Hobby King FPV (Plug 'N Play) Signaal sterkte

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door chrismon0, 3 nov 2010.

  1. chrismon0

    chrismon0 Guest

    Ik ben al een tijdje naar model vliegen aan het kijken en wil het nu ook egt gaan doen. Vooral door het fpv vliegen. Mijn eerste vliegtuig zal waarschijnlijk een easy star zijn.

    Voor de fpv spullen heb ik op hobbyking.com een paar mooie setjes gevonden voor rond de 60-100 euro.

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Telemetry & FPV>FPV

    Mijn vraag is wat het berijk van deze dingen zijn is een 100mw slechter dan een 1000mw? of 1500mw en hoe ver kan ik er mee vliegen? En is het allemaal makkelijk te instaleren?

    -Chris
     
  2. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Ik vind dat je iets meer onderzoek mag doen voordat je hier met dat soort vragen komt.

    In Nederland mag je maar tot 10mW op 2,4GHz en 25mW 5,8GHz zonder vergunning.
    10mW van een goed merk haal je wel een paar honderd meter mee.

    Vrijwel alles boven de 500mW verziekt de andere elektronica in het vliegtuig.
    HobbyKing FPV setjes zijn van twijfelachtige kwaliteit.

    Leer alsjeblieft eerst normaal model vliegen voordat je de stap naar FPV maakt, anders is de kans groot dat je veel brokken maakt en daarmee een gevaar voor anderen en jezelf bent.

    Als je iets wilt wat makkelijk aan te sluiten is dan neem je een plug en play set van een goed merk. Als je nog nooit een vliegtuig in elkaar hebt gezet kan je misschien het beste een Ready To Fly set kopen, dit is daarvoor een mooie: 140 euro en dan heb je in een klap alles wat je nodig hebt om te vliegen, is ook een soort easystar http://abc-rc.pl/p/62/1759/model-be...w-rtf-gotowe-do-lotu-samoloty-i-szybowce.html (aan de zijkant even Euro's en Nederlands kiezen).
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  3. chrismon0

    chrismon0 Guest

    Ik heb gehoord hier op het forum dat een normaal Wi-fi modem rond de 100-250mw heeft. Dus daarom maakte ik me er niet egt zorgen over.
     
  4. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Voor data is het 100mW, voor constante verbinding zoals video is het 10mW.
     
  5. Pr0t0t0ype

    Pr0t0t0ype

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruik deze als ontvanger in huis [​IMG]
    Aan gesloten op een 24dBI richting antenne om in te loggen op openstaande toegangspunten om een een internet verbinding te krijgen. Nooit gezeik mee gehad. Dus gezeik met vergunning enzo zal ook wel weer meevallen.
     
  6. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Het gaat er niet om of je er wel of geen gezeik mee krijgt, het gaat erom of het mag of niet. Openlijk verkondigen dat 1000mW geen probleem is omdat jij er toevallig geen gezeik mee hebt gekregen, daar krijgt dit forum gezeik mee...

    1000mW is een gruwelijke overkill voor aan boord van een modelvliegtuig, het opkrikken van het output vermogen is de goedkoopste manier om de range van apparatuur van vaak slechte kwaliteit op te krikken.

    Daarnaast zorgt 1W vermogen voor ontzettend veel storingen op de rest van de apparatuur in je vliegtuig.

    1W zenders, en dan vooral de goedkope bezetten als ze aan staan de halve band die ze gebruiken, soort van ikke en de rest kan stikken.

    De vergelijking die de meeste mensen trekken met wifi en andere data verbindingen gaat amper op, dat is namelijk geen analoog signaal wat constant zendt.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  7. Pr0t0t0ype

    Pr0t0t0ype

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Groningen
    Er mag zoveel niet.

    En alsof je 24 uur per dag uitzend met je model plane.

    Die 15 minuten constant verbinding een keer in de zoveel weken zal de omgeving niet veel last van hebben.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2010
  8. chrismon0

    chrismon0 Guest

  9. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Het is niet goed als je denkt dat een sterkere zender ook per definitie meer reikwijdte geeft. Het geeft je hooguit een stabieler signaal. Het gaat om je antennesysteem. Stel een 1000mW zender met 2dBi duckantenne's op zend en ontvanger geeft onder ideale omstandigheden ongeveer 1 kilometer reikwijdte...een 100mW zender met een ontvanger in combinatie met een (richt)grid-antenne 24dBi heeft dan omgerekend ongeveer 4 kilometer reikwijdte!
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2010
  10. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Inderdaad, prima verwoord.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  11. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    *ingelijst*
     
  12. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    whahaha ingelijst!!!!

