HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Man, man, wat een werk! Hoe krijg je het voor elkaar.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Knap werk Jan, dit is mooi gelukt
     
  3. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    ben er vandaag eens even voor gaan zitten , nog een hele klus om alles pagina's te bekijken. Maar het is top werk.
    Groet Cees
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat heb toch weer prachtig voor elkaar gekregen.
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend jan heel mooi
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Phoe Jan. Je zegt terecht hè hè. Want dat is een pittige klus geweest. Maar wat een prachtig resultaat zeg.
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 214
    Vanaf nu staat opbouw van het galjoen op het programma. Een uitdaging.
    Hieronder ziet u de huidige situatie van het model en daarnaast wat het moet worden.

    [​IMG]
    Foto: Situatie nu en wat het moet worden.

    Om eerst een idee te krijgen hoe dit aan te pakken, heb ik enkele hulpstukjes gemaakt van karton. Afmetingen heb ik deels bepaald uit de tekeningen en deels uit de foto's. Ik was met name benieuwd hoe zit met de ondersteuning van dek onder de boegspriet. Ook wel de “mannetjes” genoemd, en hoe de verdeling over dekken uitkomt.

    [​IMG]
    Foto: Kartonnen mallen geplaatst. Het karton onder de boegspriet dient om de juiste helling te krijgen.

    Nou dit werkt niet. Te gammel.
    Het dek onder de boegspriet nu van triplex gemaakt met een steun eronder om diens helling goed te krijgen. Uit de Caldercraft tekening een nieuw scheg gemaakt van karton met daarop de plaatsen van de mannetjes en de openingen voor de woelings aangegeven.

    [​IMG]
    Foto: Dek van triplex met nieuwe scheg.

    Daarnaast ben ik uitgegaan van de tekening van Caldercraft en heb daar het een en ander op ingetekend.

    [​IMG]
    Foto: Tekening van Caldercraft met enige aantekeningen.
    Met horizontale rode lijnen heb ik de dekscheidingen aangegeven. En met groene cirkels de probleemgebieden.

    Cirkel A: Deze twee cirkels geven de plaatsen aan van de twee woelings om de boegspriet. Dwars daardoor loopt een dekscheiding. De woelings zal ik in het midden dus doorsnijden nadat ik ze met houtlijm heb gefixeerd. Dat moet lukken. De openingen in de scheg en de plaats op de boegspriet zitten echter recht boven elkaar. Op de eerste foto rechts is echter duidelijk te zien dat ze naar beneden en naar voren lopen. Qua krachtenverloop ook wel beter/noodzakelijk maar misschien haal ik dat niet. Jammer dan.

    Cirkel B: De achterste drie mannetjes zitten geheel ter hoogte van het middeldek, maar het voorste zit voor de helft erboven. Dat deel heeft heel weinig houvast. Alleen maar aan de zijreling. Misschien moet daar maar een extra latje tussen.

    Cirkel C en D: Ook voor het puntje van de scheg geldt dat het nergens op steunt. Daar zit dan ook nog het boegbeeld op dat over twee dekhoogten loopt. Ik ga het boegbeeld echt niet doorzagen.

    Ik moet dus eerst even kijken hoeveel ruimte ik heb in mijn presentatie-kist. Hetzelfde geldt voor de boegspriet zelf. Die kan ik een heel eind inkorten waardoor hij lager uitkomt, maar hoeveel is nodig?

    Ik heb nog iets uit te zoeken.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Rob2, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het galjoen is normaal gezien al een hele puzzel, maar om dit ook nog in delen te doen...… Ik wens je veel succes Jan.
    Tot nu toe is alles al goed gekomen van dit bijzondere model, dus dan zal dit ook wel lukken.
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is inderdaad denkwerk.
     
  10. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Veel sterkte gewenst
    gr Ton
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan, volgens mij gaat ook dit weer helemaal goed komen, succes verder ;)
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    success jan
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Bedankt voor alle bemoedigende wensen. Ik hou jullie op de hoogte.
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 215
    Even een snelle update.

    [​IMG]
    Foto: Plan

    Ik heb uit 6mm triplex een nieuwe scheg gezaagd en daarop het een en ander afgetekend.
    Het geheel staat iets hoger dan origineel maar zo dat de middelste dekscheiding net onder de gaten voor de woelings loopt.
    De onderste reling moet iets lager lopen om onder de kluisgaten uit te komen.
    Onder de helling van het bovenste dek loopt de bovenste dekscheiding.
    Het topje van de scheg is nog een probleem. Ik hoop het met een kleine aanpassing aan de punt van het dek te kunnen vastmaken.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Rob2 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo te zien ben je alweer aardig op weg Jan, succes met het vervolg.
     
