Hobbycity Stinger 64 V2

Discussie in 'EDF forum' gestart door Dylan sys150, 31 mei 2014.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Toch nog even een vraagje ik als leek impeller piloot.
    Nou zie ik 5 blads Fan Units, 8 blads Fan Units en zelfs 12 blads Fan Units.
    Wat ik hoor en lees is dat hoe meer bladen hoe meer stroom het vreet en waarschijnlijk hoe hoger in Ampere de regelaar dient te zijn.
    Maar..............
    Kan iemand met ervaring hiermee mij nou vertellen of een 12 blads Fan Unit nou werkelijk een stiller geluid zal maken dan bijvoorbeeld een 5 of 8 blads Fan Unit in tegenstelling tot een 12 blads?
    Ik vraag me stellig het antwoord af.
    Vr Gr E

    PS: ik zag een Fan unit zoals deze: ChangeSun 64mm Ducted Fan 12 Blades with 4S 2600kv

    En vraag me af wat dat nou daadwerkelijk aan verschil brengt ten opzichte van de stock 5 blads Fan Unit die in mijn Stinger zit.
    Iemand hiermee ervaring?
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een EDF rotorblad creƫert een drukgolf op het moment dat deze een stator passeerd. Door het aantal bladen op te voeren verhoog je de frequentie van de drukgolven. Als deze hoger is dan het menselijk oor kan waarnemen dan hoor je hem niet meer. Wat over blijft zijn andere geluidscomponenten. Omdat het fangeluid zo stil wordt ga je het ruisen van de lucht door de luchtkanalen horen en het lopen van de motor. Daarom krijg je het mooiste resultaat met een binnenloper, die draaien veel stiller dan een buitenloper. Helaas zijn ze ook duurder en hebben meer moeite met het rondslingeren van zon veelblads rotor. De Changesun fans hebben een duidelijk meer uitlaatdiameter nodig dan de klassieke fans. Dat is zeker iets om goed naar te kijken als je een nieuwe fan gaat kopen. De WeMoTecs hebben dat probleem niet.
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heel erg bedankt voor je uitleg en advies.
    Het wordt me steeds duidelijker en wat een boel informatie is er toch op impeller gebied.
    Vind het wel zeer leerzaam.
    Ik geniet er met volle teugen van.
    Stap voor stap leer ik steeds meer.
    Hoop dit jaar nog eens een soort van vliegmeeting/opendag mee te mogen maken wat speciaal op het gebied van impeller toestellen is.
    Maar weet niet precies waar men dat houdt in Nederland.
    Vr Gr E
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Afgelopen middag stralend en goed vliegweer hier.
    Met de Stinger 64 naar het grote open veld getogen en daar stond een behoorlijke puist met wind.
    Een dikke windkracht 3 was het wel.
    Heb de nodige Lipo packs gevlogen met het toestel en wat vliegt dat lekker zeg.
    Zelfs met die toch wel harde wind goed vliegbaar en geen vreemde zaken zoals waggelen of bonkie bonk door de wind die aan het toestel trekt.
    Handstart met deze impeller is een zaligheid en gaat als vanzelf bovenhands zo uit de hand weg laten gaan.
    Landen behoeft even koppie erbij, maar is ook zeer goed te doen en ben zeer blij met deze kist.
    Kreeg vandaag de 2e Stinger binnen en hoop die over een 2 weken met een nette upgrade Impeller te gaan bouwen.
    Vr Gr E
     
  5. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Goed te lezen Erwin, dat de Stinger 64 je zo goed bevalt.
    Zit ook aan dit toestel te denken. Wil haar vliegen op 3s met ook de motor die voor 3s bedoelt is. En waarom 3s? Omdat ik dan voor al m'n fixeds maar een soort 2200mAh lipo nodig heb. Ben van plan om de 5000kV van de Sonic 64 er in te zetten. Volgens mij gaat ie dan net zo hard als met de stock 3500kV op 4s.

