningroom. Als ik het tapijt in het model leg en er zonder vergrootglas van boven op kijk, is het één grijs vlak. Daarom heb ik nog een tapijt gemaakt maar nu op schaal 1:36. Dus tweemaal zo groot. Dan is het patroon met het blote oog ook zichtbaar. Ik denk dat ik dat ga gebruiken. Zie het verschil op de foto.

    [​IMG]
    Foto: Boven op schaal 1:72, onder op schaal 1:36

    Verder heb ik een aantal onderdelen gemaakt die later geplaatst zullen worden.
    Op onderstaande foto ziet u bovenaan het bed van Nelson. Een houten bak met een soort baldakijntje erboven. Dat heb ik gemaakt van zijde verstevigd met verdunde houtlijm.
    Daaronder de onderdelen voor een deur in diverse stadia,
    Daaronder een schot dat dezelfde structuur krijgt als de deuren.

    [​IMG]
    Foto: Onderdelen in de maak. Van boven naar beneden: Bed van Nelson, Onderdelen van een deur en onder een schot in de maak en rechts daarvan hoe het er uit moet gan zien.

    Volgende week ziet u hoe alles past op het model.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig tapijtje Jan voor de dining-room. Ik zou voor het bed een kapokvulling nemen dat ligt wel lekker voor hem. . Kapok zal Nelson wel ontdekt hebben inmiddels.
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 186
    Afgelopen week heb ik de bemanning van het laatste kanon geplaatst.
    Verder allerlei onderdelen geproduceerd en passend gemaakt.
    Als alles past en ik niets ben vergeten ga ik ze vastzetten.
    Nu ligt alles nog even los op het dek.

    [​IMG]
    Foto: Laatste kanonbemanning is geplaats. Allerlei onderdelen voor de admiraalsruimte ligt nog los op het dek te wachten op plaatsing.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 187
    Na de laatste bemanningsleden heb ik ook twee officieren erbij geplaatst. Lijkt me logisch.
    In totaal staan er nu 80 man op dit dek.

    [​IMG]
    Foto: 2 Officieren. Een met trompet en één met pistool.

    En ook een paar details van de gewone bemanning. Het laatste kanon wordt net afgeschoten.

    [​IMG]
    Foto: Details van bemanning. Links wordt het kanon afgevuurd door een lont bij het zundgat te houden. Het lijkt wel een geweer maar is toch maar een paar mm lang. Midden staat iemand met de bakstakel in zijn hand te wachten tot het kanon terugkomt om de takel weer aan te haken. Rechts: De nieuwe kogels worden al weer opgehaald.

    Tot zover de gevechtsituatie.

    Nu de inrichting van het admiraalsverblijf.
    Dit wordt met een schot bestaande uit “deuren” die kunnen worden opgeklapt afgescheiden van de rest van het upperdek. In een echte gevechtsituatie is de hele admiraalsruimte ontmanteld, deuren/schotten opgeklapt en meubilair in het ruim gestouwd. De getoonde situatie kan dus niet tegelijkertijd voorkomen.
    Vóór het schot is nog een trap geplaatst.

    [​IMG]
    Foto: Afscheiding tussen admiraalsverblijf en rest van upperdek.

    Vanuit de admiraalsruimte ziet de afscheiding er zo uit.

    [​IMG]
    Foto: Afscheiding met rest van upperdek gezien vanuit de admiraalsruimte.

    De roosters ervoor zijn op dit moment op de Victory vervangen door planken en er staat een tafel op.
    Rechts met de geblokte vloer is de slaapruimte van admiraal Nelson. De hele wand van de admiraalsruimte is tussen de balksteunen voorzien van witte panelen afgezet met gouden biezen.
    Op het filmpje dat Paulbo plaatste op zijn verslag (http://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-victory-caldercraft-1-72.205911/page-22 #425) is te zien dat nu alles is witgeverfd en de gouden biezen zijn verdwenen.

    Ik hou me aan de oude situatie waarvan ik ook veel foto's heb.

    [​IMG]
    Foto: De slaapruimte in wording. Tussen de twee kanons komt het bed te hangen. Hier zijn ook de gouden biezen op de witte panele goed te zien.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    ThVo, SjorsZ, Hoosterw en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Echt mooi Jan al die details:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan, mijn mond valt steeds verder open, schitterend gemaakt en heel leerzaam met alle historische gegevens en details erbij.
    Zie nu al naar 6 mei uit zodat we het allemaal weer "live" kunnen bewonderen in Lelystad:yes:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend jan
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig werk Jan, fabelachtig zoals je dit maakt
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je komt ogen te kort om alle details te bekijken. Heel goed gedaan zo met de houdingen van alle opvarenden.
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 188
    Deze week heb ik de slaapcabine van Nelson gemonteerd.

    [​IMG]
    Foto: Slaapcabine van Nelson. Zijn bed hangt tussen twee kanons. In de beide hoeken links en rechts komt nog wat meubilair, dat ik nog moet maken. Ook de verlichting doet het.

    Ter vergelijking toon ik u de situatie zoals die tot 2017 was op de Victory en zoals het nu is.

    [​IMG]
    Foto: Links de situatie tot 2017. Het originele bed is in het National Maritime museum in Greenwich. Het origineel borduursel is gemaakt door door Emma Lady Hamilton. Op deze replica door vrijwilligers van de plaatselijke vrouwenclub.

