HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ben met de rest eens schitterend werk.
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Allereerst dank voor de de complimenten. Fijn dat mijn verslag gelezen wordt!

    De verbindingslat tussen de kraanbalk steun en de 1e reling. Het was wel nodig om eerst aardig wat van het berghout te verwijderen, om het goed te laten passen. De bocht van 90 graden kreeg ik door het hout te weken in water en vervolgens in een malletje te laten drogen. The bocht rond de boeg heb ik met behulp van warmte bemaakt. De blauwe strip is van styreen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De twee betingen bij de fokkemast heb ik aangepast, zodat ze meer lijken op die in Portsmouth. De achterste heeft twee en de voorste 3 schijven. Beide betingstijlen zijn opgedikt onder de betingbalk. Voor alle duidelijkheid: de eerste foto is het origineel, de tweede mijn poging:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen kon het werk aan het campagnedek beginnen.
    Het beplanken van dit dek is weliswaar niet heel anders dan de andere dekken, nl. met het 5-plank systeem. Het belangrijkste verschil is dat het campagnedek naar achteren smaller wordt, terwijl dat bij geen van de andere dekken het geval is.
    Ik heb gebruik gemaakt van de tekening van McKay en de tekst van Longridge.
    Bij een gebogen of naar elkaar toelopende dekrand mogen de dekplanken niet tot een scherpe punt weggesneden worden. Net als bij de beplanking van de romp. In plaats daarvan worden ze ingelaten in de kantdelen (of lijfhouten). Dat zijn lange, doorlopende planken aan de randen van het dek. Zo tekent McKay het campagnedek:

    [​IMG]

    Als je naar de randen van het dek kijkt zie je dat geen van de dekplanken eindigt met een breedte die minder dan helft is van de originele breedte. Ook zie je dat de kantdelen gemaakt zijn uit 1 stuk hout dat breder is dan de dekplanken.

    Dit is wat ik er van gemaakt heb:

    [​IMG]

    Gr. Paul
     
    Patrick_BE, Jaques, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat dek is goed gelukt Paul, mooi geworden hoor
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi dek geworden paul
     
  5. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Voor de geïnteresseerden: op YouTube een filmpje van een half uur van een "walkthrough" door de HMS Victory.
    Aardig omdat je er bepaalde details nog eens goed kunt bekijken, en zowel de Captain's Cabin, als het Poop Deck meegefilmd zijn. Die twee zijn meestal gesloten voor het publiek.
    Teleurstellend voor mij: ik wilde de vlaggenkast op het Poop Deck bekijken, maar die was jammer genoeg weggehaald:mad:.
    De link:
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuk filmpje Paul, bedankt
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Paul,
    Bedankt voor deze film.
    Maar wat is er veranderd op de Victory. Ik herken haar bijna niet meer. En eerlijk gezegd vind ik het geen verbetering. Alleen dat er meer plaatsen toegankelijk zijn gemaakt is een plus.
    Het zal allemaal misschien historisch correcter zijn, ga ik maar van uit, maar dat zal nauwelijks te bewijzen zijn. Hoewel een souveniershop in het kruitmagazijn lijkt me niet historisch verantwoord.
     
  8. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank Peter, Timber en Jan.
    Tijd voor een update van het campagnedek.
    Kostte veel tijd, maar het was leuk werk.

    Allereerst heb ik uit proberen te zoeken hoe de vlaggenkast er uitziet. In het boek "HMS Victory, 1765-1812 (first rate ship of the line) Owners' Workshop Manual by Peter Goodwin, staan veel mooie foto's, waaronder deze. Verder had ik veel aan de hulp van Jan:friends:. De kast ziet er ongeveer zo uit, maar dat verandert nog wel eens:

    [​IMG]

    Ik vind de Romeinse cijfers wel mooi. Elk nummer komt waarschijnlijk overeen met een vlag, volgens het signaalvlag systeem volgens Popham. Elke vlag betekent een getal van 0-9. De vlaggen volgen nog..
    Wat ook opvalt is dat vier openingen rond de knieën zijn afgesloten.
    Dit is mijn versie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het overzicht hierboven van het campagnedek laat een paar veranderingen ziet ten opzichte van de bouwbeschrijving (BB).
    - de bolders die boven de verschansing uitsteken horen rond te zijn, en niet vierkant. Verder hoort er een schijf (katrol) in te zitten.