    Grtz Marco.
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Marco, wat vet dat jij ook met een Stinger gaat vliegen.
    Zal je vast goed bevallen.
    Weet zo effe niet wat die 3S set up zal gaan doen, maar hoop dat het jou gaat bevallen.
    Ik vlieg het toestel af en toe ook met een 3S Lipo en dan vliegt het leuk.( stock set up hoor)
    Met name leuk omdat het dan niet snel gaat maar gemoedelijk tegen het saaie aan.
    Op 4S is het toestel zeer fijn en daar vlieg ik meeste op.
    Ben bezig met een Habu want wil de impeller materie wat verder uitgraven.
    Een Habu heeft meer mogelijkheden voor verschillende Lipo packs.
    Van 4S stock tot 6S ge-upgraded.
    Ook is een 70mm EDF Fan Unit gangbaarder voor keuze van andere EDF Fan Units dan 64mm ben ik reeds achtergekomen.
    Dus hoop dat de Habu straks gaat bevallen en dan mag de Stinger af en toe dienst doen.
    Niets mis met het vliegbeeld van de Stinger en de handstarts zijn zo makkelijk.
    Maar vind het zelf niet moeders mooiste toestel.
    Beetje lomp van vorm en de kwaliteit van het lakwerk is echt Hobbyking shit.
    Met je nagel ertegen aan bladdert het al af.
    De Habu heeft mijn voorkeur.
    Strak model en slanker van model.
    Inmiddels dik bewezen goed vliegend maar helaas nog schaars merk ik.
    Van de E-flite micro modellen vlieg ik tegenwoordig het meeste rond met de micro Habu.
    Snaarstrak en een mooi vliegbeeld voor een 100 grams micro.
    Nou haar grote zus eens uitproberen.
    Vr Gr E
     
  7. keeper5

    keeper5

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    30
    Dylan uitstekende keuze die Habu!, ik heb zelf de versie "habu 2" dat is die witte die retract en flap ready is. Met de 4S set up vind ik hem erg langzaam vliegen, de motor en fann kunnen gevlogen worden met 5s (moet je alleen wel een hogere regelaar erin zetten). Zelf heb ik er voor gekozen om een wemotec pro (5 bladed)+ 1W40 Het typhoon motor erin te zetten. Deze motor kan gevlogen worden met 4-5-6 S, met dat toestel en 6S gaat hij in een duikvlucht over de 250km/uur en ook 140amp (dat is 3,5kg thrust).... Dus hele grote regelaar gebruiken, maar perfect, snel toestel!

    Mijn HK stinger is helaas vorig jaar gecrashed, na tot zo'n 300meter geklommen te zijn en hem dan neus naar voren, met vol gas, naar beneden te laten vallen. Normaal ging dit altijd goed en ziet dat zeer spectaculair uit, helaas dit keer niet...
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Keeper5.
    Erg bedankt voor je fijne reactie en wat super dat jouw Habu zo goed bevalt.
    Ik ben nog een frisse noot in de impeller wereld dus mag nog flink wat leren over impellers en hun set ups.
    Ik zal die Habu straks eerst vliegen op 4S Lipo.
    Zit namelijk nog de stock motor in.
    5S Lipo packs heb ik niet, wel 6S maar dat is met de stock motor af te raden heb ik vernomen.
    Als het toestel bevalt, en dan bedoel ik met name als de Habu makkelijk te handstarten is dan gaat er een dikkere EDF Fan Unit in.
    Zou dan met een dikkere regelaar (100A) wel op 6S 3000Mah kunnen vliegen lijkt mij.

    Ik hoop met Godsgratie dat de Habu straks met zelfs de 4S stock set up goed te handstarten is.
    Ik heb geen retracts of bungee start want daar kies ik niet voor.
    Wel met alle gemak een onderhandse start maken en landen op haar buikje in het zachte gras.
    Ik zal mijn relaas tzt posten en moet dus nog even afwachten hoe goed en makkelijk de Habu te handstarten is.
    Mijn Stinger waarmee ik net weer effe gevlogen heb is werkelijk zo makkelijk te handstarten.
    Ik heb weinig andere kisten die zo makkelijk te starten zijn vanuit de hand.
    Hoop dat de Habu de Stinger nadoet.
    Vr Gr Erwin
     
  9. keeper5

    keeper5

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    30
    Nou de Habu is iets zwaarder en groter, ik heb zelf nooit geprobeerd hem zo te starten. Echter iemand op de club laat hem altijd in de lucht gooien, dus het zal zeker mogelijk moeten zijn (misschien met iets flaps met de start erin mixen?). voor 6S gaat hij toch wel rond de 140 amp liggen, dus een regelaar van 150 amp is zeker een must! Het probleem met die 3000 accu is dat dit nog geen 3 mins vol gas vliegen is, dus wil je dat een beetje vliegbaar houden zal er behoorlijk wat trottle management bij komen kijken.

    Ik ben benieuwd!
     

Deel Deze Pagina