    Rechts de situatie zoals die nu wordt gepresenteerd. Het lijkt me uiterst twijfelachtig dat Nelson hierin geslapen zou hebben. Zeg maar absoluut niet. Ook na zijn dood is hij niet in zoiets opgebaard. Om zijn lichaam te conserveren gedurende de lange reis van Trafalgar naar Engeland is het in een groot vat met brandy (Alcohol) gedaan. Wat de achterliggende gedachte is om dit (monsterlijke ding) hier te presenteren, en de relevantie met de Victory, is mij volkomen onduidelijk. Er staan ook geen informatieborden meer opgesteld maar alles wordt verteld via koptelefoons dus dat helpt ook niets verder.

    Verder heb ik ook weer een stukje van de bezaanmast geplaatst met de bedieningstouwen van het roer ervoor. Op de Victory zelf is deze ruimte in tweeën gedeeld. Er loopt een schot parallel aan het linker schot maar rechts van de deur. Dit levert een hele smalle cabine op, die niet toegankelijk is en geen inkijk biedt. McKay tekent deze wand niet. Ik heb het ook weggelaten. Officieel is dit de ruimte voor de secretary van Nelson. Hij zal er dus wel geslapen hebben. Ook staat er in deze ruimte meubilair. Ik zal er dus wel wat spulletjes voor maken en neerzetten.

    [​IMG]
    Foto: Bezaanmast met bedieningstouwen van het roer.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Hans Groenenberg, hgb1967, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nelson heeft natuurlijk een bijna goddelijke status in Engeland. Dat hij dan in een bed met friemel-borduursels geslapen heeft vinden veel Engelsen nogal "verwijfd" en niet horend bij een grootheid zoals Nelson. Vanuit die gedachte zou men een wat sjiekere bedstee geplaatst kunnen hebben om hem meer recht te doen.

    Het is maar een gedachte van mijn kant hoor.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Maar als je moest kiezen tussen bloemetjes borduursel en die zwarte?
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu zou een admiraal kiezen voor de zwarte bedstee en niet voor een bloemetjesgordijn.
    Toendertijd was het wellicht anders, en was het borduursel heel normaal.

    Wie weet?
     
    hgb1967 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 189
    Ik had weer nieuwe onderdeeltjes nodig. Nu voor het schot tussen de diningroom en het dagverblijf van de admiraal.
    Deze lijken op de schotten van de slaapcabine maar in de bovenste helft zit glas met een verticale en een horizontale spijl.
    Ze zien er zo uit.
    Ook de trap gemaakt van de ruimte voor de kapiteinscabine nar de diningroom.

    [​IMG]
    Foto: onderdelen voor het schot in de diningroom.

    Nu nog de schotten naar de scheepswand maken zo dat alles precies past en dan weer monteren.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    hgb1967, ThVo, paulbo en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.288
    Locatie:
    Hillegom
    Update 190
    Op pag 57 bericht 1135, van dit verslag, noemt Henk het boek “The Trafalgar companion”. Een heel informatief boek en ik heb het onlangs ook zelf aangeschaft.
    Met name beschrijft het heel uitgebreid het proces van afschieten van een kanon. O.a. waarmee het geladen kan worden, hoeveel kruit dan nodig is, voor welke afstand en hoe het kanon dan gericht moet worden. Maar ook hoe het bediend werd en wie waarvoor verantwoordelijk was.
    Nu ik hier dus meer van weet zie ik dat het grootste deel van mijn bemanning, in de fase van schieten die ik uitbeeld, de verkeerde dingen doet.
    Ik ging ervan uit dat de mannen die een stok met spons, schraper of stamper hebben, naast het kanon wachten tot ze erbij kunnen, dan hun ding doen en weer opzij stappen voor de volgende. Nou zo gaat dat dus niet. Na gebruik van hun stok leggen ze hem weg of hangen hem weer op en moeten dan, als het kanon geladen is, aan de touwen van de takels.
    Het kanon moet immers uitgereden worden.
    Nu even rekenen: een kanon weegt 3,5 ton en moet met twee takels met een enkel en een tweeschijfsblok uitgereden worden. Er zitten drie touwen tussen de blokken dus de uitgeoefende kracht wordt met 3 vermenigvuldigd. Stel een man trekt aan het touw met 20kg dan wordt er 60 kg uitgeoefende op het kanon. Aan beide zijden dus 120 kg.

    Vraag: Trek je met een kracht van 120kg een kanon van 3500 kg, mogelijk licht omhoog, naar buiten ? Twijfelachtig. Het boek zegt dat je zeker 8 man nodig hebt. Dat is dan 8 x 60 = 480 kg of als ze met 40 kg trekken 8 x 40 x 3 = 1280 kg. Dat begint al ergens op te lijken.
    Ik had dus niet één man aan een touw moeten zetten maar 4 aan elke kant.
    Dat is helaas niet meer te verhelpen zonder veel te slopen, dus ik laat het maar zo. Maar ik vind het enerzijds wel jammer maar anderzijds heb ik de fguurtjes in die houdingen er niet voor, dus ik zou het ook niet kunnen uitbeelden.
    Maar toch: het is historisch niet correct.
    Desondanks is er toch enige vooruitgang.
    De vier kanons in de diningroom zijn langszij gebonden en de admiraalstrap is geplaatst en er ligt een mooi tapijtje.

    [​IMG]
    Foto: Situatie van de diningroom.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Rob2, hgb1967, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina