Hoe begin ik met FPV ?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 29 aug 2011.

  1. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Deze hoort voor bovenstaand filmpje bekeken te worden:
    [media=youtube]j_uhwo3IigY[/media]

    Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar deze man heeft meestal wel erg goede duidelijke filmpjes

    Edit: Is nergens een overzicht te zien van alle filmjes die hij heeft?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Het filmpje geeft een beetje vertekend beeld wat betreft de afmetingen. Het is in echt wat kleiner en komt waarschijnlijk netter over als je het in je hand hebt. Voor een beginnersstart vind ik het voldoende. Ook op een schuimpje zal dit eerst wel voldoen.
    Natuurlijk zijn er wel verbeterpunten zoals de antenne rechtstreeks op de zender aansluiten omdat het printje die er nu tussen zit niet echt geschikt is voor 5.8 GHz. Maar nogmaals voor een begin vind ik dit voldoende.
     
  3. MPXfan

    MPXfan Guest

    Iemand van de 'non-believers' hier toevallig de afgelopen Intermediar gelezen, waarin een groot artikel over UAV's en het feit dat er nieuwe EU-wetgeving aankomt om dit commercieel in te kunnen zetten in de toekomst?

    Innovatie valt niet te stoppen...gelukkig maar, want anders liepen we nog steeds rond in berenvellen...
     
  4. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    't lijkt mij dat een beginner juist de beste kwaliteit spullen moet hebben. Een doorgewinterde FPV-er redt zich makkelijker met mindere kwaliteit. Aan de andere kant wil je als beginner niet voor hoge kosten komen te staan als je eens crasht of nog niet zeker weet of je 't leuk vindt. Misschien is een dergelijke set voornamelijk geschikt voor test-doeleinden. Dus LOS vliegen en met een recorder de overgezonden beelden opnemen. Of FPV in combinatie met een LOS buddy-zender. O ja, hier en daar een extra kloddertje hot-glue anders valt je cammetje er misschien af haha ;). Grappig filmpje hoor!

    Die antenne(-montage) vind ik echt niet kunnen. Kom je aan met je getunede IBCrazy 5.8Ghz cloverleaf en monteer je 'm alsof je thuis even een gootsteenafvoer aansluit. Kennelijk denken bepaalde mensen dat als het elektrisch contact maakt, 't ook goed is. Maar microgolven komen op de mm en voordat je 't weet wordt je staande-golf verhouding zo slecht dat je je zender kapot maakt of veel vermogen nodig hebt om nog enigszins bereik over te houden. Ik vind het zelf knutselen aan 2.4/5.8Ghz spullen eigenlijk niet besteed aan beginners (op het gebied van microgolftechniek). Ik zou zeggen als je nieuw bent met microgolven, hou het dan met betrekking tot de zender/ontvanger lekker bij kant en klaar spul. (en nee, een maaltijd opwarmen in de magnetron telt niet mee als relevante ervaring ;)).

    M.b.t. soldeer en hotglue doet het filmpje me nogal denken aan tante Til uit Familie Knots; een kloddertje hierrr... een kloddertje daarrr... :D

    @killerbean, bedankt voor je link naar het intro-filmpje. Gelukkig waarschuwt deze man duidelijk tegen 900Mhz en 1500mW zendvermogen. Voor dat je 't weet gaan naieve mensen die spullen toch gebruiken. Nou ja, als je telefonie stoort dan ben je heeeel snel uitge-FPV'd. Grappig idee van de lashelm ;), ik kan me voorstellen dat een beginner even moet slikken van de videobril prijzen.

    @Erik, de module is inderdaad erg klein, soldeer klodders worden dan ook behoorlijk uitvergroot. Maar het blijven soldeerklodders. Niet echt een goed voorbeeld als je 't mij vraagt, een beginner gaat misschien denken dat 't allemaal niet zo nauw komt. Deze man is wel aanstekelijk enthousiast overigens.

    Martin
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    [mod]Draadje werd opgeschoond[/mod]

    24 posts overgehouden van de 75, moet een nieuw record zijn.....