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 216
    De laatste dagen heb ik het dek van het galjoen gemaakt.

    [​IMG]

    Nadat ik had uitgedacht hoe het galjoen te verdelen over de dekken wilde ik eens kijken of dat allemaal wel in mijn presentatiekist past.
    Nou nee dus.

    [​IMG]
    Foto: In de presentatiekist is er onvoldoende plaats voor het galjoen.

    Hierboven is goed te zien dat er voor de scheg met het boegbeeld geen plaats meer is. Of het model is te groot of de kist is te klein maar beiden zijn niet meer aan te passen. Wat nu ?

    Opties:
    A: Geen boegbeeld? Is niet acceptabel, net als de naam van het schip is een boegbeeld identificerend voor het schip.

    B: Stukjes van het galjoen per dek als los voorzetstuk bouwen. Als ik dan een dek uit de kist trek kan ik het voorzetstukje erop zetten en er weer af halen als die lade moet worden ingeschoven.

    C: Het gehele galjoen als los voorzetstuk bouwen zodat het als de dekken los op elkaar zijn gestapeld het galjoendeel voor dat dek er voor kan worden gezet.

    D: Het hele galjoen als een zelfstandig display bouwen en op het model alleen een aanduiding maken dat daar het galjoen zit.

    Ik heb hier een paar nachtjes over geslapen en heb besloten optie D te realiseren. Het voordeel bij dit nadeel is dat ik dat dan wel in de juiste maten kan bouwen.

    Ik vind het jammer maar het is niet anders.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste keus lijkt me alhoewel C ook zou kunnen.
    ad A - een boegbeeld hoort er op.
    ad B - vergeet je het eraf te halen als je de la dicht doet - kapot.
    ad C - krijg je een los kistje in je kist - zou nog kunnen.
    ad D - kun je eventueel ook een grotere schaal maken.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 217
    Voor het galjoen maak ik een compleet los staande presentatie. Dat wordt dus een projectje op zich en hoeft niet nu meteen gemaakt te worden.
    Voorlopig ga ik door met het detailleren van het quarterdeck, het poopdeck en de buitenkant.
    Ik ben nu begonnen met aanbrengen van de rusten. Hierbij moet ik ook flinke concessies doen aan de werkelijkheid vanwege de dekscheidingen. De rust zelf en de bevestiging eronder moeten op hetzelfde dek bevestigd zijn anders zitten de dekken aan elkaar vast. Ik heb daarom de plaats van de rusten iets moeten verlagen. De achterste met meer dan 1 cm. Bijkomend probleem is de plaats van de sierstrippen aan de zijkant. Die zijn gepositioneerd t.o.v. de rusten en moeten dus ook navenant worden verplaatst. Ik plaats ook de jufferblokken aan de rusten en hun bevestiging (uit de Caldercraft beslagset) aan de scheepswand. Ook het plaatsen daarvan is een passen en meten.
    Maar het ziet er naar uit dat het allemaal redelijk gaat lukken.

    [​IMG]
    Foto: De jufferijzers van Caldercraft. Ze hebben veel verschillende lengtes, afgestemd op het Caldercraft model uiteraard. Bij mij komt het min of meer wel overeen.

    [​IMG]
    Foto: Tussen de sierstrippen zitten enkele krullen. Die heb ik gemaakt van 1mm triplex en met een freesje de krul uitgefreesd. Ze zijn 10 mm en 6 mm groot.

    [​IMG]
    Foto: De grote stuurboordrust met puttingijzers, jufferblokken en sierlijsten met de krullen ertussen.

    De putting ijzers hebben nog een stukje eronder zoals u ziet op foto 1. Die monteer ik niet want die gaan over de dekgrens. Dat mijn model niet helemaal de afmetingen heeft van het Caldercraft model wordt nu goed duidelijk. Het meest rechtse puttingijzer is korter dan de andere omdat hij direct boven het dak van de toegangspoort zit. Bij mij wat minder direct.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi Jan
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Updat 217... tjonge Jan.. wat een prachtig werk.
     

Deel Deze Pagina