HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    The only diffirence between man and boys
    Is the size and the price of their toys...

    De boten zijn dan wel relatief klein, maar er gaat inderdaad veel geld in frutseldingetjes zitten!
     
  2. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Nu gewoon weer verder met bouwen:D.

    De tweede en derde strip met geschutpoorten in de juiste vorm gemaakt. Het bleek dat verwarmen wel aardig is voor kleine correcties, maar niet om de strips rond de boeg te buigen. Uurtje in het water (in bad, ondergehouden met potten smeerseltjes van mijn vrouw. Zijn die ook nog ergens goed voor:wink:).

    De stuurboord en bakboord strips nat in de goede vorm gezet. Even spannend want als zo'n strip breekt is dat vrij vervelend, omdat ze niet vervangbaar zijn. De hele nacht in de goede vorm laten drogen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lekker om goed in de klemmen te zitten.

    [​IMG]
    De derde strip op dezelfde manier. Ik gebruik wat hulplatjes om de druk van de klemmen te verdelen. Anders ontstaan er deuken in de strips.


    [​IMG]
    Stuurboord in klaar wat betreft de strips....

    [​IMG]

    [​IMG]
    bakboord staat nog in de lijmklemmen.
    Overigens: die profielkam werkte prima. Ik heb een metalen; het enige nadeel was dat de tanden wegzakten in het zachte balsahout. Daar moest ik soms wat voor corrigeren.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  3. Germt

    Germt Guest

    Verdorie......
    Dat gaat bij de Victory wel sneller als bij mij hoor.
    Ik heb maar 1 zo'n stuk triplex voor de bovenste poorten.
    De andere 56 poorten moet ik zelf door en door uitzagen:(
     
  4. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    @ Germt: don't worry, er blijft nog genoeg werk over voor mij. :D
     
  5. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Kan het wel begrijpen dat het lastig buigt zo'n brede strip maar desondanks toch goed gelukt. :yes:
     
  6. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Een uurtje in het badwater en het voelt als half zacht plastic. Als je het in de goede vorm laat drogen blijft de strip in die vorm staan, zodat er weinig spanning op zit bij het lijmen. Dit werkt trouwens niet bij elke houtsoort. Soms is verhitten beter.
     
  7. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Je kunt ook een beetje Glassex of ammonia toevoegen aan het water, dan versnel je het proces ook. Stinkt alleen wat meer.
     
  8. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, daar worden ze thuis niet blij van, vooral niet van de ammonia.
    Daar heb je dan weer oplossingen voor, met afdopbare PVC afvoerpijpen.
    Hangt allemaal een beetje van de houtsoort en de kit af of dat nodig is.
    Tijdens een uurtje weken is er altijd wel wat klein werk aan het model te doen, of natuurlijk je werkplek schoonmaken en opruimen:(.
     
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Bij het passen van de eerste huidgang van de beplanking, vlak onder de geschutpoorten zag ik dat de strip aan de onderkant niet goed tegen de spanten lag.

    [​IMG]
    Als je dit zo laat sluit het niet goed aan. Dat blijf je zien omdat het nauwelijks meer te corrigeren is.


    [​IMG]


    [​IMG]
    Alle onderkanten van de onderste strip losgehaald, de overtollige uitgeharde lijm verwijderd en opnieuw gelijmd. Kost wat tijd, maar uiteindelijk zal ik blij zijn dat ik het heb gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Dan de achterzijde van de strips. De achterrand moet vloeiend lopen en gelijk met de steunen die ik eerder al gelijmd had.
    Dat bleek alleen maar mogelijk als spant nr. 17 gedeeltelijk zichtbaar was door de achterste geschutpoort van de onderste strip. (het schip ligt hier ondersteboven, zie de rode cirkel).

    [​IMG]

    Ik heb zitten kijken naar de bouwtekening en foto's van de originele HMS Victory, maar de geschutpoorten lijken alle op de goede plek te zitten. Zo geaccepteerd en met 2-componentenlijm de strips vastgelijmd aan de steunen. De steun aan stuurboord had een extra blokje nodig, anders werd 'ie naar buiten getrokken. Het probleempje met spant 17 los ik later wel op. Eerst maar eens kijken hoe daar de kozijnen moeten komen.
    Niet vergeten ook daar de binnenkant zwart te schilderen:).
    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Blijven toch altijd de kleinigheidjes die je tegenkomt. Stukje spant ernaast lijmen en dat deel wegfrezen?
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De laatste hand gelegd aan de spanten en de geschutpoort strips.

    [​IMG]
    Allereerst gezorgd dat alle strips van boven en van onderen goed vastzitten.

    [​IMG]
    Vervolgens de voorste en achterste spanten afgeschuind zodat de planken er een redelijk contact hebben. Sommige spanten zijn aan de korte kant, dus heb ik daar niet de volle breedte afgeschuind.

