HobbyKing Boot Gekocht, advies gevraagd.

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rogers, 5 apr 2017.

  1. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Laatst bewerkt: 11 apr 2017
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    In de wedstrijdvaarderij worden boten van dit formaat ingezet in de Mono 2 klasse, je hebt dan te maken met regelementen, o.a. betreffende het maximale gewicht van de Lipo (600 gram in Nederland).
    Zeker als je de lipo vóór de motor legt, zou ik nier niet overheen gaan, want dan krijg je de balans nooit goed.

    Vóór je een lipo koopt, zou ik eens 600 gram op de plaats van de accuhouder leggen en kijken of je de boot nog wel op twee vingers kunt laten balanceren, met het balanspunt tussen de 28 en 30% van de romplengte.
    Bij een romp van 82 cm is dat dus tussen de 22,9 en 24,6 cm gemeten vanaf de spiegel naar voren.

    De reden dat ik je vraag dit te doen is dat het zwaartepunt met de lipo vóór de motor nog wel eens een 'issue' zou kunnen zijn als je een te zware lipo neemt.

    Niet helemaal vergelijkbaar, maar ter illustratie; daar ik de motor zo ver mogelijk voorin de boot heb (i.v.m. een zo vlak mogelijk (starre) ashoek, in de video kun je zien waar mijn lipo ligt (Zippy 5800mAh 30C).



    Om de vaartijd van 6 minuten te kunnen halen is de set-up altijd een compromis tussen topsnelheid en propkeuze en worden de lipo's tóch wel redelijk 'misbruikt' (lees te ver ontladen), veel langer dan twee seizoenen houden ze het bij mij nooit uit, dan beginnen ze op te bollen en is het einde verhaal.

    Ik houdt contact met andere vaarders en kom zo aan een tip van Paul uit Australië:
    https://nl.aliexpress.com/store/pro...96f750067464a487-1491910763632-02053-VnYZvQVf

    Zoals je ziet een forse capaciteit en tóch onder de 600 gram bij een C waarde van 50.
    Koop je liever bij HK, ga dan voor deze:
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-5800mah-4s-40c-lipo-pack.html
    Ik heb drie seizoenen kunnen varen met deze:
    https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-5800mah-4s1p-30c.html
    Die staan nu bol...

    De 25C lipo uit je link vind ik niet geschikt, te lage C waarde.
    De RC-Groups link is uit 2011, dat is in lipo (en motor) termen een eeuwigheid...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2017
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarom bij een nieuwe accu en bij nieuwe bedrading ook altijd controleren of de connector goed gemonteerd is in de fabriek. Staan plus en min op de goede pennen van de connector?
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
  4. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Nogmaals hartelijk dank voor al jullie reacties en hulp! Dit is zeker waar ik wat mee kan.
    Nu is het echt wachten op al mijn bestelde spullen. Vooral de elektronica.. de rest heb ik al ontvangen.

    Ik heb inmiddels de as al volledig ingevet met Marine grease, alle schroeven nagelopen en vast gezet met locktite blauw. Antislipmat geplaatst op mn batterytray, en een metalen veer geplaatst over mijn tube die vanaf mijn roer naar binnen gaat. Waar ik nu nog op zit te wachten is:

    Servo: EMAX ES3005
    ESC: FlyColor 150A
    Programbox: Flycolor
    Motor: Turnigy XK 2200kv innerrunner XK3674
    Turnigy Coolingjacket
    4.0mm bullet connectors
    XT60 connectors
    2 x 2S Lipo pack 45C <600gr
    Plakbaar Velcro tape

    Allemaal gekocht via HK en Ali. Dus over 2 weken, kunnen we verder.
    Scheelt een hoop geld, maar dat wachten... en vooral die onrust dat je verder wilt.

    Nu zag ik bij BG nog een tweetal producten, waarvan ik graag jullie mening wilt horen. Voordat ik deze (ook) aanschaf.

    Als eerste is dat deze prop, ik zie dit als een verbetering van de standaard prop.

    http://www.banggood.com/TFL-CNC-Met...m-42142504214250R-RC-Boat-Part-p-1053874.html

    En deze as, hierop kan ik met een moer eea beter vastdraaien. Gaat dit passen?

    http://www.banggood.com/TFL-M4-4-3_565-Metal-Hard-Shaft-511B12-RC-Boat-1111-Part-p-1060747.html
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    vermoed dat die 4mm bullets voor de motor zijn en de xt 60 voor de lipo's gaat gebruiken
    indien dat zo zou zijn gaan die xt 60 te klein zijn en die 4 mm het waarschijnlijk maar net trekken

    denk dat je er beter aan had gedaan 5.5mm bullets te bestellen en die overal te gebruiken
     
  6. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Oh, ik heb die idd besteld voor deze boot. Omdat ik hier altijd mee werk. 5.5 dus....

    Even een ander problee, ik heb de Pursuit in mijn bad gedaan voor een lekdichtheidtest, en er komt water binnendruppelen via de as. Betekend dat ik deze niet goed genoeg heb ingevet?

    Er zit een koperen kleuring buis gemonteerd waardoor een holle witte kunststof buis doorheen loopt. Hiertussen zit geen vet. Ik heb enkel de metalen flex as volledig ingevet. Waarschijnlijk moet ik ze beide invetten, niet?!

