Hoe bol mag een lipo staan!!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door EdcopterX, 9 apr 2017.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Goede en heldere uitleg, dank daarvoor.

    Wat me opvalt is dat het volgende. Ik heb twee 2s1p kokams al langer dan 8 jaar gebruikt als ontvanger accu's. Nul bolling en prima functioneren. Nu heb ik rond de 2 jaar een nanotech ook 2s1p ook als ontvangerpack. Geen sprake van overbelasting; zijn nog nooit helemaal leeg geweest en ook niet verder dan 100% geladen. Toch is de nanotech boller gaan staan. Gelijkwaardig effect heb ik in een 3s1p aandrijfaccu van multiplex (geen bolling) en zippy en sinds een jaar ook nanotechs (wel bolling)

    Met de chemie in het achterhoofd, denk ik toch dat er met verschillende materialen of verschillende kwaliteitseisen aan de materialen wordt gewerkt. Jammergenoeg kan ik geen kokams of soortgelijke 'Duitse degelijkheid' meer vinden in de lipos?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Kokam is een Zuid Koreaanse firma hoor! ;)
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De meeste lipo-accu's zijn verpakt in een soort krimpkous. Deze verpakking is redelijk flexibel en kan dus redelijk meegaan met het uitzetten/bollen van de accu.
    De accu in het plaatje lijkt er één te zijn in een harde behuizing die het uitzetten niet kan volgen, de behuizing zal dan scheuren/knappen.
    Het mechanisme blijft verder hetzelfde.
    De cellen zelf scheuren nog niet en dat zal ook niet gaan gebeuren.
    Het is natuurlijk wel een "teken" dat de accu inmiddels afgeschreven mag worden (chemisch versleten, zeg maar).
     
  4. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik heb ook een lipo accu die een beetje bol staat, maar dan meer gasvorming die niet weg kan, en geen cellen die dikker zijn geworden, dus is het nog veilig
    of is het toch beter om hem weg te gooien? Want ik wil geen brand uiteraard. Bij een 2e accu die ook bol stond heb ik gewoon een klein gaatje in het omhulsel
    geprikt en het gas laten ontsnappen en met tape weer dichtgemaakt. Is dat gevaarlijk of toch niet?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Een lipo die bol staat is gewoon af. Een gaatje prikken is een slecht idee. Doorgaans, afhankelijk van zijn laadstatus , zal hij in de hens vliegen.
     
  6. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Thanks voor de tip!. Hoeveel volt mag/kan een lipo cel hebben? Dus minimum en maximum? Er staat 3,7 volt op een cel, maar ik weet niet of dat de gulden middenweg is
    of dat dat het maximum is, want alleen op die manier kan ik dus meten of hij vol of leeg is. De lipo in kwestie is een 2c en die gaf 8,66 volt aan, dus 4,33 per cel, en ik heb geen
    idee, maar dat lijkt mij wel aan de te hoge kant.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Een LiPo is echt helemaal 100% vol als de spanning 4,235V per cel is. Vrijwel alle laders zijn ingesteld op 4,2V per cel, dat is een heel kleine "veiligheid" en die 0,035V minder per cel merkt niemand.
    Echt helemaal 100% leeg is een LiPo als de spanning gezakt is tot 2,6V per cel. Dat is echter heel gevaarlijk voor de cellen. Wanneer je zo ver ontlaadt is de kans op schade aan de accu heel erg groot. Het is dus echt zeer onverstandig om een LiPo zo ver te ontladen.
    Afhankelijk van de stroom die uit de accu wordt getrokken zal je uit moeten gaan van ergens tussen de 2,8V en 3,5V. Wanneer je veel stroom trekt, 10C of meer, dan kan je van 3V per cel uit gaan. Echt heel veel stroom 30C of nog meer dan zou je van 2,8V per cel uit kunnen gaan. Trek je maar weinig stroom uit de accu dan moet je van een hogere spanning uit gaan. Als je minder dan 1C uit de accu trekt kan je het beste van 3,5V uit gaan. Sommige mensen gaan zelfs van een nog hogere spanning uit maar dan blijft er vrij veel lading over in de accu. Je kan wel een veiligheidsalarm af laten gaan bij 3,6V of zo. Dan weet je dat de accu leeg raakt maar dat nog niet echt is. Je hebt dan nog genoeg tijd om je model veilig naar je terug te laten komen.
     
  8. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Bedankt voor de goede uitleg. De ene lipo is 1c 750mah en voor een kleine speelgoed drone die ik waarschijnlijk na een vlucht niet genoeg heb af laten koelen
    alvorens die weer op te laden. De andere is een 2c 2100mah voor m'n headplay bril en die is best wel bol geworden, en die headplay is toch geen stroomvreter,
    dus zal ik wel iets met het preventief laden/ontladen verkeerd gedaan hebben, want ik heb het al even een tijdje niet in gebruik, en dan moet je wel
    eens de lipo's laden en ontladen voor de levensduur.

    Verder heb ik ook een monitortje bij die speelgoed drone, en daarvan was ik het laadkabeltje kwijt, dus die was al een hele tijd niet meer opgeladen,
    en gaf m'n meter gewoon niks aan voordat ik hem op ging laden, en die is toch gewoon netjes geladen nu, maar je schrijft dat compleet leeggetrokken
    lipo's juist het gevaarlijkst zijn, dus moet ik mij dan toch zorgen gaan maken? Het is maar een simpel 1c 1100mah geïntegreerd lipootje,
    maar toch, want groot of klein, fikken kunnen ze allemaal en heb je geen grote nodig om je huis in as te leggen, dus wat raad je in dit geval nog aan?
     
  9. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Nee je moet cellen niet laden en ontladen voor de levensduur!
    Elke cyclus is er 1 en dus wordt hij slechter en slechter. Als je ze langer weglegd zorgen dat ze rond de 3.6 v per stuk zijn en pas weer laden als je ze gaat gebruiken. Een lipo laat zich ongeveer 1000x ontladen en laden (is 1 cyclus).
     
  10. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    ik bedoel dan ook dat als ik ze een half jaar of langer niet gebruik, en alleen dan even 1x op en ontladen. M'n drone komt alleen buiten als het mooi weer is en de zon
    schijnt, dus ligt die 3/4 jaar stof te vangen, en dan lijkt het mij wel nodig om ze dan een keer te laden en ontladen.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Een LiPo Heeft absoluut geen last van wat voor geheugeneffect dan ook. Af en toe ontladen en weer laden is dus niet nodig. Het is zelfs nadelig zoals pipolakki al heeft uitgelegd.
    Een LiPo die je langere tijd niet gebruikt moet je opladen tot de bewaarspanning (storage). Dat is tot een spanning ergens tussen de 3,6V en 3,8V per cel. Controleer zo af en toe of de spanning nog tussen deze twee waardes ligt dan is alles in orde. Is de spanning tot onder de 3,6V per cel gedaald dan de accu gewoon weer opladen tot de bewaarspanning. In de praktijk kan dat wel een half jaar duren. Een goede accu kan het misschien wel een jaar uithouden.
    Voor gebruik de accu normaal laden tot de normale eindspanning (4,2V per cel) en de accu gaan gebruiken. Het is mogelijk dat de accu eventjes wat minder presteert en na een paar keer gebruiken zal hij weer "normaal" zijn. Helaas gaat de veroudering van de accu tijdens de opslag gewoon door. Een oude accu zal dus absoluut minder presteren dan een nieuwe, verse accu. Ontladen en weer laden helpt daar echt niet tegen!
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  12. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ok, bedankt voor de goede uitleg.
     

Deel Deze Pagina