Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door dancooper, 12 aug 2007.

  1. dancooper

    dancooper

    Lid geworden:
    17 mei 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Brugge
    Hoi, ik maak even dit postje omdat je hier minstens tweemaal per week de vraag van een newbie (niet negatief bedoeld hoor) vindt met de vraag welke heli te kiezen.
    Daarom hier een klein overzichtje :

    Categorie 1 : Speelgoed

    - Piccooz (en al haar klonen)
    - Micro Mosquito
    - Bladerunner
    - alle 2-kanaals helikopters

    Deze toestellen zien er (meestal) inderdaad uit als kleine versies van grotere RC helikopters, maar zijn echter speciaal ontworpen om veilig te vliegen in de handen van totaal onervaren bestuurders, deze toestellen kunnen dan ook zonder veel gevaar bestuurd worden door kinderen vanaf een jaar of vijf (ok, de vierjarige Justin Chin vliegt zonder problemen een .90, maar dat is dan ook een uitzondering)
    Konklusie :

    -Pluspunten
    -- uiterst goedkoop (vanaf 24 eurie)

    -Minpunten
    -- veel meer dan omhoog, omlaag en draaien moet je niet verwachten
    -- snel kapot
    -- herstellen zo goed als niet mogelijk


    Categorie 2 : Coaxialen

    - E-Sky Lama V3 en V4
    - BMI Swiss Lama, Apache...
    - Protech Helixx
    - Blade CX
    - alle klonen van bovenstaanden

    Deze toestellen kennen de meesten van ons, oudstrijders als onze eerste heli. Ze zijn uitermate geschikt, ook in de handen van iemand die nog nooit een zender heeft vast gehouden, hoewel ze niet meer behoren tot de categorie "Speelgoed".
    Het grote voordeel van deze toestellen ligt in de stabliteit, vanwege de contra roterende rotorbladen hebben deze toestellen een inherente stabiliteit die de volgende categorieen niet meer zullen hebben.
    Deze "ingebouwde" stabiliteit is echter zowel de forte als het nadeel van deze toestelletjes, kunnen weliswaar vooruit, achteruit, links en rechts (ja en natuurlijk omhoog en omlaag), maar hebben onvoldoende voorwaartse kracht om tegen een beetje wind in te vliegen, dus zijn ze enkel geschikt om binnenshuis gebruikt te worden, de minste zucht wind kan de coxiaal uit zijn evenwicht brengen en een crash veroorzaken. Wat crashes betreft, deze toestellen zijn uitermate crashbestendig, de enige schade die je na verloop van een aantal crashes zult ondervinden, zijn de rotorbladen die scheuren en uiteindelijk breken. Crashkosten zijn dus uiteraard erg laag.

    Konklusie:

    -Pluspunten :

    -- betaalbaar (tussen de 75 en 200 eurie)
    -- uiterst stabiel (wanneer goed afgesteld natuurlijk)
    -- uiterst crashbestendig
    -- eenvoudig te demonteren en terug te monteren bij herstellingen

    - Minputen
    -- uiters ongeschikt om buiten mee te vliegen


    Categorie 3 : FP (Fixed Pitch : de rotorbladen staan onder een vaste hoed tov elkaar)

