Hobbyking Bae Hawk 70mm

Discussie in 'EDF forum' gestart door Sadkingbilly, 8 aug 2013.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hoi allemaal,

    Helemaal nieuw in de EDF wereld, net een Bae Hawk gekocht (per ongeluk, wilde eigenlijk de T-45 maar was al verzonden), deze moet uitgerust worden met een 70mm EDF. Omdat ik op youtube schitterende filmpjes zag over de changesun systemen maar eentje op ebay aangeschaft (inclusief verzenden 17 euro, geen geld). Natuurlijk duurt het nog even voor het hier is..

    klik naar 1:20 :)



    Geplande setup:

    - CS 70mm 10 blade EDF
    - Turnigy 2236-3000 motor, later evt naar 1000+W)
    - 80A hobbyking regelaar
    - 2x HTX900 servo

    Nu heb ik een aantal vragen die ongetwijfeld ergens te vinden zijn maar na twee uur klikken en lezen ben ik er nog niet uit, daarom toch maar een eigen draadje (tevens bouw- en vliegverslag als er interesse is).

    Vragenlijstje:
    - is het verstandig om de binnenkant van de thrust tube direct af te plakken met tape of van een laagje epoxy te voorzien (airflow verbeteren)
    - omdat de EDF die ik op het oog heb (900W) nogal wat sterker is dan standaard, moet er een cheat hole gemaakt worden voor extra aanzuiging? (en tevens, als het gaat om genoeg druk voor de turbine, waarom zie ik dan nergens EDF's vliegen met een 'hulp' edfje voor de eigenlijke aandrijving ingebouwd? Tenslotte heb je toch altijd turbulentie voor de motor (behalve bij een MIG omdat dit gewoon een holle buis is).
    - Een 4S 3600 setup zal het gewicht flink laten toenemen; zal het toestel nog enigzins rustig op de buik landen of kan ik dat beter vergeten? Heeft iemand hier ervaring mee?
    - Wat is de beste manier om een EDF te balanceren indien nodig? Op gewone props (tot 25.000 rpm) gebruik ik een drupje nagellak maar dat blijft natuurlijk nooit zitten op 48.000 rpm..

    Ik wacht vol spanning op de aankomst van het toestel (Hobbyking EU warehouse zit nu in Nederland, het DE warehouse is weg dus moet redelijk snel gaan)!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ok, ondertussen zelf wat antwoorden gevonden, tenminste voor zover ik het kon vertalen. Als het onzin is graag verbeteren :)

    ja dus. hoe gladder de in- en outtake hoe ongestoorder de airflow. Ook bij de intakes de hoekjes mooi afronden dus en indien mogelijk zelfs de inflow van beide intakes scheiden tot aan de EDF om het 'botsen' van de inkomende lucht (en zo flinke turbulentie) te voorkomen.

    een cheat hole is dus alleen nodig als de intake aanmerkelijk kleiner is dan de uitstroom. de geldende mening lijkt te zijn dat de EDF anders 'verstikt' in teveel lucht - maar dit beweert het tegendeel: een toestel met compressie is dus al geprobeerd, kwam het vanavond toevallig tegen. lijkt dus inderdaad te werken! Cv95GPo9dPs[/media] Compressor Fan Test Data you requested, done my way. - YouTube

    op RCGroups zijn verschillende mensen die dit toestel op 6S vliegen en buiklanden, moet dus geen probleem zijn. alleen uitkijken voor uitstekende takken en dingen als maisstoppels natuurlijk.

    hier kon ik nog steeds geen antwoord op vinden, het enige dat ik tot nu toe kan bedenken is licht schuren aan de tip van de blade. maar krijg je dan niet weer toenemende turbulentie..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Balanceren van een fan doe je best in een aantal stappen.
    Begin met statisch balanceren van de rotor. Bij voorkeur met een balanceer apparaat met magnetische ophanging. Ik werk altijd met siliconen kit die ik in de hub van de rotor aanbreng met een sate prikker. Door in de hub te plakken kan het er nooit afvliegen, het wordt alleen maar beter aangedrukt. Wel goed laten uitharden voordat je verder gaat.

    Stap 2 is de klok methode. Monteer je motor als het kan even op de neus van een ander toestel of maak een bok waar de motor goed in vast zit. Monteer de meenemer en zet deze goed vast. Zet met viltstift een streepje op de meenemer of als je een buitenloper hebt een streep op de motor. Zet ook een streep op je rotor en monteer deze met de strepen in één lijn. Toer voorzichtig de motor op tot je trillingen krijgt en ga dan niet hoger in toeren. Verdraai nu de rotor een stukje tov de meenemer/motor en test opnieuw. Probeer zo het punt te vinden waarbij de trillingen minimaal zijn.
    Als je dat gevonden heb dan ben je meestal klaar. Heb je nog steeds te veel trillingen dan kun je met een plakkertje op de rotor de plaats opzoeken waar nog wat gewicht bij moet. Als je die plek hebt dan voeg je daar nog wat kit toe aan de binnenkant van de hub tot het geheel mooi loopt.
    Je kan dit natuurlijk ook doen ik de fan behuizing, maar dat werkt vaak wat lastiger.