    En is het verstandig dat ik kit spuit tussen de hull en de koperen buitenas, aan de binnenkant?
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
  7. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    ik gebruik enkel H&M hardware en dat lekt niet
    geen idee hoe groot ze de "speling" hebben genomen tussen de flex en teflon liner bij deze boot , als die wat ruimer is en je niet genoeg vet erin hebt kan er wel een druppel naar binnen glippen vermoed ik

    je kan die tfl produkten toch ook bij TFL in Duitsland halen , weet niet of ze daar duurder zijn ,je gaat er dan wel geen 2 weken op moeten wachten met een risiko op extra kosten ?
     
  8. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Hierbij maar even wat foto's, die zeggen meestal meer dan woorden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Die teflonliner zit er los in, maar mag absoluut niet meedraaien. Invetten tussen liner en de buis doe ik nooit. Volgens mij doet niemand dat?
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    geen vet doen tussen messing buis en teflon liner!
    die liner moet normaal gezien een klein beetje klemmen in die buis zodat dat afsluit , indien die liner er vrij los in zit kan er ook nog eens water tussen de liner en messing buis naar binnen komen
     
  11. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb siliconentape liggen wellicht dat ik hier wat mee kan?
     
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    zet hem eerst nog eens in het bad en kijk waar het water doorheen komt:
    flex- liner
    of
    liner- messing
     
  13. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Bij deze:

    [​IMG]
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    Statisch in het bad is een druppeltje lekkage niet erg, leg tijdens de vaart een stuk opgevouwen keukenpapier (klem) er onder zodat het niet door de hele boot geslingerd word.

    De ruimte tussen de stinger en de romp is de bron van je lekkage, je kunt dit op twee manieren te lijf gaan:
    1) een stuk siliconenslang die stijf om de teflon buis past en strak (dus iets te lang) tussen de stinger en de romp zit, zal het meeste water tegenhouden. Je kunt nu ook gemakkelijk aan de afstelling van de stinger werken
    2) als je de basis afstemming goed hebt, spuit je siliconenkit in de ruimte tussen de stinger en de romp (goed ontvetten!), dit zou 100% dicht moeten zijn als het uitgehard is.
    Nadeel is de beperkte afstelmogelijkheid die dit oplevert, de siliconenkit is wel iets flexibel, zodat je de hoek van de stinger een paar graden kunt verstellen, maar als de stinger hoger of lager moet zul je de kit moeten lossnijden en na verstelling opnieuw aanbrengen.

    Als je wilt weten of de TFL spullen passen, moet je opmeten wat er nu in zit.

    De bevestiging van de standaard prop; als de conus achter de prop alleen met de imbus vast zit, moet(!) he die vastzetten met Loctite, anders ben je de conus en je prop bij de eerste run kwijt.
    Als de conus op het laatste stuk as zit met schroefdraad, dan gooi je de conus weg en gebruikt een passende zelfborgende moer.

    Sowieso; als de flexas een tweedelige constructie is, gelijk vervangen door een ééndelig exemplaar dat je uit de stinger naar achteren uit de boot kunt halen.
    Anders moet je voor het smeren van de flexas elke keer je motor demonteren en voor het smeren van het eindstuk de stinger.
    Dat is waardeloos, want je bent elke keer je afstelling kwijt...

    De prop op de foto is bot, daarvan moeten in ieder geval de leading edge van de bladen geslepen worden (gevolgd door balanceren)

    Of de prop uit je link zal passen hangt af van de diameter van je as, als die geen 4,76 mm is heb je een adapter nodig.
    Meten is weten!

    Groeten, Jan.
     
  15. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Hi Jan, die ééndelige as heb ik meer voorbij zien komen op YT en zou heel graag willen weten waar ik die kan aanschaffen. Als je een adres heb voor mij graag. De prop uit de link heb ik idd opgemeten met mijn huidige prop en de maten kloppen dus die zou ik kunnen aanschaffen.

    Bedankt voor je andere tips, deze ga ik zeker vd week proberen. Ik denk dat ik in eerste instantie siliconentape tussen mijn teflonbuis en de stinger draai. Dit moet een goede grip kunnen opleveren en ander voordeel is dat het waterdicht maakt.

    Maar nu eerst slapen....
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    Kintec heeft alle mogelijke upgrades voor de Pursuit, inclusief een ééndelige flexas:
    http://www.kintecracing.com/Pursuit.html

    De standaard as heeft inderdaad alleen een stekschroefje om de conus achter de prop op z'n plaats te houden, dit is een behoorlijke ballenconstructie, zoals ik al zei...

    Groeten, Jan.
     
  17. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb gekeken en wil die gaan bestellen. Ik neem aan dat ik de Stinger uitvoering moet hebben ipv de Strut? En hoe deze het beste om maat te maken?
     
  18. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Misschien een noob vraag maar kan je elke 2 delige flex as vervangen door een 1 delige zonder een andere stinger? En zo ja heb je daar nog extra onderdelen (busjes oid ) voor nodig?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rogers,

    Gezien het feit dat jouw Pursuit een stinger heeft, moet je inderdaad die uitvoering hebben.

    Afkorten met een snijschijfje in de Dremel, waarbij je tegen de wikkelrichting van de flex werkt, zo voorkom je ongewenst afwikkelen tijdens het bewerken.

    @Aprilia; meten is weten.
    Als je de diameter weet van de flexas en de afmetingen het vaste deel (eindstuk) kun je naar een ééndelig exemplaar gaan zoeken.

    Groeten, Jan.
     
  20. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    ok en is besteld (flinke verzendkosten trouwens!). Ik heb enkel geen Dremel in bezit, dus als iemand een goed alternatief kent hoe deze as goed in te korten graag.
     

Deel Deze Pagina