    - Walkera DF04
    - E-Sky HB FP2
    - Twister FP
    - Carboon FP

    Deze toestellen zijn de eersten uit ons overzicht die de alombekende configuratie hebben die 95% van alle echte heli's gemeen hebben, ze hebben met andere woorden 1 hoofdrotor en 1 staartrotor.
    Door deze configuratie zijn ze stukken minder stabiel dan de voorgaande categorie, echter hun constructie is net zo eenvoudig als de coaxiaaltjes, hoewel je op het eerste zich dit niet zou zeggen.
    Waarom een FP nemen ipv een coxiaal ?
    De besturing is minder stabiel, zoals eerder gezegd, maar je kiest dus voor een FP juist omdat de besturing dichter aanleunt bij die van onze volgende categorie, zijnde de CP.
    Het grote voordeel van de FP ten opzichte van de CP (althans voor de beginner) is dat hij vanwege zijn eenvoudige constructie zowel goedkoop in aanschaf is als goedkoop in crashes, zo'n FP kan al behoorlijk wat incasseren vooraleer je voor de eerste keer weer geld zult moeten neertellen voor reserve onderdelen.
    Deze FP's zijn licht en hebben een relatief lage headspeed (de snelheid waarmee de rotorkop ronddraait), deze twee zaken maken de FP, net zoals de coaxiaal bijna totaal ongeschikt om buiten te gebruiken, behalve bij volledige windstilte. Echter, omdat de FP toch alweer de helft groter is dan een coaxiaal, is ie dan wel weer iets minder geschikt om in de salon of de living mee te gaan vliegen, ikzelf kan niet veel meer doen dan hooveren in mijn living).
    Uiterst geschikt om te gebruiken in een gymzaal dus.

    Konklusie

    - Pluspunten :
    -- betaalbaar (vanaf 97 eurie tot ongeveer 170 eurie)
    -- redelijk crashbestendig
    -- nog steeds eenvoudig om zelf aan te sleutelen wanneer je nog geen ervaring hebt
    -- er zijn upgrades mogelijk (carbon frames, overstap van brushed naar brushless motoren, bij enkele modellen (bv Carboon FP) een relatief eenvoudige ingreep om te upgraden naar een CP
    -- leuk om in een later stadium met de onderdelen te experimenteren (x-craft)

    - Minpunten :
    -- minder stabiel dan de coaxiaal
    -- nog steeds niet geschikt voor buitengebruik
    -- veel meer dan hooveren kan je niet in een kleine salon of living

    Categorie 4 : CP (Collective Pitch : de rotorbladen veranderen hun hoek tov elkaar bij verhoging van throttle)

    - Blade CP
    - E-Sky HB CP
    - E-Sky King
    - Carboon CP
    - Twister CP
    - diverse CP toestellen van Walkera
    - iedere grotere rc heli

    Met de CP hebben we eigenlijk meteen de "echte" rc helikopter, enkel de motor en het gewicht zal hier het onderscheid maken tussen een micro helikopter en alle grotere modellen. Het feit dat we hier een CP hebben houdt natuurlijk ook in dat er meer onderdelen in de rotorkop zitten, maw ; meer onderdelen die stuk kunnen gaan bij een crash. Daar tegenover staat dat een CP een iets hogere rotorspeed heeft, waardoor zelfs een lichtgewicht micro al meer geschikt is om buiten mee te gaan vliegen (wanneer je vrouw in de buurt is, vlieg je zowiezo buiten ermee wanneer je hem binnen wil starten). Omdat een CP ook een negatieve pitch heeft (wanneer je de throttle stick naar beneden trekt, gaan de rotorbladen "negatief" dwz de heli "zuigt" zich naar beneden, echter, dat betekend ook dat "inverted" mogelijk is, je kan dus onderste boven vliegen.
    Het afstellen is iets moeilijk (wtb de elektronische afstelling wanneer het gaat om een computer-zender).

    Konklusie :

    -Pluspunten :
    -- hogere rotorspeed maakt het mogelijk om ook buiten te vliegen, tevens maakt de hogere rotorsnelheid het toestel toch iets stabieler
    -- negatieve pitch maakt het mogelijk om "3D" te vliegen, stuntvliegen dus
    -- hoewel iets moeilijker dan de FP nog steeds redelijk eenvoudig om bij de allerlichtste toestellen zelf te gaan sleutelen
    -- als een micro CP kan besturen kan je elke heli besturen

    -Minpunten :

    -- direct een stukje duurder (vanaf plus minus 200 eurie)
    -- door het hoger aantal onderdelen in de rotorkop, zijn de crashkosten meteen ook een stuk hoger
    -- toch alweer iets moeilijker te besturen dan een FP, ondanks het feit dat ie iets stabieler is
    -- iets moeilijker af te stellen
    -- een foutieve stand van de "idle up" kan een crash tot gevolg hebben.


