Hoe begin ik met FPV ?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 29 aug 2011.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Yep, ik gebruik zelf naar volle tevredenheid cloverleafs:

    [​IMG]
     
  2. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Dus een 5.8Ghz 100mW setje?
    Met eventueel zo'n cloverleaf antenna.

    Mvg,
    Jasper
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Verklaar je nader Baggus, wat bedoel je met "slechter"?

    In principe is een hogere versterking een verder maar platter bereik, met omni's in een enkel vlak, dus horizontaal of verticaal gepolariseerd. Het feit dat klaverblad antenne's het zo goed doen komt voornamelijk door de circulaire polarisatie en door de vorm van het stralingspatroon. Dat geeft minder versterking in dBi, dus minder ver bereik. Logisch, want het polariseren in alle richtingen kost energie. Maar door de circulaire polarisatie heb je in dat kortere bereik wel beter signaal tijdens bochten en waarschijnlijk ook recht boven de ontvanger en recht boven en onder de zendantenne, waar bij omni's een gat in het stralingspatroon zit (het gat v.d. 'donut'). En volgens mij heb je minder last van reflecties. Maar ik denk dat onder ideale omstandigheden het verste bereik wordt gehaald met een juist zo hoog mogelijke versterking (dBi), b.v. met een yagi-antenne die je dan dus wel heel precies moet richten.

    Bovenstaande even afgezien van evt. impedantie-misaanpassing tussen zender en antenne

    Martin
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik denk dat hij dan slechter rondom bedoeld, je donut word dan platter waardoor je slechter ontvangst bovenop en onder de antenne krijgt (waar je last van krijgt bij bochten)
     
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ja hoor, prima keuze, zeker als je ook cloverleaf antennes gebruikt.................
    Voor een eindwerk staat het ook leuker dan een simpele spriet en als je vrienden dan ook nog een beetje informatie erover verzamelen hoe het werkt.........is alleen maar beter voor de beoordeling ;)
     
  6. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Het bereik is groter als je kaarsrecht en op dezelfde hoogte vliegt als de ontvangst antenne. Dus misschien is het wat voor FPV rijden/varen, maar totaal niet voor vliegen.

    Lees even Understanding Antenna gain
     
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Op de "gemiddelde FPV-er" fiets ja. Heel duidelijke pagina overigens, die foto's zeggen meer dan wat ook. Echter ik ben het niet helemaal eens met het woord ALWAYS in deze zin: "The antenna on your airplane should ALWAYS be a low dBi omnidirectional antenna since the airplane is moving around in all directions.". Het hangt natuurlijk ook van je doel af. Als je "moving around in all directions" vliegt dan klopt het natuurlijk wel als een bus. Maar ben je aan het "ground skimmen" dan weet ik het nog zo net niet. Afijn, dit topic gaat over beginnen met FPV, dan is het beste advies m.b.t. omni's idd een lage versterking.

    Martin
     
  8. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    het spijt me dat ik wellicht de hele discussie stoor, maar ik zie hier wel een aantal redelijk ervaren FPVers die mij vast kunnen helpen:p

    Ik wil binnenkort een video TX en RX aanschaffen. De besturing die ik gebruik is de Dx6I dus 2,4 GHZ, het leek me handig om dan dus een 5,8GHZ setje te gebruiken. Ik kwam deze: FOXTECH 5.8G 200mw tx/rx with integrated regulator board and mi [58200TXRX] - $69.99 : FOXTECH FPV SYSTEM tegen, en had gelezen dat foxtech een best goed merk is. zoals de advertentie zegt 1-2km bereik. dat is meer dan genoeg voorlopig. dus mijn vraag is dit een goede keuze en aanrader voor deze prijsklasse? ik vlieg met een multicopter en waarschijnlijk ook gewoon boven mijn video ontvanger, levert dit problemen op met die omni-directional antennas?

    Ps het lijkt me niet omdat de naam 'omni directional' 'alle richtingen' betekend:p

    alvast heel hartelijk bedankt,
    Stefan
     
  9. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Stefan, je stoort helemaal niets hoor. Ik ben geen FPV-er dus ik praat voor m'n beurt. Wellicht dat een ervaren FPV-er ook nog even inspringt, en mij corrigeert waar nodig.

    5.8Ghz is inderdaad te prefereren als je besturing op 2.4Ghz zit. Over de zender/ontvanger kan ik niets zeggen, maar die twee 2dBi antenne's zijn in ieder geval qua stralingspatroon beter dan veel andere omni-antennes. Toch blijft er een "gat" recht boven en recht onder de antenne. De term "omni-directional" betekent inderdaad in alle richtingen, maar dat geldt slechts in 1 vlak, dus horizontaal of vertikaal. Het stralingspatroon heeft de vorm van een donut waarbij de antenne als het ware in het gat v.d. donut staat. Dus bij vertikale plaatsing in het horizontale vlak naar alle richtingen gelijk bereik want een donut is rond. Maar bij vertikale montage van beide antennes kun je dus wel problemen verwachten als je recht boven je vliegt. Maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen, eerst vliegen op zicht uiteraard waarbij je de beelden opneemt om later terug te kunnen zien. Je krijgt dan in ieder geval een idee van het bereik zonder dat je gelijk neerstort.

    Als je in alle richtingen vliegt, ook boven je, is het beste natuurlijk een rondom stralende antenne zoals een klaverblad. Ik heb ze nog niet commercieel verkocht gezien, maar je kunt ze zelf maken of soms prive bestellen bij mensen die ze zelf bouwen en verkopen. Maar voor je aanschaf van video-zender/ontvanger maakt dit niet uit. Een extra antenne is ook zo gekocht of zelf gemaakt en die schroef je er zo op. En bevalt het niet dan gebruik je gewoon de oude of je gaat op zoek naar een betere.

    Martin
     
  10. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
  11. Rien123

    Rien123

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Heinkenszand
    Volgens mij zitten hierin de modules waar ik het eerder over had. Iets duurder maar wel handig natuurlijk, hoef je niet te solderen.

    Dit setje heeft op de 5,8Ghz band 8 kanalen, dus wanneer je met meerdere FPV vliegers bezig bent kun je allemaal een verschillend kanaal kiezen.

    En je hebt natuurlijk een vliegtuig nodig :)

    Groeten Rien.
     
  12. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    voor mensen die zich af vragen hoe de live feed uit een Gopro hero2 komt
    er zijn weining filmpjes te vinden op youtube die dat laten zien

    iQpQNClOlJg[/media] HD Hero2 FPV Live Feed with EZOSD and Skywalker - YouTube

    in mijn ogen is er prima fpv mee te vliegen en is een 2de camera overbodig geworden verder kun je gerichter filmen je filmt wat je ziet en je hebt geen verrassingen meer thuis

    het scheelt weer wat gewicht :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Probleem zou zijn dat bij SD card crash het beeld er mee ophoudt.
    En lichte vertraging in het beeld.

    Daarom zijn er maar weinig die er live mee vliegen.
     
  14. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    de vertraging is echt verwaarloosbaar
    de kans dat hij uitvalt om wat voor reden dan ook is altijd aanwezig ook bij een 2de cam wat vaak een veredelde bewakings cam is

    buiten dat, je zou niet moeten fpven zonder RTH
    dus als mijn Gopro uit zou gaan dan haal ik een switchje om en hij circelt een paar minuten later weer om je hoofd
     
  15. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Met een CCD cam kan je bij schemer nog prima vliegen. Met CMOS cams zoals de gopro is dat een heel ander verhaal. CMOS kan ook zeer slecht tegen trillingen.

    Daarnaast moet je ook niet vergeten dat bewakingscams zijn ontworpen op betrouwbaarheid, waar een gopro vooral ontwikkeld is op beeldkwaliteit.

    RTH systemen werken momenteel nog steeds vrij twijfelachtig, zeker degene die met IR sensoren de horizon detecteren. Die werken op een bewolkte dag vrijwel niet.

    Al het bovenstaande daargelaten kan het natuurlijk ook altijd zo zijn dat (bijvoorbeeld) je elevator servo stuk gaat... dag vliegtuig :p
     
  16. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Welke radio en camera adviseren julllie als ik de Fat Shark Predator FPV Headset System (5,8 Ghz) koop, en minimaal 2km bereik wil hebben?

    Mijn zender is een Futaba 7ch 2,4 Ghz. Dank alvast!
     
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
  18. legovogel1

    legovogel1

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    10
    Hoi ,

    Ik wil beginnen met fpv maar ik weetniet wat ik nodig heb ik heb de dynam hawk sky (alle stock servo's brushless motor tx/rx(2,4ghz) standaard accu en oplader) en verder niks.

    Wat moet ik nou allemaal aanschaffen dat ik gelijk kan beginnen (zonder solderen etc.)

    Graag antwoord

    Deniz
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Plug en play FPV, daar kom je niet ver mee. Letterlijk.

    Voor 'normaal' rc-vliegen is plug & play al lastig. Voor het nog jonge FPV geldt dat nog meer.
    Deniz, misschien is het toch handig om als eerste een degelijke soldeerbout aan te schaffen en je het solderen eigen te maken.

    Martin
     
  20. bierdop

    bierdop

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    282
    Hoi D knoppers,

    Was dit een reactie op mijn bericht? Ik volg het niet helemaal. Doe je je nu een voorstel voor 3 typen camera's?

    Heb je een link naar een immersion zendertje? Gaat deze goed samen met mijn bestaande 2,4 ghz set? En waar haal ik een helical antenne? Dank alvast!

     

Deel Deze Pagina