HobbyKing Boot Gekocht, advies gevraagd.

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rogers, 5 apr 2017.

  1. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Hi

    Ik ben zo door het boot virus gegrepen (na jaren met auto's te hebben gereden) dat ik mijzelf heb getrakteerd op een boot van Hobbyking. De Lithium Pursuit om precies te zijn. Wat mij aansprak van dit model is de kleur, deze valt goed op, wendbaarheid prima reviews en looks.

    Om precies te zijn gaat het om deze uitvoering:

    https://hobbyking.com/en_us/pursuit-brushless-v-hull-r-c-boat-820mm-w-motor.html

    Nu zit hier een brushless motor al in voorgemonteerd (Motor: 3660 size 1620kv Watercooled brushless), iemand ervaring met dit type motor? Meer info hierover is gewenst.

    Een waterdichte servo is ook al aangeschaft, zender en ontvanger heb ik nog wel liggen. In eerste instantie ga ik 2 x 4S 40C parallel varen omdat ik deze nog heb liggen.

    Alleen zoek ik nu een goede regelaar. En hier zou ik graag advies willen hebben. Welke regelaar aan te schaffen en welke zijn goed genoeg voor zo'n soort project. Onthoud het hoeft niet direct een dure Seaking te zijn, maar wellicht zijn er andere goede opties? Ik wil dat de boot straks een 60km wel moet kunnen halen.

    Deze regelaar heeft nu mijn interesse:

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...roof-speed-controller-with-water-cooling.html

    Daarnaast wil ik ook graag informeren welke materialen ect ik naast de hull, elektronica ectect dien aan te schaffen?

    Welke prop is het meest geschikt voor deze boot? In eerste instantie wil ik gewoon eerst met deze motor varen en een upgrade naar Leopard komt wellicht vanzelf wel.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2017
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    De Pursuit is een goede keuze, de boot vaart goed en heeft potentie om (véél) sneller te varen dan met de standaard 1620Kv motor.
    Een 1620Kv motor is eigenlijk bedoeld voor 6S, dan heb je pas de toeren die er bij een boot van dat formaat hoort (28.000 - 30.000 toeren onder last), de krap 19.000 toeren op 4S gaan gauw vervelen.

    Om op 4S over de 70 km/h te gaan voor weinig, zou je deze motor kunnen nemen:
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-xk3674-2200kv-1750w-brushless-inrunner.html
    Daar hoort een 60 mm lange waterkoelmantel bij!

    Of deze: http://www.valuehobby.com/leopard-3674-2200kv-inrunner.html

    (Ik vaar met een Arowana (hetzelfde onderwaterschip) met, inderdaad, een 2200Kv 3674 motor op 4S.)

    Als alternatieve regelaar kan in deze aanbevelen:
    http://www.ebay.com/itm/Flycolor-Wa...id=100623&rk=3&rkt=6&sd=141944856772#shpCntId
    Bestel er gelijk de programmeerkaart bij, want de Chinese gebruiksaanwijzing is niet geweldig, om het eens voorzichtig uit te drukken.
    De regelaar is dat wél!

    De mensen die écht hard willen varen met een Chinese romp verstevigen deze vóór de boot het water raakt.
    de reden hiervoor is de keiharde toplaag (gelcoat) en het zachtere laminaat eronder.
    De gebruikte hars is vinylester, dat werkt lekker vlot, waardoor er veel rompen in een hoog tempo gemaakt kunnen worden.
    Nadeel van deze combo is dat de vinylester kan buigen onder het geweld van de varende boot, maar de gelcoat niet, dit verschil in flexibiliteit leidt tot haarscheuren in de toplaag.
    Dit gebeurt tijdens het normale gebruik, als je harde klappers maakt gebeurt het sneller, maar elke Chinese romp vertoond na verloop van tijd haarscheuren in de toplaag.

    Zolang je niks raakt gebeurt er niks en blijft alles heel, alleen gaat er vuil in de haarscheuren zitten en ziet (met name de bodem) er na verloop van tijd niet meer uit.