    [​IMG]

    - tussen de binnenste knieen, onderin, zit een stuk hout met een gat waar de vlaggenstok in past.
    - de buitenrand van het campagnedek heeft een constructie die niet helemaal te volgen is in de BB:

    [​IMG]

    Dit is het origineel. De rand van het dek loopt recht naar voren, maar de sierstrip loopt vanaf het kwartronde stuk naar achteren en omhoog, om zich bij de afdekstrip te voegen, achter de jufferblokken. Ik heb getracht dat te kopiëren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het daklicht: het dak behoort mee te lopen met de ronding van het dek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je kunt zien heb ik in de beting (Mizzen Topsail Sheet Bitts) 2x2 schijven geplaatst. Hiervoor moest ik wel 2 nieuwe betingstijlen maken van scratch, want de originele waren te dun.
    Dan de brandemmers. Dat is een constructie met eerst de Poop Deck Barricade Rail. Deze volgt de kromming van het dek.
    In navolging van Gil Middleton (op MSW) heb ik eerst de emmers op de decoratieve balk gelijmd. De balk in de kit is te kort en nauwelijks decoratief. Daarom heb ik een stuk van de messing profielen gebruikt van de kit. Deze loopt over de volle breedte van het schip.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inderdaad, het is gevaarlijk het model rechtstreeks te vergelijken met het model; let maar niet op het stof.
    De emmers heb ik bruin gemaakt met Krick Brunierungsmittel. Op sommige foto's op het internet zijn ze zwart, soms bruin. Voor het monogram van King George heb ik decals gemaakt. Het bleek dat het geel volkomen transparant werd, dus ik heb elke emmer een stukje geel gemaakt, voordat ik de decal erop plakte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het hengsel van de emmers heb ik 2 messing oogjes gebruikt en 0,25mm zwart touw.

    En als laatste de trappen naar het campagnedek:

    [​IMG]

    Volgend project: de spiegel.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2018
    TIMBERWOLF, pietsan, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Paul, dat zijn hele leuke details en ook weer allemaal duidelijk en leerzaam uitgelegd.
    Komen er nog netten onder de leuningen? of is dat te veel gepriegel?
    Succes verder, en we zien uit naar de spiegel.
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Jacques, dank je.
    Ik denk niet dat daar netten komen. Ze hangen er nu vooral voor de bezoekers, en ze staan niet op de tekeningen van McKay.
    De hangmatnetten en hier en daar nog wat komen er natuurlijk wel.
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Paul,

    Petje af voor de details die je maakt en laat zien hier. Ik volg je al ten tijde dat je de botter bouwde waarbij je nauwkeurig alles probeerde na te bouwen. Als ik nu kijk naar je gemaakte daklicht vind ik deze wat grof overkomen. Ik mis een beetje de hoge plint die er rondom omheen loopt. Ook vindt ik de stijlen van de raampjes wat grof en niet uitgevoerd zoals bij het origineel. Ik dacht zelfs te zien dat deze plint ook van boven bol meeloopt. Ik weet het het is enigszins een commentaartje maar verbazend over je details vind ik dit een mindere.

    Maar echt petje af voor wat je kan en maakt!
     
  13. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik moet je zeggen: ik ben het met je eens. Ik heb overwogen (en dat doe ik nog steeds) om het hele daklicht zelf te maken. Dit is hoe het uit de kit komt, en behalve de lompheid was het ook nog eens slecht materiaal, een soort triplex, dat steeds afbrokkelde. De verf die ik heb gebruikt om toch een wat egaal uiterlijk te krijgen helpt ook niet. Ik ga er nog eens goed over nadenken.
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Als ik dit zo lees is de beslissing al gemaakt! Wanneer ik ook kijk naar de deurtjes onder de brandemmers is er van het daklicht een veel mooier dingetje te maken.
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend paul
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Zo beter?

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog maar even de genadeloze macro;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even over de techniek: boxje gemaakt van 3x3 en 2x3mm noten balkjes. Zwarte kozijnen van styreen. Rooster bovenzijde van messing (foto-etch afval).
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Dit moet ik onthouden. Straks moet ik ook zoiets maken.
     
  18. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Je hoeft je niet te schamen, dit ziet er prachtig uit.
    gr Ton
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeker weten
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat ziet er een heel stuk beter uit! Knap gedaan :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina