Hms warrior

Na de bouw van de Baleinera Ollandse(walvisvaarder) en de Prins Willem, beide 17 de eeuwse Hollanders zoek ik de uitdaging in een schip uit de overgang tussen zeilvaart en stoomvaart met een voor mij nieuwe bouwwijze (veel dun triplex): HMS Warrior. Ik heb voor dit model gekozen omdat het met mijn reuma makkelijker te bouwen lijkt als de eerder aangekondigde Wasa. Maar wees gerust bij verder herstel ga ik ook de Wasa bouwen
Het schip is helaas geen Hollander maar het voordeel is dat het als museumschip te bekijken is in Portsmouth: http://www.hmswarrior.org
De doos:
 
Laatst bewerkt:
Voor je Picassa probleem heb ik geen oplossing Andy, maar ik vind het wel fijn dat je weer met een nieuw schip begint .
 
Hier de doos van de HMS Warrior (gehost via Photobucket):

Het model wordt 147 cm lang!


De doos met mooi lasercut onderdelen



en duidelijke tekeningen

Andy
 
Na de bouw van de Baleinera Ollandse(walvisvaarder) en de Prins Willem, beide 17 de eeuwse Hollanders zoek ik de uitdaging in een schip uit de overgang tussen zeilvaart en stoomvaart met een voor mij nieuwe bouwwijze (veel dun triplex): HMS Warrior. Ik heb voor dit model gekozen omdat het met mijn reuma makkelijker te bouwen lijkt als de eerder aangekondigde Wasa. Maar wees gerust bij verder herstel ga ik ook de Wasa bouwen
Het schip is helaas geen Hollander maar het voordeel is dat het als museumschip te bekijken is in Portsmouth: http://www.hmswarrior.org
De doos:
3bfZH7mH4WdDMnGy6


Ik zie dat de fotolink naar picasa niet werkt, weet iemand een oplossing?

Wat een ongelooflijk leuk schip zeg die HMS Warrior! Ik ga het volgen!
Ik zag op de facebooksite "HMS Warrior 1860" nog een paar foto's van een collega modelbouwer die ook met de bouw van dit schip bezig is (zie onderstaande foto). Veel succes gewenst.
Groet, Marcel.
10557007_988714757806917_7007784505860045408_o.jpg
 
Het bouwproces begint met het controleren/vergelijken van de tekeningen met de foto’s van het originele schip in Portsmouth. Daarnaast worden de onderdelen uit de zakjes gehaald en gesorteerd. Opvallend is de goede kwaliteit van de blokken (veel beter als die van de Prins Willem van Corel) en het kleine aantal ervan door de veel simpeler tuigage.

Mocht Billing Boats volgens de geruchten vroeger graag plastic onderdelen gebruiken nu zijn gelukkig alleen 2 kleine roeiboten van plastic deze zal ik te zijner tijd vervangen door houten exemplaren.

Omdat het model 147 cm lang wordt staan de overzichtstekening van romp en dek op 2 bladen. Ik heb de tekeningen gekopieerd en de delen aan elkaar geplakt waardoor er een tekening met het hel zijaanzicht en één van het dek is ontstaan.



De Prins Willem op de tekening van de Warrior, beide schaal 1:100 !!

De houten platen waaruit alle onderdelen zijn gelaserd zijn keurig recht en het hout lijkt van een goed kwaliteit triplex/multiplex, altijd fijn als de valse kiel recht is.

Een eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat er een aantal openingen in de romp zitten die op de foto’s en tekeningen van de Warrior, de openingen zijn iets kleiner als de geschutpoorten. Hierover later meer

Een aanpassing die ik zeker ga doen is het schip voorzien van het onderdeks geschut, 36 stuks totaal, 26 stuks 68 ponders (voorladers) en 10 stuks 110 ponder Armstrong achterladers. Achter welke geschutspoorten welke kanonnen stonden heb ik nog niet kunnen vinden.


Andy
 
Leuk dat we toch weer mee mogen genieten Andy. Dit schip wordt vast weer een mooi project. En vooral groot.
Succes, Roelof.

Groeten vanaf de werf.
 
Ik heb je link vanochtend eens even doorgelopen Andy, daar kun je weer een mooi schip van maken.
 
Na wat vertraging is de bouw langzaamaan begonnen:

Hier het voorste deel van het model op de zelfbouw bouwplank:



Het is mijn eerste bouw van een model waarvan de onderdelen met een laser zijn uitgesneden.
Ik had verwacht dat haaks op elkaar geplaatste delen daardoor zonder aanpassing echt haaks zouden zijn. Maar wat blijkt: de laser staat bij het uitsnijden niet altijd recht op het hout.




Hierdoor staan de spanten niet recht op de valse kiel.

Een punt van extra aandacht wordt ook het recht houden van de 125 cm lange romp

Andy
 
Hmmm. Dus zelfs tussen lasergesneden en lasergesneden kan dus nog verschil zitten!
 
Datzelfde heb ik ook mogen constateren Andy, ook lasergesneden staat niet garant voor haaks en perfecte pasvorm.
Ook dit moet continu gecontroleerd worden.
 
Dank voor jullie reacties.

@ Timberwolf de zin om te bouwen is er na de nodige medische tegenslagen weer volop maar ik zal het bouwtempo dat je bij de Prins Willem van me gewend was niet meer halen.

Andy
 
Hoi Andy,
Mooi schip, de warrior. Veel succes met de bouw.
Wel is het erg jammer dat we het eindresultaat van de PW niet kunnen zien. Gaat dat misschien nog lukken?
Gr. Paul
 
Hoi Andy,
Mooi schip, de warrior. Veel succes met de bouw.
Wel is het erg jammer dat we het eindresultaat van de PW niet kunnen zien. Gaat dat misschien nog lukken?
Gr. Paul

Dat komt goed Paul ik zal binnenkort de lantaarns op het bovenste hakkebord plaatsen en de eindfoto's maken en via photobucket op het forum zetten want door ervaringen wijs geworden bewaar ik ze maar niet in het fotoalbum van dit forum.

Andy
 
Back
Top