Hoe beveilig ik mijn servo's tegen verkeerde aansluiting +/-

Discussie in 'Model elektronica' gestart door roy1000, 4 dec 2002.

  1. roy1000

    roy1000 Guest

    Ik heb een Fg leopard. Ik heb tijdens een wedstrijd de accu verkeerd aangesloten op de ontvanger. Het gevolg was 2x accu kapot. eEr moet toch een mogelijkheid zijn om dit te beveiligen zodat je deze fout niet duur meer hoeft te betalen.

    Mvg
    Roy
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Tamiya stekker??

    Probeer eens Tamiya stekkers te plaatsen... kun je het niet verkeerd meer aansluiten..

    Robert
     
  3. roy1000

    roy1000 Guest

    geen stekkers

    Hoi Robert,

    Het is een lang verhaal maar het wisselen van stekkers is geen optie. Ik moet het echt zoeken in diodes etc.

    Mvg
    Roy
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tja, ik ben misschien errug simpel, maar....

    .... inderdaad je stekkers standariseren lijkt me het meest makkelijk en gewichtsbesparend. :eek: Anders met kleurcoderingen gaan werken.
    Diodes, hoe licht ook, scheelt weer een paar gram.
    Maar goed: diodes laten maar in één richting stroom door, als ik me niet vergis, dus over de + de diode de ene richting aansluiten, en over de - de andere diode de andere richting uit... (Volgens mijn simpele, huis-tuin-en-keuken-elektronica-verstand) :oops:
    Volgens mij moet je dan een klein spanningsverschil incalculeren.
    Heren elektronica-goeroe's, verbeter mij als ik het mis heb! :D

    Roel.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een spanningsverlies van 0.7volt per diode. Hoe groot is de stroom die verwerkt moet worden. Hier moet je rekenen met de maximale aanloop- en/of inschakelstromen.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een diode opnemen in één van de draden is een optie. Als je een Shottkey diode gebruikt is het spanningsverlies "slechts" 0,2 a 0,3 volt dus daar is overheen te komen. Ondanks dat lage spanningsverlies kan het zelfs nodig zijn om de diode te koelen om te voorkomen dat hij doorbrandt.
    Uit m'n hoofd kan ik je geen typenummer van een bruikbare diode geven mede omdat ik niet weet hoeveel stroom door de diode zal gaan lopen.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Brand de diode door is het weg vliegtuig hè..? :?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Jorrit
    Leopard tanks hebben niet zo'n goede glijhoek ;)

    In tegenstelling tot buizenelectronica is solid state electronica, wat we vandaag de dag hebben, niet goed bestand tegen stroompieken die gedurende korte tijd de maximumwaarde overschrijden. Dat is meteen einde oefening.
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oeps.. 8) Heb er een beetje overheen gelezen...
     
  10. roy1000

    roy1000 Guest

    Leopard offroad buggy van FG

    Het gaat om een offroad buggy van het merk Fg met schaal 1:6. De accu is een 6 cellen sanyo ontvanger accu van 3000mah die volledig opgeladen ongeveer 7,2v levert. Echter hij moet ook kunnen werken bij dezelfde spanning maar dan bij 2400mah. Spanningsverlies is geen probleem, dit doet de accu tijdens het rijden ook maar het moet wel tot een minimum beperkt blijven. Ik zou echt geholpen zijn met een type vermelding van een diode en hoe aan te sluiten.

    Mvg
    Roy
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Ik snap even niet goed waarom je geen verpool zekere stekkers kan gebruiken.
    Tamiya stekkers zijn redelijk standaard bij auto's. Gebruik anders 4mm goud stekkers. Pa=+, Ma=- op de accu is het meest gebruikt (maar anderen gebruiken juist weer andersom.)

    Wat jij ontvanger noemt is dat ook regelaar en motor erbij?
    Als je diodes wilt gebruiken dan moeten die in dat geval ook de motorstroom kunnen verdragen. 20A? 30A?. Wordt een flinke diode met een enorm koelblok, want 0.7 volt lijkt niet veel, maar komt wel neer op 10% vn je vermogen in warmte.

    Mischien dat ik je helemaal verkeerd begrijp, maar anders is de diode optie af te raden. Hou het simpel.


    Andere mogelijkheid die wel wordt gebruikt bij snelladers tegen ompolen met klemmen op een autoaccu:
    Zwaar relais (6v voor 6 cellen) ertussen. Spoel met kleine diode aansluiten op de accu connectors. Alleen als je de accu goed aansluit geeft de diode stroom door aan de relais spoel en schakeld de spanning naar de ontvanger door.
    Sluit je het verkeerd aan, blijft het relais uit en gebeurt er niets.
    [​IMG]
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Re: Leopard offroad buggy van FG

    Het maakt voor ontvanger, regelaar, servo's, motor, koolborstels, bedrading en stekkers helemaal niets uit of je accu 2400mAh, 3000mAh of 100.000mAh is. Net als Harold zie ik geen probleem.