    Ga eens kijken bij www.electronicarc.com
    Ze hebben daar leuke setjes voor een redelijke prijs.
    Die jongens wonen in spanje en hebben ook de nodige FPV ervaring.
    Bij hobbyking krijg je totaal geen ondersteuning.
    Voor een winkel in europa vind ik ze top ook de prijs.
     
  13. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb er ook spullen vandaan zonder problemen, maar er zijn ook slechte ervaringen mee. Kijk maar eens op RCGroups
     
  14. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Bestel het dan liever direct bij BEVRC ipv via electronica RC, mijn ervaringen met die zaak: pretenderen alles op voorraad te hebben en je een maand laten wachten, sub-chinese kwaliteit video zenders (vooral de 1,3GHz).
     
  15. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb Eladio net nog via mail gesproken.
    Gisteren 2 patch antenne's besteld nu al op de post.
    Er zijn wel meer webshops die in China inkopen.
    Tot nu toe ben ik altijd goed door Eladio geholpen.
    Ook met advies en snelle levering.
    Daarbij is die 1.3G zender die ik heb zeer goed.
    De ontvanger betreft heb ik meer twijvels.

    De spullen bij BevRC zijn ook niet top.
    Al 1 defecte 5.8Gtx en 1 defecte DVR piano.
    Ben nu al weken bezig om een andere TX te krijgen die nu eindelijk verstuurd is (Hoop ik)
    Ik hoop dat ik die piano nog terug kan sturen.
     
  16. Pr0t0t0ype

    Pr0t0t0ype

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Groningen
    Klopt het trouwens dat 1.3 Ghz antennes over het algemeen groter zijn dan de 2.4 Ghz?
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat klopt als een bus. ;)
     
  18. Pr0t0t0ype

    Pr0t0t0ype

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Groningen
    Hmm das ook weer een nadeel dus.
    Maar sven, jij vloog ook op 1.3 Ghz he, ik las in dit topic dat je een 2.4 Ghz setje wou aanschaffen, is daar ook speciale reden voor?
     
  19. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Hier staat het allemaal uitgelegd (over de antennes):
    Improve your video range cheap and easy

    Hoe lager de frequentie, des te langer de golf dus langere antenne. Maar je kan de antenne lengte als je heel precies werkt halveren, staat daar ook uitgelegd.

    Ook heel handig om te lezen voordat je FPV spul koopt:
    A complete guide to FPV

    Wordt ook nog eens goed uitgelegd dat te sterke zenders eigenlijk alleen maar nadelen hebben. De eigenaar van die site vliegt alles met 300mW en daarmee red hij makkelijk dingen als:


    Koop alsjeblieft geen zenders die te sterk zijn (500mW+), want die verzieken de rest van de elektronica in je vliegtuig en dat gaat je een keer een crash kosten omdat je RC link ermee ophoud.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vlieg nog niet, maar ik wist het toevallig. ;)

    En ik 2.4Ghz aanschaffen?
    Nee, ik ben juist tegen et gebruik van 2.4Ghz omdat dat tegenwoordig te zwaar gebruikt wordt door bijvoorbeeld de besturing.
    Als je naast iemand staat met een 2.4Ghz zender, en je vliegt zelf met een 2.4Ghz videolink, dan krijg je geloof ik een boel strepen in beeld.

    Ik wilde een 5.8Ghz setje aanschaffen omdat daar meer te vinden is kwa compact en klein.
    Op 1.3Ghz zijn er helaas alleen de standaard sigarendoos ontvangers, bij 5.8Ghz zijn ze er al zo groot als een lucifer doosje.
    Dat kun je makkelijker op of aan je videobril plakken en heb je het wat makkelijker als je even met een klein kistje ergens wil vliegen.
    Hoeft je geen grond station mee te sjouwen. ;)
     

Deel Deze Pagina