HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Beste modelbouwers,

    Hoewel ik niet helemaal nieuw ben op dit forum (heb wat reacties geplaatst), wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Paul, ben 57 jaar oud en bouw sinds een paar jaar modellen. Ik ben begonnen met een plastic model: de Batavia van Revell, en vervolgens de Botter 1912 van Artisania Latina. Aan dat model moest erg veel aangepast worden om het correct te krijgen. Foto's zijn te vinden op een ander forum;).

    Na de botter 1912, kan ik beginnen aan een nieuw project, en eentje die me de komende jaren wel gaat bezighouden: de HMS Victory van Caldercraft/Jotika.
    Ik heb voor dit model gekozen omdat
    - het grotendeels historisch correct is, hoewel er nog heel veel uit te zoeken is (dit maakt het modelbouwen pas echt interessant)
    - de onderdelen van het model kloppen, en het zonder veel frustratie te bouwen is (hoop ik)
    - het originele schip in de 1805 Trafalgar versie (althans hoe het eruit ziet; het is voor het grootste deel in de loop van de eeuwen vervangen) nog bestaat en in Portsmouth ligt. Er zijn heel veel foto's van dit schip in omloop waardoor het gemakkelijker is om historisch correct te bouwen.
    - er een paar fantastische forums zijn met dit schip.


    De HMS Victory was het vlaggenschip van de vloot die de gecombineerde Frans-Spaanse vloot versloeg bij Trafalgar. Admiraal Lord Nelson werd zelf tijdens deze slag dodelijk getroffen door een Franse geweerkogel, maar Engeland won de slag.

    De HMS Victory was het 5e schip met deze naam, en veruit de grootste. De opdracht voor de bouw werd in 1758 gegeven. Het is een zgn. First Rate: meer dan 100 kanonnen aan boord. Vergelijk het maar met een vliegdekschip uit onze tijd. Het hele (ontwerp van het) schip stond in dienst van vuurkracht. In 1805 (Trafalgar) stonden er:
    - op het onderste kanonnendek: 30 kanonnen voor 32-ponds kogels
    - op het middelste kanonnendek: 28 kanonnen voor 24-ponds kogels
    - op het bovenste kanonnendek: 30 kanonnen voor 12-ponds kogels
    - op het quarterdeck (halfdek in het Nederlands :( ): 12 kanonnen voor 12-ponds kogels
    - op de voorplecht (forecastle): 2 kanonnen voor 12-ponds kogels en 2 carronades voor 68-ponds kogels (!!)

    De lengte van het schip is zo'n 70 meter, de waterverplaatsing meer dan 2000 ton en er kan bijna 5500 vierkante meter zeil gehesen worden.
    Nog wat getallen: 40km touwwerk in het staande want, 1400 blokken (katrollen), 300 ton drinkwater, 50 ton kolen, 20 ton hout, 50 ton bier:squarewink:, etc.

    Index
    1. Beplanking
    2. Berghouten
    3. Geschutpoorten
    4. Bekopering
    5. Upper Gun Deck, kanonnen en uitrusting
    6. Quarter Deck
    7. Boeg
    8. Campagnedek
    9. Spiegel
    10. Galerijen
    11. Romp details

    Allereerst wat foto's van de (inhoud van) de kit.
    Daarbij een kleine bibliotheek voor achtergrond, foto's, etc. Inmiddels komt daarbij McKay en McGowan

    [​IMG]

    OKÉ, het bouwen kan starten. Het begint simpel met het lijmen van de boeg aan de valse kiel. Legoblokjes bewijzen hun dienst bij het recht of haaks verlijmen van onderdelen.

    Daaronder het lijmen en klemmen van de kiel onder de valse kiel.

    Ik hoop dat dit het begin is van veel bouwplezier voor mij, en veel kijkplezier voor jullie.

    Groet, Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  2. Germt

    Germt Guest

    Hoi Paul,
    Je was er al, maar alsnog een warm welkom op het forum met je verslag.
    Dat je voor Caldercraft kiest is bij dit schip is een goede keuze.
    Ik bouw zelf de HMS Agamemnon van Caldercraft, en is vergelijkbaar met de Victory.
    Inderdaad, mijn ervaring is dat alles perfect past en van extreem goede kwaliteit is.
    Er staat nog een Victory van Caldercraft op dit forum, maar dat had je vast al gezien.
    Vooral ook leuk dat je voor Historische juistheid gaat. Aan je bibliotheek zal het niet liggen, het zijn de betere boeken.
    Veel succes en vooral veel bouw plezier op het forum:cool:

    Edit;
    Heb even op het andere forum gekeken.
    Ook een "geluks muntje" onder de grote mast! ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2014
  3. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    Welkom hier Paul.
    dit is een goede start van weer een mooie kit
     
  4. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Succes met de bouw van dit mooie schip Paul.