    Aha, geen Leopard tank maar een buggy, de glijhoek zal niet veel beter zijn ;)
     
  13. roy1000

    roy1000 Guest

    reden voor andere stekkers

    Ik kan alleeen de huidige stekkers gebruiken. Die zijn standaard bij een off-road. Ze zijn waterdicht en snel los te koppelen. De ontvanger zit in een waterdichte ontvangerbox. Op deze box zit dezelfde stekker gemonteerd. De accu voorziet de servo's en ontvanger van stroom. Als ik het goed begrijp is een relais de enige oplossing?
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Re: reden voor andere stekkers

    Ja kan maar:
    Beter een verloop stekker van de box naar tamiya stekker. Is je box nog steeds waterdicht en kan je standaard tamiya stekkers aan je accu gebruiken.
    Je zet dan als het ware Tamiya stekkers tussen de accu kabel die je nu gebruikt en laat speciale plug aan de aan de box verder zitten.

    Is it a plane? no! Is it a tank? no! Its a car! (of toch een boot :lol: )
     
  15. roy1000

    roy1000 Guest

    tamiya stekkers

    Heb je een foto van een tamiya stekker? Is deze verbinding (en tamiya stekker) dan wel waterdicht?
     
  16. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Als je de standaard FG stekkers bedoeld die op de radiobox gemonteerd worden dan klopt er toch iets niet, deze hebben namelijk gewoon een polariteit !!... snappum niet helemaal wat nu het probleem is, als je deze kunt ompolen zitten de busjes en pennen verkeerd om !!

    Kijk hier maar, deze stekkers hebben echt een plus en een min !!!
    http://www.fg-modellsport-gmbh.de/PDF-Dokumente/Montageanleitungen/MON_6005_Leopard.pdf

    Vraag het eens na in de winkel waar je het spul vandaan hebt, die zullen je vast wel verder kunnen (willen ??) helpen...

    Groetjes............Peet.................8)
     
  17. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ik zag ook in je verhaal dat je een 7,2 accu gebruikt, wat voor ontvanger gebruik je ?? hopelijk geen bec ontvanger (zitten bij de goedkopere setjes) en op de accuingang de accu aangesloten ?? is dit het geval dan kun je nooit de volle spanning op je servo´s krijgen, dit komt omdat de ontvanger dit weer omzet naar ongeveer 5 volt, ook kan het kleine fetje wat in de ontvanger zit de stroom van je grote servo´s niet aan en zal nog verder in elkaar klappen....

    Echter sluit je de accu direct op de servo´s aan zullen ze geen lang leven beschoren zijn, de electronica kan het wel aan maar je zult snel een motor uit de servo verbranden !! is errug duur hoor...

    Ik weet niet wie je verteld heeft dit zo aan te sluiten maar ik weet wel dat het niet goed gaat zo en dat je snel van je servo´s of ontvanger verlost zult zijn als je dit zo door blijft gebruiken....

    Bel anders even naar de zaak en dan kan ik of mijn collega je wat beter uitleggen hoe je dit beter kunt doen....

    Langskomen kan altijd ook nog kunnen we het met aanschouwelijk onderwijs doen....................Peet........................8)
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tamiyastekker waterdicht maken

    Deze stekkers waterdicht maken is simpel:
    De kant waar de draden uitkomen volgieten met 2-componentenlijm.
    Werkt perfect. Voordeel: Je polen zitten meteen goed vast in de stekkerbehuizing. :lol: Nadeel: Stekker is niet meer te recycelen. :cry:
    Nou ja, zoals Johan Cruyff al zei:
    "Elluk foordeel hep s'n nadeel..." :wink:

    Roel.
     
  19. roy1000

    roy1000 Guest

    stekkers

    Het klopt wel dat je de stekkers kunt ompolen. Dit gebeurd ook wel echter je maakt heet snel een fout. Doordat de stekker een lange pool heeft (+) en een korte pool (-) moet je om ze in elkaar te schuiven omdraaien, gevolg is + tegen over -. Nu is het zo dat ik 1 keer in de ontvangerbox alles ompool. Echter om alles op te laden moet ik nu oplaadkabel met de rode plug in de min steken. Kortom allemaal zeer verwarrend en een fout is zo gemaakt, zeker bij wedstrijdstress. Ik zocht dus naar een oplossing waar dit dus niet meer mogelijk is. Ps ik sluit mijn accu aan op de ontvanger (futaba 3pj pcm ontvanger)

    Mvg
    Roy
     
  20. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ok , manier van aansluiten op de accu is dus goed, direct op een PCM geeft de volle spanning op de servo´s dus 7,2 volt !!!! is wel een beetje veel hoor, 6 volt is toch echt wel wat veiliger en de servo´s zijn snel zat bij deze spanning, blijft alleen nog dat ik nog steeds niet snap hoe je in godsnaam die stekkers aangesloten hebt, in een stekker soms de bussen en in de andere de pennen ??? dan zit t dus fout, per stekker gebruik je een pen en een bus, dan kan je ze nooit verkeerd om steken !!.. kun je evtueel een foto van je situatie plaatsen ??.............Peet...............8)
     

Deel Deze Pagina