    Een algemene waarschuwing, kom niet in de verleiding om de fan te laten lopen als je hem in je hand hebt. Zeker bij dat soort hoog vermogen fans is dat erg gevaarlijk. Test altijd op een degelijk bok (of in het toestel). Liefst met een scherm ertussen voor het geval je rotor uit elkaar klapt. Ga ook nooit voor een draaiende fan staan.
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De Changesun fan die je besteld hebt heeft graag veel lucht. De diameter van de uitlaat is erg kritisch bij deze fan. Bij veel toestellen is die te klein waardoor de fan niet lekker functioneert. Ik heb hem in een F-35 van RBC gehad en dat liep voor geen meter. In mijn Funjet doet hij het prima (met intake lip). Het kan dus zijn dat je de uitlaat open moet gaan schuren. wacht dus even met glad afwerken ;-)
     
  5. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de tip over niet in de hand draaien, eigenlijk heel logisch natuurlijk - als je het eenmaal gehoord hebt. Ik zal een bokje maken :)

    Ik denk dat ik echt gewoon moet gaan prutsen met balanceren en zien hoe makkeljk het is; ik heb op dit moment ook geen edf bij de hand dus echt even afwachten tot 'ie binnen is :)

    Wat betreft de hoeveelheid lucht, je hebt het over de uitlaat, niet de inlaat? Hoe kan ik deze open schuren zonder de integriteit van het toestel te verminderen? De inlaten had ik inderdaad al ergens opgepikt dat die wat ruimer mogen (sommigen voorzien ze zelfs van extra 'schoepen' van doorzichtig plastic om meer lucht binnen te krijgen, ik zou dan eerst een cheater hole proberen) dus de kans is groot dat ik die inderdaad ruimer moet maken. Gaat het wel over de uitlaat, is deze niet gewoon over de hele lengte 70mm of versmalt deze bij veel toestellen (hogere druk opbouwen misschien?)?

    bedankt voor je reacties!

    -edit-
    met inlaat bedoel ik het deel voor de edf, met uitlaat het deel erachter, voor de duidelijkheid :)
    en, wat is een meenemer? Is dat het deel van de EDF dat je op de as van de motor monteert?
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ja, als je de uitlaat groter gaat maken zul je op een gegeven moment ook de inlaat groter moeten gaan maken. het ligt er maar helemaal aan hoe het luchtkanaal van de kist eruit ziet. En met groter bedoel in enkele mm in diameter. Je schuurt dan maar een beetje schuim weg, daar zou hij tegen moeten kunnen. De uitlaat verloop normaal gezien vloeiend van de diameter van de fan naar een kleinere diameter.

    De meenemer is idd het metalen deel wat je op de motoras moet vastzetten. De rotor wordt daar dan weer op gemonteerd.
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt weer, ik wacht gewoon de aankomst van de kist af en dan ga ik eens kijken hoe het er allemaal uit ziet. Voor ik er een frees of mes in zet moet ik in ieder geval nog heel wat lezen en leren over EDF :)
     
  8. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    ga dit volgen... :D
     
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Kreeg net een berichtje dat 'ie verzonden is. Hopelijk morgen in huis dus (zou moeten kunnen in 1 dag), dan eens zien hoe het eruit ziet allemaal. Kan nergens een "unboxing" video of verslag vinden dus dan maak ik dat maar zelf :)

    In ieder geval al besloten dat het lelijke rood/witte kleurenschema plaats gaat maken voor waarschijnlijk een desert-camo of de kleuren van de indiase luchtmacht. Dat, of zwart met geel (weet zo even niet wie ermee vliegen).

    Volgende probleem: hoe gaan we starten/landen? Opgooien (moet kunnen) en belly landen of static gear monteren (lelijk in vlucht!) of zes tientjes uitgeven aan retracts die het gewicht met 200 gram laten toenemen.. Nog even rustig over nadenken dus.
     
  10. Bukken

    Bukken

    Lid geworden:
    26 aug 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Waddinxveen
    Deze week die van mij binnengekregen en opgebouwd, vandaag voor het eerst gevlogen...ging redelijk makkelijk. Deze t-45 is mijn eerste edf, gaat iets sneller dan de warbirds waar ik gewoonlijk mee vlieg. Landen is geen enkel probleem, zweeft behoorlijk goed. De testrun met de meegeleverde fan verliep niet zonder problemen, niet gebruiken dus.