    De Dokterstas (of welke onderdelen heb je liever bij de hand om na een crash snel opnieuw te vliegen)

    Wat betreft de coaxiale heli's is het simpel, een extra set blades is over het algemeen het enige wat relatief vaak nodig kan zijn bij de beginner. Naar het schijnt zou je slechts 1 maal een setje xtreme blades moeten kopen en zijn die onverwoestbaar, dit kan noch bevestigen noch tegenspreken omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Het is mogelijk dat juist is, het echter ook mogelijk dat deze xtreme upgrade parts slechts "ontdekt" worden wanneer de gebruiker al een tijdje aan het vliegen is, en dus zowiezo minder en minder hard crashed.
    Echter sommige modellen hebben misschien iets zwakkere skids of staart, dus even koppie gebruiken en je eigen model es goed bekijken en denken "wat ziet er niet zo stevig uit".

    Bij de FP's, zijn het opnieuw de blades die het zwaar te verduren kunnen krijgen, echter komt hier ook nog de staart bij die over het algemeen slechts een dunne carbon buis is, het ware misschien iets economischer om de juiste diameter en dikte buis per lengte te kopen en op de juiste lengte van de staart af te zagen. Ook de staartmotor durft het wel eens te begeven. Voor de rest zijn deze toestellen relatief crashbestendig en veel meer reserve stukken zul je niet nodig hebben.

    De CP's zijn zoals ik eerder al zei de duurste vogels wat betreft crashes, alle reservestukken zoals bij de FP's MAAR het is geen overbodige luxe om een extra rotorkop en as bij de hand te hebben.
    Tip : vergelijk de prijs van een bare-bone eens met de som van de losse spare parts, het kon wel eens goedkoper uitvallen om bij je toestel meteen ook een bare-bone versie aan te schaffen om die later te strippen.

    Tot zover mijn visie op een overzicht om instappers een leidraad te geven tot de keuze van een voor hen geschikte heli, ik weet dat dit overzicht verre van kompleet is, en dat er nog tientallen andere toestellen zijn die onder de een of de andere categorien kunnen vallen van mijn overzichtje.

    OPGELET :

    Bij alle toestellen is het van het grootste belang om onmiddellijk de throttle af te sluiten wanneer de heli op z'n zij ligt of de rotorbladen op een andere manier tegengehouden worden. Wanneer dit niet gebeurt, loop je het risico dat de 4in1 controller doorbrandt, en dat is dan meteen een relatief dure herstelling.

    Materiaal om te sleutelen

    - een setje schroevendraaiers,
    - een setje hex sleuteltjes
    - Cyano Acrylate (secondenlijm)
    - debonder (oa om de secondenlijm waarmee de tailboom aan het frame zit op te lossen)
    - een tangetje
    - een soldeerbout
     
  2. djorkaef

    djorkaef Guest

    Heel erg mooi gemaakt! Bedankt! Hier hebben er velen op gewacht!

    Zou toch nog even willen melden dat ik een FP heb (gws dragonfly, 200-300€) en dat die wel perfect is om buiten mee te vliegen, zij het wel tot ongeveer 3 beaufort ongeveer. Toch minstens de helft van het jaar is het wel mogelijk (in het binnenland), vooral savonds voor de zon ondergaat is er vaak ook wat minder wind, dagelijks.

    Verder vind ik men CP makkelijker te besturen dan FP, net owv de stabiliteit. Nuja dat hangt er natuurlijk ook vanaf welke CP, de Trex450 en Mini Titan (niet vermeld) zijn volgens mij beter geschikt voor een beginner dan vb een Walkera CP of HoneyBee CP, prijskaartje scheelt wel natuurlijk.
     
  3. dancooper

    dancooper

    Lid geworden:
    17 mei 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Brugge
    Bedankt voor de dank :) ik heb de Walkera we wel degelijk vermeld, onder "-- diverse CP modellen van Walkera", de Mini Titan heb ik idd niet vermeld, evenmin als de T-Rex (die ik zelf ook heb) om de heel eenvoudige reden dat dit niet de eerste modellen zijn die een totale beginner in overweging neemt vanwege het feit dat deze niet in RTF formaat ter beschikking worden gesteld en het prijskaartje die eraan vast hangt. Ik zie in je sig dat je een Nikko Skywatcher hebt, deze heb ik ook niet vermeld, om de heel eenvoudige reden dat ik het zelfs niet als een heli beschouw, het ziet er wel uit als een heli, maar eigenlijk is het een vliegtuigje.
    Ja idd een FP kan worden buiten gevlogen, echter, zoals je zelf zegt, "bij valavond" of "tot max 3 beaufort", nu is 3 beaufort zeer gering, zeker wanneer je in de omgeving van de kust woont.