    Ik val ook in die categorie en haal een Chinese romp dan ook helemaal leeg, verstevig de binnenzijde met glasweefsel en epoxy en bouw de boot daarna weer op.

    Groeten, Jan.
     
    ron van sommeren en Tug.NL vinden dit leuk.
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Prima boot! Jan heeft eigenlijk alles al geschreven. Voor de regelaar kun je voor weinig meer beter de 180A dan de 120A Turnigy Marine nemen.
     
  4. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Hartstikke bedankt jongens. En Jan, ik zie dat jij op veel fora actief ben.

    Even over de regelaar van Flycolor, ik had deze ook al voorbij zien komen op Aliexpress. Maar lees ook ergens dat niet alle programmeerkaarten van Flycolor met deze regelaar werken? Klopt dit? (Update: hier ben ik inmiddels uit, de kaarten met Flycolor onderaan het display zijn geschikt voor de 150A)

    Maar ik lees ook negatieve ervaringen met deze ESC, van doorgebrande Flycolor's. Mensen die verkeerd hebben aangesloten vanwege de gebrekkige handleiding. Is deze regelaar echt de beste voor het geld, of verder kijken?

    Ik moet wel zeggen dat de nieuwe regelaar van Turnigy erg veel veegelijkenissen heeft met de dure Seaking van Hobbywing.

    En om mijn romp te verstevigen, welke materialen dien ik allemaal extra te bestellen? Ik neem aan dat dit gewoon bij de Hobbyking te bestellen is? En dan had ik nog een vraag over de prop. Ik wil het liefste gelijk een 3-blade erop plaatsen, welke wordt hierin geadviseerd?

    Ik zal straks als alles binnen is, ook wat foto's gaan plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2017
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    Ik heb een doos vol Graupner props die ik gebruik bij het afstemmen van een nieuwe boot, de carbon props hoeven niet geslepen en gebalanceerd te worden en zijn véél goedkoper dan een geslepen en gebalanceerde prop (zeker als je dat laat doen).

    Pas als ik er achter ben welk formaat prop het beste werkt, schaf ik er (een paar) metalen props van dat formaat voor aan, het balanceren en slijpen doe ik zelf.

    Voor het verstevigen van een romp gebruik ik één laag 160 gr/m² keperweefsel en 24h epoxy.
    Zowel de epoxy als het glasweefsel haal ik bij de betere verf winkel, of bij een epoxy specialist zoals Poly service of Mr Boat.
    Glasweefsel zou je in China kunnen bestellen, maar dan moet je weer een poos wachten.
    Dit komt in de buurt:
    https://hobbyking.com/en_us/glass-fiber-cloth-500x1000mm-medium-weight.html
    Ik zou dan minimaal twee verpakkingen kopen, want een halve vierkante meter is wel krap voor een Pursuit.

    De Flycolor 150A is ongekend gunstig geprijsd, als er eens iets mis zou gaan valt de schade mee.
    Meestal is het user error waardoor een regelaar de lucht in gaat...
    Ik gebruik de regelaar samen met een SSS 4074 2200Kv op 4S, en dat werkt uitstekend.

    Groeten, Jan.
     
  6. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Gisteren maar de Flycolor besteld incl programmeerkaart, (hopen dat ik de juiste opgestuurd krijg) heb ook al je handleiding in Engels gedownload gisteren, via rcgroups.
    We zien idd wel en vertrouw op jouw goede advies. Motor hou ik voorlopig even stock.

    Alleen een paar kleine vragen;

    - De kabels van de Flycolor zijn allemaal zwart, niet de bekende, rood, blauw & geel. Hoe aan te sluiten?
    - Waar haal ik info hoe de tubing in het circuit aan te sluiten?
    - Wat is de prop maat van de Pursuit? Ik wil nl graag een 3-blade erop.
    - Goed adres om deze props te kopen?
    - Is het raadzaam om stickers op de romp te plakken aan de buitenkant?
    - Waar de antenne te plaatsen van mijn ontvanger?
    - Aan en uit schakelaar raadzaam of beter gewoon stekker los trekken van de lipo?