    Ik wens er andermaal (voor oud en jong, vers en versleten, afgeleefd en pril) de aandacht op te vestigen dat het draadje gaat over "Hoe iemand begint met FPV! Niet hoe hij een Dafalgan moet slikken na het lezen van dit Topic.

    Op Pb's inzake "dit is niet netjes want mijn post is verwijderd" wordt niet gereageerd en deze gaan onmiddelijk de vuilbak in.

    Ik ben ook niet tegen en voor bepaalde mensen voor de goeie orde.

    Voor persoonlijke aanvallen ga je maar een boksring afhuren.

    Stevo
     
  8. Rien123

    Rien123

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Heinkenszand
    De antenne aansluiting verlengen via het printplaatje lijkt mij inderdaad ook niks.
    Ik heb zelf de antenne direct met kort aangesneden coax op het modulletje gesoldeerd.
    De modules zijn ook heel klein, zodat het soldeerwerk misschien ook wat grover lijkt.

    En een beginnend FPV er kan natuurlijk wel verstand van elektronica hebben ;-)
    Ben zelf ook beginnend FPV er maar wel jaren zendamateur geweest.

    @killerbean Hij heeft 108 filmpjes
    Kanaal van RCModelReviews - YouTube
    elke week wel een nieuwe, leuk om te volgen.
     
  9. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    En het mooie is ........ het werkt dus echt. Natuurlijk soldeer je de elementen aan de kabel vast maar soldeertin is mechanisch niet erg sterk en daarvoor gebruik je dan "een klodder lijm" :cool:

    Eigenlijk zie ik regelmatig onderwerpen voorbij komen waarbij ik me afvraag of het hebben van de juiste spullen wel voldoende is. Is het hebben van een bepaalde hoeveelheid kennis niet even belangrijk voor de beginner?

    Als ik kijk wat je tegenkomt als beginner:
    je gaat een model kopen en bouwen, je hebt dus kennis nodig van modelbouw. Welk model heeft welke beperkingen/voordelen.
    Je gaat de besturing inbouwen: je heb enige kennis nodig van radio techniek, wan hoe moet je de antenne leggen en de kabels van de regelaar zodat het niet gaat storen.
    Je gaat de videospullen inbouwen: je hebt weer kennis nodig van radiotechniek: stoort de zender op andere apparatuur, hoe los ik dat op. Antennes maken/ verlengen wat zijn de gevolgen voor de ontvanger?
    Als je gaat vliegen: hoe werkt een vliegtuig, wat is overtrekken, wat is het belang van de luchtsnelheid van het model..... enz luchtvaartkennis dus.
    Wat voor invloed heeft het weer op mijn model?
    Wat is het bereik van de zenders, welk risico loop ik op medegebruikers op dezelfde frequenties
    Wat voor luchtverkeer kan ik onderweg tegenkomen, vlieg ik in een "laagvlieg gebied"?

    Dus als je mij vraagt "hoe begin je aan FPV?" zal ik toch adviseren niet alleen te kijken naar werke camera je moet hebben maar ook verdiepen in: hoe werkt een vliegtuig. earodynamica, luchtvaart (vliegroutes, vlieghoogtes enz), radiotechniek en electronica.
    FPV(vliegen/varen/rijden) is naar mijn mening iets meer dan een camera op een model. je zoekt de grenzen op dus je zult moeten weten waarom die grenzen er zijn. (slechts mijn mening)

    Voor mij komen met FPV mijn volgende hobby's samen die ik al los van elkaar beoefende:
    modelbouw
    luchtvaart
    radiotechniek
    electronica
    dit laatste als extra info ;)
     
  10. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Erik, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoel dus dat zo'n mooie en effectieve antenne een betere montage verdient. Op 5.8 Ghz heb je het over golflengtes van zo'n 5 centimeter. De coax pas na een hele of halve centimeter van de zendmodule laten beginnen vind ik daarom een beetje eng. Het straalt als de ziekte en je effeciency gaat behoorlijk omlaag. Maar misschien weet de persoon precies waar hij het over heeft en heeft hij er rekening mee gehouden. Dat had hij dan in z'n filmpje moeten zeggen vind ik. Dus het lijkt erop dat hij maar wat heeft aangeklungeld. Op dit punt geen goed voorbeeld dus. Voor de rest is het gewoon een goede en leuke instructie.