    Groet
    Bob
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hoi bob, bedankt voor de melding over de stock edf. Ik zal er eens goed naar kijken. Wat is jouw setup? En de geschatte snelheid? Zou de aansturing met 3x HTX900 goed gaan of heb ik op ailerons meer nodig schat je?

    Groeten,
    Alwin
     
  12. Bukken

    Bukken

    Lid geworden:
    26 aug 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Waddinxveen
    Alwin,

    Ik gebruik zelf de ds 929 digital servo met 2 kg torque, twee stuks, een wemotec fan in de originele edf behuizing, de meegeleverde fan (blades) zijn tijdens de testrun volledig gedesintegreerd, 1 servo voor de ailerons werkt naar behoren. De motor is van turnigy, sk3 fandrive 3300 kv, deze is speciaal voor edf motoren. Ik heb bij mijn maiden 60% expo op de ailerons gezet. De 60 A esc is van hobbyking.....Ik ben nog niet voor snelheid gegaan, het ging mij vooral om het trimmen en het toestel weer veilig en heel aan de grond te krijgen

    Groet
    Bob
     
  13. Bukken

    Bukken

    Lid geworden:
    26 aug 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Waddinxveen
    uhhh expo ik bedoel D/R 60%.....
     
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de info :) op hoogte zal een HTX900 wel voldoen denk ik, ik twijfel over eentje voor iedere aileron. Maar even proberen, ik vermoed dat kleine uitslagen al redelijk heftige stuurbewegingen geven.

    Waar ligt jouw CoG, precies waar deze door de fabrikant aangegeven wordt? Normaal als ik een maiden ga doen zorg ik altijd voor een wat neuslastig toestel uit veiligheid.
     
  15. Bukken

    Bukken

    Lid geworden:
    26 aug 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hoi Alwin,

    Wat de fabrikant opgeeft weet ik niet want er zat geen manual in de doos...ik zit zelf op ongeveer 7 cm achter de schroef waar je de vleugel mee aan de romp vastzet, ik moet wel zeggen dat ik met m'n vingers meet, ik heb nog geen balanceer setje gemaakt. Ga ik wel doen wat ik ben nog niet helemaal tevreden met mijn cog, ik moest behoorlijk wat hoogte bijtrimmen.

    1servo voor ailerons werkt bij mij goed...en aangezien de ailerons over de gehele vleugellengte lopen is een beetje uitslag al voldoende om de kist snel om te gooien.
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoewel de HXT900 prima servo's zijn zou ik in een EDF voor wat degelijkere servo's gaan. Die 929 of 939 zijn veel sterker en kunnen ook een tik tijdens vervoer goed verwerken.
     
  17. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Voorburg
    Gaaf geluid!
     
  18. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zit wat in Emanuel, helaas vlieg ik eigenlijk alles met HTX500/900 (stuk of 30 op voorraad hier) dus moet ik vanmiddag maar even naar Hangar in Kampen. Had ik nu toch maar een paar digitale 2,5kg servo's mee besteld met de accu en regelaar.. Was ik voor nog geen tientje klaar geweest.
     
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    De boel heeft hier even stil gelegen, vooral omdat ik geen mogelijkheid zag de EDF in het toestel te krijgen zonder te snijden. Helaas was het duidelijke advies op RCGroups ook "snijden!"..

    Vanmorgen de EDF gebalanceerd met wat epoxy en vervolgens dynamisch gebalanceerd op de as. Vibraties praktisch weg nu en het geluid is ook een stuk mooier en rustiger. Zodra ik extra 4mm bullets binnen heb kan ik de Wattmeter ertussen hangen. De bedoelde Turnigy motor is het niet geworden, die liep na drie seconden WOT vast in de behuizing. ERG naar geluid, van 42.000RPM naar 0 in anderhalve seconde :( nu een merkloze maar waarschijnlijk 3200KV 550W motor erin die prima werkt, naar schatting rond de 1,5KG thrust levert en alles koel houdt.

    Morgenochtend dus plakband erop (ivm een nette snede) en dan gaat zowel onderuit (voor plaatsen EDF) als bovenuit )ivm doorvoer regelaar en ontvanger en bijbuigen elevator stuurstangen) een flinke hap schuim. Is eerder gedaan en lijkt de structurele integriteit niet erg te beinvloeden. Domweg teruglijmen daarna dus :D

    De rudder servo houder eruit getrokken die zat er zó scheef in dat het niet lollig was, met epoxy opnieuw erin. Daarna is het een kwestie van servo's erin, instellen in de Tx en klittenbandsluiting voor de lipo monteren en dan de lucht in. Hopelijk morgenmiddag dus, anders wordt het weer een week later. Ik probeer nog wat foto's te plaatsen :)
     

Deel Deze Pagina