    [​IMG]

    Verder kun je hier zien dat de kiel dunner is gemaakt: van 5mm naar 2mm. Na de eerste beplanking is 'ie 6mm dik, dus dan moet ik 'm weer dunner maken, zodat de 'ie net zo dik is als de notenhouten strip (valse kiel?) die er nog opgelijmd moet worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier zie je ook de twee blokjes tegen spant 17 ter versteviging nadat ik het stukje spant dat een gedeelte van de geschutpoort blokkeerde, had verwijderd. (met dank aan Hans:D)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier zie je dat de geschutpoort (links boven; bakboord) helemaal open is.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De steun voor wanneer het schip ondersteboven ligt. Een bodemplaat met drie opstaande planken, die alle drie tegen een spant en de verschansing aanliggen. Dat geeft redelijk wat stevigheid bij het beplanken en het schuren. Bovendien gemakkelijk bij het aanbrengen van de koperplaatjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Voorste spanten ook afgeschuind.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En een overzichtsfoto. Het is belangrijk de hoeken tussen de spanten en de strips/beplanking vrij te houden van opgedroogde lijm, anders past de volgende plank niet vlak tegen die daar boven.

    [​IMG]

    Ik twijfel nog hoe ik de eerste beplanking ga doen (die helemaal bedekt wordt met (onder de waterlijn) koperplaatjes of (boven de waterlijn) een tweede beplanking). Ga ik het netjes doen met keurig verjongen en stealers (wat is ook al weer het Nederlandse woord?), of gewoon zorgen dat het dichtkomt.
    Ik neig naar het eerste: het is een goede oefening voor de tweede laag, en je komt niet in de problemen mocht een uiteinde van een plank niet uitkomen op een spant. Ook geeft een mooie beplanking voldoening, ook al zie je er later niets meer van.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  12. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ik twijfel nog hoe ik de eerste beplanking ga doen (die helemaal bedekt wordt met (onder de waterlijn) koperplaatjes of (boven de waterlijn) een tweede beplanking). Ga ik het netjes doen met keurig verjongen en stealers (wat is ook al weer het Nederlandse woord?), of gewoon zorgen dat het dichtkomt.

    Ik zou het doen zoals het hoort Paul, het is idd. 'n goede oefening en je krijgt 'n mooi gladde romp voor de tweede beplanking.
    Als je hier je tijd voor neemt werkt het later alleen maar makkelijker en zal uiteindelijk de romp alleen maar mooier worden.
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Ik zou ook voor een correcte 1e beplanking gaan hoor Hans, doe ik momenteel ook.
    Dan gaat de 2e laag alleen maar makkelijker.
    De tijd die je er nu insteekt is zeker niet verloren;)
     
  14. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Helemaal mee eens, heren. Groet van Paul (Hans is van de Batavia:D:D)
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Sorry, we hebben ook zoveel bouwers hier;)
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De beplanking gaat volgens de klassieke methode.
    De manier van beplanking die ik bij mijn botter heb gebruikt voldoet hier niet. Toen heb ik de lengte van de spanten opgemeten en gedeeld door het aantal planken. Dat ging goed omdat het een klein scheepje was, en ik niet meer dan de helft hoefde te verjongen (de planken in de breedte smaller maken).
    Die truc gaat bij de Victory niet op. De verschillen in lengte van de spanten zijn te groot. Bovendien krijgen een aantal planken op deze manier een onnatuurlijk verloop.
    Ik heb de methode gebruikt "Simple Hull Planking Techniques for Beginners" van Dirk de bakker en Greg Brooker. (http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf) Is ook in het Nederlands te downloaden.
    Het principe is dat je eerst op de langste spanten op vaste afstanden zgn senten vastzet. De onderlinge afstand hangt af van de breedte van je planken. Die zijn in deze kit 6mm. Ik heb als afstand 4x6mm=2,4cm gekozen. Vervolgens laat je de senten op een natuurlijke wijze naar boeg en spiegels lopen, dus niet duwen, trekken en draaien.
    Dit is klaar en daar zijn de volgende foto's van.

    [​IMG]

    Je ziet: midscheeps zijn de afstanden gelijk, maar naar de uiteinden toe niet meer.

    [​IMG]

    De boeg: het is van belang dat de senten symmetrisch aankomen bij de boeg.

    [​IMG]

    En ook bij de spiegel. Hier is symmetrie gemakkelijk te doen met behulp van de valse kiel.

    [​IMG]

    En nog een overzicht.
    Volgende stap is het op de spanten met potlood aftekenen van de onder- en bovenkant van de senten. Daarna gaan ze er allemaal weer af en kan ik gaan beplanken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ziet er indrukwekkend uit. En het is een methode die mij het gewenste resultaat leverde. Gaat helemaal goed komen zo :)
     
  18. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het begin is er, eagter, Het echte werk met instekers en zo moet nog komen.
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Dat is met dit formaat en rompvorm van de schepen inderdaad dé manier:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2014
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    :thumbsup: mooie en vooral duidelijke foto's + uitleg.
     

Deel Deze Pagina