    Dit is mijn eerste boot project en zit daarom vol met vragen. :)
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het maakt niet uit hoe je de drie draden van een brushless motor aansluit. Loopt de motor de verkeerde kant op dan kun je de draairichting omkeren door twee van de drie motordraden te verwisselen. Het maakt niet uit welke twee. NOOIT de accudraden verwisselen om draairichting om te keer, ompolen kost je een regelaar (elektronica in het algemeen).

    De kleuren van de draden dienen alleen om te onthouden hoe je het ooit correct hebt aangesloten. Op alle drie de motordraden staat dezelfde spanningsvorm en er loopt dezelfde stroom door, 120graden verschoven/vertraagd in tijd.

    Vol gas, geen PWM chopping.

    Half gas, PWM chopping (gras) hakt spanning in stukjes voor lager toerental.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het tweede plaatje zie je dat bij lager toerental e.e.a. langzamer verloopt, de signalen (trapezium-vormige commutatie) zijn meer uitgerekt.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    By the numbers:
    1) Ron heeft het al goed uitgelegd; bij mijn regelaar is de plus aan de accu zijde rood, de min zwart, de motordraden kun je willekeurig aansluiten.
    2) Van de inlaat op het roer éérst naar de regelaar, dan naar de motor en overboord.
    De gedachtegang hierachter is dat het koelen van de regelaar het water niet noemenswaardig opwarmt en de motor een heel groot koeloppervlak heeft in de koelmantel.
    Bij de motor de koelmantel zó draaien dat de uitlaat op het hoogste punt zit, op die manier voorkom je dat er lucht in de koelmantel achterblijft.
    3) Volgens mij is de standaard prop 42 mm. Vóór je deze gebruikt zou ik 'm wel even controleren of de balans niet teveel afwijkt, een ongebalanceerde prop helpt in korte tijd je lagers in de strut naar z'n grootje.
    4) 2Brothers in Bussum, langsgaan met de boot en je ter plekke laten adviseren, altijd goed.
    5) Daar heb ik geen antwoord op, stickers hebben geen invloed op het vaargedrag, zolang ze boven de waterlijn zitten.
    6) Dat hangt af van welke zender/ontvanger je gebruikt, een 27MHz AM en 40 MHz FM ontvanger hebben een antenne nodig, die buiten de romp omhoog steekt, bij mijn boten zit die rechts achter, zodanig dat je er geen last van hebt bij het afplakken van de kap.
    Een 2.4GHz antenne liefst zo hoog mogelijk in de romp, ik heb meestal een buisje onder de dekrand waar de antenne in geschoven wordt. Sommige 2.4GHz systemen hebben een korte antenne die boven het dek uitsteekt, gebruik de bijgeleverde bevestigingsmaterialen.
    7) Al mijn snelle boten hebben een z.g.n. 'nood-uit', dat zijn twee vrouwtjes goudstekkers (4 mm of dikker) die in de romp gelamineerd zijn en de plus van de lipo naar de regelaar onderbreken. Met een zo kort mogelijk stukje kabel met twee mannetjes sluit je de stroomkring en is de voor vaarklaar.
    Bij het wedstrijdvaren is een nood-uit verplicht, maar ook bij het voor de lol varen zou ik er eentje inbouwen, je kunt je boot dan afplakken en pas vlak vóór 'ie het water in gaat, de nood-uit activeren.
    Dat scheelt allicht een paar vingers als er eens iemand aan de zender zit terwijl jij een prop aan het wisselen bent...

    Laat me weten als je vragen hebt, of foto's van e.e.a. wilt.

