HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank heren.
    @ Pimboly: op de Victory is soms de broeking omhooggetrokken en vastgezet, en soms ligt hij zoals in mijn model. Ik heb voor het laatste gekozen, maar het had ook anders gekund.
    gr. Paul
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Na lange tijd van stilte is het weer tijd voor een update.
    Ik ben de laatste tijd niet erg intensief aan het bouwen, steeds kleine stukjes. Bovendien was het veel werk, al die kanonnetjes.
    Eerst de wielen erop. dan spietjes op lengte maken, achterwiel wat korter dan het voorwiel. Ik gebruikte spijkertjes die gebruikt worden bij spoorweg modelbouw. Nadat ik het spietje van de spijker had geknipt, bleef er natuurlijk een gedeelte over met kop. Die heb ik gebruikt om de "tappendekplaat" mee vast te zetten.
    De voorste rij zijn A-kwaliteit (voor mij dan...), die in achterste rij hebben wat schoonheidsfoutjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende stap is voor 29 kanonnen (1 is al klaar) de zijtakels (links en rechts) en de uithaaltalie (achter) te maken. Weer een geduldwerkje.

    Groet, Paul
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op de foto zien ze er allemaal prima uit Paul, maar dan ook echt Prima
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt paul
     
  5. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Zeer fraai, ik kijk uit naar de volgende foto's
    gr Ton
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ze zien er echt schitterend uit
     
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het was monnikenwerk maar de 90 talies zijn klaar.
    Misschien aardig om stap voor stap te laten zien hoe ik het gedaan heb.

    Allereerst het enkele blok. Even voor de schaal: het blok is twee mm in lengte, het touw is 0,1 mm Morope, rechtsgedraaid.

    [​IMG]

    Hier lijm ik met secondelijm het touw, wat voldoende lengte heeft voor de hele talie, op 1 kant van het enkele blok.

    [​IMG]

    Vervolgens maak ik de haak. De haken in de kit zijn aan de grote kant, dus ik maak ze van de bijgeleverde ogen. Eerst een aantal ogen losgeknipt, dan gezwart met Brass Black, dan gebogen rond een tangetje en daarna het rechte stukje op lengte geknipt.

    [​IMG]

    Korte eind door het oog van het haakje, en aan de andere kant van het blok gelijmd.

    [​IMG]

    Hetzelfde gedaan met het tweede blok, dat dubbel uitgevoerd is. Daarbij is de lengte van het touw onbelangrijk, omdat beide eindjes worden afgeknipt.

    [​IMG]

    Vervolgens een enkel knoopje gelegd, druppeltje secondelijm opgebracht (daarvoor gebruik ik steeds een cocktailprikker). Bij het enkele blok knip ik alleen het korte stukje af, bij het dubbele blok beide stukjes touw.

    [​IMG]

    Van het enkele blok naar het dubbele...

    [​IMG]

    ... terug naar het enkele blok, en ten slotte door de tweede opening in het dubbele blok.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dat 90 keer: 60 zijtakels en 30 uithaaltalies. Minpuntje van alles is het verschil in kleur tussen het enkele en het dubbele blok. Dat komt door de verschillende leveranciers: het enkele komt uit Amerika (Syren) en het dubbele uit Polen. Accepteren maar.

    Volgende stap: alle talies op lengte maken, naar het prototype, en een flauwe bocht maken, zodat ze natuurlijk 'hangen'.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk paul!
    Het kleurverschil van de blokken is makkelijk op te lossen met wat beits (bijv. donker eiken) op de lichte blokken.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuk klusje geweest Paul, mooi werk
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt paul
     
  11. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Mooi gemaakt en leuke uitleg
     
  12. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank voor de complimenten.
    @piet: geprobeerd de kleur bij te beitsen maar met het touw erin wordt dat geen succes. Bij beitsen zonder touw gaan alle gaatjes dichtzitten. Besloten het zo te laten.

