Hoe aanbrengen folie op moeilijke curven?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Santman, 27 mei 2018.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    138
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een kleine (schaal 1:12) Hughes H-1. Voor diegenen die dit model niet kennen hier de link naar wat specs.

    Zoals te zien is heeft dit model nogal een (vind ik tenminste) moeilijke vorm van wingfairing en staartdeel om te voorzien van folie. Vandaag heb ik zitten knoeien om deze vormen van folie te voorzien. Vooral de holle vormen vind ik nog niet makkelijk om met een standaard foliebout te realiseren. Ik ga al snel teveel doen met de punt van de bout, hetgeen op het model weer lelijke sporen achterlaat.

    Hoe doen jullie dit? Is hier een juiste techniek voor, of zijn er kleinere of ronde folieboutjes?

    Gr, Mark
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.914
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    In ieder geval eerst die plekken doen en daarna pas de in een richting gekromde vlakken er overheen:
    Fairing > vleugel + romp
    Ik heb geen weet van speciaal gereedschap hiervoor.
    Alles wat bij mij die vorm heeft is niet met krimpfolie gedaan....
     
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Hoofddorp
    Eventueel verwarmen met een föhn en aandrukken met een katoenen doek.
    Wel oppassen voor de handjes want de folie is heet.
     
  4. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    138
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank je Fuel Monkey. Dat ga ik vanavond eens proberen. (Het is al niet warm genoeg in mijn bouwhok :hammer:).
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sowiso moet je voor holle vormen de laagste temperatuur gebruiken die de lijmlaag activeert, want je wilt niet dat de folie zichzelf weer lostrekt omdat het als een wezenloze gaat opspannen.
    Een truuk die ik laatst ergens hoorde, weet niet meer waar, en zelf nooit geprobeerd, is een holle vorm dun in te smeren met witte houtlijm en dat even een paar minten te laten aandrogen voor je begint: PVA droogt op tot een thermoplast, en is met warmte los te krijgen, te vervormen, en zelfs te "herplakken".
    De kleeflaag van de folie schijnt nogal sterk te hechten op dun met PVA ingesmeerd hout.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zojuist even getest: klein plankje Balsa half ingesmeerd met witte houtlijm (5 minuten variant) en de andere helft blank, daarna de folie losgetrokken.
    Bij kort verwarmen, was er wel iets verschil te merken, maar niet veel.
    Maar toen ik de zelfde folie op dezelfde plek ongeveer 10 seconden verwarmde en aandrukte, gebeurde er dit:

    IMG_20180528_223659[1].jpg

    IMG_20180528_223709[1].jpg

    Waar geen witte houtlijm zat, hechtte de folie "normaal" maar liet zich onbeschadigd lostrekken, maar waar de witte houtlijm zit, trok ik de folie volledig aan flarden, en zat het écht vast....

    Ik denk dat ik in de toekomst op moeilijke plekken deze truuk ook maar eens toe ga passen....
     
  7. Harold

    Harold

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.188
    Locatie:
    Almere, Gooi&Eemland
    Over techniek voor holle stukken:
    reepjes folie met de plakzijde naar boven voorverwarmen op een ondersteboven strijkbout of electrische gourmet bakplaat. Temperatuur net onder de krimp temperatuur.
    Dan de reepjes aanbrengen en met stuk textiel (of iets anders zachts zoals kuikentje, of baby konijntje) uitwrijven.
    Zelfde idee als boven genoemd met de fohn, maar zo is de temperatuur beter te controleren

    Over spullen die helpen met plakken voor bespanfolie:
    De witte houtlijm die hierboven wordt genoemd werkt als "smeltlijm". Zeker als het er nog maar net op zit werkt dat prima.
    Het speciaal ervoor verkochte balsaloc is een goedje wat ook uit de PVA familie komt net als witte houtlijm.

    Andere zaken die ook kunnen:
    "textiellijm" van de action. Zelfde idee, maar omdat het flexibel blijft hecht het nog beter aan flexibele materialen. Dit is ook geschikt voor bespan materialen zonder eigen plak, zoals koverall van sig (of polyester voeringstof)

    Wil je het wat agressiever voor bijvoorbeeld hout waar wat brandstof in is gekomen gebruik dan met thinner verdunde bisonkit.
    Dat is een truuk van de vrije vlucht bouwers om te bespannen met blank mylarfolie en daaroverheen dan met papier.

    Wil je simpel, gebruik dan lijmspray van de hema. Die is warmte bestendig tot 50 graden en smelt dus daarboven.
    Werken andere lijmsprays ook? Waarschijnlijk wel, maar van de hema heb ik het getest en die is maar 3.50 euro voor een busje.

    Ouderwetse materialen:
    Schellac (van die vlokken die je en alcohol oplost) werkt ook prima, maar die lak wordt nogal hard en is ook niet brandstof bestendig.
    Ik ga nog een mixje proberen van schellac, beetje "rubber cement" en wat denneboomhars (colofonium) voor een verfbare smeltlijm voor juist deze bespantoepassing.

    Heel snel:
    Met strijkbout lijmpistool lijm heel dun aanbrengen direct op het hout.
    Vereist wat handigheid om het niet te zwaar te laten worden.
    Reisstrijkboutjes "stewardes" van philips vind je in de kringloop voor 3 euro of minder.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    138
    Locatie:
    EIndhoven
    En dat ging dus de eerste keer fout bij mij. In het midden van de curve trok de folie weer los. En ik maar proberen om met de punt van het strijkijzer en meer hitte de folie weer gelijmd te krijgen...... :frustie:
    Het verhitten met de föhn en aandrukken met een doekje ging al beter, maar was ook niet gemakkelijk om de hitte goed te krijgen.

    Dat ga ik vanavond aan de andere zijde van het vliegtuig proberen. Eens kijken hoe dat voor mij werkt.

    @brutus : bedankt voor de voorbeelden

    @Harold : Ik heb geen kuikentjes of konijntjes, maar wel een grote witte Maine Coon kat. Zou het daar ook mee gaan? Of zouden die grote klauwen mijn folie sneller verscheuren dan ik het kan plakken? :confused:

    Ook dat ga ik testen. Met de föhn had ik inderdaad wel wat moeite om de folie niet te warm te stoken.

    Gr,
    Mark
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat ook heel goed, en het voordeel van Maine Coons is dat ze niet zo heel vlug zijn.... Mijn kat is watervlug, en tegen de tijd dat ik hem te pakken heb, is de folie alweer afgekoeld... :D
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.097
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Daarom moet je kuikentje, kip of kat eerst uithollen voor gebruik.
     

Deel Deze Pagina