Hoe bepaal je de keuze van een micro-heli !

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door dancooper, 12 aug 2007.

  1. dragon95

    dragon95

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    limburg -> peer
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Die Lama ziet er best grappig uit. Beetje schaalmodel. Wel lijkt die staart me nogal kwetsbaar.

    De Swift is een beetje een klassieker, ook prima. Let wel ten alle tijde op dat je er eentje met gyro neemt. Of het staat er met grote letters bij, of er staat 3.5 ch(annel) op de doos, waarbij het halve kanaal de gyro is. Daarmee blijft de heli veel stabieler in de lucht hangen, ook bij snel gas geven.

    Om je eerste vliegstapjes mee te maken zijn ze allemaal wel geschikt, wil je er langer plezier van hebben dan is bijv. de Syma S107 een goede keuze.
     
  3. emertoerik

    emertoerik Guest

    ben niet helemaal met je eens mijn eerste heli was een silverlit gyrotor voor 15,00 bij wehkamp (ja ik weet dat het k.t zooi is mijn accu of oplader deed niks maar toch) als je wilt beginnen met vliegen kun je volgens mij een iets lastiggere kopen dan een simmple goedkope die of direct kapot gaat of even later want daar heb je langer plezier van ik ga nu mijn 2e heli kopen een silverlit black hawk deluxe
     
  4. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Weet iemand of er een universele lader bestaat waar je ALLE types lipo-batterijen mee kan laden, dus zowel die van de microhelikopters als de grotere? Elk merk heeft zijn eigen model, stekkertje, kabeltje enz....ik zou dus graag één lader hebben waar ik alle modellen mee kan laden op het 220V-net.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Je zou dan een standaard lipo lader moeten kopen, zoals er tientallen te koop zijn, en dan heb je alleen passende laadkabels nodig voor je verschillende lipo's.
    Met mijn Imax B8 lader laad ik niet alleen de lipo's van mijn grote electrozwevers, maar ook de 1s lipo's van mijn Blade MSR.
    Iedere hobbywinkel kan je een keur aan laadkabels verkopen. Natuurlijk kan je ze ook zelf solderen. HobbyKing verkoopt bovendien een verloopkabeltje waarmee je zes E-flite lipootjes parallel kan aansluiten; de lader ziet ze dan als één cel. Dat is helemaal fijn als je een stuk of wat lipo's hebt.
     
  6. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Aan bdoets : ik heb gelijk die Imax B8 lader op mijn wishlist (het is de duurste +-50 dollar) gezet op Rcmart. Maar ik heb nog enkele vraagjes daarover : ik heb zeker 4 verschillende types 1s lipo's, moet ik daarvoor nog eens appart kabeltjes kopen of maken om die met die Imax te kunnen laden? Momenteel laad ik mijn lipos via een usb-kabel aan een USB-220V adaptor. Hier is nergens een winkel voor die spullen, dus ik moet alles eigenhandig uitzoeken op het internet. Elk merk heli's verkoopt ook nog eens adaptors om de eigen lipo's op te laden. Ik weet dus niet goed waar ik het beste mee ben.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoi Jempi,
    50 dollar voor een Imax B8? bij HobbyKing is-ie maar 39 dollar, dat is minder dan 30 euro. Overigens: als je geen erg grote lipopacks hebt (>6S), doe je misschien beter een B6 te kiezen, is wat goedkoper, maar hij kan ook 2s lipo's laden (dat kan de B8 niet, de B8 heeft nl geen 2s balance ingang.)
    Ik denk dat je net zo goed de imitatie-B6 zou kunnen kopen, die is maar 17 dollar en ik vermoed dat er geen merkbaar verschil is: HobbyKing Online R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (COPY)
    Ik weet niet of je bekend bent met HobbyKing; verzendkosten zijn vrij hoog en de douane doet daar soms een flinke schep bovenop. (Dan is HK nog steeds goedkoop trouwens.) Maar een aantal van hun artikelen kan je bestellen bij hun filiaal in Hamburg (herkenbaar aan een Europees vlaggetje) en dan is de verzending heel snel, verzendkosten laag, en de douane bemoeit er zich niet mee.
    Dat zesdubbele laadkabeltje van HobbyKing hebben ze jammergenoeg alléén voor de E-flite plug: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2 Pin 6 x Pico Plug Charging Set Eflite compatible.
    Tot mijn verbazing hebben ze 'm niet eens voor de Nine Eagles plug, en die heli verkochten ze tot voor kort zelf nog. Ik weet niet wat voor pluggen je allemaal hebt... kijk maar eens bij Charge leads.
    Je zal zowiezo verloopjes nodig hebben voor de verschillende pluggen, misschien vind je daar wat je nodig hebt. Succes!

    edit - de Belgische douane doet erg moeilijk met zenders zonder CE keurmerk (inbeslagname), maar of ze ook moeilijk doen met Chinese laders weet ik eigenlijk niet. Leest er toevallig iemand mee die daar iets van weet? Anders moet je dat even elders op het forum vragen, er zijn vast wel ervaringsdeskundigen...
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2011
  8. alexpijlsnel

    alexpijlsnel

    Lid geworden:
    22 feb 2009
    Berichten:
    183
    Locatie:
    Landsmeer, bij amsterdam
    Je zou een Ultramat lader kunnen kopen, kun je met bananenstekkertjes alle accu´s mee opladen, is niet heel erg moeilijk in gebruik ook...
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Kweenie hoor, maar volgens mij is de Ultramat (welk nummer eigenlijk?) een ietwat gedateerd ding, dat een paar maal zo duur is als een B8. En banaanstekkertjes gaan in bijna alle laders, o.a. in de B6 en de B8.
     