    Indien mijn eerste post iets is waar velen op hebben gewacht, is het misschien een ideetje om het "sticky" te maken ?

    Zoals ik eerder in mijn eerste post al zei, het overzicht is zeker niet helemaal volledig, en als ik een grote blunder gemaakt heb, laat het dan gerust weten.
     
  4. Rvand

    Rvand Guest

    Bedankt dancooper!

    Ik denk dat ik toch voor een cp model ga. Ik heb namelijk niet veel ruimte beschikbaar om echt binnen te gaan oefenen. Maar ik zal eerst met een simulator beginnen om hopelijk al wat ervaring en controle op te doen!
     
  5. timbo925

    timbo925 Guest

    goede uitleg :D heel handig vooral omdat het zo beetje alles bij elkaar is.
    zelf ben ik nog altijd aan het twijfellen over ik een df4 of een E-sky cp model.
    veel plaats voor binen heb ik niet echt maar buiten heb ik toch een redelijk door muren afgezchermde tuin.
    Dus zou ik voor de esky cp gaan maar zit krap bij kas dus goedkoop crachen is veel beter dus dan is de df4 weer beter.
    DILEMA !

    over eerste post:
    meschien handig om bij te posten welk gereedschap je allemaal nodig hebt als beginner en welke reserveparts je best direct mee besteld

    Timbo
     
  6. Henrivdl

    Henrivdl

    Lid geworden:
    1 jul 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Ommen
    Goed uitgelegd, kan er niet ff sticky van gemaakt worden door moderator.
     
  7. Rvand

    Rvand Guest

    Ik vind het een goede opmerking van Timbo mbt de aanschaf van spare parts.

    Ik zit nu namelijk ook met de vraag van welke spare parts koop ik er gelijk bij. Dancooper zou je hier misschien ook wat informatie over kunnen geven? Of iemand anders is ook goed natuurlijk.

    Mijn dank is groot
     
  8. dancooper

    dancooper

    Lid geworden:
    17 mei 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Brugge
    Hoi, bedankt voor de commentaren, de eerste post heb ik ondertussen wat uitgebreid wtb materiaal en spare parts.

    Bij gelegenheid zal ik ook eens pictorial maken over hoe je je toestel (coaxiaal en fp), tjah, als m'n t-rex niet gecrashed is heb ik echt geen zin om em effe te demonteren om een paar fotootjes te nemen he, demonteert en terug monteert.
     
  9. timbo925

    timbo925 Guest

    Perfect :D zou geen toevig meer weten.
    Héél handig
     
  10. Rvand

    Rvand Guest

    Bedankt dancooper. Het is voor beginners nu een vrij compleet topic geworden denk ik zo.

    Ik heb net een bestelling de deur uitgedaan voor een Esky king v2, bij 4rc. Ik hoop dat ik hem van de week dan binnen krijg.
     
  11. timbo925

    timbo925 Guest

    Das leuk rvand :)
    Laat zeker weten hoe het afloopt met jouw esky king v2. Ik ga wrsl overwegen om voor de df4 te gaan. Vooral omdat het goedkope spare parts heeft. En dat scheeld in de $$$.
     
  12. Rvand

    Rvand Guest

    Ja zal ik zeker doen :)
    Die heeft inderdaad stuk goedkopere parts. Maar ik ga het heel rustig aanpakken dus hoop dat ik hem niet te vaak crash. De toekomst zal het uitwijzen of het wel/geen slimme keuze was om de king te nemen.

    Iedergeval jij veel succes in het kiezen van de heli :)
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Vastgeplakt
     
  14. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Net verhaal en heel duidelijk

    Wel wil ik de dicussie aangaan.

