HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Zeer fraai hoor!!!!
    Skidbeams zijn zoals ze horen :thumbsup:
    Ben een beetje jaloers op de Elm Tree pump, ik krijg het schaaltechnisch niet goed voor elkaar.
    Hoewel de jouwe kleiner is als de mijne.
    Ik bedoel de schaal natuurlijk.
    1:72 is kleiner dan 1:64
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2016
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank, Hans, Timber, Peter en Klaas.
    Welke onderdelen heb jij in de kit zitten voor de Elm Tree Pump, Klaas. Het enige lastige was eigenlijk het in de lengte boren van de hendel. De wateruitloop is weer een ander dingetje; kan ik je, als je wilt, toesturen

    Ik ben inmiddels verder gegaan met de binnen- en buitenbeplanking van de verschansing. Daarmee is de beplanking aan de buitenzijde helemaal klaar, inclusief de deklatten van het Quarter Deck en Fore Castle. Aan de binnenzijde moet later alleen nog het Poop Deck beplankt worden (dek, vertuining en de deklatten). Toch weer een klein mijlpaaltje.
    Ook het (vaste) blok aan de voorzijde van de vertuining op het Fore Castle gemonteerd (daar komt nog een schijf in), evenals de aftopping van het gangboord. De witte "plint" die je ziet is de watersloopklos, die McKay aangeeft. Wordt, vergelijkbaar met het Upper Gun Deck, okergeel.
    Verder de afscheiding tussen het Quarter Deck en de Captain's Cabin: lastig om de goede kleur te kiezen: op sommige foto's is het donkerbruin, op andere geel. Ik heb voor de donkerbruine variant gekozen. Als je goed kijkt zie je de scharnieren aan de bovenkant van de langsscheepse panelen. Tijdens een zeeslag werden deze panelen opgeklapt om plek te maken voor twee kanonnen. Die komen overigens later nog langsscheeps te staan.
    Een kleine impressie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan kan nu de grote schilderklus beginnen: buitenzijde, met met zwart-gele banden (mijn tweede beplanking is niet goed genoeg om het ongeschilderd te laten). Eerst het hele schip geel, dan nauwkeurig de plek van de zwarte gedeeltes uittekenen. Dan de binnenzijde van de vertuining van het Quarter Deck. Mijn volgende foto's zullen dus een heel andere Victory laten zien.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2016
    *Hans* en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jij bent lekker bezig geweest Paul, knap hoor
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit Paul. Maar ben jet het roer vergeten?
     
  5. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Nee hoor Jan, komt nog:)
     
  6. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Hoi Paul,
    Er zitten bij de Agamemnon geen pompen in de kit.
    Het komt er eigenlijk op neer dat de Victory het enige model van Caldercraft is welke volledig is uitontwikkeld.
    De Victory is schaal 1:72. de overige modellen (HMS Agamemnon, HMS Diana in 1:64n etc.) missen nogal wat cruciale onderdelen, zoals de Elm Pumps, en het nachthuis ofwel de binnacle, die zou je zelf moeten maken, niks mis mee, en het maakt het model compleet.
    Ik besef dat men het daar niet geheel mee eens is op dit forum......
    Ik heb m.b.t. de pompen mijn toevlucht moeten nemen tot een "pre-gefabriceerd" model van deze pomp.
    Er komt overigens een model van de Victory en Prince in schaal 1:64 uit door Amati, ontwikkeld door Chris Watton op MSW.
    Dat wordt een ECHT juweel, groot maar je kunt er alle kanten mee uit.
    Dat is weggelegd voor de échte bouwers :);)
     
  7. shipbuilder

    shipbuilder

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is een beauty aan het worden.
    Veel respect voor de berghouten die je perfect haaks op de boeg heb gekregen :beer:
     
  8. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    @Peter, Jan en Kees: dank voor de complimenten.
    @klaas: zo kun je elke keer weer verbeteringen aanbrengen.
    Grootste schilderklus is klaar. De gehele romp, de binnenzijde van de verschansing en de Captain's Cabin.
    Tot slot de geschutpoorten en de kanonnen nog een likje verf gegeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    *Klaas*, TIMBERWOLF en robertnl100 vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar heb je mooi strak schilderwerk van gemaakt Pauibo
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Paul,
    Je mist twee poorten in de boeg. Eén op het lowerdeck en één op het middle deck.
    Heb je daar een reden voor?
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt paulbo , en mooi strak schilderwerk
     
  12. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank u heren.
    @ Jan: als altijd zeer opmerkzaam. De twee geschutpoorten missen inderdaad. Het is de keus van Caldercraft geweest om deze later door de bouwer te laten toevoegen als een aanduiding in de romp; 1 met een enkel dicht luik en 1 met twee dichte deuren die naar links en rechts "opengaan". Ik had er voor kunnen kiezen om ook op die plekken echte geschutpoorten te maken, maar heb besloten om de BB te volgen. Het is nu wel een uitdaging om deze poorten zo realistisch mogelijk neer te zetten.
     
  13. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Misschien kun je even "spieken" bij de Vic van Henk op de site als het om die poorten gaat.
    :hammer:Het was mij nog niet opgevallen.......als had ik wel gereageerd;););)
     
  14. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Henk heeft het volgens de BB gedaan, en beide "poorten" voorzien van een simulatie van een enkel luik.
    Ik weet niet waarom Caldercraft voor deze oplossing heeft gekozen. Ik kan er nog echte poorten van maken, maar de kans bestaat dat ik meer kapot maak dan me lief is. Eerst een simulatie maken zoals ik hierboven aangaf. Als het me niet bevalt dan maak ik echte poorten.
     
  15. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Verder gewerkt aan het Forecastle.
    Ik heb wat extra details aangebracht aan de Belfry en de Forecastle Breast Beam Assembly.
    De onderdelen worden uit een plaat gefreesd waardoor telkens maar twee zijden zijn afgeschuind. Ik heb, waar nodig ook de andere twee zijden afgeschuind, zodat het zo correct mogelijk is:

    [​IMG]

    Dan mijn versie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schoorsteen is ook enigszins aangepast. Dit is het origineel:

    [​IMG]

    En dit mijn versie (let niet op het stof):

    [​IMG]

    Ook bezig geweest met de roosters. De Victory heeft zwaluwstaart-achtige houtverbindingen:

    [​IMG]

    En dit heb ik er van gemaakt (let maar niet op de houtstructuur, dit is sterk vergroot:

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    JanZMC, janzwart, robertnl100 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    een mooie realistische nabootsing Paulbo
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt paul
     
  18. Jacques

    Jacques

    Lid geworden:
    16 jun 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Belgie
    Hallo allemaal, ik ben Jacques en ben nieuw op het forum doch ik heb het tot hiertoe volledige bouwverslag van Paulbo gelezen en het is inderdaad prachtig wat hij ervan maakt.....in november zal ik ook starten met de bouw van de Victory van Caldercraft....heeft er iemand een idee of de bouwinstructies van Caldercraft in het Nederlands te downloaden zijn ?
    En.......enig idee waar Paulbo nog verder zijn bouwverslag zal aanvullen ??​
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voor zover ik weet is de bouwbeschrijving niet in het Nederlands te downloaden, heb ik namelijk al eens naar gezocht. Wat je 2e vraag betreft, die kan Paulbo alleen zelf beantwoorden.
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Heey, nog een Jaques, welkom hier......................
     

Deel Deze Pagina