  10. alexpijlsnel

    alexpijlsnel

    Lid geworden:
    22 feb 2009
    Berichten:
    183
    Locatie:
    Landsmeer, bij amsterdam
    De 14 plus, hij is inderdaad vrij prijzig maar ik ben er zelf erg blij mee! Wat betreft gedateerdheid gaan ze volgens mij vrij lang mee...
     
  11. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Er is eigenlijk niets gedateerd aan, de gemiddelde lader van tegenwoordig biedt exact hetzelfde;

    - 0.1A tot 5A laden
    - Lipo ondersteuning tot 6 cellen
    - nog compatible met andere type batterijen (NiCad, NiMh, LiMn, LiFe, lood accu's)
    - 220v /12v

    En dat voor +/-90€. Met het merk is qua betrouwbaarheid eigenlijk ook niets mis.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat hij een Lipo-pack niet kan balancen onder het laden, dat noem ik gedateerd. Ik kan je zo tien of meer laders opnoemen die dat wél kunnen... en ik denk niet dat er nog mensen zijn die hun lipo's niet balancen tijdens het laden.
    Wat wel handig is, is dat hij zo aan het stopcontact kan. Bij de geavanceerde Lipo-laders komt dat vrijwel niet voor (er is een B6 versie mét ingebouwde voeding)
     
  13. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Sorry, maar dat kan die lader weldegelijk alleen heb je een kabel adapter nodig;

    Balancerboard en balancerkabels -

    De meeste laders kunnen gewoon zo aan het stopcontact laden hoor, maar misschien begrijp ik even niet wat je precies bedoeld.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    In de Ultramat 14 manual: http://airtoimedia.nl/web/upload/corrien/Handleidingen_Graupner-JR\Ultramat14_NL.pdf
    staat niks over balanceren. Ik denk dat je, behalve een kabeladapter, ook nog een losse balancer nodig hebt.

    Ik heb maar eens de proef op de som genomen. Als ik in Google intik: Lipo lader, en vraag om afbeeldingen, dan krijg ik o.a. wel een aantal dingetjes te zien met een stekker er aan:
    lipo lader - Google zoeken
    De meeste daarvan zijn van die ladertjes die je krijgt als je een speelgoed-achtig vliegtuigje-met-zender koopt, en die balanceren trouwens ook niet. (edit - sorry, foutje: bij veel van die kleine ladertjes wordt de accu juist aangesloten met zijn balance plug, en dan wordt er dus geladen en tegelijk gebalanced.)
    De geavanceerde laders, die alle mogelijke soorten cellen kunnen laden en zo nodig balanceren, zitten er ook tussen; en die hebben, zonder uitzondering, geen stekker, maar een rood/witte kabel met twe accuklemmen. (Het idee bij de fabrikanten is nog steeds dat je als modelvlieger op een veld in de middle of nowhere zit en hoogstens een auto accu hebt om mee te laden).
    Deze geavanceerde laders hebben ook vrijwel allemaal aansluitingen voor de verschillende formaten balanceerstekkers (en die dat niet hebben, daar moet inderdaad een adapterkabel aan, en dan kan je er ook mee balanceren, want de balancer is wél ingebouwd.)

    Ik heb zelf een Ultramat 10 gehad, dat was mijn eerste lader. Als ik die vergelijk met mijn Imax B8, dan kon je met de Ultramat 10 een boel dingen verkeerd doen die bij de B8 (en de meeste andere moderne laders bij mijn weten) beveiligd zijn. Ik ken de UM14 niet van eigen gebruik, maar ik heb het idee dat die een beetje van 't zelfde laken een pak is.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2011
  15. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Mogelijk ben ik ik de war met de Ultramat 14 plus lader, maar ik dacht wel dat het kon.
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ultramat 14 = geen onboard balancer
    Ultramat 14 plus = wel onboard balancer
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Okee mijn fout, Alexpijlsnel noemde inderdaad de Ultramat 14plus.
    Blijft de vraag waarom je iemand een Ultramat 14plus van 90 euro zou aanraden als je bijvoorbeeld voor 40 dollar (plus verzending en import) een Imax B6 AC (heeft ook eigen voeding) kan kopen.
    Ik ga niet in detail de specificaties vergelijken, daar was Jempi denk ik ook niet op uit en daar ben ik zowiezo niet terzakekundig genoeg voor... (mogen anderen dan doen... :p )
     
  18. chiel78

    chiel78 Guest

    n.v.t
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2011
  19. pascalheli

    pascalheli

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    25
    kijk een bij hightechtoys.nl, daar vindt je de nieuwste heli's voor leuke prijzen
    ik heb vorige week ook een nieuwe besteld, GT-9016 2.4 gHz 4ch single blade , kikke ding hoor.!!
     
  20. Luchtpiraat

    Luchtpiraat

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    29
    Ik kreeg vandaag een reply op een mail van een Engelse webshop.

    'Hello Jennifer (??),'

    'Je kunt het beste even deze link volgen naar onze webshop'

    Ik druk op de link, wat komt er in beeld 'toy helicopters'.
    Ik was meteen zwaar beledigd. :razz:

    Die Doublehorse is veel te groot dus ik denk dat ik eerst maar eens een Nine Eagles Solo Pro ga stukvliegen.
     

Deel Deze Pagina