    Ik ben het er mee eens dat FP crashbestendiger is dan CP, toch wil ik inmiddels iedereen het advies geven om meteen naar CP te gaan.

    Ok je hebt meer kans op schade maar het prijsverschillen tussen de twee wordt steeds kleiner.

    Bij de FP krijg je meestal een NiMh accu waarvan de vliegtijd erg kort is, de meeste CP zijn standaard voorzien van een lipo accu met dito lader.

    Als je een FP upgrade naar lipo is het prijsverschil dik weg, en kan je voor dit prijsverschil je heli nog wel een paar keer repareren.

    Ook vliegt een cp gewoon een stuk directer dan een fp

    Gewoon even mijn mening.

    gr Remco
     
  15. dancooper

    dancooper

    Lid geworden:
    17 mei 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Brugge
    Bedant voor de punaise, Niek :D

    Hoi, Remco. Even voor alle duidelijkheid, ik nergens vermeld om een FP te gaan verkiezen boven een CP hoor. En wel om de volgende reden, de CP's die ik heb behoren tot een totaal andere catergorie (T-Rex en Caliber30), met een CP ala HB CP heb ik geen ervaring, en kan dus niet vergelijken.
    Indien het te herdoen zou zijn, zou ik inderdaad zelf voor de CP gegaan zijn ipv de FP, maar dan zou ik nu wellicht nog niet zijn waar ik nu ben, want ik weet niet of ik zou hebben durven leren hooveren in mijn living, tussen de tafel en de bureau. Dus de keuze hangt eigenlijk een beetje meer af van de beschikbare plaats.
    ps : Remco, nog iets gehoord van de 4in1 van Eddie ?
     
  16. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Nee dat klopt, zeg ik ook niet, maar tot voor een tijdje terug zou ik ook zeggen neem een FP ivm de crash bestendigheid.

    Daar kom ik inmiddels op terug, vandaar dat ik dit melden wilde.

    gr Remco
     
  17. timbo925

    timbo925 Guest

    Het grote voordeel van de FP's wat ze goed maakt voor beginners is gewoon het simpellere opbouw.
    Dit drukt de vervanginskosten maar maakt het volgens mij ook handiger op stukken te vervangen.
    Kan zijn dat ik mis ben maar heb nog beina geen ervaring :p
     
  18. djorkaef

    djorkaef Guest

    een degelijke, buiten vliegbare FP helicopter om het helivliegen mee te leren (en daarmee bedoel ik dus niet alleen hooveren en wat nose-in) betaal je al een aardige som voor. men gws dragonfly FP, +- 250€, haal daar nog een lipo met lader+voeding en brusheless setup bij en je komt op 450€, met wat crashkosten en blades etc heeft dat spul je dan bijna 500€ gekost op het moment dat je denkt "oké, nu wil ik toch wel een CP". Dan kunnen je inkopen vrijwel van nul af aan beginnen, computerzender, gyro, zwaardere lipo's... en dan staat die FP het meest van de tijd langs de kant en denk je gossie had ik die 500€ maar beter besteed.

    dus mijn raad als je dan toch teveel angst hebt voor die 'grotere zwaardere gevaarlijkere minder crashbestendige' helicopter om mee te beginnen, neem dan een walkera dragonfly of esky honeybee FP (100€) of een phoenix simulator. co-axiaal heb ik jammergenoeg geen ervaringen mee.
     
  19. timbo925

    timbo925 Guest

    Het is toch mogelijk om met een dragonfly 4 buiten te vliegen. Lipo erin, sperkid and aluminium tailboom. dit maakt hem beetje swaarder stabieler en dus beter om buiten te vliegen. Zonder updated moet het ook te doen zijn of ben ik nu volledig mis?

    Timbo
     
  20. dancooper

    dancooper

    Lid geworden:
    17 mei 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Brugge
    Het hangt er maar vanaf wat je vliegen noemt, je kan in derdaad ook zonder updates iets doen buiten, maar ik noem dat eerder worstelen met de controle dan vliegen hoor.
     

Deel Deze Pagina