    Het werkt dus echt, maar is verre van optimaal. (ik ben zo'n VSWR 1:1 pietje precies ;))

    Helemaal mee eens!

    Martin
     
  11. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ah, duidelijk, ik dacht dat je de antenne zelf bedoelde.
    Met dat punt ben ik zeker met je eens, zelf heb ik een zendermodule met een SMA connector eraan en dat zal zeker minder verlies opleveren dan de montage in het filmpje.
    Ander voordeel van een SMA connector is dat je er makkelijk een lowpass filter tussen kan plaatsen.

    [:teacher:] Voor degenen die niet weten wat dit is: een filter die frequenties boven een bepaalde hoogte niet doorlaten. Iedere zender maakt harmosichen en moeten gefilterd worden omdat je anders andere apparatuur kunt storen.
    Als voorbeeld mijn zender: deze zendt op 1280 MHz maar de eerste harmonische is op 2560 MHz. Op zich geen probleem als deze maar niet te sterk is. In mijn geval is het slechts 20 dB zwakker dan het zendsignaal zelf, dit is dus veel te sterk en gaat storing opleveren. Daarnaast is de wettelijke eis 50 dB zwakker. Daarom heb ik dus een lowpass filter toegepast die meer dan 30 dB dempt op 2,4 GHz.
    Op zich heb ik geen slechte zender maar voor die prijs kun je er geen filter bij inbouwen ;)

    Voor uitleg van de dB verwijs ik even naar Wikipedia of iemand moet het "even" willen uitleggen.
    [/:teacher:]
     
  12. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    20dB = 100 keer zoveel
    30dB = 1000 keer zoveel
    50dB = 100000 keer zoveel
     
  13. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Hallo,

    Een paar vrienden van mij maken voor hun eindwerk een robot.
    Nu zouden ze hier graag een camera op monteren en zo live de beelden naar een monitor sturen.
    Ze willen dit zo goedkoop mogelijk.

    Ik raad hen een 2.4Ghz hobbyking zender aan.

    Maar qua fpv heb je 2.4Ghz, 900Mhz en 5.8Ghz bij hobbyking.
    maar ik heb gelezen dat 900Mhz verboden is zonder licentie.

    Nu had ik ook gelezen dat 2.4Ghz en 2.4Ghz ook wat moeilijk gaat.

    Wat raden jullie aan? Frequentie en vermogen?
    Kunnen zo'n signalen door muren?

    Mvg,
    Jasper
     
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    welke afstand moet het setje halen?
     
  15. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Wel misschien dat ik het hele setje later overkoop om in een vliegtuig te installeren.

    Ik heb geen zin om aparte antenne's te kopen omdat ik niet verder moet dan het bereik van een gewone 2.4Ghz zender.

    Ik schat het bereik van een zender op 1,5km, maar misschien heb je wat meer vermogen nodig om door muren te kunnen?
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Muren beperken je bereik, maar het gaat er wel doorheen ;)
    Een 2,4 ghz zender aan boord van een model wat ook een 2,4 ghz ontvanger aan boord heeft zal het bereik nog meer beperken.
     
  17. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Klopt, wanneer je 2.4 ghz besturing hebt is het sterk af te raden om een 2.4 ghz video systeem te gebruiken. Als je op dezelfde zit zal de videozender het signal van je besturing zender snel overstemmen en is het niet meer bruikbaar

    Bij mij was op dezelfde frequentie het bereik slechts 10meter. Nu met 5.8 ghz video en 2.4 besturing is mijn bruikbare range rond de 900 meter
     
  18. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik vlieg ook met 100mw, dat is voldoende met goede antennes heb ik gemerkt
     
  20. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    voor fpv geld bij omni antennes: hoger dbi = slechter bereik
     

Deel Deze Pagina