HMS Victory Deagostini (Robert)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door robertnl100, 7 okt 2014.

  1. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Alle kanonnen zijn inmiddels geplaatst, ik ga nu verder met het volgende dek.

    nog een paar foto's van het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi en heel strak gebouwd , mooi dek geworden robert
     
  3. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Hier weer een kleine update van de vorderingen.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Robert, Alles ziet er netjes en strak uit, maar niet realistisch. De kanonnen staan gewoon los. Of ga je ze nog vastzetten?
    De rolpaarden staan niet tegen de wand getrokken en de terughaal takel zit er niet aan.
    Als het schip zo op zee is en een beetje rolt dan rollen de kanonnen heen en weer.
    Denk hier eens over na en maak een bewuste keuze.
    Jan
     
  5. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Jan,
    Ik heb de kanonnen zo geplaatst dat ze aan de voorkant net zo ver uit steken als de insteek kanonnen.
    De terughaal takel zit er niet op maar stond ook niet in de beschrijving :( daar zal ik nog eens over nadenken. Maar ik denk dat je er uiteindelijk niet veel meer van ziet, maar wat goed in het zicht komt zal ik dat mee kunnen nemen.
    Bedankt voor de tip. :thumbsup:

    Foto van geplaatst kanon en insteek kanon.
    de onderste is het rolpaardje en de bovenste het insteek kanon.

    [​IMG]
     
    Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op mijn model van de Victory zitten ook geen terughaal talies aan de kanonnen in de kuil, er is nauwelijks ruimte voor, in ieder geval niet voldoende om de rolpaarden ver genoeg naar achteren te trekken om ze te kunnen laden. Bovendien zie je er nagenoeg niets van als ze is afgebouwd. Maar Jan heeft natuurlijk wel gelijk dat ze er in principe wel op horen.
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Nou ik heb niet zo'n bezwaar tegen het ontbreken van de terughaal talies, als het rolpaard dan maar stevig tegen de wand is vastgesjord. Als hij daar los van staat moet hij met aanhaal- en terughaal talies strak gezet zijn.
    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je er nauwelijks iets van ziet, en ik zou ook gaan voor "dat het er goed uitziet".
     
  8. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Zomaar een paar plaatjes van de vorderingen, het gaat niet snel maar steeds een beetje.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF en *Hans* vinden dit leuk.
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Steeds een beetje zijn ook vorderingen Robert.
    Hoe lang je over een model doet is niet van belang, hoe je er zelf over terug kijkt wel! ;)
     
  10. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Wie kan mij een goede winkel aanraden voor de aanschaf van hout, in het verleden ging ik altijd naar een winkel in Barneveld en kan ik alles mee nemen na het betalen, nu is het alleen maar een webshop en daar ga ik mijn vingers niet aan branden.
    Het gaat het meest om kleine latjes balkjes en dat dat soort zaken.

    Ook bij DEA kom ik toch dingen tegen wat ik niet mooi of te grof vind en daarom toch zelf maar wat in elkaar zet.
    In de kuil zijn de pilaren erg groot en grof, daarom ga ik deze vervangen door wat kleinere exemplaren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2016
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Quartel in pijnakker .

    prima winkel en webschop
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zelf weinig problemen met krikke in groningen, prima webshop., toemen

    sjaaks in leiden wordt ook goed vermeld , en mijn verf was laast snel geleverd
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Sjaaks en Krikke, beide goed assortiment.
    Ik was laatst bij Krikke en die heeft nog een "ouderwetse" letterbak onder glas op de toonbank, vol met blokken en toebehoren. Dat had zelfs die bewuste zaak in Barneveld niet.
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Stomme vraag hoor, maar de modellen worden gemaakt naar de werkelijkheid, want de Victory bestaat gewoon nog. Hebben ze op het echte schip dan wel de ruimte voor de terughaaltalies? Of wordt er met de kanons zo hier en daar wat in de maatvoering gesjoemeld. Een vraag die mij intrigeert!
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Op de Victory nu, zitten er geen terughaaltalies aan. Zitten de bezoekers in de weg. De kanonnen staan met de aanhaaltalies tegen de wand aangesjord. (Overigens maakt dat nu niet veel uit want het schip beweegt niet meer. !!!)
    Als het kanon met de aanhaaltalies tegen de wand is getrokken staat hij vast en heeft een terughaaltalie geen nut. Pas als je wil gaan schieten moet je het kanon terughalen om te laden etc.
    Als je het kanon een stukje van de wand af wil vastzetten (waarom zou je?) dan laat je de aanhaaltalie vieren, maar dan kan het kanon dus wel naar voren rollen. Dan moet je dat beletten door een terughaaltalie strak te zetten.

    Is dit een antwoord op je vraag Hans?
     
  16. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik denk dat de terughaaltalies tijdens het gevecht achter de hand worden gehouden bij het kanon, het kanon komt door het afschieten namelijk vanzelf naar achteren, en nog behoorlijk hard ook.
    Als er dan nog een terughaaltalie achter aan het kanon hangt is het niet uitgesloten dat het kanon over die talie heen dendert en beschadigd of onder het kanon verdwijnt.
    Overigens hangen wij in het model die dingen er wél aan, maar dat is meer voor het zicht.......
    Als de kanonnen "te boord" staan zijn de lopen iets omhoog gericht en staat de monding van het kanon tegen de scheepswand boven de geschutspoort gesjord.
    Daar zijn ook de oogbouten voor die boven elke poort zitten (2 stuks)
    Om dan het kanon terug te halen om te laden heb je die terughaaltalie nodig, maar verder niet meer naar mijn idee........
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.290
    Locatie:
    Hillegom
    Vóór het schieten wordt de terughaal talie losgekoppeld net als de inhaaltalies. Als het kanon niet ver genoeg terug komt heb je de terughaal talie nodig om hem verder terug te halen. Ook werd de talie wel gebruikt om de achterkant van het kanon iets naar links of rechts te trekken, i.v.m. richten.
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat beide antwoorden waar zijn. Het kanon komt door terugslag vanzelf naar achter, en dan wil je geen touw of blokken in de weg hebben liggen. En wanneer je wat moet sjorren naar links of rechts is een stuk touw om beet te pakken wel weer makkelijk.

    Ik blijf een terughaaltalie een lastig iets vinden, omdat je er nooit werkelijk de ruimte voor hebt.
     
  19. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Heren, bedankt voor de info voor de modelbouwwinkels.

    Voor wat betreft de terughaaltalies daar bemoei ik me verder niet mee. Dat laat ik over aan de experts.
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Historische modelbouw Den Helder is ook steengoed
     
    robertnl100 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina