HobbyKing Boot Gekocht, advies gevraagd.

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rogers, 5 apr 2017.

  1. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Slijptol, das eigenlijk een grote dremel ;-)
     
  2. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    De twee delige flex as is aan beide kanten 4 mm dus daar is makkelijk aan te komen. Maar moet er nog een busje oid komen op de plaats waar nu de verdikking zit?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Zonder foto's wordt dit een moeizaam verhaal.

    Een tweedelige flexas bestaat meestal uit een flexas met een vierkant uiteinde dat in het eindstuk past (de 'verdikking').
    Het gaat (ook) om de afmetingen van dit eindstuk.
    Als je een flexas uit één stuk gaat zoeken/bestellen, moeten de maten van het eindstuk (vooral de diameter in de lagers en de afstand tussen de lagers) overeenkomen met je huidige eindstuk, anders gaat het niet passen.

    Groeten, Jan.
     
  4. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Dremel ... of liever een Proxxon , heb je toch nodig om je props te balanceren.

    Goed adres in de buurt is Herman Buitelaar in Moordrecht.
     
  5. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    roger is dit iets voor jou,ik hoor het wel,Cor
    P6280008.JPG
     
  6. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Vandaag dremel gekocht bij de Lidl voor een paar euro :)

    @rodenbu, thx maar heb net die andere besteld. Maar ik zie links en rechts draaiend? Mijn prop is een links uitvoering, maak dat een verschil?
     
  7. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Roger,het beste kan je het Jan / pompebled vragen,die weet het precies,Cor
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Jazeker, bij een linksdraaiende prop hoort een linksdraaiende flexas, anders zou de flexas afgewikkeld worden en vast lopen in de teflon buis, met alle gevolgen van dien voor de motor, regelaar en lipo (meestal loopt dat niet goed af...).

    Groeten, Jan.
     
  9. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Komt goed, de as is (vanaf de prop gezien) ook linksdraaiend.

    Dit is altijd een punt van verwarring; de Duitsers kijken vanaf de motor naar de draairichting van as en schroef (bij de Pursuit is dat dan rechtsom) de rest van de wereld bekijkt de draairichting vanaf de prop richting motor en dan draait de prop en as dus linksom.

    Groeten, Jan.
     
  11. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
  12. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    vandaag de motor incl watercooling ontvangen. als iemand de gouden tip heeft hoe de rubber ringen er tussen te krijgen graag. want ze passen niet in de cooling en de cooling zit er zo strak omheen dat ik het er niet tussen krijg grrr

    edit

    mijn eerste rubber ring ligt in 3 stukken! is gewoon afgesneden tussen motor en cooling. wat een *** zooi.

    het blijkt dus dat de bijgesloten rubber ringen, te dik en net iets te groot zijn. Hierdoor bleven ze niet op hun plek en hadden ze de neiging te willen 'bollen'. Alleen nu zit ik met een kapotte siliconen ring. Het is een 36mm motor, en de ruimte tussen de watercooling en motor is zeer klein. Wat op zich goed is maar er moeten goede ringen komen. Waar kan ik die halen?
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Laat eens een foto zien van de motor en de koelmantel, als je wilt.

    Sommige exemplaren passen superstrak en dan wil er nog wel eens wat sneuvelen.
    Kun je opmeten hoe breed de gleuf in de koelmantel is? Dit i.v.m. de passende O-ringen.
    Als ik weet wat je nodig hebt, dan kan ik zien wat ik nog heb liggen.

    Groeten, Jan.
     
  14. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Hi Jan, ik zal je wat foto's sturen. Het het is naar mijn beleving dat de mantel idd erg strak op de motor staat. Wat het bijna onmogelijk maakt om er nog iets van rubber tussen te krijgen. Mochten de foto's onduidelijk zijn, laat het mij weten.

    Als je iets heb liggen ben je echt mijn held. :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Oké, dat zijn dezelfde O-ringen die ik hier heb liggen, je zult het dus met wat je hebt moeten doen...
    De truc is om de O-ring volledig (en zonder uitstulpingennaar binnen) in de ruimte te drukken, die er voor in de koelmantel is gefreesd.
    Dit is lastig, maar het is te doen, gebruik voorzichtig een tang, als dat nodig is om de O-ring tot op de bodem van de groef te duwen.

    Als het goed is zit er een licht schuine kant aan de voorzijde van de motor, controleer of hier geen bramen of scherpe randjes aan zitten, desnoods haal je er een fijne vijl over om alle oneffenheden weg te werken.

    Dan spuit je siliconenolie op de O-ring en de voorzijde van de motor, niet teveel, anders heb je geen grip meer.
    Zet de koelmantel op tafel en druk de motor met licht wrikken/rond bewegen tegen de O-ring aan, zorg ervoor dat de ring niet uit z'n groef wordt gedrukt (als dat gebeurt sneuvelt de O-ring zoals je hebt gemerkt, daarom olie gebruiken) en werk de motor door de O-ring heen.

    Eénmaal zover is het gemakkelijk om met nog wat olie de motor verder in de koelmantel te schuiven.

    De O-ring aan de andere kant moet nu ook extreem goed in z'n groef zitten, weer wat olie gebruiken en voorzichtig de motor door de tweede ring drukken.

    Je hebt geen ruimte om te wrikken, als het erg zwaar gaat zet ik de motor met koelmantel tussen de bekken van m'n bankschroef en druk héél voorzichtig, hierbij de boel steeds een stukje verdraaiend (zodat alles recht voor elkaar blijft) de koelmantel verder over de motor.

    De rode O-ringen die ik heb liggen zijn 1,4 mm dik, slechte één zwarte is 1,8 mm dik, maar ook die krijg ik, ondanks dat het lijkt dat 'ie te groot is, strak passend in de gleuf in de koelmantel.

    Laat me weten of je een paar van de dunne rode O-ringen moet hebben, stuur dan je adres per PM, dan stop ik ze in een envelop.

    Groeten, Jan.
     
  16. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Is het niet mogelijk de koelmantel van de motor die er in zat er af te halen en op je nieuwe motor te schuiven?
    de makkelijkst te monteren koelmantels vond ik die van leopard ( de moeilijkste die van TP power ) , kijk anders eens op rc raceboats.de ,kan je die koelmantels en tevens reserve o-ringen vinden

    gr
     
  17. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
  18. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Ben al 2 dagen op zoek naar passende o-ringen, maar tot op heden helaas. Alle bekendere modelbouw winkels hebben deze niet liggen. Weet iemand voor mij een link of adres waar rubberen o-ringen te krijgen met een binnen diameter van 36mm en een buitendiameter van +/- 38mm?
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    2BrothersRC? Bellen!
     
  20. Rogers

    Rogers

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Woerden
    Ja dat heb ik dus gedaan, geen succes.
     

Deel Deze Pagina