    Groeten, Jan.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    O.P. Ron; 820mm.
    Maar je hebt wél gelijk, ik heb het er niet bij gezet, omdat zo kort mogelijke kabels voor mij vanzelfsprekend zijn...

    Groeten, Jan.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De andere reden om bedrading in het algemeen kort te houden zijn spanningsverliezen. Dat geldt voor zowel de motor- als de accu-kant.
     
  13. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Wow, wat een top info dit! Heel blij mee... als het goed is word vandaag de boot aan mij deur bezorgt. Dus ben een beetje onrustig momenteel haha. Ik ben sowieso altijd voorstander om de bekabeling zo kort mogelijk te houden, dat doe ik ook altijd met mijn auto's.

    Ik ga een 2.4Ghz zender gebruiken en de ontvanger heeft een vrij korte antenne. Ik denk de antenne gewoon tegen de boot aan te plakken met tape, die je ook voor de kap gebruikt. Hoe heet deze tape trouwens? want ik ga hier een rolletje van nodig hebben.
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    De Pursuit heeft een kap met rechte hoeken, dus je hebt niet per sé tape nodig die gemakkelijk te 'buigen' is.
    Als je kap er uit ziet als op de foto's in de HK link, dan is de kap een 'omgebouwde' kap van de verbrander versie, de uitsparingen voor de uitlaat en de bevestigingsschroeven zijn gewoon niet uitgesneden...

    Vooral aan de achterzijde zijn deze 'hobbels' in de rand lastig waterdicht af te plakken; ik ken Pursuit eigenaars die (met name) de hoeken vlak plamuren (en overspuiten) zodat de kap rondom zo vlak mogelijk is en je aan vier stroken tape voldoende hebt om de boel waterdicht af te plakken.

    Ik gebruik de goedkoopste tape die er te krijgen is; zolang je maar met je (vette) vingers van de rand van romp en kap afblijft, werkt dat perfect, eigenlijk beter dan de 'speciale' tape, die dikker is en daardoor op de overlapping 'lekt'.
    Iets waar je alleen iets van merkt als de boot na een flip op z'n dak drijft; het koudere water laat de lucht in de romp krimpen, waardoor er water door elk klein gaatje naar binnen gezogen wordt.
    Dat is ook de reden dat een boot die geborgen wordt tijdens een wedstrijd altijd aan de eigenaar terug bezorgd word in de toestand waarin 'ie is aangetroffen, op z'n kop.
    Op die manier is niet de bergingsploeg verantwoordelijk voor het door de romp verspreiden van eventueel binnengedrongen water over de elektronica in de boot; dat mag de eigenaar doen...

    Vóór elke vaardag de rand van kap en romp vetvrij maken zorgt ervoor dat je kap ook daadwerkelijk vast zal zitten na het afplakken.

    Tape hecht slecht aan de (ruwe) binnenzijde van de romp, dus na verloop van tijd ligt je antenne op de bodem; beter is een buisje onder het dek lijmen (met epoxy en eventueel een stukje glasweefsel), waar je de antenne in schuift.

    Groeten, Jan.
     
    mave77 vindt dit leuk.
  16. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Zoals gezegd gisteren heb ik de boot mogen ontvangen, mijn allereerste reactie was wauw! Echt wat een mooi ding is dit zeg! En dat voor dit geld, heel blij mee. Het valt mij alleen op dat de canopy gewoon los op de romp ligt? Bestaan hiervoor mooie systemen om dit vast te zetten? Ik zie op Youtube mensen die de canopy erg vast zetten met 2 schroeven achterop.

    En ik de canopy ziet er ook zo uit, mocht het los raken tijdens een vaart, dat het zal zinken. Dus ik moet drijvers erin gaan plakken? Welke kan ik hiervoor het beste gebruiken?

    Ook ben ik op zoek naar iets wat ik tussen de romp en canopy kan bevestigen. Iets wat lijkt om een kleine rubberen strip die ik rondom kan bevestigen waarin de canopy deels zou gaan klemmen. Bestaat zoiets?