    We gaan dit bouwverslag volgen.
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ook ik sluit me bij de volgers aan. Veel bouwplezier gewenst.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Fantastische kit Paul, ik heb de victory gebouwd van de uitgever DeAgostini, maar mijn voorkeur gaat ook uit naar de Caldercraftkit welke net iets meer correcte details heeft. Veel plezier met de bouw van dit prachtige schip!
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben het helemaal met Piet eens.
    Veel succes, en ik volg je.
    Jan Zwart
     
  8. Job_dB

    Job_dB Guest

    Mooi project om te gaan volgen. Succes met de bouw!
     
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt mannen, nu heb ik er nog meer zin in.
    @Germt: ik volgde jouw bouwverslag van Aggy al met bovengemiddelde belangstelling. Er zijn veel overeenkomsten met de HMS Victory.
    @Piet: mooi model, de cross-sectie. Geeft mij ook weer ideeën over de dekken en kanonnen.
    Gr Paul
     
  10. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Paul,
    Veel succes met dit mooie schip. Ben benieuwd en kijk ernaar uit.
    Grt
    Diederik
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Diederik. Ik hoop jullie niet teleur te stellen

    Het volgende stadium is het spantenplan. Weer met legoblokjes en lijmklemmen aan de slag om de spanten zo haaks mogelijk op de valse kiel te monteren

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vastzetten van spant Nos.1 en 2... enz.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Onder aan de basis van de grote mast heb ik in navolging van Germt een muntje geplaatst: een Britse 5p. Voor goed geluk;)

    [​IMG]

    [​IMG]
    De spanten en het middelste kanondek op z'n plaats.


    Volgende stap: als het model op een standaard staat, moet 'ie wel stevig staan. Met dank aan het boek "Period Ships" de volgende oplossing:
    Ik heb drie verticale 3mm gaten geboord door de (valse) kiel. Daarna de valse kiel wat opgedikt en een uitsparing gevijld voor een ring+moer. Het draadeind gaat uiteindelijk door de kiel en de grondplaat van de standaard waar die vastgezet wordt met een ring+moer. Het ziet er dan zo uit:

    [​IMG]
    In het model ziet het er als volgt uit:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Met secondelijm heb ik carrosserieringen gelijmd op de moeren.

    [​IMG]

    Later heb ik de moer vastgelijmd met 2-componentenlijm. Was nog uitkijken: als de lijm te hard is krijg je het draadeind er niet meer uit; als de lijm nog te zacht is 'loopt' de moer weg.

    Volgende stap: de dummy barrell strips. Hiertegen worden de valse lopen van de kanonnen van het onderste en middelste kanonnendek gezet. Deze hebben nl. geen affuit.

    Deze strips zijn vrij dik en buigen niet zomaar mee met de kromming van het dek. Vandaar deze hete lucht blazer: in de laagste stand het hout verwarmen en je kunt het met de hand buigen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Pas op dat het hout niet zwart wordt:infinity:

    [​IMG]
    De strips op hun plek. De kleine ruimtes die daardoor ontstaan worden mat-zwart geschilderd voordat ik er niet goed meer bijkan.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Heeft Lord Nelson ook een uitkijkplekje

    [​IMG]

    Hier wordt spant No.1 nog voor de strip geplaatst.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Dit vindt ik nou mooi.

    Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse
     
  13. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Beste houtworm,
    De scheepsbouw is vergeven van gewoontes en bijgeloof, maar dat hoort er allemaal bij.
    Paul
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik blijf het altijd een mooi gezicht vinden - zo'n nieuw pakket openen en de inhoud door je handen laten gaan.
    In eerste instantie een partij planken - en uiteindelijk daaruit een compleet model :)
     
  15. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ja Hans, dat is heel lekker. Alleen de geur al. Heel duidelijk bij dit model omdat er gefreesd is, en er veel zaagsel los ligt.
    Jij hebt dat plezier toch wat minder gehad met je scratch bouw :). Veel respect daarvoor trouwens.
    Gr. Paul
     
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    leuk om nog een victory te zien, succes met de bouw :)
     
  17. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je, Rob. Jij ook succes.
    Gr. Paul
     
  18. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Paul, leuk om een collega te zien die met hetzelfde schip bezig is. Veel plezier met het bouwen. Ik ga je zeker volgen
     
  19. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo Henk,
    Ik heb je verslag al eens goed doorgelezen, en het is heel prettig zo'n voorbeeld te hebben.
    Groet, Paul
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, paulbo welkom hier , je bouw een mooi schip , van een goed merk.

    ik zelf bouw ook de deagostini s victory en aantal andere schepen.

    grt timberwolf
     
    John Schieland vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina