Hoe bepaal je de GAIN instelling op NAZA-M

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Qwerc, 29 dec 2014.

  1. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo,
    Ik heb Mijn 2ehands Hex nu bijna vlieg gereed (denk ik)
    Mijn vraag betreft de "GAIN" instellingen.

    Nu stond er van de oude eigenaar iets van 170% in. (ben die instellingen helaas kwijt)
    Terwijl Naza begint met een uitgangspunt van 125%
    Dat geeft bij mij de vraag.
    Hoe bepaal ik dat (Youtube bekeken filmpje,van Psygho, over oscilleren enz.)
    Maar hoe waar begin ik er wat doet die GAIN eigenlijk precies???
    O ja ik heb mijn transmitter zo in gesteld dat ik de Gain via X1 en een draaiknop op afstand kan aanpassen. Alle gains veranderen nu gelijktijdig, is dat goed?
    Maar wat kan er fout gaan als ik te veel/weinig gain geef?
    Alvast bedankt voor jullie reacties. :worship:
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2014
  2. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Niemand die mij iets kan zeggen hieromtrent.
     
  3. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    De gains zijn er voor om de copter goed te laten reageren op invloeden van buitenaf.
    Dat kan zijn stickinput of bv de wind.
    Bij een te lage gain reageert de copter langzaam en sloom.
    Bij een te hoge gain wordt de copter nerveus en gaat trillen.

    Om de gains aan te passen doe je het volgende:

    1 gain per keer afstellen.
    Dus niet alle gains tegelijk.

    2 Hoogte van de gain instellen op de default waarde.
    Daarna de gain langzaam omhoog draaien (per 20 of zo) en kijken wat de copter doet.
    Wanneer de copter uiteindelijk snel gaat oscilleren dan heb je het maximum bereikt.
    Gain zo'n 10 terug draaien en weer kijken.
    Ben je tevreden dan zet je deze gain op inh en begin je met de volgende.
    Een te lage gain is "gevaarlijker" dan een te hoge maar het is allebei niet goed.
    Heb je een onregelmatige wind en staan de gains te laag dan kan het zijn dat er te laat gereageerd wordt op koersveranderingen.
    Handig is wel om er even iemand bij te hebben die er wat ervaring mee heeft.
    Soms is de default waarde ook goed en hoef je niets te veranderen.

    Ik zie net dat je uit Dordrecht komt.
    Indien je wilt kunnen we een keer ergens afspreken en kijk ik even mee.
     
  4. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat laatste aanbod daar wil best gebruik van maken. Ik heb eigenlijk nog nooit gevlogen.
    Maar er stond iets is van 170 170 200 140%
    Zou dat kunnen. Ik heb hem zien vliegen maar met een andere TX - RX
     
  5. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Standaard is 100% en ik vlieg nu met
    140 140 120 140
    120 120

    Dit is nog niet het uiterste, maar ik vond deze setting tot nog toe prima.
    Ik heb ook al van mensen gezien dat ze naar de 200 toe gingen.
     
  6. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor mij blijven het getallen.
    Maar wat doet die Gain nu precies. Gain betekend voor mij zoveel van versterking.. verbetering.
    Maar wat versterk ik dan??
     
  7. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    De kracht waarmee de controller reageert op signalen.
    Zie antwoord 3.
     
  8. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Kracht... welke kracht. Gaat die sneller draaien of krijgt effectief echt meer "Kracht"??
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Bron: Naza gain settings for dummies - HeliFreak
    Meer info: https://www.google.nl/search?q=naza...-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=1QukVIGiLcGEPMPPgYAD
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Wil hem ook wel afstellen hoor, als je in de buurt van drenthe bent...
    Hier even een filmpje van de goede oude tijd zonder gps... ;)
    Was met een f450, maar principe is gelijk...

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Voor een maidenflight, zou ik willen weten met welke gainsettings ik het beste kan starten. Dit om te voorkomen dat ik tijdens de eerste vlucht al problemen krijg om dat ding fatsoenlijk in de lucht te houden en veilig weer te landen.

    Het betreft een Tarot 680PRO, totaal gewicht met 2x5000 mAh lipo's is ca. 3300 gram.

    Ik gebruik 12"x4,7 props icm met Multistar 3508-640Kv motoren, 4S setup.

    Is het verstandig om de default settings voor een F550 te starten?
     
  12. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    @Emil
    Je filmpje had al eerder gezien. Zie mijn opmerking aan het begin van het topic.
    Drenthe is een mooie provincie maar net te ver weg...:D
    Maar waardeer je aanbod.
    @Et1961
    Je opm begrijp ik niet mogelijk verkeerde topic??

    Dan ben ik maar verder gegaan.
    Nu buiten zonder props.
    Naza-dansje nog gedaan. Is nu OK.
    GPS is ook in orde.

    Wat ik nu ontdek.
    In Atti of GPS mode reageert de Throttle heel vreemd. D.w.z. ik start op de motoren gaan in idle maar bij gas geven gaan ze pas over het middel van de th-stick sneller draaien. en dan heel klein stukje verder. max. toeren!??
    Als het systeem in manual staat gaat de throttle heel netjes lineair.

    Wat gaat er niet goed, ik heb nu het vermoeden dat als ik de props erop zet mijn hexa in de Atti mode eerst niet doet om vervolgens direct de lucht in te vliegen, als die niet flipt of zo.
    Wat kan er aan de hand zijn
     
  13. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    In atti en gps mode begint na het armen de throttle pas over het midden.
    Das normaal.
    Wanneer ie eenmaal opgetoerd is heb je weer een lineaire throttle curve.
    In manuele mode heb je lineaire throttle curve vanaf het begin.
    Dus, voorlopig ziet alles er normaal uit. :p

    Ik vlieg met de throttle op een veer.
    Dan is het starten in atti en gps mode erg makkelijk.
    Armen, knuppels naar het midden laten gaan en langzaam gas geven om op te stijgen.
    Wanneer ie hovert kun je het gas terug laten veren naar het midden, dan blijft ie op hoogte.
     
  14. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Pfff.
    Ik zit er al dagen naar te zoeken....voor niets.
    Op het internet kom je het niet tegen (of ik heb het niet gevonden).
    Maar dan ga ik morgen de PROPs erop doen.
    O ja, nog een vraag wanneer moet je eigenlijk de ESC kalibreren en of instellen?
     
  15. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    @Qwerc,

    Was gewoon een vraag van mij, welke gain settings ik het best mee kan beginnen...
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Begin eens op 120, en dan omhoog. meestal is 130 tot 140 redelijk.
     
  17. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    @et1961
    Sorry verkeerd begrepen.
    Maar de setting was/is: door de eerste eigenaar van de Hex in gevoerd
    170 170 210 140
    170 170
    Ik hoop dat je er wat mee kan.
    Ben benieuwd.
     
  18. Silence

    Silence

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Rotterdam
    Voordat je ook maar iets gaat doen. Andere zender = andere pwm puls bereik = opnieuw calibreren. ESC calibreren ALTIJD zonder props!!!

    Zet de naza op de default instellingen en probeer eens wat ie doet. Zet 'm niet gelijk op ATTI of GPS of andere rare semi intelligente (of is het domme) modus. Pas daarna kun je altijd gaan fine-tunen en pas daarna kijken of het spul ook goed reageert met GPS en foefjes. Kort weg: leer vliegen. Electronische ondersteuning is geen vervanger van ervaring. Je moet ook kunnen ingrijpen als de GPS o.i.d. ermee stopt en je een fly-away hebt. Leer de machine begrijpen en snap wat er gebeurd als je iets verandert. Verander nooit meer dan 1 parameter, anders weet je nooit welke verandering wat te weeg heeft gebracht.

    Vroeger, in de tijd dat mijn heli's nog herrie maakten en lekker roken, heb ik een uitspraak gelezen die me is bij gebleven: The secret to flying a helicopter is on the bottom of a fuelcan, keep flying and train until you find it. Oftewel: Ervaring, ervaring en nog eens ervaring op doen.

    Verder: beter zoeken, internet en ook dit forum staat vol met info.

    EDIT: GAIN setting van een ander overnemen is altijd een fout uitgangspunt geweest. Net als bij helicopters is iedere heli/mutli rotor (al is het het zelfde merk en type) anders. Net iets andere gewichts verdeling, andere accu, staat van motoren, staat van accu, positie van accu enz. Alles heeft invloed. Je kunt niet eenvoudig stellen dat wat voor de ene 550 heli/hex/octo/quad/enz. geldt, dat dat ook voor een andere 550 geldt.
     
  19. Silence

    Silence

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog twee tips:

    1: RTFM -> staat op de dji site.
    2: gains kunnen op een extra kanaal worden ingesteld, hoe: zie tip 1.
     
  20. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    @Silence
    Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik stel het zeker op prijs. Want ik leer steeds weer.

    Laat ik eerst verklaren waarom ik veel vraag. Ik wil echt inhoudelijk begrijpen wat ik doe en wat de effecten zijn van wat ik aanpas. Veel manuals verklaren niet waarom je zaken kan veranderen.

    Nu over mijn settings (gain). Ik heb deze Hexa overgenomen. Incl Naza echter zonder zender en ontv. De eerder gemeld gain setting stond dus al in de NAZA.
    Nu lees ik veel dat je de Esc moet kalibreren. Maar waarom en wat gebeurt er dan precies kan niet lezen. Ja je programmeert de ESC dan opnieuw?! Heb ik dan ook geen programmeer-kaart nodig?

    Maar nu de praktische vraag welke ik geloof ik reeds eerder stelde. Hoe kalibreer in mijn ESC als ik slechts één ontvanger met S-bus heb?
    Ik heb dus geen Throttle uitgang op mijn RX. En moet ik dan echt per stuk doen of kan het ook alle 6 ESC in 1 maal?
     

Deel Deze Pagina