    Nog steeds bezig met het Upper Gun Deck. Alle kanonnen staan klaar om geplaatst te worden, en de ogen voor de zijtakels zitten in de wand.
    Voordat ik de kanonnen plaats, moeten wel de lijnen geplaatst worden die door de blokken in de scheepswand gaan. Dat zijn een schoot (sheet in het Engels) naar de fok en een lijn naar het grootzeil (tack). Dat klinkt wat gek bij een schip zonder zeilen maar ook zonder zeilen zitten deze lijnen op het schip. Deze worden belegd op klampen tegen de binnenwand. Dit zie je op een tekening van McKay:

    [​IMG]

    De klampen zaten niet in de kit, net zomin als de blokken in de scheepswand. Caldercraft heeft daar simpelweg een geboord gaatje voor bedacht. Ik had daar, bij het beplanken al een opening in gemaakt. Nu zitten ook de schijven in. Na het plaatsen van het Quarter Deck kun je er niet meer bij, dus ik heb nu de klampen gemaakt, geplaatst en de lijnen belegd.

    De klampen, uit (afval) notenhout:

    [​IMG]

    De klampen geplaatst, met een metalen 'steuntje' door de wand heen. Ze lijken wat groot, maar ze zijn op schaal met McKay's tekening. In werkelijkheid zijn ze dacht ik nog groter:

    [​IMG]

    Dan de lijnen (0,8mm beige, wantslag) belegd op de klampen:

    [​IMG]

    En de buitenkant, voorlopig liggen ze daar opgerold tot ik aan het lopende want toe ben....

    [​IMG]

    en nu kan ik, geloof ik, de kanonnen plaatsen
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Paul,
    Die klampen zijn inderdaad forse dingen. Op onderstaande foto lijken ze langer dan de breedte van een luik.
    [​IMG]
     
  14. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Precies de goede foto, Jan. Hier zie je ook de andere, dunnere lijn door het onderste blok, en belegd op de bovenste klamp.
    Deze, kleinere, klamp staat niet op de tekening van McKay, en de lijn wordt niet aangegeven op zijn tekening 'Running Rigging' of op de BB van Caldercraft. Je ziet 'm wel op de Victory in Portsmouth

    [​IMG]

    maar je moet ongeveer een bezoek brengen om precies te zien hoe die lijn loopt.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er prachtig uit Paulbo
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Eerst een correctie: de klampen waarvan ik zei dat ze niet in de kit zitten, waren er wel degelijk. Alleen te klein en van metaal. Toch geen spijt dat ik ze zelf gemaakt heb.

    Dan de kanonnen van het Upper Gun Deck. Een langdurig geduldwerk, maar ze staan!
    Een probleem was dat de hoogte van de onderrand van de geschutpoorten niet overal gelijk is. Bovendien heb ik de sponning bij de onderrand weggelaten. Gevolg is dat op veel plaatsen de loop te hoog in de geschutpoort stond. Regel is dat het midden van de loop op 1/3 van de hoogte van de geschutpoort komt, gerekend van de onderkant. Bij mij was dat 2mm tussen de onderrand van de poort en de onderrand van de loop. Omdat de broeking al vastzat kon ik de loop vaak niet ver genoeg naar beneden richten. Bij een aantal paarden heb ik een 1mm dik stukje hout (meer een splinter) onder de achterwielen gelegd. Dit is het resultaat.
    Eerst een overzicht:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En wat details:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nu verder het Upper Gun Deck afmaken :)
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
    pietsan en robertnl100 vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ze staan wel zeer netjes in het gelid.

    Wat komt er nu in de poorten daaronder? Insteek lopen?
     
  18. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Hans.
    Dat worden inderdaad insteeklopen. Enerzijds wel wat jammer, echte kanonnen staan wel mooier, maar het scheelt ontzettend veel tijd.
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    zeeeer mooi geworden paulbo.
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die kanonnen staan daar bijzonder fraai opgesteld Paul
     

Deel Deze Pagina