    En gisteren ben ik ook iets te enthousiast geweest, en heb met de achterkant mn muur geraakt toen ik deze op mijn kast wilde plaatsen. Nu is er van de romp een kleine buts van de gele lak eraf :( Nu al.... kan wel janken.. Ik zal hiervoor een gele lakstift moeten aanschaffen denk ik? Weet iemand de Ral kleur van deze boot?

    Maar dit zal wel vaker gaan gebeuren mocht die op het water iets raken, zoals de kant ofzo. Dus bestaan er een rubberen beschermpunt die ik voorop de boot kan bevestigen?

    Een rolletje waterdicht tape zat bijgesloten, dus die dien ik niet direct aan te schaffen. Ook wil ik graag weten welk vet het beste is om mijn as na een vaartbeurt mee in te vetten.

    Hier een foto, van toen die gisteren uit de doos kwam.

    [​IMG]

    Zoals je ziet vrij compleet. Nu is het wachten op mijn servo, en regelaar. Ik denk toch maar een 4S hardcase lipo erbij aan te schaffen van 5000mah. Ipv de parallel geschakelde lijpo's. Wat ik zie maar plek voor 1 lipo vooraan.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers:

    1) De meest gangbare en betrouwbare manier om je boot waterdicht te krijgen vóór de vaart is tape. Alle toeters en bellen aan bevestigingssystemen zijn pas na uitgebreide verstevigingen aan kap en romp opening werkelijk waterdicht, het extra gewicht hoog boven het zwaartepunt is een bijkomend nadeel.
    Youtube is de beste bron om je nieuwe boot volledig naar de gallemiezen te helpen, vraag alsjeblieft advies aan ervaren vaarders, het liefst aan de waterkant, of bij gebrek hieraan op een forum. Youtube staat vol met halve zolen die er de ballen verstand van hebben.
    Je hebt wat ervaring nodig om de goede filmpjes (en vaarders/bouwers) er tussen uit te pikken, vandaar het advies om éérst het forum te raadplegen.

    2) De kap zal inderdaad zinken als 'ie los raakt, als je de boel elke keer goed afplakt heb je geen drijfvermogen in de kap nodig.

    3) zinloos geweld; zie 1 en 2.

    4) Je hebt het extra gewicht van een hardcase lipo niet nodig, een 'gewone' werkt net zo goed in een boot, wees voorzichtig met gewicht vóór het balanspunt van de boot, vóór je het weet, komt de neus niet meer uit het water en ploegt de boot zichzelf naar een rokerig en stinkend einde...
    Het balanspunt van een monohull ligt tussen de 28 en 30% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel naar voren.

    Groeten, Jan.
     
    mave77 vindt dit leuk.
  18. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Wederom bedankt, ik ga je adviezen goed opvolgen. Ik moet nu alleen nog een goede batterij vinden.
    Ik wil toch voor een betere balans en lager gewicht één 4s lipo kopen dan 2 in parallel. Ik heb ergens gelezen om niet boven de 30C te gaan en wil ook niet een te zware lipo qua gewicht hebben. Wat is een prima lipo voor de Pursuit? Ik heb zo'n beetje alle lipo's op HK al bekeken maar die gene die ik wil zitten allemaal buiten de EU.

    Nu zit ik te kijken naar deze:

    https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-5000mah-4s-25c-lipo-pack.html

    Omdat die wat langer is en zo mooi op mn batterytray past en goed tussen het klittenbandpunten komt te zitten. En het gewicht van 488g lijkt mij ook goed.

    Mee eens?
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat was de motivatie/advies die gegeven werd om niet boven een 30C accu te gaan? Elektrisch gezien is daar in ieder geval niets op tegen. Je accu gaat ook langer mee.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2017
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kun je aangeven wat je zoekt en vooral waarom? En verder wat @ron van sommeren schreef: teveel C bestaat eigenlijk niet, te weinig wel.
     

Deel Deze Pagina